1,2 puretec hihna ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
opelopa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Tammi 2023, 00:34

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja opelopa »

Kunde kirjoitti: 01 Maalis 2023, 17:52
1,2sorsa kirjoitti: 21 Helmi 2023, 19:32
Kunde kirjoitti: 21 Helmi 2023, 17:22 Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.

Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).

Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan :-D
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.

Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan :-) Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.

En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.

Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

opelopa kirjoitti: 03 Maalis 2023, 13:11
Kunde kirjoitti: 01 Maalis 2023, 17:52
1,2sorsa kirjoitti: 21 Helmi 2023, 19:32
Kunde kirjoitti: 21 Helmi 2023, 17:22 Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.

Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).

Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan :-D
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.

Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan :-) Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.

En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.

Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Hihna on kyllä vaihdettava kampanjan piikkiin ja ei vaadi voimassa olevaa takuuta tms. Huollot varmaankin pitää olla tehtynä ajallaan ja käytetty oikeanlaista öljyä, jos ei merkkihuollossa ole tehty. Sanoisin 99 %:n varmuudella, että sinunkin autossa tuo hihna on viallista tyyppiä ja ei todennäköisesti kestäisi sinne viralliseen vaihtoväliin asti. Kun omassa -19 Combossa on alkanut levenemään hihna jo 50tkm kohdalla. Taisi olla seuraavassa vuosimallista vasta, kun on siirrytty kestävämpään hihnaan. Eikä siinäkään vielä ihan vuoden alusta.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
opelopa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Tammi 2023, 00:34

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja opelopa »

Opestra kirjoitti: 04 Maalis 2023, 08:32
opelopa kirjoitti: 03 Maalis 2023, 13:11
Kunde kirjoitti: 01 Maalis 2023, 17:52
1,2sorsa kirjoitti: 21 Helmi 2023, 19:32
Kunde kirjoitti: 21 Helmi 2023, 17:22 Auto (Grandland 1.2 vm 2018) oli hihnan vaihdossa takaisinkutsukampanjan mukaisesti, huoltopäällikön mukaan avataan myös öljypohja ja putsaillaan jos tarvetta on, en ole tuota tarkistanut onko tehty. Kuulemma oli hihnassa pieniä halkeamia mutta ei vielä mitään vakavampaa, autoa haettaessa ei ollut tietoa mitä muuta oli tehty.

Sijaisauto tuli veloituksetta käyttöön operaation ajaksi (koko päivä).

Kotiin tullessa huomiota kiinnitti, että konehuoneesta leijaili outo palaneen käry, mutta tuskin on syytä olla huolissaan :-D
Jos yhdellä ajolla käryää niin ei syytä huoleen. Semmoinen työmaa että väkisinkin tahtoo jäädä vähän öljyä katalysaattorin lämpöpelteihin. Jos usein käryää niin kurkkaa että öljyä on oikea määrä eikä näy vuotoja
Nyt muutaman ajokerran jälkeen käry alkaa onneksi asettua ja toivottavasti pysyykin poissa, tuntui tulevan suoraan siitä katalysaattorin suojapellin takaa, lienee jotain sinne tippunut.

Tässä takaisinkutsussa jäi vähän ihmetyttämään se, että en saanut mitään dokumenttia tms että hihna olisi vaihdettu vaikka pyysinkin. Huoltokirjaan ei tullut mitään merkintää, konehuoneessa ei näy mitään tarraa (joissain merkeissä on tapana merkata sinne milloin näin tärkeä huoltotoimi on suoritettu), lisäksi huoltoliikkeen (Hedin) palvelussakaan ei ole huoltohistoriassa mitään merkintää. Siellä oli ennen hihnan vaihtoa merkintä tulevasta huollosta, mutta nyt sekin on haihtunut kuin pieru saharaan :-) Opelin omassa sähköisessä palvelussakaan ei ole mitään merkintää.
Mietin vaan, että on vähän hankala osoittaa esim. autoa vaihtaessa että juu hihna on vaihdettu ja kaikki on kunnossa?
Toki konehuoneesta voi näyttää, että täällä on touhuttu ja öljyntäyttökorkista kurkaten vakuuttaa että on tässä ihan uusi hihna.
Vähän erikoisempi juttu, miksiköhän näin? Joku asiaa tuntematon seuraava omistajahan voi tehdä saman operraation uudestaan tarpeettomana....
Tätä itseasiassa miettinyt, että onko tuosta minkäänlaista merkintää ollut tapana laittaa, jos on "ylimääräisenä" työnä hihna vaihdettu. Itse ostin oman Comboni 46tkm (vm 2019) ajettuna viime syyskuussa ja siihen oli juuri tehty määräaikaishuolto LänsiAutossa. Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi jo hihnassa ollut jonkinlaista paisumista havaittavissa, jos tämä ongelma on näin yleinen kun annetaan ymmärtää. Paperisessa huoltokirjassa tästä ei ainakaan ole merkintää. Ilmeisesti ollut leasing-autona aikaisemmin, kun ei ole myöskään omistajatietoja jne. huoltokirjaan merkitty.

En vielä tuolloin tiennyt koko moottorityypin ongelmasta mitään, niin en osannut kysellä asiasta vaan olin iloinen itselle uudesta autosta ja tyytyväinen, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja vielä merkkiliikkeessä, mistä ostin auton.

Asiaahan voisi tietysti näin jälkikäteen yrittää tiedustella sieltä huollon puolelta, mutta ajattelin joka tapauksessa tässä kun on jo 10tkm tullut itse ajettua, että käytän paikallisessa merkkihuollossa (Delta Järvenpää) ylimääräisessä öljynvaihdossa ja pyydän samalla mittaamaan tuon hihnan, niin voisihan tuon vielä saada virhevastuun piikkiin, jos on pahasti turvonnut.
Hihna on kyllä vaihdettava kampanjan piikkiin ja ei vaadi voimassa olevaa takuuta tms. Huollot varmaankin pitää olla tehtynä ajallaan ja käytetty oikeanlaista öljyä, jos ei merkkihuollossa ole tehty. Sanoisin 99 %:n varmuudella, että sinunkin autossa tuo hihna on viallista tyyppiä ja ei todennäköisesti kestäisi sinne viralliseen vaihtoväliin asti. Kun omassa -19 Combossa on alkanut levenemään hihna jo 50tkm kohdalla. Taisi olla seuraavassa vuosimallista vasta, kun on siirrytty kestävämpään hihnaan. Eikä siinäkään vielä ihan vuoden alusta.
Niin, ongelmahan tässä on se, että tuo takaisinkutsukampanja ei tällä hetkellä ilmeisesti Opel Comboa koske. :-?
Ovat varmaan tuossa syyskuun vuosihuollossa kyllä mitanneet hihnan, mutta vaihdosta ei ole ainakaan merkintää.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Kyllä Opelilla on hihnoja vaihdettu tarkastusmittauksen jälkeen eri malleihin takuuajan jälkeen, ilman asiakkaan erillistä vaatimusta. Tehtaan ohjeistus on tuo hihna vaihtaa määräaikaishuollon yhteydessä, jos on levinnyt. Myös Comboon.

Jarrujen alipainetehostimen vikaa hihnan pirstoutumisesta johtuen ei todennäköisesti ole osunut kohdalle vielä Comboille, niin sen takia ei ole tarvinnut viranomaisille tehdä ilmoitusta takaisinkutsusta. Berlingon kohdalla jollain/joillain on osunut ns. tavara jo tuulettimeen :D
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
opelopa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Tammi 2023, 00:34

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja opelopa »

Opestra kirjoitti: 04 Maalis 2023, 22:44 Kyllä Opelilla on hihnoja vaihdettu tarkastusmittauksen jälkeen eri malleihin takuuajan jälkeen, ilman asiakkaan erillistä vaatimusta. Tehtaan ohjeistus on tuo hihna vaihtaa määräaikaishuollon yhteydessä, jos on levinnyt. Myös Comboon.

Jarrujen alipainetehostimen vikaa hihnan pirstoutumisesta johtuen ei todennäköisesti ole osunut kohdalle vielä Comboille, niin sen takia ei ole tarvinnut viranomaisille tehdä ilmoitusta takaisinkutsusta. Berlingon kohdalla jollain/joillain on osunut ns. tavara jo tuulettimeen :D
Niin joo, tosiaan varmaan ne on kampanjassa ottaneet huomioon sen, mille malleille se on jo tapahatunut, eikä sitä mille se voi tapahtua. :D

No, eipä tässä toisaalta ole hyötyä stressata tuosta, milloin se losahtaa, jos tilanne tällä hetkellä on se, että hihna tarkistetaan kerran vuodessa huolto-ohjelman mukaan, tai useammin, jos ajaa enemmän ja vaihdetaan mikäli aiheelliseksi katsotaan.

Tuo edellinen vuosihuolto on vaan ollut juuri sopivasti tuossa 50tkm kynnyksellä, että olisi voinut kuvitella, että olisi ollut jo tarvetta vaihtaa. Jos siellä on silloin "ehjä" hihna ollut, niin sehän on vaan hyvä. Itse ajan lähinnä pelkästään pitkää matkaa, ettei tuo varmaan nyt vuodessa kerkeä pahasti leviämään.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei ole olemassa mitään tiettyä kilometrimäärää tai aikamäärettä milloin tuo jakohihna on vaihtokunnossa tai ehtii sihdin tukkimaan öljypumpusta. Se riippuu ajoprofiilista ja lämpötilasta.

Kauhuskenaario esimerkki
Henkilö X ajaa asiakkaalta toiselle lyhyitä matkoja ja viipyy noin 45min kussakin kohteessa eikä moottori ehdi lämmetä eikä moottorinlämmitintä edes ole. Vuodessa tulee kuitenkin paljon ajoa. =hihna kestää 40tkm/2v

Henkilö Y ajaa pitkää työmatkaa min 50km/suunta ja käyttää moottorin lämmitintä sekä kotoa että töistä lähtiessä. Pienemmät kauppareissut tapahtuu työmatkan yhteydessä eikä lyhyttä ajoa ole.
= hihna kestää sille asetetun vaihtovälin 100tkm/6vuotta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
mustoja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2018, 11:04

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja mustoja »

Mulla 2018 mallin Grandland, ajettu 47 000 km. Pääsääntöisesti lyhyttä ajoa. Kävin takaisinkutsu tarkastuksessa, ei mitään vikaa hihnassa. LänsiAuton mielestä. Minulla "paistinpannu" öljypohjan alla, ja se aina kytketty päälle parkkihallin ajastettuun pistokkeeseen (2 h/vrk). Kun lähden pakkasella liikkeelle niin aina pyrin ajamaan moottorin lämpimäksi (normaaliin lämpöön) vaikka sitten tekemällä pieni ylimääräinen lenkki. Kun ensimmäisen kerran luin näistä hihnaongelmista aloin tekemää em. tavalla. Liekkö sitten ollut vaikutusta siihen, että hihna on kunnossa.
No, toukokuussa menne hihna vaihtoon joka tapauksessa. Tulee 5 v täyteen.
McKc
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Helmi 2021, 10:54

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja McKc »

Tuli kutsu jakohihnan tarkastukseen, niin palasin tälle palstalle katselemaan miten nämä hihnaongelmat tällähetkellä makaa... no nyt niitä vaihdellaan takuuseen ...kele, ja itse jouduin 2021 loppuvuodesta maksamaan 400€ kun hihna meni paskaksi, auto oli ollut hetki aiemmin huollossa, minulle valehdeltiin silloin, että hihnan kunnon tarkastus on mahdotonta ja sitä ei suoriteta huollon yhteydessä, ja nyt se sitten tehdäänkin huollon yhteydessä ja tässä kamppiksessa. Eipä voi näköjään luottaa yhtään merkkiliikkeeseen.
McKc
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Helmi 2021, 10:54

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja McKc »

Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

McKc kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:00 Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
Mikäli hihnan vaihtoväli 6v/100tkm ei ole täynnä eikä huoltokirjassa ole puutteita niin pitäisi mennä kampanjan piikkiin. Jos hihnaa ei ole aiemmin vaihdettu niin huolto tyyppi varmaan ajatteli varautumisen vaihtoon olevan järkevää.

Kannattaa kuitenkin asia varmistaa kun auton sinne viee.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
McKc
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Helmi 2021, 10:54

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja McKc »

Eilen haettu auto tarkastuksesta, hihna OK, joten ei toimenpiteitä, 5/2023 seuraava huollon ajankohta, toivotaan etteivät keksi siinä sitten todeta hihnan olevan vaihtokunnossa (joten voivat sen veloittaa asiakkaalta), Ei oikein ole enää luottoa Opel huoltoon.
akkuJukka
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2023, 20:47

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja akkuJukka »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Maalis 2023, 20:01
McKc kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:00 Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
Mikäli hihnan vaihtoväli 6v/100tkm ei ole täynnä eikä huoltokirjassa ole puutteita niin pitäisi mennä kampanjan piikkiin. Jos hihnaa ei ole aiemmin vaihdettu niin huolto tyyppi varmaan ajatteli varautumisen vaihtoon olevan järkevää.

Kannattaa kuitenkin asia varmistaa kun auton sinne viee.
Jos se moottori menee rikki ja joutuu sen vaihtamaan (kuten meille kävi), niin lasku tulee asiakkaalle. Riski on siis auton omistajalle merkittävä.

Tämä hihnan "tarkastaminen" ja "oikea öljy" argumentoiti ei kestä päivänvaloa. Oli se ajoprofiili mikä tahansa, niin se on auton normaalia käyttöä. Sen ei pitäisi vaikuttaa siihen, että hajoaako moottori 40 tai 60 tkm kohdalla. Varsinkin, jos noudattaa huolto-ohjelmaa ja huoltokirjaa.

Minä olen ainakin valmis vaikka käräjöimään tästä Länsiautoa vastaan, koska heidän argumentti (ilmeisesti) oli, että ATOY:n huollossa huolletut autot eivät nauti samanlaista takuusuojaa. Vain heidän omassa huollossa huolletut autot tätä nauttivat. Nyt ilmeisesti onneksi maahantuoja ei ole enää Länsiauto, joten asiamme saatetaan käsitellä uudella maahantuojalla uudestaan. Mutta silti tämä 8000€ kustannus hieman kiehuttaa verta tässä kohden.

Tämähän meni lopulta siihen, että koska emme halunneet maksaa "uutta" moottoria, niin Länsiauto sanoi veloittavansa 50€ päivä pysäköintimaksua ellei autoa välittömästi haeta huollon pihasta. Ja autoa ei saa hakea ellei ensin maksa pankkikortilla huoltoluukulla tätä tuhansien eurojen maksua. Pyysin siirtämään auton viereiselle julkiselle kadulle kiistamme ajaksi, missä ei ole pysäköintirajoitteita (kun vetosivat tilapulaan pihalla). Se ei käynyt. Tämä 50€/pvä "perintämaksu" alkoi maistua jo mafian hommilta. Missä Venäjällä nää on kauppakoulunsa käynyt?!

Huomatkaa myös se, että nämä "uudet" moottorit eivät tosiaan ole uusia. Ne on Länsiauton itsensä (ilmeisesti) korjaamia vikaantuneita moottoreita. Eli
he tekevät jonkin lumehoidon moottorille ilmeisesti ja vähän fiksailee ja sitten myy sen toiselta asiakkaalta ilmaiseksi saadun koneen 8000€:lla seuraavalle onnekkaalle. Meidän autoon tuli siis jonkun toisen onnellisen opelistin käytetty ja kunnostettu kone uuden hinnalla.

Katson ainakin, että tässä on tärkeän petoksen tunnusmerkistöt jo täyttymässä tämän osalta.

A) Länsiauton omassa huollossa huolletut autot ovat saaneet kevyemmän takuukäytännön tämänkin palstan mukaan, vaikka samaa vikaa ja ongelmaa on myös ns. "uusilla öljyillä". Öljyllä saati huoltoliikkeellä ei siis ole mitään vaikutusta asiaan. Omaan huoltoon pakottaminen ei ole sallittua.
B) "Uusi" moottori onkin jonkin toisen 60tkm ajettu, mutta kunnostettu kone. Miten oman moottorimme korjaaminen oli "mahdotonta"? Kaikkineen automme oli huollossa lähes 5kk. Sinä aikana olisi ehtinyt purkaa koneen ja puhdistaa sen käsin jokaista venttiiliä myöden ja laittaa se takaisin kasaan.
C) Mitään radikaalia muutosta ei ole moottorin vaihdon yhteydessä tehty. Sama vika tulee suurella todennäköisyydellä myös "uuteen" moottoriin. Miksi hihnaa ei esimerkiksi vaihdettu ketjuun tulevien kalliiden remonttien välttämiseksi? (tuote tarkoituksella suunniteltu vikaantuvaksi huoltotulojen maksimoimiseksi?)
D) Pysäköintimaksun käyttäminen tuossa hintaluokassa täyttää kiristyksen tunnusmerkistöt. Se ei myöskään ole linjassa viivästyskorkoja määrittävän lain kanssa.

Jos vastaavia petoksia on tarpeeksi iso määrä, niin saataneen joku uraputkessa oleva syyttäjä tästä innostumaan. Tämä pitäisi vain jotenkin nyt organisoida siten, että kaikki tämän moottorivian kanssa olevat saadaan toimimaan yhdessä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

akkuJukka kirjoitti: 21 Huhti 2023, 12:44
1,2sorsa kirjoitti: 08 Maalis 2023, 20:01
McKc kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:00 Ja onko nytkään varma, että en joudu maksajaksi jos hihna vaihdetaan, kutsussa mainitaan, että ”Tarkastus on veloitukseton” ”Auton huoltovälinsä saatetaan suositella muutettavaksi”, eli käytännössä voivat suositella hihnan vaihtoa ja taas joudun maksamaan. Kukaan ei lupaa hihnan vaihtoa veloituksetta. Varasin tänään ajan tarkastukselle ja huolto tyyppi oletti, että hihna menee vaihtoon ja varasi samalla ajan vaihtoon samalle käynnille heti tarkastuksen perään, en huomannut kysyä onko tämä vaihto veloitukseton.
Mikäli hihnan vaihtoväli 6v/100tkm ei ole täynnä eikä huoltokirjassa ole puutteita niin pitäisi mennä kampanjan piikkiin. Jos hihnaa ei ole aiemmin vaihdettu niin huolto tyyppi varmaan ajatteli varautumisen vaihtoon olevan järkevää.

Kannattaa kuitenkin asia varmistaa kun auton sinne viee.
Jos se moottori menee rikki ja joutuu sen vaihtamaan (kuten meille kävi), niin lasku tulee asiakkaalle. Riski on siis auton omistajalle merkittävä.

Tämä hihnan "tarkastaminen" ja "oikea öljy" argumentoiti ei kestä päivänvaloa. Oli se ajoprofiili mikä tahansa, niin se on auton normaalia käyttöä. Sen ei pitäisi vaikuttaa siihen, että hajoaako moottori 40 tai 60 tkm kohdalla. Varsinkin, jos noudattaa huolto-ohjelmaa ja huoltokirjaa.

Minä olen ainakin valmis vaikka käräjöimään tästä Länsiautoa vastaan, koska heidän argumentti (ilmeisesti) oli, että ATOY:n huollossa huolletut autot eivät nauti samanlaista takuusuojaa. Vain heidän omassa huollossa huolletut autot tätä nauttivat. Nyt ilmeisesti onneksi maahantuoja ei ole enää Länsiauto, joten asiamme saatetaan käsitellä uudella maahantuojalla uudestaan. Mutta silti tämä 8000€ kustannus hieman kiehuttaa verta tässä kohden.

Tämähän meni lopulta siihen, että koska emme halunneet maksaa "uutta" moottoria, niin Länsiauto sanoi veloittavansa 50€ päivä pysäköintimaksua ellei autoa välittömästi haeta huollon pihasta. Ja autoa ei saa hakea ellei ensin maksa pankkikortilla huoltoluukulla tätä tuhansien eurojen maksua. Pyysin siirtämään auton viereiselle julkiselle kadulle kiistamme ajaksi, missä ei ole pysäköintirajoitteita (kun vetosivat tilapulaan pihalla). Se ei käynyt. Tämä 50€/pvä "perintämaksu" alkoi maistua jo mafian hommilta. Missä Venäjällä nää on kauppakoulunsa käynyt?!

Huomatkaa myös se, että nämä "uudet" moottorit eivät tosiaan ole uusia. Ne on Länsiauton itsensä (ilmeisesti) korjaamia vikaantuneita moottoreita. Eli
he tekevät jonkin lumehoidon moottorille ilmeisesti ja vähän fiksailee ja sitten myy sen toiselta asiakkaalta ilmaiseksi saadun koneen 8000€:lla seuraavalle onnekkaalle. Meidän autoon tuli siis jonkun toisen onnellisen opelistin käytetty ja kunnostettu kone uuden hinnalla.

Katson ainakin, että tässä on tärkeän petoksen tunnusmerkistöt jo täyttymässä tämän osalta.

A) Länsiauton omassa huollossa huolletut autot ovat saaneet kevyemmän takuukäytännön tämänkin palstan mukaan, vaikka samaa vikaa ja ongelmaa on myös ns. "uusilla öljyillä". Öljyllä saati huoltoliikkeellä ei siis ole mitään vaikutusta asiaan. Omaan huoltoon pakottaminen ei ole sallittua.
B) "Uusi" moottori onkin jonkin toisen 60tkm ajettu, mutta kunnostettu kone. Miten oman moottorimme korjaaminen oli "mahdotonta"? Kaikkineen automme oli huollossa lähes 5kk. Sinä aikana olisi ehtinyt purkaa koneen ja puhdistaa sen käsin jokaista venttiiliä myöden ja laittaa se takaisin kasaan.
C) Mitään radikaalia muutosta ei ole moottorin vaihdon yhteydessä tehty. Sama vika tulee suurella todennäköisyydellä myös "uuteen" moottoriin. Miksi hihnaa ei esimerkiksi vaihdettu ketjuun tulevien kalliiden remonttien välttämiseksi? (tuote tarkoituksella suunniteltu vikaantuvaksi huoltotulojen maksimoimiseksi?)
D) Pysäköintimaksun käyttäminen tuossa hintaluokassa täyttää kiristyksen tunnusmerkistöt. Se ei myöskään ole linjassa viivästyskorkoja määrittävän lain kanssa.

Jos vastaavia petoksia on tarpeeksi iso määrä, niin saataneen joku uraputkessa oleva syyttäjä tästä innostumaan. Tämä pitäisi vain jotenkin nyt organisoida siten, että kaikki tämän moottorivian kanssa olevat saadaan toimimaan yhdessä.
Tämä kommenttisi on mielestäni kärjistetty ja sisältää valheellisia väittämiä.

1. Hihna kuuluu joka huollossa tarkastaa siihen tarkoitetulla mittatikulla. Öljy tulee olla auton luokitukset täyttävää.

2. Jos autoa ei ole huollettu merkkiliikkeessä niin kohdan 1. Asioiden toteen näyttäminen on vaikeaa.

3. Hihnan vaihto kuuluu kampanjaan JOS hihna on vaihtokunnossa tarkastuksen perusteella.

4. JOS kohdassa 3. Havaitaan hihnan olevan vaihtokunnossa sekä isompi vaurio merkkiliike tekee takuu anomuksen erityyppisenä. Ja tämän ”Goodwill” tyypin ennakkolupa anomuksessa tarvitaan liitteeksi auton huoltohistoria. Jos huoltohistoria ei ole kunnossa huoltoväleiltään tai kohdan 1. Asioita voi todentaa olevan kunnossa niin ennakkolupanonus menee hylkyyn eikä sitä valmistaja maksa.


Länsiauto ei kunnosta itse moottoreita. Takuukorjauksissa on ensisijaisesti käytettävä tehdaskunnostettuja osia jos saatavilla.

5kk korjaamolla ei ole normaalia vaikka varaosatoimitukset on olleet huonollakin tollalla länsiauton maahantuonnin aikana.
Joten kauanko kesti korjausluvan antamisesta auton valmistumiseen? Toiseksi autoliikkeellä on oikeus veloittaa auton säilytyksestä. Kolmanneksi epäilen että asiakaskaan ei tässä tilanteessa ole ollut millään tavalla asiallinen jos on saanut ilmeisesti työnjohtajan jopa uhkaamaan säilytysmaksulla. Asiat ovat keskusteltavissa ja asioille on perusteet.

Ja kannattaa miettiä haluaako sitä säästää väärässä paikassa jos uudehkoa autoa on kuitenkin varaa pitää.

Itse huollatin merkkiliikkeessä ajallaan ja kun 33kk vanhasta ja 93tkm ajettuna leikkasi turbo vauhdista kiinni ja hinattiin merkkiliikkeeseen niin merkkiliike teki goodwill kyselyn jolloin itselle jäi 20%osuus ja loput 80%meni tehtaan piikkiin. Auton takuu oli 2v ilman kilometrirajaa. Varmastikkaan ei olisi ollut läheskään sama tilanne jos olisin huoltanut aiton jossain pärnäisten nyrkki&pajalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

akkuJukka kirjoitti: 21 Huhti 2023, 12:44 Minä olen ainakin valmis vaikka käräjöimään tästä Länsiautoa vastaan, koska heidän argumentti (ilmeisesti) oli, että ATOY:n huollossa huolletut autot eivät nauti samanlaista takuusuojaa. Vain heidän omassa huollossa huolletut autot tätä nauttivat. Nyt ilmeisesti onneksi maahantuoja ei ole enää Länsiauto, joten asiamme saatetaan käsitellä uudella maahantuojalla uudestaan. Mutta silti tämä 8000€ kustannus hieman kiehuttaa verta tässä kohden.
...
Jos vastaavia petoksia on tarpeeksi iso määrä, niin saataneen joku uraputkessa oleva syyttäjä tästä innostumaan. Tämä pitäisi vain jotenkin nyt organisoida siten, että kaikki tämän moottorivian kanssa olevat saadaan toimimaan yhdessä.
Onhan se silkkaa tyhmyyttä, kun pistetään jotain murenevaa pyörimään moottorin voiteluöljytilaan :evil:
No polttomoottorit on muutenkin kehityskaarensa lopussa. Oi niitä aikoja, kun ne pelastivat Lontoon hukkumasta hevonpaskaan :D

Goodwill on käsittääkseni maahantuojan valmistajalta anoma takuun jälkeinen vastaantulo virheestä ja virhevastuu taas on tuotteen myyjällä, josta monesti seuraa korvauksen jako-ongelma.

Jenkeissä joukkokanteet autoissa yleensä kohdistuu valmistajaan, joka voi joutua pidentämään takuita, maksamaan korvauksia yms.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Jakohihna on nyt vaihdettu, mutta huollon jälkeen jarruissa häikkää. Eli jarrupoljinta painaessa kuuluu voimakas suhina auton sisälle. Mielestäni myös konehuoneen puolella jokin suhisee tyhjäkäynnillä.

Mikähän tuossa jakohihnan vaihdossa on voinut mennä pieleen, voiko liittyä jotenkin jarrutehostimeen? Auto jäi huoltoon tutkittavaksi, kun en suostunut sitä ottamaan vastaan.

Kerran aiemmin jarruhuollon jälkeen oli vastaavaa ongelmaa. Silloin jarrut hävisivät kotimatkalla lähes kokonaan. Jarruissa oli muistaakseni ilmaa silloin.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Vastaa Viestiin