JJT kirjoitti: ↑26 Marras 2022, 10:22
Kumpaa suosittelette 1.0 vai 1.4?
Onko toisessa ollut enemmän vikoja mitä toisessa tai onko jotain kalliita huoltoja mitä toisessa ei ole?
1.0 5-vaihteinen automaatti ja 1,4 6-vaihteinen, vai olenko ymmärtänyt väärin.
Jos haluat enemmän tehoa niin 1.4, jos haluat ajella pienemmällä kulutuksella niin 1.0.
Litranen on tosiaan robotti, ei ”oikea automaatti” kuten 1.4:ssä.
1.4 turboautomaatin pahin ongelma on omassa käytössä on ollut talvella kaupungissa jopa 9,5 litraan nouseva kulutus. Keskimäärin seka-ajossa pyörinyt 7.5-8 litran välillä, talvella menee herkästi yli kasin, pitkää siivua menee sitten pienemmillä.
Tosi mukava vehje kyllä ajella tuo moottori-vaihteisto-kombo, siinä ei valitettavaa. Sporttinen se ei ole, enemmänkin herraskainen ja sivistynyt, kulkee kyllä tarpeeksi kun polkee reilummin kaasua.
Molemmat olleet käsittääkseni tekniikaltaan luotettavia eikö mitään isompia ongelmia ole ollut.
Kulutus kuulostaa aika isolta, varsinkin jos kyyti on sivistynyt herrasmies
Yhdestä 1.4 soittelin liikkeeseen, autossa olis Innovation varustelu eli vähintään riittävä. Siihen oli vaihdettu moottori LänsiAutossa kesällä, syytä ei osannut sanoa. Oikee hyvänäköinen peli kaikin puolin, kilometrit näyttää 150tkm mutta en tiedä mitä vaihdetulla moottorilla ajettu.
JJT kirjoitti: ↑26 Marras 2022, 10:22
Kumpaa suosittelette 1.0 vai 1.4?
Onko toisessa ollut enemmän vikoja mitä toisessa tai onko jotain kalliita huoltoja mitä toisessa ei ole?
1.0 5-vaihteinen automaatti ja 1,4 6-vaihteinen, vai olenko ymmärtänyt väärin.
Jos haluat enemmän tehoa niin 1.4, jos haluat ajella pienemmällä kulutuksella niin 1.0.
Litranen on tosiaan robotti, ei ”oikea automaatti” kuten 1.4:ssä.
1.4 turboautomaatin pahin ongelma on omassa käytössä on ollut talvella kaupungissa jopa 9,5 litraan nouseva kulutus. Keskimäärin seka-ajossa pyörinyt 7.5-8 litran välillä, talvella menee herkästi yli kasin, pitkää siivua menee sitten pienemmillä.
Tosi mukava vehje kyllä ajella tuo moottori-vaihteisto-kombo, siinä ei valitettavaa. Sporttinen se ei ole, enemmänkin herraskainen ja sivistynyt, kulkee kyllä tarpeeksi kun polkee reilummin kaasua.
Molemmat olleet käsittääkseni tekniikaltaan luotettavia eikö mitään isompia ongelmia ole ollut.
Kulutus kuulostaa aika isolta, varsinkin jos kyyti on sivistynyt herrasmies
Yhdestä 1.4 soittelin liikkeeseen, autossa olis Innovation varustelu eli vähintään riittävä. Siihen oli vaihdettu moottori LänsiAutossa kesällä, syytä ei osannut sanoa. Oikee hyvänäköinen peli kaikin puolin, kilometrit näyttää 150tkm mutta en tiedä mitä vaihdetulla moottorilla ajettu.
Oikeastaan ainoa mitä tulee mieleen voisi olla LSPI ilmiö jos käytetty väärää moottoriöljyä. Toki mistä tietää vaikka olisi ajettu öljypohja kiveen tai jotain muuta. Jos myyjä tai huoltokirja ei osaa sanoa mikä kone laitettu niin trafilta omistaja tiedot ja sitten soittaa ja kysyy oliko uusi vai käytetty kone
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
JJT kirjoitti: ↑27 Marras 2022, 09:24
Kulutus kuulostaa aika isolta, varsinkin jos kyyti on sivistynyt herrasmies
Yhdestä 1.4 soittelin liikkeeseen, autossa olis Innovation varustelu eli vähintään riittävä. Siihen oli vaihdettu moottori LänsiAutossa kesällä, syytä ei osannut sanoa. Oikee hyvänäköinen peli kaikin puolin, kilometrit näyttää 150tkm mutta en tiedä mitä vaihdetulla moottorilla ajettu.
Auto on ehkä herraskainen, mutta kuski dynaamisemman puoleinen
Ei toi tosiaan mikää eco-auto ole, mutta kulutus riippuu vahvati ajoprofiilistakin. Nurkkapyöritys ja lyhyet matkat kylmällä on pahimpia, piktä veto kesäkelillä menee aika maltilkisella kulutuksella.
Joskus kun noita tarkemmin kirjailin ylös niin kesäisin kulutukset pyöri jossain 6,5 - 7,5 tienoilla tankkausten välillä, talvella litran enemmän riippuen millaista ajoa sattui olemaan. Lapin reissu täydellä kuormalla boksi katolla meni muistaakseni noin kuuden ja puolen litran kulutuksella, työmatka yksin kainuuseen kuudella litralla. Sitten taas kylminä päivinä nurkka-ajoa niin paikkuu 9 litraa rikki…
Minulla farkussa oli samanlaista ongelmaa kesän jälkeen, vettä tuli erittäin niukasti lasille. Aikani puristeltua ja väänneltyä kumista läpivientiä takaluukulle vettä alkoi vähitellen tulemaan. Olisko letku ollut jotenkin taittunut ja estänyt veden tulemisen. Niin tai näin, mutta nyt toimii taas normaalisti.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
JJT kirjoitti: ↑26 Marras 2022, 10:22
Kumpaa suosittelette 1.0 vai 1.4?
Onko toisessa ollut enemmän vikoja mitä toisessa tai onko jotain kalliita huoltoja mitä toisessa ei ole?
1.0 5-vaihteinen automaatti ja 1,4 6-vaihteinen, vai olenko ymmärtänyt väärin.
Jos haluat enemmän tehoa niin 1.4, jos haluat ajella pienemmällä kulutuksella niin 1.0.
Litranen on tosiaan robotti, ei ”oikea automaatti” kuten 1.4:ssä.
1.4 turboautomaatin pahin ongelma on omassa käytössä on ollut talvella kaupungissa jopa 9,5 litraan nouseva kulutus. Keskimäärin seka-ajossa pyörinyt 7.5-8 litran välillä, talvella menee herkästi yli kasin, pitkää siivua menee sitten pienemmillä.
Tosi mukava vehje kyllä ajella tuo moottori-vaihteisto-kombo, siinä ei valitettavaa. Sporttinen se ei ole, enemmänkin herraskainen ja sivistynyt, kulkee kyllä tarpeeksi kun polkee reilummin kaasua.
Molemmat olleet käsittääkseni tekniikaltaan luotettavia eikö mitään isompia ongelmia ole ollut.
Kulutus kuulostaa aika isolta, varsinkin jos kyyti on sivistynyt herrasmies
Yhdestä 1.4 soittelin liikkeeseen, autossa olis Innovation varustelu eli vähintään riittävä. Siihen oli vaihdettu moottori LänsiAutossa kesällä, syytä ei osannut sanoa. Oikee hyvänäköinen peli kaikin puolin, kilometrit näyttää 150tkm mutta en tiedä mitä vaihdetulla moottorilla ajettu.
Oikeastaan ainoa mitä tulee mieleen voisi olla LSPI ilmiö jos käytetty väärää moottoriöljyä. Toki mistä tietää vaikka olisi ajettu öljypohja kiveen tai jotain muuta. Jos myyjä tai huoltokirja ei osaa sanoa mikä kone laitettu niin trafilta omistaja tiedot ja sitten soittaa ja kysyy oliko uusi vai käytetty kone
Vaihdettu kokonaan uusi moottori, nyt ajettu 12tkm.
Kai maar sellasen uskaltaa ostaa
Opelinno kirjoitti: ↑28 Marras 2022, 08:56
Minulla farkussa oli samanlaista ongelmaa kesän jälkeen, vettä tuli erittäin niukasti lasille. Aikani puristeltua ja väänneltyä kumista läpivientiä takaluukulle vettä alkoi vähitellen tulemaan. Olisko letku ollut jotenkin taittunut ja estänyt veden tulemisen. Niin tai näin, mutta nyt toimii taas normaalisti.
Opelinno kirjoitti: ↑22 Marras 2022, 16:43
umpio pitäisi vaihtaa (4500 €)
Mitä ihmettä, 4500€ umpio? Eikös täällä ole ennenkin ollut tuon lediumpion hinnoista puhe ja se on ollut muistaakseni luokkaa 1400€. Justiinsa googlettelin mistä saisin edullisesti tilattua orkkis tuulilasinpyyhkimet ja löytyi saksalainen kauppa nimeltä myparto. Siellä on Opeliinkin orkkisosia järkihintaan ja omaan autoon sopivien osien listaa selatessani pistin merkille tuon Astra K lediajovalonkin hinnan, noin 1200€.
Jos jatkotakuusta huolimatta meinaa olla epäselvää kuka maksaa niin veikkaanpa kuluttajansuojaviranomaisen kannan olevan se, että 4500€ ajovaloumpion pitää kestää pidempään kuin 4 vuotta eli viimeistään virhevastuun puitteissa kustannusten pitäisi mennä maahantuojalle ja/tai auton myyneelle liikkeelle.
Täällä potilaana -17 mallinen johon vasen umpio pitäisi vaihtaa. Hinta merkkihuollossa vaihdettuna ohjainlaitteineen 2700€. Vielä ei ole maahantuojalta kuulunut ottaako osaa vai ei. Jos ei niin hommaan itse umpion ja vaihdatan muualla.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Onkohan kukaan auton uutena ostanut kierrättänyt näitä umpio-asioita kuluttajariitalautakunnan kautta? Onhan se ihan törkeää, että tuollaisia kustannuksia ehdotellaan auton valojen korjaamisesta. Led-valoissa ei ole mitään huoltokohdetta tai vaihdettavaa osaa, jonka voisi olettaa kuluvan käytössä. Ainoa järjellinen johtopäätös on, että valojen tulisi toimia auton oletettu käyttöikä tai edes joku kohtuullinen aika, vähintään 10 vuotta. Tällä perusteella 5 vuotta vanhaan autoon pitäisi saada vähintään 50% vastaantulo. Eipä tästäkään kyllä paljon iloa kuluttajalle olisi, kun tuon umpion omakustannushinta merkkihuollolle lienee jotain tonnin luokkaa.
Onkohan noissa umpioissa usempaa eri versiota kun hinta vaihtelee noin suuresti 2700-4500€? Noissahan on ollut paljon vikoja ja ymmärtääkseni niitä on vaihdettu takuu-ajan ulkopuolellakin paljon. Vaihdattimen muualla kuin merkkihuollossa on hieman vaikeaa kun vaatii ohjelmoinnin.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Opelinno kirjoitti: ↑30 Marras 2022, 09:54
Onkohan noissa umpioissa usempaa eri versiota kun hinta vaihtelee noin suuresti 2700-4500€? Noissahan on ollut paljon vikoja ja ymmärtääkseni niitä on vaihdettu takuu-ajan ulkopuolellakin paljon. Vaihdattimen muualla kuin merkkihuollossa on hieman vaikeaa kun vaatii ohjelmoinnin.
Varaosien, kuten kaikkien muidenkin hyödykkeiden hinnoittelu alkaa olemaan nykysuuntauksen mukaisesti täysin irtaantunut reaalitodellisuudesta. Ensimmäisenä kyllä tulee mieleen, että ko. tyyppivian vastaantulojen aiheuttamia tappioita automallin alkutaipaleelta aletaan nyt keräämään takaisin, kun malli on niin iäkäs että kaikista vastaantuloista voi alkaa pyristellä eroon. Tai sitten tehdään konsernissa pesäeroa gm-pohjaisten tuotteiden korjaamiseen, eli annetaan ymmärtää että asiakas voi hoitaa ongelmansa jossain muualla.
Jaku kirjoitti: ↑30 Marras 2022, 10:29
Itellä ajatuksena hommata kolariautosta umpio ja vaihdattaa se, jos kaikki jää itelle maksettavaksi. Umpion saa alle 200€:lla.
Itsekin tätä mietin mutta mitä ymmärsin Sorsan vastauksesta aikaisemmin niin ei välttämättä ollut niin yksinkertaista:
1,2sorsa kirjoitti: ↑24 Marras 2022, 09:20
Käytettyä umpiota ei saa vaihdettua ainakaan niin että suomalaiselta purkaamolta ostaa ja nakkaa paikalleen. Vasemmassa on ohjainlaite ja oikea taisi olla orja. sitten jos purkuautossa saisi nollattua ohjainlaitteen niin sitten sen voisi siirtää uuteen ja ohjelmoida mutta siittä mulla ei ole kokemusta