Astra H takajarrun automaattisäätö

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
Miseline
'Senator'
'Senator'
Viestit: 449
Liittynyt: 27 Maalis 2005, 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Pyhäjoki

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja Miseline »

ittekans2 kirjoitti:
Janne_K kirjoitti:Kiitos FullMetallille neuvosta, toinenkin puoli lähti säätymään toimenpiteen jälkeen.
Jarruvaijeritkin vaihdoin, mutta niistä ei ollut kyse tässä säätymisongelmassa. (Harmi vaihtaa vaijereita pelkästään kumihaitarien vuoksi!)

Kun en ole tätä satulatyyppiä ikinä purkanut niin ihmettelen, onko siinä todellakin jotakin "taikaa" kun korjausoppaissa neuvotaan kääntämään männän kolot vaakatasoon, samaan linjaan satulan takareiän kanssa?
Vai onko oleellista kääntää mäntää vain jonkin verran takas päin pohjasta?

Tsemppiä satulan purkaneelle kaverille, ihminen sen on rakentanut niin ihminen sen kokoaakin.
Kysyin asiaa aikanaan huollosta, eli mäntiä käännetään takaisinpäin siksi, että muuten ne eivät välttämättä lähde tulemaan takainsinpäin, kolojen ei tarvitse olla linjassa.
Omassa h astrassa ei käsijarru toiminut ja tiedä vaikka takajarru olis ottanut kunnolla.
Takana oli uudet palat ja männän aika sisässä.
Pumppasin männän esille satulasta ja pyöritin männän takaisin bilteman mäntä työkalulla ja käänsin lopulta toiseen suuntaan mäntiä takasin päin lujalle.
Kasasin satulan ja käsijarru toimii moitteettomasti nytten.
Astra 1.8i - 05 :what:
Daihatsu Hijet 4x4 paku :lollis:
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Olisi ongelma tuollaisen 2005 farkku Astran kanssa. Levyjarrut takana. Auton historia sen verran tiedossa, että jo viime kesänä vasemmalla puolella käsijarru ei kunnolla ottanut kiinni; rengasta vaihtaessa takarengasta pystyi ihan käsin pyörittelemään. Oikealla puolella käsijarru toimi hyvin.

Nyt katsastuksessa takajarrujen voimat 1.5 ja 1.6. Oikea käsijarru 2, vasen 0.

Ihmettelin tuota itse, ja huomasin, että vasemmalla jarrusatulassa käsijarrun vipu on melkein pohjassa. Sitä saa taivutettua takaisinpäin pienellä voimalla. Oikealla käsijarrua käyttäessä vipuun tulee iso liikerata, vasemmalla minimaalinen (kun vipu on jo melkein pohjassa lepoasennossakin). Palautinjouset ovat paikallaan. Rasvailin nippeleitä ja myös jarruvaijeria. Jarrupaloissa hyvin pintaa jäljellä. Yritin tuota temppua, eli nostaa vipua ja pumppaa jarrua, ei auta.

Onko seuraavana uuden jarrusatulan hankkiminen, vai jotain muuta ideaa?
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Kyllähän tuo vähän entiselle kuulostaa
Insignia Hatchback A20DTE
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Jees. Täytyy tuossa pakkasten jälkeen vielä kerran yrittää saada vivusta jumitus auki. Jos ei toimi, niin sitten satula vaihtoon. Eikös nuo suositella pareittain vaihdettaviksi? No, Opel-miehillähän on tunnetusti rahaa...korjauksiin ja varaosiin. -(z)-
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Palat ja levyt täytyy aina molemminpuolin vaihtaa mutta satuloita ei tarvii jos toinen on ihan kunnossa.
Mutta saahan sen toisenkin vaihtaa jos välttämättä haluaa.
Avatar
simo.n
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 593
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Valkeakoski, Finland

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja simo.n »

On näköjään muillakin käsijarru ongelmia. Mulla taas on semmloista, että käsijarru on todella jäykkä virittää. Silloin kun käsijarru ei ole päällä, niin kahva on vähän holtiton, löysä eli satulan jouset ei varmaan palaudu ja kiristä kahvaa napakaksi paikalleen. Täytyy ruveta huomenna tutkii
Opel Astra H Z18XE
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja Bäri »

IMG-20170420-WA0003.jpeg
Itselläni ei palautinjousen vaihdot auttaneet ja tossa kuva viasta. Eli korroosio ja paska syönyt käsijarrupatruunan karan/akselin(alempi) tiivisteet pettäneet satulan läpiviennistä. Noitten lisäki ajattelin vaihtaa känkkävaijerin koska on jo huono kuntoinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Bäri kirjoitti:IMG-20170420-WA0003.jpeg

Itselläni ei palautinjousen vaihdot auttaneet ja tossa kuva viasta. Eli korroosio ja paska syönyt käsijarrupatruunan karan/akselin(alempi) tiivisteet pettäneet satulan läpiviennistä. Noitten lisäki ajattelin vaihtaa känkkävaijerin koska on jo huono kuntoinen.
Aika kuppanen näkyy jo olevan, mulla meni audistakin noi tiivisteet paskaks ja käkkäri aina jumissa sen takia. Muutenkin ku tuo satula on alumiinia niin hapettuu ja syöpyy ajan kanssa ihan huolella.
Insignia Hatchback A20DTE
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Miten tuo käsijarru saadaan säädettyä, meni hieman ohi. Autona on chevrolet cruze, täysin sama satula. Siellä on se vipu johon kässäri vaijeri tulee ja jousi.

Oliko siis kireyden säätö niin että jarruvaijeri irti, että vipu on löysä sitten vähän painelee jarruja että saa männät ulos päin ja sit takas kasaa.
TomiT
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Kesä 2022, 14:47

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Vanha topic, mutta jatketaan.
Jos joku miettii paljonko uudessa satulassa on männän liikerata kun käsijarruvaijerilinkku menee stopparista ääriasentoon = 1mm. (Astra H - Lucas satula).
Tuossa verrokkiarvo kun vertaa vanhan satulan liikerataan.
TomiT
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Kesä 2022, 14:47

Re: Astra H takajarrun automaattisäätö

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Jatkoa...
Opelin uusintakatsastus.
Käsijarru puri aiemmin 0.6 + 0.6 kn.
Vaatimus yht. 2.5kn.
Olin jo aiemmin säätänyt männät niin lähelle levyä kun pystyy.
Levyt ja palat vaihdettu vuosi sitten.
Silloin piti riittävästi, mutta korjauskehotus, että kahva nousee liian ylös.
Katsastaja mainitsi, että pito huononee toistolla.
Epäili jarruvaijereita.
Ennen katsastusta olin testannut pidon jyrkässä mäessä ja käsi/jalkavoimin ja rengas raudalla en saanut rengasta pyörimään.

Miksi viitsin kirjoittaa tälläista potaskaa jostain vitun jarruista?
No siksi, että tuskin olette kuulleet seuraava laisesta taistelusta helvetin käsijarrun takia.

14h + 3 reissua motonet toin.
Pidin 3's Camaro / Firebird käsijarrua maailman huonoimpana.
Se löysi voittajansa.
Lucas.
Tuota samaa löytyy Nissan, Vag ja yhä uusista Opeleista, kuten 2018 Insignia.

Netti on täynnä uk ja fin foorumeilla noiden haukkumista.

No koska molemmat puolet piti yhtä lailla, en uskonut vaijerivikaan.
Herkistin KAIKKI osat satulassa ja huomasin että vaijerilinkku työntää mäntää ulos vain 1mm.
No eihän sillä ole mahdollisuuttakaan toimia.
Myös palat olivat kuluneet epätasaisesti.

Hain motonetistä uudet palat ja satulan.
Toisen puolen satulat loppu.
Tiskillä pyysin lupaa avata paketin ja mitata männän liikkeen.
Se oli myös 1mm.
No satula jäi ostamatta.

Kotiin ja ekan jarrun palat ja satula kiinni.
Palojen kanssa sama kuin vuosi sitten.
Ei mene paikoilleen ilman väkivaltaa.
Liekkö siksi palat kuluneet hassusti.
Tällä kertaa hioin palojen runkoa jotta asettuu paikoilleen nätisti.

Seuraavan vuoro.
Mäntää piti pyörittää sisään, jotta satula mahtuu paikoilleen palojen päälle.
Se paska hajosi ja mäntä pullahti ulos ja ei mennyt enää sisään.
Vika löytyi, jee.

Hain uuden satulan ja asensin sen.
Männän säätö ja ilmaus.
Jarrun polkemista ja kahvan vetämistä.
Tuon jälkeen kahvan vaijerin kiristystä siten, että lepotilassa linkki palautuu stopparia vasten.

Yhtä-äkkiä kahva ei enää palautunut lepoasentoon.
Vaijerienpäät irti satuloista jouset palauttaa männän pohjaan.
Oliko sittenkin vaijeri vika, kuten katsastaja sanoi.

Vaijerin ostoon.
On muuten hienossa paikassa pakoputken päällä.
Putkiston kaikki ripustukset irti, niin mahtuu just ja just.

Vaijeri irti ja eihän se kovin herkästi liikkunut kuorien sisällä.
Vihdoinkin löytyi vika?

Välikommenttina, että kahvassa ei ole automaattisäätöä.

Uusi vaijeri kiinni ja sama jo em. jumppa.

Mitä vittua?
Kahva ei vieläkään palaudu pohjaan itsestään jos liipaisimen avaa.
Nyt huomaan että kahvan juuren peltinen koneisto on rikki.
Se hammaspyörä on kahden prässätyn peltilipareen välissä ja paketti kasassa kolmella niitillä, joista 2 pettänyt ja pelti jossa vaijeri kiinnittyy, on vääntymässä.

Keskikonsoli irti, pakoputkiston kannakkeet irti, vaijerit irti kahvasta ja keskikonsoli irti härpäkkäineen.

Korvasin rikkoutuneet niitit pulteilla, mutta pellit ovat jo vääntyneet.
Voi olla että vääntyminen jatkuu rasituksessa edelleen.

Paska kasaan ja uusintasäätö.

Ihan vitun uupunut 30c helteessä ja pari vammaa syntynyt sormiin.
Tuossa joutui vasaroimaan, rälläköimään ja työkalut jo lipesi käsissä.

Kaikki kasassa.
Tässä vaiheessa muistin lukeneeni, että vaijerit eri pituiset.
En mä mitään mitannut, muistanut tai huomannut.

No taisi käydä tuuri ja asensin oikein.
Pituusero 3cm.

Säädön jälkeen kahva nousee melko ylös.
Linkkujen liikeradat melko ok.
Lihasvoimin ja renkaat ilmassa vanteiden kiristys käsijarrua vasten ei saanut renkaita pyörimään.

Ajoin auton loivaan mäkeen.
Käsijarru piti.
Pyysin faijaa työntämään autoa mäessä...
Käsijarru piti yhä.
30kmh vauhdissa asfaltilla takarenkaita ei saa lukkoon käsijarrulla.
Liike tosin hidastuu selkeästi, mutta ei voimakkaasti.
Maanantaina 2. uusintakatsastus.

Jokohan riitti perkele?!
Vastaa Viestiin