Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Lauantaina pesasin auton, mutta sitten...

Kuva

...oli kuta kuinkin tommasta sohjopaskakeliä :x

Kuva

Kuva

Varsinkin motarilla kura lensi päälle jos ei ohitellu hitaampaa liikennettä :lol: Kun lähdin liikenteeseen, oli vielä jäinen tie aamusta, tuntu auto ihan törkeen hyvälle ajaa, mutta just Kuopion kohdalla ja itseasiassa Pielavedentielläkin tuntuu tympeeltä ku keula yritti nousta jatkuvaan loskan päälle ja oli vähän matkustajan fiilikset.. No syytetään nyt sakkokuntoisia eturenkaita, koska eihän toi oma ajaminen oo mitenkään voinu huonontua :D :oops:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Missä päin maailmaa on lunta satanut?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 06 Marras 2022, 17:34 Missä päin maailmaa on lunta satanut?
Pohjois-Savossa :lol: Tuo ylin kuva 77-tieltä Siilinjärveltä ja noi pari muuta kun poikkesin tallin pihalla matkan varrella, Kiuruvedellä siis.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jonkinasteinen kuukausipäivitys/katsaus auton kondikseen :yawn:

Kuva

Kuva

Reissussa oli tarkoitus lisätä syksyn eka desi öljyä, mutta pahamainesesta Topranin korkista meni sitten tiivistee kahteen osaan... Onneksi mulla oli mukana auton orkkiskorkki jossa sentään tiiviste yhtenä kappaleena, niin nakkasin sen siksi aikaa että kuvassa näkyvä uusi korkki saapui Autodocilta. Tuossa kuvassa auto onkin viimeisen kerran puhtaana, ennen kun alko parin viikon kurakelit :lollis:

Kuva

Nythän tänne on jo ihan oikea talvi koittanut niin että ihan kilpikin peittynyt :D Pakoputkesta on taas menny tosiaan joustoelementti paskaksi niin oon vähän harkinnu jos ostais kokonaan uuden väliputken katteineen, nykyisen korjaamisen sijasta, mutta tämä vielä avoinna. Lähinnä tyhjäkäynnillä pörisee ärsyttävästi.

Kuva

Onhan tää talvellaki ihan ookoo ajettava, edelleen :worship: -(z)- 8)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Osa varmaan ehti jo huomatakin että mulla oli ostoilmotus tuolla katalysaattoreista, mutta tuliki suunnitelmiin äkkinäinen muutos, kun meni kesken reissun jousto poikki kokonaan :x Onneksi oli Kuopion Motonet matkan varrellla niin nappasin sieltä vähän hermostuneena matkaan ton jouston ja samalla uuden tiivisteen pakoputken ja -sarjan väliin.

Kuva

Kuva

Samalla selvisi syy outoon räminään putkessa -> takimmaisesta katista puolet sisuskaluista irrallaan :lol: Sain ongittua ne pois halkaisematta koko pönttöä (vähemmän hitsaamista = vähemmän aikaa) jonka jälkeen kolvasin ton uuden uuden joustopätkän väliin. Sitten vaan rojut takaisin. Onneksi sattui myös suht. lämpimät kelit vuodenaikaan nähden niin ei oo hitsikone niin lujilla ja itelleki mielekkäämpää kun jossain 20 asteen pakkasessa turata.

Tämä tulee olemaan vähän tilapäinen ratkasu eli ennen leimaa varmaan joutuu ne katit kuitenkin uusimaan, mutta eipähän enää joka tapauksessa pörise, joten taas kelpaa ajella. Oli aika moinen meluhelvetti tämä auto jo nuo viimeiset viikot ennen tätä korjausta.


EDIT: Muuten millonkas niitä tämän vuoden jäsenmaksuja saisi yrittää maksaa, niin ei tarttis ihan vapaamatkustajana täällä clubilla kulkea? :) -(z)-
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Doddii, tässä ollaan päästelty taas kilometri tolkulla menemään, öljyt vaihtui ja näemmä päivittyny Dexos2-luokitukseen All Climate-purkki (hintakin pompannu 20e->44e :roll: ), muutoin ei oikeestaan oo tarvinnu isompia tehdä :)

Pari kuvaa ny autosta edes..

Kuva

Kuva

Raidetanko kuskin puolella on hieman väljä, mutta yritän sinnitellä kevääseen kun haluaisin ennen suuntausta vaihtaa tuon em. nivelen lisäksi taakse uudet puslat taakse apurunkoon ja tukivarsiin, saa kertoa jos on joku brändi jonka tuotteita tulisi ehdottomasti välttää :oops: , niin saisi kaikki sitten yhdellä suuntauksella kuntoon.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jotain mitä suosia
Lemföder, GM ja halvemmista trw
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pientä ongelmaa ovien kanssa... :banghead: Avasin normaalisti kuskin lukosta ovet, no kuskin ovi ei mee kiinni. Suihkin siihen linkku mekanismiin öljyä ja aikani nitkuttelin sitä ruuvarilla, kunnes ovi meni taas kiinni normaalisti heilauttamalla, sitten löin ovet kokeeksi lukkoon avaimella -> kuskin ovi ei auennu ulko- eikä sisäkahvasta... Apparin ovi auki, sekään ei menny kiinni enää enne kun rasvasin mekanismin, taas kuskin oven lukosta kääntelin keskuslukkoo kiinni auki, ja apparin lukkokin aukesi, aikani rumppasin sisäkahvaa ja sitä tappia jollon alkoi apparin puoli toimia. Kuskin ovikin aukesi keskuslukkoa auki/kiinni kääntelemällä.

Nyt on tilanne se että kaikki ovet menee kyllä lukkoon ja auki avaimella/keskuslukosta, mutta kuskin oven tapista painamalla tai nostamalla ei mitään tapahdu vaikka se kyllä liikkuu keskuslukon mukana, joskin tappi painuu aivan alas pahvin siäsään eikä nouse täysin ylös kuten muissa ovissa :roll: Kahvasta sisältä ja ulkoa siis ovi toimii eli pystyn autolla toistaiseksi liikkumaan.

Jee, talvi on kivaa :food: :evil:

EDIT: Onko tuo etuovenpahvi mitenkä siitä keskeltä kiinni, kun alhaalta ja edestä otin ruuvi pois ja yläreunan sain vapaaksi, muttei järkevällä voimalla tullut irti, eli onko siellä piilossa ruuveja vai vaan klipseillä?

EDIT2:
https://www.omegaowners.com/forum/index ... ic=90514.0

Jaahas, löytyki ohjeet, eikun ihmettelemään :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jes, nyt toimii taas kuskinoven lukko sisältäkin käsin :worship: :lol:

Oli näemmä jumissa se mokkula johon tapilta tuleva tanko laskeutuu, raotin vähän siinä haitarikumia ja ruuttasin reippaasti astetta laadukkaampaa irrotus/voiteluöljyä sisään.


Nyt on vaan sellanen kutina, asiasta kolmanteen pomppiakseni, että kansipahvi taitaa olla menossa :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Niveliä menee sitä mukaa kun ehtii vaihtaa :lollis: Kuskinpuolen välys paljastuikin tutkiessa tukivarrenalapalloon. Osa oli merkkiä Moog, joka ei ollu edes halvinta kuraa Autodocissa, mutta kesti kuitenkin vajaan 2 vuotta ja 30tkm :-? Tiedä sitten sattuko mulle vaan maanantai kappale vai pitäiskö postata Moog tonne Lista lyhytikäisistä tai sopimattomista varaosista -ketjuun...? :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Postaa vaan sinne. Pitäähän niitä ”yksittäistapauksia” tulla useampi että voi tuumata oikeasti olevan paskaa.
Moog osia menee jenkkiautoihin jonkin verran eikä omaa kokemusta ole kertynyt
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

ookkei...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Työkiireiden lomassa oli vähän rajallisesti aikaa tätä laittaa, kun matkaa kuitenkin se 40km/sivu ja välillä oltiin lauantaitkin töissä. Sentään tukivarren ehdin ruuvata uuden kuskin puolelle, jollon välys poistui heti. Autoon ilmeni kuitenkin muutakin häikkää, alkoi huohottaa voimaakkaammin, jonka seurauksena tyhjäkäynti tykkäsi leijua ja venakoppa sekä ö-korkki alkovat taas hikoilla. Sen lisäksi auto hieman pätki alta 2500rpm ajoittain, joten lisäsin uudet tulpatkin ostoslistaan, edellisillä olikin 60tkm jo menty.

Kuva

Vaikka pätkimistä olikin, näyttivät tulpat kaikki terveiltä. Ennen irroitusta puhalsin nelosen poteron tyhjäksi kun sinne oli öljyä valunut.

Kuva

Kuvassa mennään jo kasaan päin, mutta tosiaan ainoa asia jota en ollu huohottimen puolelta hoksannut tutkia oli venakopan sisällä oleva kanava. Kaikki muuhan on jo fiksattu eli kaasuläppä/letkut ja se alakerran huohotusletku/putki. Koppa irrallaan ruuttasin puoli pulloa carburettor cleaneria läpi, ja valu ruskeaa kuraa lopuksi pihalle joten taisi olla vähän sieltä tukossa paikat.

Kuva

Koppaan tuli Elringin tiivistesarja, ja tietysti tipat liimaa tiukimpiin nurkkiin. Käytin myös pitkän toven ähräämiseen (ja pullon jarukliineriä) ennen asennusta että sain joka kolon kopasta puhtaaksi, helpommin erottaa jos vaikka vuotaisi joskus.

Ennen käynnistystä tsekkasin vielä Opcomilla että onko jääny koodeja esim. syttykatkoista, mutta muisti oli puhdas. Koekäytöllä kaikki toimi hyvin ja kun kävin ekan testilenkin heittämässä tuntui taas olevan vetoja, eikä enää tyhjäkäynnillä leiju tai "ryntää" käynnistyksessä.

Kuva

Motonetistä kävin hakemassa kutos-Omegaan uuden akun, ja pitihän se kuvakin ottaa paskasesta autosta, kun oli vielä B inkku viereisessä ruudussa :D Jahka saan taas vedet kulkeman tallilla niin pääsee pesemään auton ja muutaman vannesarjankin.

Suuntauksessakin pitäisi käydä, kunhan saan takakelkan uudelleen puslitettua.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jees, monta kertaa siirtyny takakelkan kunnostus projekti viimeinki potkastu liikkeelle:

Kuva

Irroitin eka pakoputken ja kardaanin sekä löysäsin käsijarruvaijerin. Itse akselisto tuli pois aika nätisti kun ammuin kaikki pultit auki pyssyllä ja laskin tunkilla lankkujen varaan, joita pitkin liutin pois auton alta.

Kuva

Siitäpä se purkaantuiki sitten, ja alko tappelu saada vanhatpuslat irtim varsinkin ne metallikuoriset joilla perämurikka kiinni länkiraudassa oli tiukassa.

Kuva

Tossa jos ois ollu 34mm hylsy niin olis helppoo ku paskan teko sunnuntaiaamuna, mutta juuri tuo puuttu joka sarjasta, joten piti kikkailla. Sattu löytyä vanha Sierran napamutteri joka mahtu just menee tonne ja vastasi puslan uloimpiin reunoihin, sillä se pomppasi pois lopulta.

Kuva

Apurungon pusliin mulla tällänen liki 15 vuotta sitten tehty työkalu, jolla oon Sierroihin näitä vaihtanut (hyvin samanlainen rakenne kun Omegassa) ja tuli helposti puslat irti :) Silmin nähden ei aivan riekaleina olleet alkuperäsetkään puslat, mutta kun autolla on menty se 277tkm niin ei kai tämä huonompaan suuntaan voi mennä :roll:

Kuva

Apurungon hioin puhtaaksi ja ruiskutin alkydipohjaisen maalin pintaan.


Tukivarsiin tulee luonnollisesti myös uudet puslat, koska varmaan niistä juontaa tuo takapään camber-ongelma, mutta tässä välissä tsekkaan nyt takaosasta pohjaa runkopalkkien ja muiden peltien kunnon, kun akselisto poissa tieltä. Äkkiseltään ei näyttäny pahalta, mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan, tai tehdään johtopäätöksiä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Hyvää tekemistä. 👍👍
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin