Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Perhana, viime kesänä vaihdoin venekopan tiivisteen, kun olin saanut korjauskehotuksen leimalla. Olihan siellä moottorin pohjassa kyllä jälkiä vuodosta ja toisaalta käryäkin oli aistittavissa kun öljypisarat pääsee valumaan pakosarjan päälle

Ei ollu vaikea vaihtotyö ja hetken luulin jo asian korjaantuneen, kun hajut hävisivät. Mutta nyt taas tulee nokkaan käryä ja näyttää siltä, että syy sama kuin ennenkin, Ihan siinä sauman lähellä missä tiivistekin on näyttäisi olevan pikkuruisia vuotojälkiä, kun paperilla pyyhkäsee.

Voiko noin helppo homma mennä pieleen vai voisiko Motonetin uusi tiiviste olla paska jo heti? Vai mikä tässä nyt on? Ei tietenkään ole kallista ja erityisen hankalaa kokeilla uudella tiivisteellä, mutta onko tässä jotain mitä minä en tiedä? Vanhoissa Omegoissahan tuon samaisen tiivisteen sai vaihtaa kerran vuodessa. Nyt tosin ajelin autolla ihan sujuvasti neljä vuotta ennen kuin tämä ongelma ilmeni, joten kai sen pitäisi kestää pidempää kuin muutama kuukauisi.

Kärry 1.8 Sedan 2009 manuaalilootalla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mikä valmistaja oli tehnyt sen motonetin tiivisteen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tarkista PCV-venttiili ettei ole tukossa.
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

1,2sorsa kirjoitti: 22 Tammi 2023, 17:01 Mikä valmistaja oli tehnyt sen motonetin tiivisteen?
Mulla ei ole enää tuota tietoa
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

kadett90 kirjoitti: 22 Tammi 2023, 17:39 Tarkista PCV-venttiili ettei ole tukossa.
MIkä on PCV venttiili?
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

sen verran googlailinkin jo, että kyseinen venttiili päästä ylimääräisiä paineita pois kampikammiosta tms.

Voiskohan selvitä vikakoodin luvulla, jos tuosta kiinni? Ei oo kyllä moottorissa ollut mitään muita oireita kuin tuo vuoto
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

tunturisusi kirjoitti: 22 Tammi 2023, 21:07
1,2sorsa kirjoitti: 22 Tammi 2023, 17:01 Mikä valmistaja oli tehnyt sen motonetin tiivisteen?
Mulla ei ole enää tuota tietoa
Jos motonetin halvin vaihtoehto niin sieltä voi laadullisesti tulla paskaa osaa. Esim topran merkkisenä. Juuri tuohon koneseen ei ole tullut itse kuitenkaan osia ostettua sieltä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Parnjo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Tammi 2021, 08:57

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Parnjo »

Sulla vuotaa se öljynjäähdytin mikä on pakosarjan alla tekee just tuota.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Parnjo kirjoitti: 28 Tammi 2023, 14:17 Sulla vuotaa se öljynjäähdytin mikä on pakosarjan alla tekee just tuota.
Elring tekee täydellistä tiivistesarjaa tuolle jäähdyttimelle. Vuotaa usein z18xer /a18xer koneissa sekä 1,6litraisissa versioissa. Yleensä kerää öljyä myös paisuntasäiliöön
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Parnjo kirjoitti: 28 Tammi 2023, 14:17 Sulla vuotaa se öljynjäähdytin mikä on pakosarjan alla tekee just tuota.
Jostain syystä mun Haynes oppaassa ei ole ohjetta bensakoneelle, miten tuo osa irrotetaan ( oil filter housing). Diesel koneelle kylläkin on ohje.

Mun autossa pitäisi kuitenkin olla kyseinen öljyjäähdytin?

Kyllä semmosta myydään kun tekee haun mun rekkarilla esim autodociin. Näillä sivuilla taisi jossain olla tarinaa siitä, miten sen oli vaihdettu johonkin toiseen malliin (jossa sama xer kone?), monivaiheinen duuni ilmeisesti pakosarjan irrotuksineen, mutta ei kait niin ylivoimainen kumminkaan.

Aattelin kyllä kokeilla vielä, jos se pelkkä kopan tiivisteen vaihtaminen riittäisin, kun oli selkeitä öljyjälkiä siinä saumassa. Kesällä kun vaihdoin ton niin käryt hävisi muutamaksi viikoksi kokonaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Noin 3h menee kun JÄÄHDYTTIMEN tiivistesarjan vaihtaa.
Autodockilta kannattaa sitten harkita mitä tilaa.
Viimeksi muokannut Rookeri, 29 Tammi 2023, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ei ole lauhdutin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tunturisusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

1,2sorsa kirjoitti: 29 Tammi 2023, 19:21 Noin 3h menee kun JÄÄHDYTTIMEN tiivistesarjan vaihtaa.
Autodockilta kannattaa sitten harkita mitä tilaa.
Juu, tuota jäähdytintä ilmeisesti kutsutaan myös öljynsuodattimen koteloksi, kun molemmat "osat" ovat ymmärtääseni samassa paketissa.

https://www.autodoc.fi/ridex/15738315?g ... YbEALw_wcB

Jäähdytin jää aika hyvin pakosarjan taakse, mutta pystyykö jotenkin tähystämällä varmistamaan, että juuri se vuotaa? Ettei turhaan alkaisi purkamaan

EDIT: tarvikeosien kanssa saa tosiaan aina raapia päätä, millainen laatu on missäkin putiikissa ja milläkin brändillä...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

tunturisusi kirjoitti: 30 Tammi 2023, 17:46
1,2sorsa kirjoitti: 29 Tammi 2023, 19:21 Noin 3h menee kun JÄÄHDYTTIMEN tiivistesarjan vaihtaa.
Autodockilta kannattaa sitten harkita mitä tilaa.
Juu, tuota jäähdytintä ilmeisesti kutsutaan myös öljynsuodattimen koteloksi, kun molemmat "osat" ovat ymmärtääseni samassa paketissa.

https://www.autodoc.fi/ridex/15738315?g ... YbEALw_wcB

Jäähdytin jää aika hyvin pakosarjan taakse, mutta pystyykö jotenkin tähystämällä varmistamaan, että juuri se vuotaa? Ettei turhaan alkaisi purkamaan

EDIT: tarvikeosien kanssa saa tosiaan aina raapia päätä, millainen laatu on missäkin putiikissa ja milläkin brändillä...
Ei kannata tuota ostaa. vain tiivistesarja. Oikeampi niki taitaa olla öljynsuodatinjalan ja lämmönvaihtimen tiivistesarja.

Elring on hyvä.

Ridex, stark, topran paskaa.

https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=231927
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja imaC »

Ei ne tiivisteet marmorillakaan paljoa maksa... mä oon pariin opeliin vaihtanu ja marmorilla kuvasta katottu jokainen tiiviste ja o-rengas minkä irti joutuu käyttään.. pakosarjan tiivisteen oon samalla uusinut...

https://m.motonet.fi/fi/tuote/308432?aj ... malli=2007

Motonetissakin mut et ite ole uusinut kun tiivisteet..
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Juuri käytin perheen toisen Insignian (2015 1.4T) katsastuksessa ja tuli korjauskehoitus öljyvuodosta, joka ei ollut tiedossa :banghead:

Tuo täytyy ehdottamasti korjata.

En älynnyt ottaa videota tai kuvaa, kun katsuri näytti mistä on kyse, mutta öljyä oli moottorin etupuolella venttiilinkopasta alaspäin ja jonkin verran pakoputken päällä. Oisko sitä roiskunut jostain turbon paikkeilta?

Täytyy pestä moottori huolella, jotta näkee mistä vuotaa, mutta googlailin jonkin verran asiaa, ja onko niin että tuossa 1.4T koneessa on ollut öljyvuotoja öljynjäähdyttimen tiivisteessä, jonka korjaaminen vaatii paljon purkua? Eli katti, suojapelti, turbo, pakosarja, piuhoja, letkuja, jne pitää purkaa (ja samalla katkaista muutama pultti, ja rikkoa muutama letku/liitin) :banghead: ?

Vai onko muita vakiokohtia mistä vuotoa voisi tulla?

Olen tehnyt kaikki huollot ja korjaukset itse viimeiset reilut 15 vuotta, mutta jos tuo on kovin työläs homma ja on riskiä että esim. pakosarjan pultit katkeavat, niin miten monen tunnin / tonnin homma tuo olisi korjaamolla?
Vastaa Viestiin