Insignia 2015 1.6 SIDI A16XHT Lämpötila ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
maverick
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Touko 2018, 17:35

Insignia 2015 1.6 SIDI A16XHT Lämpötila ongelma

Viesti Kirjoittaja maverick »

Kyseessä vuoden 2015 country tourer insignia 1.6 SIDI A16XHT. Auto on tehnyt seuraavan oireen. Yleensä sellainen nollan seutuvilla oleva keli ja kuitenkin olen käyttänyt eberiä sen 15-20 min päällä. Lähden ajamaan ja mittaristossa lämpötila nousee normaalisti hetken ja sitten yhtä äkkiä tippuu nollaan. Samalla flekti menee päälle ja huutaa täysillä. Tätä voi olla parikin päivää tai ajokertaa ja sitten joku kerta kesken ajon huomaa kun mittaristossa lämpötila nousee ja flekti sammuu. Sisälle oireiden aikana puhaltaa lämmintä, mitään vikavaloja ei vilku tai pala.
Olen käyttänyt korjaamolla kun vika ei ollut päällä, silloin tutkivat kaiken ja vikakoodit jne ei löytynyt vikaa. Toisella kerralla oli lämpötila mittarin mukaan nollassa ja flekti pyöri täysillä ja lukivat vikakoodit jne, mutta selvää vikaa ei löytynyt. Joku kuitenkin viittasi termostaattiin joka on kuulemma sähköinen tai siinä joku anturi joten se tilattiin ja vaihdettiin. Oli taas hetken kaikki on, mutta tänään vika ilmeni taas. Nyt nostivat kädet pystyyn korjaamolla. Sellainen huomio että auto teki viime talvena oireen kerran, keväällä/kesällä/syksyllä ei vaan sitten kun tuli taas talvi.
Merkkiliikkeestä kysytty ja ei tietoa ja siellä ruuhkaa että vasta 3. viikon päästä vian tutkinta aika. Tässähän olisi hiihtoloma reissut välissä jne että uskaltaako ajaa vai ei.
Polttoainekulutus ainakin kova kun samalla kun mittarin mukaan lämpötila nollassa niin eberikin menee pakolla päälle. Sen toki saa pois kun ottaa sulakkeen irti.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2015 1.6 SIDI A16XHT Lämpötila ongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei kannata ylimääräisiä ajella. Siellä on moottorinlämpötilatiedon kanssa ongelmia jonka vuoksi vikatila päällä eli flekti huutaa täysillä, ac ei saa päälle ja sisälle puhalletaan vain lämmintä ilmaa.

Vikaa tulisi hakea siis moottorinjäähdytusnesteen lämpötilatunnistimesta ja sen johdotuksesta. Gds2 tai op com tai autocom tietolistasta löytynee lämpöanturien arvoja joita vertaat moottorinlämpötilaan. Esim infrapunalla mittaat venttiilikoppan lämpötilaan verraten. Katkos virtapiirissä näyttää testerillä -40c arvoa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
maverick
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Touko 2018, 17:35

Re: Insignia 2015 1.6 SIDI A16XHT Lämpötila ongelma

Viesti Kirjoittaja maverick »

Tarkoitat varmaan että silloin ei kannata ajella kun on vika päällä? Pakko olisi kuitenkin ajella töihin ja takaisin tämä odotusaika ennenkuin pääse merkkihuoltoon. Lomamatkan voi järjestellä muuten.
Eilen esim vika tuli päälle kun olin ajanut jonkun 2km ja oli päällä kauppaan 1km ajaessa sekä sitten takaisin kotia. Sitten annoin auton jäähtyä ja illalla lähdin ajamaan niin kerkesin ajaa alle 1km kun vika hävisi.
Sitten en tiedä onko sattumaa vai ei niin tuntuu että herkemmin tosiaan tulee vika päälle kun keli on nollan seutuvilla ja käytän eberiä. Illalla esim kun en käyttänyt eberiä niin vika korjaantui.
maverick
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Touko 2018, 17:35

Re: Insignia 2015 1.6 SIDI A16XHT Lämpötila ongelma

Viesti Kirjoittaja maverick »

Laitetaan asiaan päivitystä jos vaikka jollakin tulee sama ongelma eteen.

Aloitetan sillä että p@skan ostin ja jos huomen aamulla en enää herää niin olisin tyytyväinen....

Tuo vikahan sitten tuli ja hävisi aina parikin kertaa ennenkuin Hedin merkkihuoltoon auton sai. No siellä tutkivat? Klo 8-11 ja mitään vikaa ei löytynyt. Ei ollut tuo vika päällä. Olivat vikakoodit lukeneet, pyörittäneet autoa sisällä ja ulkona. Ei vikaa. Veloitus 85€. Harmitus suuri.
Autoa seuraavana päivänä hakiessa tiskillä oltiin että eipä ole koskaan tälläiseen törmätty. No pihalle sattui autoa tutkinut asentaja joka tuli juttelemaan kun skrapasin laseja autosta. Siinä juttelun lomassa tuli ilmi että autoon on vaihdettu uusi eberi ja sitten asentaja rupesi puhumaan että hän on kuullut huhuja että joskus se on can väylää sotkenut. Ja kävinkin sitten siinä liikkeessä missä eberi oli vaihdettu. Siellä sama homma että eipä osata sanoa juuta tai jaata. Kuitenkin laittoivat eberille viestiä sekä ottivat kuvan eberin ohjauskortista sekä ovenpielessä olevasta eberin lätkästä.
Sitten seuraavana päivänä autosta hävisi puhelimen toiminto. Siinä navi näytössä näkyy puhelin ja kaikki muu ja voi vaikka soittaa mutta puhelua ei kumpikaan soittaja autosta tai vastaaja kuule. Samoin kojelaudan näyttöön tulee satunnaisesti viesti: palvelu ohjainlukko ohita. Sekä joka aamu on takalasin lämmitys päällä vaikka sammuttaessa se ei ole ollut päällä. Sekä jos eberi on ollut päällä ja sammunut niin kaikki puhallus asetukset on nolla kun auton käynnistää.
Tuossa yhteydessä sitten rupesin seuraamaan tätä lämpötila ongelmaa. Ja se poistui seuraavasti: jos laitan ajastimella tai kaukosäädöllä eberin päälle niin sen ajan pitää loppua ennenkuin lähden ajamaan. Jos lähden ajamaan kun siinä viellä on 5min tai 10min jäljellä niin kun se aika menee loppuun niin silloin tippuu mittarissa lämpö nollaan ja flekti päälle. Sekin on sellainen että auto ei saa olla jo ns tavoite lämpötilassa. Samoin jos lähden ajamaan ilman esilämmitystä mutta automaatti laittaa eberin päälle niin kun eberi sammuu ajossa niin mittari lähtee hetkeksi laskemaan mutta yleensä se ei laske nollaan asti eikä flekti tai eberi mene päälle. Jos kuitenkin se lämpömittari menee nollaan niin vian saa pois päältä siten että annat auton jäähtyä yön yli ja lähdet ajamaan kylmällä autolla. Kun auto saavuttaa tavoitelämpötilan ja eberi on sammunut(automaattinen) niin silloin lämpömittari pomppaa normilämpöön ja flekti sammuu.
Joten nyt ei ole tullut vikaa kertakaan kun olen aina laittanut ajastimen niin lyhyeksi että se sammuu ennenkuin lähden ajamaan.
Kävin tässä välissä sitten siellä eberin vaihtaneelle liikkeellä ja siellä kierrelleen ja kaarellen sanoivat että ehkä siinä eberin ohjainkortissa ja alkuperäisessä on numero heitto, odotan sieltä lisä tietoja.

MUTTA onko sitten tuo eberi sotkenut tuon navi näytön ja muutenkin auton, sillä tässä edelleen siinä ei puhelut toimi vaikka esim media toistaa puhelimen musat jne. No tänään sitten kesken ajon siitä näytöstä hävisi ensin kello ja sitten pikkuhiljaa se sammuilee ja käynnistyy itsestään uudestaan. Nyt siis uusina vikoina tai toimintoina on merkkiliikkeen lämpötila ongelman etsinnän jälkeen seuraavat:
kojetaulussa sammuttaessa auton ja liikkeelle lähtiessä on teksti: palvelu ohjainlukko ohita
Puhelin toimii muuten mutta soittaa ei voi tai voi soittaa mutta kumpikaan ei kuule toistaan. Mutta eilen kun testasin sitä puhelimen muita toimintoja esim. musan soittoa auton kautta niin tänään pimenee satunnaisesti se näyttö missä on gps, radio jne jne.
Ja joka aamu pitää sammuttaa autosta lasinlämmitys.
Sekä jos eberi on ollut päällä niin pitää valita puhallus teho sekä asetus mihin se puhaltaa, nekin nollautuu kun eberi on sammunut
Vastaa Viestiin