Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1040 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1011tkm

Edellinen tankkaus yhä 5,0aa.

Uusi termari ei ole tullut, joten eberi puhkuu edelleen turhan pitkiä aikoja.

Koska satunnainen vikavalon polttelu jatkui jälkihehkun aikana ja muistiin jäi hehkulaitteen geneerinen vikakoodi P1635, tuumasin vaihtaa ne hehkut.
Olin vaihtanut hehkut n. 13 vuotta sitten, yhden 770tkm ja loput kolme 740tkm sitten.
Koska kasasin ne silloin alumiinitahnan ja momenttiavaimen kanssa, en ollut kovin huolissani osien irtoamisesta kannesta.

Moottori kuumaksi, ahtoputki pois ja kylmäspraytä hehkuun ja jokainen lähti in effect rannemomentilla.
Minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää toteutui kerrankin positiivisella tavalla :)

Kylmänä vanhojen hehkujen vastukset oli ihan järkevissä rajoissa - mutta voi olla että kuumana tilanne on eri, tai ovat rappeutuneet sen verran että varsi hehkuu mutta kärki ei kunnolla, tms.

Muistaakseni ostin ne hehkut silloin GM Marmorilta - pois purkaissa vanhin näkyi olevan Berü Germany ja kolme muuta Bosch France valmistamaa - no tilalle meni neljä identtistä Boschia - paitsi tällä kertaa Boschin laatikosta :)

No oli mikä oli, auto seisottua yön kympin pakkasessa se lähti lämmittämättä kuin palmun alta ja vikavalo loisti poissaolollaan.
(Alle kaksi viikkoa ajetulla akulla ja 500Km motissa olleilla hehkuilla pitäisikin kyllä olla massiivinen ilmavuoto tai muuten oikein kunnolla p*skana että ei lähtisi).
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1016tkm

Sama meno kuin ennenkin - joulupyhinä kulutus nousi viiteen puoleen lyhyemmässä ajossa, Eberin puhkuessa käytännössä koko ajan.

Sittemmin tippui takaisin viiteen.

Termostaatista ei ole kuulunut mitään, joten pitää varmaan alkaa kohta kyselemään.
Voi toki olla että Stellantis tms. ei ole erityisen kiinnostunut vanhojen Opelien osista.

Mittarivalojen kirkkaus on välillä heitellyt itsestään, mutta en jaksa asiasta niin stressata koska minulla on uusi "Multitimer" moduli kontissa odottamassa paikallaan olevan kosausta. Sen hankin varalle kun ko.valaisu häivisi tilapäisesti, mutta palasi ilman toimenpiteitä.

Takaluukun pyyhkijän moottori olisi hyvä vaihtaa, mutta taidan tyynesti odotella kevätlämpimiä ja vaihdan sen sitten pihalla.
Sinällään vippari pyyhkii, mutta pysähtelee satunnaisiin asentoihin - paitsi jos laskee takalasille vettä jolloin se tekee täydet liikkeet.

Eberi on välillä haissut tai savuttanut, mutta startannu kyllä aina - akunvaihdon jälkeen.
Näin vanhassa D3WZ ei ole edes sitä sukkaa hehkun ympärillä, joten suuri käyttötuntimäärä liene karstannut itse hehkua.
Huonolla tuurilla voi ohjainkorttikin olla kusahtamassa.
Jos autoa pitäisi vielä pitkään D5WZ olisi hyvä upgrade - töpselit käy suoraan ja vehje on identtinen ulkomuodoltaan - paitsi pari senttiä pitempi,
Polttoainepumppu on eri numerolla, joten se voi olla tehokkaampi. Nykyinen on alkuperäinen, joten pisteet sille kestävyydestä.

[Edit: No Eberihän sitten päätti mennä lukkoon, eli epäonnistuneita peräkkäisiä starttiyrityksiä tuli ilmeisesti liian monta. Semisti ärsyttävää, idea kun oli että hehku uusiksi termostaatin vaihdon yhteydessä. No termarista ei ole kuulunut mitään, mutta nyt sitten pitää nollauttaa Eberin koodi hehkujumpan lisäksi. Blaah, no tyhmästä päästä kärsii koko ruumis kun en omista Eberin diagnostiikkaa taikka jompaa kumpaa kelloa, joilla saisi luettua/nollattua vikakoodit.]
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1017tkm

Edellinen tankkaus 4,8saa.

Multitimeri pätkäisi vartiksi mittarivalot mutta palautui.
Voi toki olla että sen töpselissä on vaan kosketushäiriö (kuten B-Vectroissa usein oli) mutta 24 vuoden iässä voi olla lopun eessä ihan elektroniikkakin.
Ihan sama, sitten kun pimenee lopullisesti, kontista uus ajoon.

Eberi ei mennytkään lukkoon. Voi olla että sekoilu johtuukin pehmenevästä ohjainkortista, taikka likaantuneesta liekkivahdista.
No ei tässä nyt ole niin paljoa talveakaan tähteellä. Tosin minulla on "vähänkäytetty uusi" ohjainkortti edellisen Eberin raadossa, josta meni paloilmapuhallin jumiin ja hehku loppu yms. siihen oli kuitenkin vaihdettu uusi kortti edellisenä talvena.

Termari pitää kyllä uusia, jahka tulee, kun se auttaa ihan kesäkulutukseenkin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1020tkm

Keli oli aikalailla nollissa, joten meni 4,7aa.

Mittarivalot ei ole nyt pilluilleet, mutta yllättävää kylläkin viime kymppitonnit palanut flektin merkkivalo on satunnaisesti sammunut :)
Eli kosketushäiriö jossain liittimessähän tuo varmaan on.
Vähän samanlainen ilmiö kuin ajovalojen korkeudensäätö - joka pelaa vasemmassa moitteetta ja oikeassa vain riittävän kostealla kelillä.

Muutenkin tällainen meininki tuntuisi olevan parin viime vuosikymmenen autojen elinkaaren luontainen pää - huollettu voimalinja (voi, ei aina) kestää vaikka kuinka hyvin - lopulta kori lahoaa ja korisähköt alkavat routia tasaisesti vähän joka puolelta, kunnes omistajaa ei kiinnosta enää parsia jompaa kumpaa - tai molempia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1023tkm

Nollakelissä paljon kahdeksaakymppiä jurraten, viimeksi tankatessa tulos oli 4,6 keskikulutus.

Siinä olikin paras havainto, muuten vastustaa hieman - joskaan ei mitään dramaattista.

Perjantaina kytkimen nestepiiri alkoi ottaa ilmaa.
Käytännössä lirputtamalla poljinta muutaman kerran pienellä liikkeellä se menee kovaksi - eli ilma varmaan nousee pääsylkyn männän edestä nestesäiliöön tai sen yhdysletkuun. Nestepinta ei säiliössä laske, joten luultavasti pääsylkky laskee männän tiivisteiden väliin.

Kytkin vaihdettiin 975tkm kohdalla, mukaan lukien molemmat sylinterit.
Ja silloin orggis nestepiirin osat olivat vielä aivan iskussa - levystähän hajosi yksi keskiön jousista, jonka pätkä esti kytkimen irroittamisen.
(Levyn kitkapintakaan ei ollut loppu, vaan niittehin oli hyvin matkaa)

Mutta on toki mahdollista, että ainut vanha osa, eli letku on routinut ja laskee ilmaa.
Jos kuitenkin pääsylkky on harvennut, niin melkoista paskaa on tarvike - se kun ei kestänyt edes vuotta ja kilsojakin on alle 50tkm.

Toinen marginaalinen ärsytyksen aihe oli termostaatti, jota siis olen odottanut Joulukuusta asti.
No paikallinen Marmoritiski ilmoittikin nyt kysellessä että heillä ei sitä ole hyllyssä - eikä myöskään tilauksella - WTF???

Eli tosiasiassa jättivät tilaamatta silloin Joulukuussa - taikka osaa ei enää saa ja jättivät sen kertomatta.

No ei tässä nyt vielä mitään ihmeitä ole, joskin sitten alkaa vituttaa aidosti, jos irroitinlaakeriin integroitu työsylkky on sohloontunut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1023tkm, edelleen.

Kytkimestä laski o-rengas, siitä letkun yhdistyspalikasta kytkinkopan päällä, jossa on ilmausruuvikin.
Palikka tiivistyy itse irroitinlaakerilta tulevaan linjaan kyseisellä o-renkaalla, joka oli 24 vuodessa pekehtynyt ja alkoi paineen alla hiljalleen mehiä.

Edit: Alkuperäistä termostaattia ei merkkiorganisaatio toimita enää.
Eli valmistus varmaan loppunut milloin lie ja nyt myös varastot.
Tämä on tietysti harmillista koska se oli huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1025tkm

Ei mitään erityistä mainittavaa, kulutus näytti olleen 4,8 viimeksi tankatessa.

(Edit: @1026tkm näytti tippuneen 4,5een - 80 rajoitukset ja lämmin keli selvästi vaikuttaa positiivisesti.)

Astran kytkinrempan aikaiseksi vara-autoksi hommaamani kollegan äidin vanhan Hyundai Accentin kesävalssit olivat melko ryytteiset, joten investoin siihen G-Astran nelipulttiset valut.
Ei paljoa enää kannata peltivanteita puhaltaa ja maalata, kun Irmscherin Soft Sternet (alihankkijana näköjään Ronal saksassa) maksoivat ihan kerrassaan 40€ kierros, kun kävi itse hakemassa ne myyjältä.
Asiaan saattoi kyllä vaikuttaa että auto josta ne olivat kotoisin oli paalattu ajat sitten ja myyjällä oli hieman kiire saada talli tyhjäksi, kun oli myynyt itse talonkin :)

Keskireikä on eri, mutta keskitysrenkaat maksoivat luokkaa pari euroa pala tms.
ET on eri, mutta valssin sisäreuna jää 5mm sisään leveimmästä orggisvanteesta - ellei satu pitää panna 5mm spacerit.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1032tkm

Vaihdoin kesärenkaat ja jarrunesteet normaalitapaan.
Tämä varmaan auttoi kulutukseen, kun se motaririssauksesta huolimatta oli 4,9 luokkaa.

Samaten uusin palat taakse, kun kuskin puolen jarru alkoi rohista - näppärästi juuri rengasjumppaa edeltävänä päivänä.
Männän puolen pala oli paria milliä vaille loppu toiseltakin puolelta - eli tasaisesti kuluvat. Passiivisen puolen paloissa oli selvästi enempi pintaa, mutta se lienee löysän talvilirutuksen kevyiden jarrutusten aiheuttamaa - palat ja satulat kaikkineen kun olivat aivan herkät.

Mikä taas ärsytti, niin pari jänistä singahti tielle joista toista en saanut väistettyä ja oikean etusumarin lasi hajosi + oikean puolen etuhelman kumilistan puolikas poistui samalla.
No kannatti väistää koska aiemmalla jänisinsidentillä pupu meni keskeltä alailmanotosta sisään ja jäähdytin puhkesi - nyt vahinko on lähinnä kosmeettista luonteeltaan.

No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2160
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Iro »

Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 15547
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Iro kirjoitti: 26 Huhti 2022, 15:24
Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
Osakasko korvaa eläinvahingot. Se kannattaa pitää paskassakin. Ja palovakuutus tulee mukana myös.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Chevrolet Captiva 2.2D AT6 2012
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (kohta 500k kerhossa)
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2160
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Iro »

Juho M-P kirjoitti: 26 Huhti 2022, 17:47
Iro kirjoitti: 26 Huhti 2022, 15:24
Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
Osakasko korvaa eläinvahingot. Se kannattaa pitää paskassakin. Ja palovakuutus tulee mukana myös.
Todentotta, osakaskossahan on myös eläin/hirvitörmäyskin mukana.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1032tkm edelleen.

Nyt on uusi tarvike lyhty ja poistona halvalla saatu orggis kumilista paikallaan.
Vielä jäi pieni halkeama puskurin alalaitaan, josta en jaksa välittää.

Koko homman kulut jäi niin liki omavastuuta / alle sen että vakuutuksen sijasta kustannukset kattoi oma lompsa.

Meno jatkuu taas kuten ennenkin - kohti uusia metsän petoja :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1035tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1033tkm

Hyvin rabottaa, kulutus oli edellisellä tankillisella 4,8 - mutta siinä oli motariakin mukana, joten oikein kohtuullinen.

(Edit. nyt 1034tkm ja 90/110 seka-ajossa kesäkelille tyypillinen 4,6).
(Edit. II, 1035tkm ja 4,9. Kilsoja on kertynyt vähän laiskaa tahtia, kun on tullut ajettu muilla autoilla - hyvin Astra toimii kyllä.
Seuraava öljynvaihto on n.1036 tkm kohdalla, joten kohta sitten selviää alkaako Astma taas tarjota INSP tekstiä, kun vaikutti että miljoonan rebootti herätti huoltoväli-ilmaisimen uuteen eloon :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1040 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1037tkm ja 4,65.

No INSPihän sinne tuli tarjolle, eli kyllä miljoonan rebootti tosiaan virvoitti tuonkin toiminnon.

Edit:
Nyt 1039tkm ja edelleen 4,65.

Edit. II:
1040tkm, 4,75 ja uudet öljyt sisään ja taas kelpaa lennättää.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1047
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1040 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1040tkm

No, joo olikin hyvä merkkiliikkeen öljynvaihto, kun ei hävinnyt kuin n. sata hevosta autosta :)

Eli taisivat vahingossa nuijia jonkin alipainepilleistä löysälle niistä yhdyskappaleina toimivista kumiletkun pätkistä ja vuotavaksi, eli näin ollen hukkiksen kello ei saa käyttövoiman (alipaineen) puuttuessa vedettyä porttia kiinni kun ecu tilaa ahtoa.

Edellisellä kerralla, vastaavassa skenaariossa, (joskin vuosia sitten) oli MAP anturin töpseliltä mennyt karva pätki - arvattavasti suodatinta vaihtaissa.

Töissä pukkaa vähän deadlinen tynkää ja näin ollen pitkää päivää + jokainen iteraatiolooppi auton kanssa aiheuttaa tunnin ylimääräistä ajelua ja vartin käppäilyn hakemaan toisen auton kämpiltä, joten en voi sanoa olevani asiasta aivan ylettömän hyvilläni.

No luonnonvakiohan on että kaikki kaluston vituilleenmeno tapahtuu silloin kun siitä on eniten haittaa :)

Edit: kävin vitutuspäissäni pyörimissä pellin alla duuniparkkiksella ja imusarjan pyörreläppien alipainekellon letkuhan siellä oli irrallaan.
Letku paikalleen, pikainen koepoljenta ja potilas todettu terveeksi.
Nollasin huoltoväli-indikaattorinkin samoilla lämpöisillä.
Vastaa Viestiin