1,2 puretec hihna ongelmat
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Tämähän hoitui alkuvaikeuksien jälkeen juuri niinkuin pitikin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Vein Crosslandini (vm. 2018, 130 hv, 97500 km) hieman etuajassa 100000 km:n määräaikaishuoltoon, koska se näytti yhdessä kiihdytyksessä ilmoitusta "Moottorin toimintahäiriö. Korjauta auto". Ilmoitus ja jakarimerkki kyllä hävisivät näkyvistä uudelleen käynnistäessä mutta kyllähän se sai tukan nousemaan pystyyn.
Auto siis huoltoon: hinta-arvio tuohon km-määrään kuuluvine jakohihnan vaihtoineen oli vajaat 1200 euroa, eli aika paljon. No, huollosta sitten soitettiin että jakohihna on hieman murentunut ja tukkinut öljysihtiä (vikakoodi oli P15A1 moottoriöljyn paine liian pieni). Mutta koska se tapahtui ennen sataa tuhatta ja kuutta vuotta, jakohihnan vaihto ja putsaukset menivät kokonaan Opelin piikkiin, jolloin laskun loppusummaksi tuli vain reilut 500 euroa. Eli eipä tässä voi pikku säikähdyksen jälkeen olla kuin tyytyväinen. Länsiauto hoiti kaiken hienosti, auto meni huoltoon torstaina ja sain sen takaisin maanantaina.
Auto siis huoltoon: hinta-arvio tuohon km-määrään kuuluvine jakohihnan vaihtoineen oli vajaat 1200 euroa, eli aika paljon. No, huollosta sitten soitettiin että jakohihna on hieman murentunut ja tukkinut öljysihtiä (vikakoodi oli P15A1 moottoriöljyn paine liian pieni). Mutta koska se tapahtui ennen sataa tuhatta ja kuutta vuotta, jakohihnan vaihto ja putsaukset menivät kokonaan Opelin piikkiin, jolloin laskun loppusummaksi tuli vain reilut 500 euroa. Eli eipä tässä voi pikku säikähdyksen jälkeen olla kuin tyytyväinen. Länsiauto hoiti kaiken hienosti, auto meni huoltoon torstaina ja sain sen takaisin maanantaina.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Aloitellaan uutta tarinaa oman Grandlan X:n kanssa tähän ketjuun. Mun auto on ostettu uutena 2018. Tämä surullisen kuuluisa jakopääremontti ja öljyjärjestelmän putsaukset tehtiin vajaan 40 000km kohdalla. Takuu oli tuolloin juuri umpeutunut ja itselle tuli 250€ maksettavaksi n. 1650€ huollosta.
Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.
Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.
Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
-
- 'Agila'
- Viestit: 5
- Liittynyt: 10 Tammi 2023, 18:29
Grandland hihna ongelma, eskalaatio ja korvaukset
Minulla kanssa Grandland X vm. 2018, ajettu ongelmien alkaessa 79000km. Vein määräaikaishuoltoon Länsiautoon. Ensin jakohihna, murua öljysihtiin, ei paineita yms. Myös öljypumppu rikki koska tuota murua. Eivät suostuneet maksamaan kuin osan rempasta, tulivat vastaan jakosuhteella 79% minulle jakohihnasta ja öljypumpusta tuli minulle joku reilu 20%. Eli n. 1200 e jouduin maksmaaan itse! Toki öljypumppu oli kallis..
Ajelin muutaman viikon ja taas moottorihöiriö, vien huoltoon. Kuulemma paineet ei nouse moottorissa, vaihdetaan koko moottori. Tässä tulivat jälleen vastaan 74% eli maksoin tuosta rempasta ihan reilun hinnan, 26% eli 2000e. Tästä vielä reklamoin(huolto kesti 4vkoa!), tulivat vastaan 700e. Taas meni pari viikkoa ja hajosi starttimoottori. Siitä maksoin 50% eli 230e.
Tonneja mennyt ja kun luin tätä palstaa, tuli fiilis että kusetettiinko minua ihan huolella? Olisiko heidän pitänyt tulla paremmin kustannuksissa vastaan eli kannattaisiko tästä vielä reklamoida?
Ajelin muutaman viikon ja taas moottorihöiriö, vien huoltoon. Kuulemma paineet ei nouse moottorissa, vaihdetaan koko moottori. Tässä tulivat jälleen vastaan 74% eli maksoin tuosta rempasta ihan reilun hinnan, 26% eli 2000e. Tästä vielä reklamoin(huolto kesti 4vkoa!), tulivat vastaan 700e. Taas meni pari viikkoa ja hajosi starttimoottori. Siitä maksoin 50% eli 230e.
Tonneja mennyt ja kun luin tätä palstaa, tuli fiilis että kusetettiinko minua ihan huolella? Olisiko heidän pitänyt tulla paremmin kustannuksissa vastaan eli kannattaisiko tästä vielä reklamoida?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Grandland hihna ongelma, eskalaatio ja korvaukset
Melekoinen lumipallo efektillinen paskaa kyllä sattunutRistoRitari kirjoitti: ↑10 Tammi 2023, 18:48 Minulla kanssa Grandland X vm. 2018, ajettu ongelmien alkaessa 79000km. Vein määräaikaishuoltoon Länsiautoon. Ensin jakohihna, murua öljysihtiin, ei paineita yms. Myös öljypumppu rikki koska tuota murua. Eivät suostuneet maksamaan kuin osan rempasta, tulivat vastaan jakosuhteella 79% minulle jakohihnasta ja öljypumpusta tuli minulle joku reilu 20%. Eli n. 1200 e jouduin maksmaaan itse! Toki öljypumppu oli kallis..
Ajelin muutaman viikon ja taas moottorihöiriö, vien huoltoon. Kuulemma paineet ei nouse moottorissa, vaihdetaan koko moottori. Tässä tulivat jälleen vastaan 74% eli maksoin tuosta rempasta ihan reilun hinnan, 26% eli 2000e. Tästä vielä reklamoin(huolto kesti 4vkoa!), tulivat vastaan 700e. Taas meni pari viikkoa ja hajosi starttimoottori. Siitä maksoin 50% eli 230e.
Tonneja mennyt ja kun luin tätä palstaa, tuli fiilis että kusetettiinko minua ihan huolella? Olisiko heidän pitänyt tulla paremmin kustannuksissa vastaan eli kannattaisiko tästä vielä reklamoida?
Vastaantulot riippuu goodwillia kysyttäessä seuraavista seikoista A, monesko omistaja B, huoltohistoria, C, auton ikä ja kilometrit. D, vika E, reklamointi paikka, joskus voi myyjäliike ottaa osuutta hieman jos auto korjataan siellä.
Jakohihnan vaihtoväli on 6v/100tkm
Joten tästä voi sitten ajatella oliko vastaantulo millainen.
79%jakohihnasta on 79% vaihtovälistä
Uuden moottorin voi ajatella nostavan hieman vaihtoarvoa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Grandland hihna ongelma, eskalaatio ja korvaukset
Jos seuraa vielä citroen/peugeot-foorumiakin, niin seuraavat omistajat voi olla aika vähissä
Puretech jätti välille https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28645.0
Jakohihna murenee http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=83528.0
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Me saatiin Opelilta sellainen tieto, että huoltokirjassa ohjeistettu moottoriöljytyyppi rikkoo moottorin ja sitä ei tule käyttää. Käytännössä kaikki ajaminen noilla autoilla pitäisi keskeyttää välittömästi ja vaihtaa nokkahihna sekä öljy. Se tehtaalta auton mukana toimitettu öljy on jo alkanut murentaa nokkahihnaa päivästä yksi, kun auto on tehty. Kyse on siis suunnitteluvirheestä, mikä täydellä varmuudella rikkoo moottorin jossain vaiheessa.
Meille juuri vaihdettiin koko kone, mutta Opel on sitä mieltä, että 68tkm ajettu moottori ei ole enää takuun piiriin kuuluva. Maksoi vajaa 8000€ vaihtaa.
Opel on tiennyt tässä öljytyypin ja hihnan muovien yhteensopivuusongelmista jo vuosia, mutta eivät ole takaisinkutsua asian suhteen tehneet. Sen tekevät nyt ilmeisesti vihdoinkin päivittääkseen huoltokirjan tiedot ja vaihtaakseen välittömästi öljyt ja hihnan. Samalla kone tulee huuhdella ja tarkastaa öljykanavat kuitukameralla. Mutta tämä toimenpide ei poista niitä kiinni palaneita muovinpalasia sieltä koneen sisältä, kun niitä lähes varmasti sinne on irronnut. Siten voi olla, että *kaikki* koneet vaihdetaan.
Kuinka monta omistajaa täällä foorumilla on tuolla 1,2-litraisella ranskalaisella moottorilla?
Lähtökohtaisesti Opel on siis antanut kaikkien näiden autojen omistajien ajella näiden vikojen kanssa ja sitten laskuttaa 8000€ moottorista, mikä maksaa tuskin edes 700€ heille sisään. Minusta tässä ei mennä pelkästään hyvän maun rajojen yli, vaan tässä on jo rikollisen toiminnan tunnusmerkistöä. Tahallinen vahingoteko välinpitämättömyydellä ja sitten koitetaan ottaa uhreilta rahat pois. Kaikki moottorit tulee vaihtaa veloituksetta ja korjauksien ajaksi sijaisautot.
Jos on tarpeeksi monta tällaista tapausta, niin tässä voisi olla hyvää pohjaa isolle joukkokanteelle. Jos meitä on vaikka 5000 moottoriongelmaista, niin keskimäärin 10.000€ korvaussummalla saadaan jo 50 miljoonan euron hanke kasaan. Halukkaat voi olla minuun suoraan yhteydessä.
Meille juuri vaihdettiin koko kone, mutta Opel on sitä mieltä, että 68tkm ajettu moottori ei ole enää takuun piiriin kuuluva. Maksoi vajaa 8000€ vaihtaa.
Opel on tiennyt tässä öljytyypin ja hihnan muovien yhteensopivuusongelmista jo vuosia, mutta eivät ole takaisinkutsua asian suhteen tehneet. Sen tekevät nyt ilmeisesti vihdoinkin päivittääkseen huoltokirjan tiedot ja vaihtaakseen välittömästi öljyt ja hihnan. Samalla kone tulee huuhdella ja tarkastaa öljykanavat kuitukameralla. Mutta tämä toimenpide ei poista niitä kiinni palaneita muovinpalasia sieltä koneen sisältä, kun niitä lähes varmasti sinne on irronnut. Siten voi olla, että *kaikki* koneet vaihdetaan.
Kuinka monta omistajaa täällä foorumilla on tuolla 1,2-litraisella ranskalaisella moottorilla?
Lähtökohtaisesti Opel on siis antanut kaikkien näiden autojen omistajien ajella näiden vikojen kanssa ja sitten laskuttaa 8000€ moottorista, mikä maksaa tuskin edes 700€ heille sisään. Minusta tässä ei mennä pelkästään hyvän maun rajojen yli, vaan tässä on jo rikollisen toiminnan tunnusmerkistöä. Tahallinen vahingoteko välinpitämättömyydellä ja sitten koitetaan ottaa uhreilta rahat pois. Kaikki moottorit tulee vaihtaa veloituksetta ja korjauksien ajaksi sijaisautot.
Jos on tarpeeksi monta tällaista tapausta, niin tässä voisi olla hyvää pohjaa isolle joukkokanteelle. Jos meitä on vaikka 5000 moottoriongelmaista, niin keskimäärin 10.000€ korvaussummalla saadaan jo 50 miljoonan euron hanke kasaan. Halukkaat voi olla minuun suoraan yhteydessä.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Mikäli tuo em. tieto pitää paikkansa, niin tuohan on todella hyvä uutinen, että takaisinkutsukampanja järjestetään.
Ymmärtääkseni tähänkään asti suurimmassa osassa tapauksia, mitä on jo jouduttu korjaamaan, ei ole koko konetta ollut tarve vaihtaa, niin mielestäni tuo kuulostaa reilulta, että hihnat vaihdetaan ja koneet huuhdellaan.
Toivottavasti tämä siis pitää paikkansa, eikä ole vain Esson baarin huhuja.
T. PureTech 1.2 onnellinen omistaja.
Ymmärtääkseni tähänkään asti suurimmassa osassa tapauksia, mitä on jo jouduttu korjaamaan, ei ole koko konetta ollut tarve vaihtaa, niin mielestäni tuo kuulostaa reilulta, että hihnat vaihdetaan ja koneet huuhdellaan.
Toivottavasti tämä siis pitää paikkansa, eikä ole vain Esson baarin huhuja.
T. PureTech 1.2 onnellinen omistaja.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Mielenkiinnosta, mikä aiheutti koneen totaalisen rikkoutumisen?
Öljysihdin tukkeutuessa tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta, ja mikäli auto ajetaan tien sivuun, ja moottori sammutetaan, koko moottorin rikkovaa vauriota ei pitäisi vielä tulla.
Hienoa on se, että takaisinkutsu järjestetään, mutta ikävää taas se, että Opel maksattaa suunnitteluvian asiakkailla.
Öljysihdin tukkeutuessa tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta, ja mikäli auto ajetaan tien sivuun, ja moottori sammutetaan, koko moottorin rikkovaa vauriota ei pitäisi vielä tulla.
Hienoa on se, että takaisinkutsu järjestetään, mutta ikävää taas se, että Opel maksattaa suunnitteluvian asiakkailla.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Crossland ja grandland malleissa oli öljyluokituksena
Markkinoille tullessaan dexos 1gen2
Myöhemmin öljyluokitukseksi vaihtui B71 2312 0w-30
Tai B71 2010 0w-20 riippuen siittä minkä tyypin moottori oli.
Uudemmissa tuo 0w-20
Tuo eb2 puretech on ollut ennen opelia stellantiksen muissa merkeissä muistaakseni 2014 lähtien ja ongelmia ollut jo ennen kuin konetta edes opel merkin alla myytiin.
Jos auton käyttää merkkihuollossa niin hihnan leveys tarkastetaan joka huollossa mittatikulla joten suurimmassa osassa öljynpaine ongelma ei ehdi ilmetä.
Grandlandissä ollut kampanjaa nyt mutta ei muissa malleissa.
Markkinoille tullessaan dexos 1gen2
Myöhemmin öljyluokitukseksi vaihtui B71 2312 0w-30
Tai B71 2010 0w-20 riippuen siittä minkä tyypin moottori oli.
Uudemmissa tuo 0w-20
Tuo eb2 puretech on ollut ennen opelia stellantiksen muissa merkeissä muistaakseni 2014 lähtien ja ongelmia ollut jo ennen kuin konetta edes opel merkin alla myytiin.
Jos auton käyttää merkkihuollossa niin hihnan leveys tarkastetaan joka huollossa mittatikulla joten suurimmassa osassa öljynpaine ongelma ei ehdi ilmetä.
Grandlandissä ollut kampanjaa nyt mutta ei muissa malleissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Höh, että vain yhteen malliin sitten takaisinkutsukampanja ja jätetään muut mallit kutsumatta, vaikka täsmälleen sama moottori ja tilanne sen kanssa... O tempora, o mores, o Opel!
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Mietippäs nyt vähän tuon kyseisen moottorin alkuperää.
Ei opelilla ole ollut mitään tekemistä sen suunnittelun kanssa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Niin no meikäläisen Combo taitaa ainakin olla ohjaamoa ja keulaa lukuunottamatta Citroen, mutta kyllä tätä ketjua lukiessa sellainen mielikuva on tullut, että varmaan olisi ihan paikallaan jonkinlainen takaisinkutsu järjestää näiden hihnaongelmien takia, oli se moottorin alkuperä mikä hyvänsä.
Toki kun näitä keskusteluja lukee, pitäisi muistaa, että suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia hihnan kanssa ja osa tännekin kirjoittelijoista ei välttämättä kerro asioita ihan niin kuin ne todellisuudessa ovat menneet.
Kyllä tuo 1.2 PureTechin omistaminen silti kummasti tuo pientä ylimääräistä jännitystä elämään.
Toki kun näitä keskusteluja lukee, pitäisi muistaa, että suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia hihnan kanssa ja osa tännekin kirjoittelijoista ei välttämättä kerro asioita ihan niin kuin ne todellisuudessa ovat menneet.
Kyllä tuo 1.2 PureTechin omistaminen silti kummasti tuo pientä ylimääräistä jännitystä elämään.
-
- 'Agila'
- Viestit: 5
- Liittynyt: 10 Tammi 2023, 18:29
Re: Grandland hihna ongelma, eskalaatio ja korvaukset
Joo näinhän se on! Naamaraja vissiin.. Olen itse toinen omistaja.1,2sorsa kirjoitti: ↑10 Tammi 2023, 21:12Melekoinen lumipallo efektillinen paskaa kyllä sattunutRistoRitari kirjoitti: ↑10 Tammi 2023, 18:48 Minulla kanssa Grandland X vm. 2018, ajettu ongelmien alkaessa 79000km. Vein määräaikaishuoltoon Länsiautoon. Ensin jakohihna, murua öljysihtiin, ei paineita yms. Myös öljypumppu rikki koska tuota murua. Eivät suostuneet maksamaan kuin osan rempasta, tulivat vastaan jakosuhteella 79% minulle jakohihnasta ja öljypumpusta tuli minulle joku reilu 20%. Eli n. 1200 e jouduin maksmaaan itse! Toki öljypumppu oli kallis..
Ajelin muutaman viikon ja taas moottorihöiriö, vien huoltoon. Kuulemma paineet ei nouse moottorissa, vaihdetaan koko moottori. Tässä tulivat jälleen vastaan 74% eli maksoin tuosta rempasta ihan reilun hinnan, 26% eli 2000e. Tästä vielä reklamoin(huolto kesti 4vkoa!), tulivat vastaan 700e. Taas meni pari viikkoa ja hajosi starttimoottori. Siitä maksoin 50% eli 230e.
Tonneja mennyt ja kun luin tätä palstaa, tuli fiilis että kusetettiinko minua ihan huolella? Olisiko heidän pitänyt tulla paremmin kustannuksissa vastaan eli kannattaisiko tästä vielä reklamoida?
Vastaantulot riippuu goodwillia kysyttäessä seuraavista seikoista A, monesko omistaja B, huoltohistoria, C, auton ikä ja kilometrit. D, vika E, reklamointi paikka, joskus voi myyjäliike ottaa osuutta hieman jos auto korjataan siellä.
Jakohihnan vaihtoväli on 6v/100tkm
Joten tästä voi sitten ajatella oliko vastaantulo millainen.
79%jakohihnasta on 79% vaihtovälistä
Uuden moottorin voi ajatella nostavan hieman vaihtoarvoa.