Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
omega2016
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Elo 2006, 13:35

Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja omega2016 »

Moi,

C-vectran moottori alkoi rallattamaan (ääni jopa dieselmäinen) kylmänä. Äänen paikallistin jakopäähän. Ääni rauhoittui alle puolessa minuutissa ja auto kävi taas kuin uusi. Päätin kuitenkin ensin vaihtaa jakoketjun kiristimen. Avasin sitten venttiilikopan ja aloin vaihtamaan uutta kiristintä. No jakohan siinä pomppasi pieleen. Vanhassa mäntä ei ollut kuitenkaan jumissa mutta liikkui huonosti ja takerteli. Nyt kysynkin että missä hemmetissä tuossa turbokoneessa on nokissa ajoitusmerkit kun niitä ei löydy millään? Vanhoista viesteistä luin että niissä pitäisi olla salmiakin ja toisessa kolmion muotoiset merkit mutta kun tässä tapauksessa ei vaan ole. Ja onko niillä jokin vastamerkki johon verrataan... no en kyllä löytänyt sellaistakaan. Voisko ajoituksen jotenkin muuten tarkistaa esim nokkien asennosta? Hyvät neuvot on nyt tarpeen.
Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Z20NET nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Salmiakki ja kolmio on siinä "rattaassa" ja ketjussa pitäs olla jotain merkintää,eriväriset lenkit yms. putsaa kunnolla.

Kuva
Kuva
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
omega2016
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Elo 2006, 13:35

Re: Z20NET nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja omega2016 »

Juu kiitoksia. Edelleenkään en tosin löytänyt nokkapyöristä merkintöjä. Autodata minulta löytyy ja siinäkin kuvaillaan nuo salmiakki ja kolmio merkinnät. Vanhoista viesteistä löysin kuitenkin yhden ohjeen. Ajoituksen tein näillä neuvoin: http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... A#p1560749
Auto vetää hyvin ja käy tasaisesti nyt eli jako on varmasti kohdillaan.

Mutta mutta... moottorin dieselmäinen rallatus vaan jatkuu ja ääni tulee melkoisella varmuudella jakopäästä. Tekee sitä tyhjäkäynnillä äänekkäimmin. Kuulostaa siis aivan dieseliltä. Jakoketjun kiristimen vaihdolla ei siis ollut merkitystä. No ajot loppu nyt toistaiseksi. Autossa kilometrejä takana 270 tkm ja jakopäälle ei ole tehty mitään. Luin aikaisemmista viesteistä että jollain oli tasapainoakselin ketjun ohjurin tai kiristimen kanssa ollut ongelmia. No pitää jakopää aukaista kokonaan ja tutkia asiaa.. eiköhän sieltä vika löydy. Tietenkin kommentit ja ideat asiaan on tervetulleita.
Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Onks täs sit kans jakopään ketju päässy venähtää ja sen takia rallattaa? Ilmeisesti samoja oireita kun 2.2 bensassa. Ja juu joku taspainoketjuhässäkkäsysteemi kans voi äännellä.
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

katos olit löytänyt mun tekemän "ohjeen" :peukku:

sulla on melko varmasti se laahain mihin tasapaino ketjunkiristin painaa poikki tai sitten se itse kiristin on kulunut että pääsee aina sammuttaessa pykälän takas päin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
omega2016
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Elo 2006, 13:35

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja omega2016 »

Oli Jartsa, hyvät ohjeet olit tehnyt kiitoksia vaan :)

Tänään käytin vielä autoa ja nyt teki niin että kylmänä kävi nätisti ja hieman lämmettyään alkoi "dieselmäinen" ääni voimistua. Purkuhommiin. Aukaisin jakopään ja kaikki näyttäs ehjältä.
Tässä kuva siitä tasapainoakselin ketjun kiristäjästä ja laahaimesta:
Kuva

Ensimmäisiä havaintoja oli että tasapainoketju ei ole ajoituksessa jos vertaa autodatan kuvaan. Kampiakselin hihnapyörä oli siis merkissään kun irrotin sen. Esimerkiksi tuossa ketjunkiristäjän yläpuolella olevassa rattaassa pitäisi olla merkki ja kettingissä erivärinen lenkki sen kohdalla. Näin ei ollut vaan eriväriset kettingin lenkit olivat missä sattuu. Sitten liikuttelin tuota laahainta ja huomasin että siinä oli pieni rako kiristäjän männän päähän. Siis sellainen että sen tunsi kun laahainta liikutteli. Käytin kiristäjää irti ja vaikea sanoa että oliko siinä vikaa.. sehän naksuittain liikkuu kireämmälle sillä periaatteella että kun se kiristyy uuteen pykälään niin se ei siitä enää peräänny. Oli se kyllä vähän karhea liikkumaan mutta en sitten tiedä miten se toimii kun siellä on öljynpainetta sisällä. Pitäisi varmaan uuteen vastaavaan päästä vertaamaan.

Eli ei siis oikein selvää vikaa, mutta tuo ketjun ajoitus kyllä ihmetyttää.. vai pitääkö kampiakselin olla eri asennossa kuin nokkia ajoittaessa? Kyllä tietenkin 270tkm on sellainen määrä jakopäälle että ei pilalle menisi vaikka uusi nuo ketjusarjat. Mutta jos sen jälkeen ei muutu käyntiääni terveeksi niin... :banghead:
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ne värilenkit ei osu kohdalleen kuin asentaessa sen jälkeen ne ei osu kovin herkästi kohdilleen.tuossa kuvassa näkyy tasapainoakselin rattaassa nuoli ja ne pitää olla muistaakseni toisessa akselissa alas ja toisessa ylöspäin ja kampiakseli merkissään.

jos sulla on autodata käytössä niin siitä näet kuinka ne merkit pitää olla.

ja jos siinä kiristimessä on löysää laahaimeen niin kiristin rupeaa olemaan "valmis" eli ei pysy kireellä vaan pomppaa edelliseen pykälään löysemmälle.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
omega2016
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Elo 2006, 13:35

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja omega2016 »

Kummatikin kiristimet vaihdettu eli jakoketjun ja tasapainoketjun ja paketti laitettu kasaan. Kauhea rääkäisy ensistartissa joka rauhoittui parissa sekunnissa kun öljynpaineet nousivat. Tarina ei valitettavasti lopu tähän. Rallatukset onneksi hiljenivät. Mutta nyt käy tyhjäkäyntiä "aaltoilevasti" röpöttäen. Kierroksilla käy normaalisti. Moottorin häiriövalo syttyi ja luin vikakoodit niin tällaista sieltä tuli: P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Sytkäänhän tuo viittaa mutta aika outoa jos puola esim päätti hajota tässä samassa remontissa. Olisko ideoita taas tähän probleemaan?
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

omega2016 kirjoitti:Kummatikin kiristimet vaihdettu eli jakoketjun ja tasapainoketjun ja paketti laitettu kasaan. Kauhea rääkäisy ensistartissa joka rauhoittui parissa sekunnissa kun öljynpaineet nousivat. Tarina ei valitettavasti lopu tähän. Rallatukset onneksi hiljenivät. Mutta nyt käy tyhjäkäyntiä "aaltoilevasti" röpöttäen. Kierroksilla käy normaalisti. Moottorin häiriövalo syttyi ja luin vikakoodit niin tällaista sieltä tuli: P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Sytkäänhän tuo viittaa mutta aika outoa jos puola esim päätti hajota tässä samassa remontissa. Olisko ideoita taas tähän probleemaan?
Hippasen samantyyppinen ongelma on omassa autossa. Autoon on tehty jakopään remppa liikkeen toimesta ennen kuin sen ostin. itellä aaltoilee tosin todella vähän kiekat.

Itellä ei ole vikakoodia vielä antanu, mutta vedolla välillä stumppaa 2500rpm kohalla. Vaihoin tulpat ja odottelen uusia puolia uk:sta. Saapa nähä asettuuko pelkästään tällä.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
nanomooli
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Loka 2014, 13:52

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja nanomooli »

Mites tässä viimeisessä kävi?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Vanha ketju, mutta mielenkiintoinen.
Autossa kilometrejä takana 270 tkm ja jakopäälle ei ole tehty mitään.
Kuinka z20net on selvinnyt näin pitkälle verrattuna tyypillisiin z22se/yh?
Ero on ollut nokkaketjunkiristin. Onko muuta eroa?

Täältä löytyy z20net ajoituksensäätö sekoilua ja ratkaisu
http://z22se.co.uk/threads/will-a-2-2-c ... net.24152/
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista/z22yh

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tästä vielä:
Erona noissa on myös z22yh:n imunokan käyttämä korkeapainepumppu, joka lisää ketjun rasitusta.
Usein kuulee, että z22yh:n kulunut ketju on startatessa hypännyt imunokalla tai rikkonut heiveröisen kiinteän ketjunohjaimen.
PS. Pitkä öljyn ja suodattimen vaihtoväli ei vähennä ketjun kulumista, eikä kuluneen ketjun harmoninen värähtely lisää kp-pumpun käyttöikää.
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

omega2016 kirjoitti: 01 Touko 2014, 23:16 Kummatikin kiristimet vaihdettu eli jakoketjun ja tasapainoketjun ja paketti laitettu kasaan. Kauhea rääkäisy ensistartissa joka rauhoittui parissa sekunnissa kun öljynpaineet nousivat. Tarina ei valitettavasti lopu tähän. Rallatukset onneksi hiljenivät. Mutta nyt käy tyhjäkäyntiä "aaltoilevasti" röpöttäen. Kierroksilla käy normaalisti. Moottorin häiriövalo syttyi ja luin vikakoodit niin tällaista sieltä tuli: P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Sytkäänhän tuo viittaa mutta aika outoa jos puola esim päätti hajota tässä samassa remontissa. Olisko ideoita taas tähän probleemaan?

Omassa vectrassa sama ongelma jakoketjun vaihdon jälkeen.
Rytkytti tyhjäkäynnillä jo ennen ketjun yms vaihtoa mutta ei jättänyt vikakoodia... Nyt tyhjäkäynnillä vilkuttaa moottorin häiriövaloa ja koodi p0300-00 jää muistiin. Jako tarkistettu 2kertaa ja on kohdallaan.
Etuputkessa oli vuoto jonka luulin sekoittava lambdan mutta käynti ei korjaantunut putken vuodon paikkauksella. Onko mahdollista että takimmainen lambda otti itseensä kun putkessa oli vuoto?
Puolat,tulpat,bensapumppu ja jäähdytin nesteen lämpöanturi on vaihdettu... Ei vaikutusta... Alipaine vuotoja ei ole löytynyt... Kävi vähän paremmin kun irrotti etulambdan johdon mutta kun laittoi kiinni takaisin niin rupeaa pätkimään taas...

Alkaa konstit loppua... Oisko kenelläkään mitään ideaa mitä seuraavaksi pitäisi ruveta tutkimaan?
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

knew this assignment, but it turned out to be wrong! Yes, Opel/Vauxhaull/Saab/GM made a big mistake with it and gave even Kent-Moore this wrong informations.
The Tool EN-48368 does fit models from the start. Even when it is every in official GM informations writtens, that his is noch the case. We checked the engine number whether the car of my friend got an exchange-engine or head. But its the original engine an the original head from 2004. Thanks to guys from a polish vectra forum (some of them living in the UK) who solved the problem, I ordered the green EN-48368 from Kent-Moore. I readjusted the timing with it. The cam profile of the 2004 engine cams fits perfectly the "so-called 2007- green tool" EN- 48368. We started the engine, perfect idle, no error codes. I would never question original informations of the manufacturer, but as ther are others with the same problem. Everyone in this forum testing the timing with their pre and post 2007 Z20NET had the same result.

What I cannot say is, if this applies to all Z20NET engines, because our database is simply too small. Maybe there are Z20NET where KM-6362 fits? If not , for which engine is KM-6362? Mayby only for the 150hp B207? I don't know so far, but what the assignement is definetly not right!

Hopefully that helps someone. And it would be interesting, to discover more about it.

Taitaa olla väärät ajoitus palikat minulla käytössä ainakin tuon tekstin perusteella... Uusia etsimään...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z20NET nokkien ajoitus + outo ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Niin samat oireethan siellä on ollut:
After we startet the engine, it ran but has unstable idle and it shows P0300 (misfire on several cylinders).
https://z22se.co.uk/threads/will-a-2-2- ... 152/page-2
Vastaa Viestiin