Insignia A HVAC toimintalogiikka

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Insignia A HVAC toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onko kukaan törmännyt sellaiseen, että automaatti-ilmastoinnin puhallus ylös (tuulilasille+sivuikkunoille) on liian vähäinen, jos puhallusta on jonnekin muualle esim. jalkatilaan? Puhallusta ylös kyllä tulee oikein mikäli asetus on manuaalisesti päällä: huurteenpoisto- tai ylös-painike.

Ongelmahan tässä on se, että näin talvella meinaa joko jalkoja palella tai tuulilasi huurtua. Tämä riippuu siitä missä asennossa pyynti on. Myöskään auto- asento ei tuo parannusta. Siinäkin tulee liikaa jaloille.

Onko tämä Inkun automaatti- ilmastoinnin ominaisuus vai jokin kalibrointivika?
Laite ei sinällään ole sekaisin vaan muutoin toimii ok, mutta säätö ei ole sopiva. Auttaisikohan ilmastoinnin sulakkeen F17 irroittaminen kojelaudan sähkökeskuksesta?

ps Mitään vikakoodeja ei OpCom löytänyt.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Insignia A HVAC toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Luulen, että se on ominaisuus jota vanhentunut ja vaihtamaton raitislimasuodatin pahentaa.
Mulla vetää automaattisena lasit jäähän näin talvella. Varmaan just kun suodatin on ties kuin vanha ja kostea valmiiksi.

Mää oon säädellyt nyt siten, että auton lämmetessä huurteenpoisto huutaa lasille täysiä ja lämmettyään laitan siitä näytön alapuolelta alas ja ylös puhaltimet, sekä säädän tarvittaessa puhaltimen nopeutta.

Lämpötila asetettu 23 astetta ja käytännössä lämmitystä säädän puhalluksen voimakkuutta säätämällä. Jos pistää HI-asentoon, niin voi kohta heitellä löylyjä kojetaululta. :lol:

Uskon, että toiminta paranee kunhan pääsen vaihtamaan suodattimen. Omegassa oli kans ero yöllä ja päivällä, että onko suodatin tukossa ja märkä vai uusi.

EDIT: Enemminkin mulla on ongelma automaattisessa asennossa, että kuljettajan sivulasi menee jäähän ja jos vaikka haukottelee tai aivastaa, niin etuikkuna menee huuruun siltä kohdin. Ei riitä puhalluksen voimakkuus.

Jos puhalluksen voimakkuutta säätää itse, sammuu automaattinen.

Auton valikoissa on myös puhaltimen nopeudelle automaattinen asetus, (hidas, keski, täysillä, tjsp) mutta muistaakseni se on mulla jo täysillä. Lujemmaksi saa sit rullasta kääntämällä.
prööt
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Insignia A HVAC toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Minulla ollut insignia vuodesta -11. Käytän aina talvella manuaali ilmastointia just huurtumisen vuoksi.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia A HVAC toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Raitisilmasuodatin vaihdettu. Oli melko likaisen näköinen ja muutamia koivun lehtiäkin oli tukkeena.

Eiköhän ilman virtaus nyt parantunut ja auttaa asiaa. Silti näyttää talvella kannattavan käyttää ilmastointia munuaalisesti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia A HVAC toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Säädä valikosta automaattipuhalluksen tila kohtaan "Voimakas"

Helpottaa hieman, mutta jalkatilapainotteinen puhallus on automaatti-ilmastoinneissa ominaisuus merkistä riippumatta.

Kuulemma lämpö leviää miellyttävämmin matkustamoon noin, oli ainakin Volvon selitys joskus.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin