A14XER käyntiongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

Toivottavasti tästä on muille apua... Corsa D <100tkm kyseessä.

Ongelmana nykiminen, nakuttava ääni sekä ei tasainen kiihtyvyys 1200-3500 rpm välillä. Oireilu on pahimmillaan 1800-2000rpm tietämillä etenkin puolilämpimällä moottorilla. Tyhjäkäynti tasainen ei pätki. Vikakoodeja ei anna. Kiihtyy "portaittain" eli ei tasaisesti kuten varmaan kuuluisi.

Vaihdetut osat:
-Tulpat
-Puolapaketti (oli rikki, vuotoa, hepettumaa, ruostetta ja haisi pahalle mutta toimi edelleen)
-Ilmamäärämittari (MAF) (ei vaikutusta)
-Venttiilikopan kansi (PVC) (kalvo oli vähän rikki)
-Imusarjan paine+lämpöanturi (MAP) (näyti +10 astetta väärin)
-öljynpaine-anturi (vuosi)
-jakopääsarja + jakopään tiisteet (ei vaikutusta)
-hydrauliset painimet (ei vaikutusta)
-etummainen lamda-anturi (käytetty toimiva tilalla)

Mitatut:
-Puristuspaineet 13,11,13,13 bar
-öljynpaine tyhjäkäynillä 4+ bar (kylmänä)
-Bensanpaine n.2,8 bar mittari on vanha, mutta pitää tarkistaa toisella (3,5+- bar pitäisi kai löytyä)

Autocomin kanssa tutkittu:
-nykivässä kiihdyksessä sytytysennakko pyörii -3 ja 6 asteen välillä. Toisinaan jopa -13 astetta hetkittäin. Eli nakuttaa (98e) ja ecu sitten myöhäistää.
-etummainen lamda pyörii 0.15 ja 0.7V välillä pintakaasulla. Täydellä kaasulla n.4000 rpm jälkeen pysyy 0,7-0,8V eli rikkaalla.
-takimmainen lamda näyttää samaa vedättäessä eli luultavasti toimivat ok.

Nokkien triggeripyörät on ajoitettu kopiolla työkalusta, pientä heittoa mahdollisesti. VVT toimintaa en autocomilla pysty tarkistamaan, mutta uskoisin että niistä tulee vikakoodi jos eivät liikkuisi. Nyki ennen jakopäänkin vaihtoa.

Imusarja on ehjä, sisältä normi puhdas. Imuissa ei näy mitään ongelmaa. Suuttimet testaan tänään ennen kuin kasaan.
Purge linja tankkiin tukittu kokeeksi, ei vaikutusta.

Onko ideoita tai kokemusta vastaavasta?
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

Re: A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

Netistä löysin tapauksen, jossa polttoainepumpun letku (muovi) tankin sisältä oli revennyt. Paineet nousivat vain 2bar tietämille.

Polttoainepumpulle ilmoitettiin 3,5bar. Astran manuaalista löysin vastaavalle moottorille 365-414 kPa, eli 3,6-4,1 bar. Matala bensanpaine kyllä riittäisi syyksi, suuttimista tulisi tuolla paineella n. 15% liian vähän ja nopeissa tilanteissa ecu taitaa käyttää ilmamäärämittaria sekä taulukkotietoa säätämiseen.

https://www.corsa-c.co.uk/threads/low-f ... ed.523439/
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

Re: A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

Painemittari tarkastettu, näyttää oikein. Eli käydessä 3,4 bar ja pumpun sammuessa paine laskee 2,8 bar. Jäi tarkastamatta miten paljon ilmaa tulee polttoaineen mukana.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Rak »

Mitä fueltrimmit näyttää oireillessa? Nakuanturi momentissa tai edes kunnolla kiinni?
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

Re: A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

En muista tarkkaan mitä näyttivät, palaan tähän sitten kun on taas käyntikunnossa.

A12XER moottorilla olevassa bensan paineet ovat 3.9-4.0 bar, joten saman verran pitäisi tähänkin varmaan saada. Työn alla pumppusysteemin irrotus ja tutkiminen.
Hannu_2644
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2022, 09:01

Re: A14XER käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Hannu_2644 »

Pumppupaketin käytin pöydällä, sieltä löyty paineensäätäjä jonka jousi oli vaan kuoleentunut. Paineensäätäjä on tehty halvasti :( , kulmaan pokattu lattajousi joka painaa muovirenkaan kanssa kuulaa. Lisäsin jousen tuen ja runko-osan väliin 0.1mm rst levyä palan. Nyt on paineet 4.2 bar ja kiihtyminen on nyt normaalia. :worship:

Varaosalistasta katselin, että tätä ks Bosch pumppua on laitettu 2006-2014 vuosina Corsiin ja varmaan samaa paineensäätäjää myös muihinkin Opeleihin... eli sama ongelma tulee luultavasti monelle vielä vastaan. Laihalla käyminen ja nakuttaminen ei tunnetusti tee hyvää moottorille.

Toivottavasti tämä tieto leviää täältä ja auttaa muita.

Voin laittaa kuvat tuosta, jos joku pystyy auttamaan niiden tänne saamisessa...
Vastaa Viestiin