Astra L
Re: Astra L
Kävin koeistumassa L:n. Ajoasennon saa yhtä hyväksi kuin K:ssa ja nelisuuntainen ristiseläntuki uutuudessa oli selvästi parempi. K:ssahan se se oli lähinnä vitsi, kun liikeradat oli niin lyhyet, että sitä olisi voinut luulla rikkinäiseksi.
Rattipainikkeet yhtä hyvät ja about samassa järjestyksessä kuin K:ssa.
Infotainmentissa mukavan paljon tosiaan vielä fyysisiä painikkeita, mutta penkinlämmittimen ja ratinlämmittimen painikkeet oudosti yhdessä samassa pitkässä painikkeessa, joka oli surkea, tunnoton ja melkein kuin irtoamaisillaan.
Takapenkin istuinosa lyhyempi kuin K:ssa. Ei sovellu pitkäjalkaisille aikuisille.
Infotainmentin syövereistä löytyi asetus automaattiset/manuaaliset kaukovalot. En tiedä oliko tässä yksilössä matriisivaloja, mutta viiksessä ei ainakaan ollut samanlaista A-painiketta, kuin K:ssa oli. Sieltä menuistako tosiaan pitää aina valita, jos haluan pitää pitkät päällä pakotetusti, esim. katuvalaistulla osuudella tai alle 40 km/h nopeuksissa? Viiksen päässä tosin oli sisäänpainettava pyöreä painike, jossa ei ollut mitään symbolia, niin mikähän tuon virka mahtaa olla?
Yllättävän vähän siellä infotainmentissa muuten oli mitään ajoneuvo-asetuksia, joita olis päässyt viilailemaan. Vai ilmestyyköhän sinne lisää menuja, jos mulla olis ollut virta-avainkin? Tai jos vierailijakäyttäjän sijaan tekee ihan oman profiilin, niin ehkä sitten vasta taivas avautuu meille kontrollifriikeille?
Rattipainikkeet yhtä hyvät ja about samassa järjestyksessä kuin K:ssa.
Infotainmentissa mukavan paljon tosiaan vielä fyysisiä painikkeita, mutta penkinlämmittimen ja ratinlämmittimen painikkeet oudosti yhdessä samassa pitkässä painikkeessa, joka oli surkea, tunnoton ja melkein kuin irtoamaisillaan.
Takapenkin istuinosa lyhyempi kuin K:ssa. Ei sovellu pitkäjalkaisille aikuisille.
Infotainmentin syövereistä löytyi asetus automaattiset/manuaaliset kaukovalot. En tiedä oliko tässä yksilössä matriisivaloja, mutta viiksessä ei ainakaan ollut samanlaista A-painiketta, kuin K:ssa oli. Sieltä menuistako tosiaan pitää aina valita, jos haluan pitää pitkät päällä pakotetusti, esim. katuvalaistulla osuudella tai alle 40 km/h nopeuksissa? Viiksen päässä tosin oli sisäänpainettava pyöreä painike, jossa ei ollut mitään symbolia, niin mikähän tuon virka mahtaa olla?
Yllättävän vähän siellä infotainmentissa muuten oli mitään ajoneuvo-asetuksia, joita olis päässyt viilailemaan. Vai ilmestyyköhän sinne lisää menuja, jos mulla olis ollut virta-avainkin? Tai jos vierailijakäyttäjän sijaan tekee ihan oman profiilin, niin ehkä sitten vasta taivas avautuu meille kontrollifriikeille?
Re: Astra L
Viiksen napin toiminto sivulle 87:
https://www.opel.fi/content/dam/opel/fi ... online.pdf
Käytännössä mittariston valikkojen/ilmoitusten selaus/kuittausnappi.
Sivu 96 alkaen automaatti pitkät/lyhyet. Käytännössä aktivointi tulee tehdä aina tuolta näytön kautta. Kai oletus, että on joko aina päällä, tai pois, eikä vaihtelua ole ajateltu tehtävän jatkuvasti.
https://www.opel.fi/content/dam/opel/fi ... online.pdf
Käytännössä mittariston valikkojen/ilmoitusten selaus/kuittausnappi.
Sivu 96 alkaen automaatti pitkät/lyhyet. Käytännössä aktivointi tulee tehdä aina tuolta näytön kautta. Kai oletus, että on joko aina päällä, tai pois, eikä vaihtelua ole ajateltu tehtävän jatkuvasti.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Astra L
Sivu 98:
"Matrix-LED ajovalojen häikäisemätön
kaukovalotoiminto on käytettävissä
vain, kun valokytkin on asennossa
AUTO."
Taitaa olla uusissa Volkkareissa vastaava ideologia, että kaukovaloja pystyy käyttelemään perinteisesti on/off tyyliin, kun valokytkimen vääntää AUTO -asennosta ajovaloasentoon. Toimiihan se toki noinkin suht helposti, kun se valokytkin on tuotu kojetaulusta tuohon viiksen päähän. Nopeasti kun pyöräyttää parkkivaloasennon ohi, niin ei toivottavasti ehdi parkeille tipahtamaan ollenkaan.
Kyllä itse kaipaan sorapoluilla pitkiä päälle jo alle 40 km/h nopeuksissakin. Ja ainakin K sytyttää matriisit pahimmillaan vasta tunti auringonlaskun jälkeen, niin usein pitää iltahämärässä käytellä kaukovaloja ihan manuaalisesti. Toivottavasti L matriisit suostuu syttymään jo aiemmin iltahämärässä.
"Matrix-LED ajovalojen häikäisemätön
kaukovalotoiminto on käytettävissä
vain, kun valokytkin on asennossa
AUTO."
Taitaa olla uusissa Volkkareissa vastaava ideologia, että kaukovaloja pystyy käyttelemään perinteisesti on/off tyyliin, kun valokytkimen vääntää AUTO -asennosta ajovaloasentoon. Toimiihan se toki noinkin suht helposti, kun se valokytkin on tuotu kojetaulusta tuohon viiksen päähän. Nopeasti kun pyöräyttää parkkivaloasennon ohi, niin ei toivottavasti ehdi parkeille tipahtamaan ollenkaan.
Kyllä itse kaipaan sorapoluilla pitkiä päälle jo alle 40 km/h nopeuksissakin. Ja ainakin K sytyttää matriisit pahimmillaan vasta tunti auringonlaskun jälkeen, niin usein pitää iltahämärässä käytellä kaukovaloja ihan manuaalisesti. Toivottavasti L matriisit suostuu syttymään jo aiemmin iltahämärässä.
Re: Astra L
Ainakin Grandland alkaa käyttämään pitkiä, jo paljon valoisammassa, mitä astrat teki. Eli jos sen mukaan menee niin hyvä. Jotenkin muistelisin että se sytytysraja on se 40km/h, mutta pois kytkentä jotain 20km/h. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun tuossa kotikadullakin sytyttänyt pitkät, kun valaistusta ei ole laitettu vielä päälle. Ja ei tuossa muutaman sadan metrin matkalla kovin usein tule edes tuota 40km/h ajettua.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra L
Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.
En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.
En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra L
Kyllähän tuo Grandlandin korkeus tekee paremman siitä ja onhan tuossa faceliftissä paljon samoja ominaisuuksia, mitä tuosssa L Astrassa.1,2sorsa kirjoitti: ↑01 Loka 2022, 09:40 Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.
En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
Katsoo nyt että kun tulee tuo e versio tuosta Astrasta ja jos sillä saa vetää kärryä perässä, niin olisi ihan hyvä vaihtoehto.
Saksan sivuilla on mainos
Der neue Astra Sports Tourer Plug-in-Hybrid
Am 15. October bei deinem Opel Patner
Tulisikohan pikkuhiljaa tännekin päin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Astra L
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 798ee33b6a
Vapise Škoda RS – Opelin tehokas GSe palaa hybridinä
Vapise Škoda RS – Opelin tehokas GSe palaa hybridinä
Viimeksi muokannut Rookeri, 01 Loka 2022, 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Pelkkä linkki ei sallittu
Syy: Pelkkä linkki ei sallittu
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Astra L
Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Ensi vuoteen menee hybridin toimitus ilmeisesti jotain ongelmia tuotannossa. Onko näitä vielä yhtään asiakkailla?
Olisiko niin, että tänä vuonna kaikki liikenevät autot toimitetaan Saksaan.
Olisiko niin, että tänä vuonna kaikki liikenevät autot toimitetaan Saksaan.
Re: Astra L
Kyllähän tuo tosiaan kaipaisi vähän rajumpaa moottoria pellin alle. Onkohan tulevat täyssähköt brändätty myös GSe:n alle?Opestra kirjoitti: ↑02 Loka 2022, 09:05 Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
Ulkonäkö on mielestäni ihan hyvä. Varmaan jotakin jatkoa on tulossa
Re: Astra L
Tietääkseni farkkuja ei toimiteta mihinkään maahan tänä vuonna. 5-ovisen toimituksissa priorisoidaan isommat markkina-alueet.
Nythän esim. Volkkari on siirtämässä ensi kesään mennessä tuotantoa pois Saksasta kaasupulan vuoksi. Ilman kaasua ei Opelikaan saa autoja valmistettua. Tai jos saa, niin tappiota tulee rankasti jokaisesta valmistetusta autosta. Tuskin heillä on siis mitään kiirettä siis toimittaa autoja asiakkaille. Toivottavasti edes ensi vuonna auto tulisi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Tuo normi phev on 150hv 1.6t + sähkö n. 110hv. Eli 180hvOpestra kirjoitti: ↑02 Loka 2022, 09:05 Vähän tuntuu turhalle mallille tämä. Suorituskyky on todennäköisesti lähes sama, kuin 180-heppaisella moottorilla. Näin on ainakin Peugeotilla. Alustassa todennäköisesti on muutakin eroa, kuin tuo madallus. Onko siitä sitten hyötyä, kun hybridien tarkoitus on ajaa bensaa säästellen. Harva näitä varmaan hankkii urheilullisempaan ajoon, kun kasvanut painokin heikentää ajokokemusta. Ehkä joku sitten hankkii tuon hienompien vanteiden ja madalluksen vuoksi.
GSe on 180hv 1.6t + sähkö n. 100hv Eli sama kuin Grandlandin FWD mallissa. Eli 225hv
Grandlandin 4WD sitten on 200hv 1.6t + sähkö n. 110hv x2. Eli 300hv
Väännöt tuossa 150hv:ssa on sen 250Nm ja noissa kahdessa tehokkaamassa 300Nm.
Edessä olevassa sähkössä 320Nm ja takana 166Nm.
Eli tuon normaalin PHEV:n ja GSe:n välillä on se 45hp enemmän tehoa + 50Nm? enemmän vääntöä.
Grandlandissakin tuo hybrid4 malli on kulutukseltaan pienempi, mitä hybrid malli. Eli ei se lisääntynyt teho välttämättä tarkoita että sitä polttoainetta kuluu enemmän. Ja onhan tuo hybrid4 todennäköisesti vähän vielä painavampikin kun siellä on se yksi sähkömoottori enemmän.
Olisihan tuo tosin ollut nelivetoisena vielä enemmän GSe, kun se tekniikka kumminkin sieltä löytyy.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Astra L
Mikähän on perustelu ettei ikäihmiset voisi hankkia uutta Astra L:ää. Melko typerä mielipide asentajalta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1,2sorsa kirjoitti: ↑01 Loka 2022, 09:40 Tuli tämmöiselläkin käytyä ajamassa.
-takapenkinistuinosa lyhyt mutta pään tilaa reilusti.
Etupenkit ja ajoasento hyvä.
-kattoluukku aukeaa ulkopuolelle ja korkealle.
-sama psa malleista tuttu 1,2 märkäremmimoottori
Vaihteistona 8 vaihteinen aisin
-kaistavahti ja aktiivivakkari pelaa hienosti yhteen. Jos kättä ei pidä ratilla niin alkaa tilulilu herjat.
Ajaa myös ihan pysähdyksiin asti aktiivivakkarilla mutta pysähdyksistä ei aina lähde eteenpäin seuraamaan edellä olevaa. vakkaria ei saa manuaalisesti päälle jos nyt vaikka tulisi taivaan täydeltä räntää vaan aktiivivakkarilla mentävä.
-infortainment on todella hankala käyttää ja vaatii varmaan jokaiselta melkoista opiskelua.
-infortainmentissa spylog ominaisuus jolloin vikatilanteessa käyttäjä voi tallentaa dataa painamalla jotain nappulaa varustelusta riippuen jos vaikka näyttö menee jumiin ajossa.
-huollon nollaukseen ei ole enään nappia vaan tehtävä diagboxilla.
-hybridin pikkuakku löytyy keskikonsolista ja tavaratila on korkeampi hybridissä. Grandlandissähän pikkuakku oli peräluukussa.
Hybridin tekniikka vaikuttaa samalta mitä grandland
-tuntuma edellistä K astraa kevyempi ja ehkä pienempi. Sisusta muovinen, ovipahvi lähes täysin muovia pientä kohtaa lukuunottamatta. Mielikuvana F corsa tai jokin uusi citroen.
En suosittelisi autoa vanhemmalle asiakaskunnalle.
Re: Astra L
Pösön 308 180hp PHEV ja 225hv PHEV ero on ainoastaan polttomoottorin tehossa, ei edes sen väännössä (250Nm). Eiköhän Opelissa ole ihan sama.
Opelin esitteessä suurin vääntö 320Nm, mutta siinä taitaa olla virhe. Sähkömoottorin vääntö on 320Nm ja yhteisvääntö 360Nm tai niin ainakin pösössä.
Tilattu 4/22 Opel astra ST Phev GS
Re: Astra L
OT, mutta on jotenkin erikoista, että autojen tehon yksikkönä yhä käytetään hevosvoimaa watin ohella. Sähköauton akun kapasiteettia ei kuitenkaan taideta ilmoittaa kWh = 1,36 hph tyyliin
James Watt (höyrykoneen kehittäjä) otti käyttöön tehon yksikkönä hevosvoiman. Tehon SI-yksikkö, watti, on nimetty James Wattin mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/James_Watt
James Watt (höyrykoneen kehittäjä) otti käyttöön tehon yksikkönä hevosvoiman. Tehon SI-yksikkö, watti, on nimetty James Wattin mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/James_Watt