Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
MikaT
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Elo 2007, 17:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Potilaana vaimon 2014 Astra J 1.4T 120hv, toimintavian merkkivalo palaa auton käydessä. Auto sinänsä pelaa täysin normaalisti.

Paikallinen yleensä osaava korjaamo ei saanut viasta kiinni, patistivat merkkihuoltoon, epäilivät viallista ECUa. Merkkikorjaamo vahvisti diagnoosin, uusi ECU runsaan tonnin plus muutama tunti töitä. Kokonaisedullista…

Onko vinkkejä Pirkanmaalta tai Kanta-Hämeestä pajasta joka osaisi korjata tai vaihtaa ECUn tolkullisin kustannuksin, mielellään niin että jos vaihtuu niin tilaisivat varmasti oikean mallisen tilalle. Toki, oletetulla hintaerolla ajaa kyllä kauemmaskin ja selvittelee ja tilailee ECUnkin, tarvittaessa.

Tai jotain muuta kokeilemisen arvoista vian korjaamiseksi? Kiitti etukäteen!
Vectra wagon CDTI
Avatar
MikaT
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Elo 2007, 17:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Vaimo käytti huollossa, ei ollut saanut mitään paperilla mukaansa, ei tietoa vikakoodista.

Ajattelin viikonloppuna kaivella laatikoita jos löytyisi joku OBD-dongle joka suostuisi juttelemaan puhelimen kanssa.
Vectra wagon CDTI
Hmph
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:11

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Hmph »

Näköjään ekoissa b-corsissa on ihan samanlainen virranjakaja kuin a-corsissa, joten voisi kuvitella tuon b-corsan ecun menevän myös a-corsaan. Näkeekö jostain, että onhan tuo QW alkupään b-corsasta? En nyt äkkiseeltään nimittäin QF-ecua mistään oikein löytänyt.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Hmph kirjoitti: 24 Maalis 2023, 10:39 Näkeekö jostain, että onhan tuo QW alkupään b-corsasta? En nyt äkkiseeltään nimittäin QF-ecua mistään oikein löytänyt.
Se on alustanumeroon -R999999 saakka ja:
-automaattivaihteiston kanssa
-ilman ajonestoa
Hmph
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:11

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Hmph »

Joo, pitää tänään vielä selata internet läpi, jos sattuisi QF löytymään, ja jos ei löydy, tilaan tuollaisen. Asiasta lisää infoa tulossa, kun uusi ecu on hyppysissä.
Avatar
MikaT
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Elo 2007, 17:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Rookeri kirjoitti: 23 Maalis 2023, 22:19 No kumpi vikavalo siellä palaa, moottorinvikavalo vai auton kuva jossa jakari? … Mistäpäin olet, monella forumilaisella on esim op-com millä pystyy lukee melko kattavasti vikakoodit…
Moottorin vikavalo, sille vaan on ohjekirjassa keksitty tuollainen hauska uusi nimi, siksi sitä tarjosin.

Ja Valkeakoskella.

Tietty yksi kulma on että merkkihuollon arvion mukaan kyse saattaa olla ECU-viasta ja kovasti kiinnostaisi josko siihen vaivaan löytyisi hyväksi havaittuja apuja jostain ajomatkan päästä.
Vectra wagon CDTI
Hmph
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:11

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Hmph »

Tosiaan, ei nyt tullut yhteensopivuutta A-corsan ja QWtestattua, kun löysin jostain saksalaiselta purkaamolta tuollaisen QF-ecun. Hintaa sille tuli 191e postien kanssa, ja eilen se postissa tuli. Tänään vaihdan ecuja, ja jos auto toimii tuolla uudella eculla, niin vanhanhassahan varmaankin jotain häikkää on. Osaako joku suositella jotain tiettyä ecujen korjauspaikkaa (mielellään Uudellamaalla), jos saisi tuon vanhan korjattua niin olisi sitten vara-ecu vastaisuuden varalle?
OPELJPL
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2023, 06:19

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja OPELJPL »

Hyvä tietää ja kiitokset tiedoista elvyttää ecu postitse. Autona 1995 Astra 1.8.Ecotec, jossa vikana liian alhainen tyhjäkäynti ja lämpimänä ei käynnisty ollenkaan. Voisiko vikakoodit lukea, eli miten tehtävissä ja sitä kautta saada tietoa vian syystä?
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Meriva A -03 Z18XE sytyttää välillä luistoneston ja latauksen merkkivalon (lataa silti) ja kun sammuttaa niin ei aina lähde käyntiin (pyörittää mutta ei käynnisty). Jarru ja kaasu pohjassa kun kytkee virran päälle ja vilkuttelee vikakoodit läpi niin saattaa lähteä sen jälkeen käyntiin. Kesken ajon ei ole sammunut. Auton käydessä ajovalot sammuilee ja syttyy itsekseen valokytkimen ollessa 0-asennossa.
Vikakoodeja antoi Motonetissä:
P0170
U2107
U2104
U2108
P1615
P1616
ABS/ASR 5.3
E105
4256
Mittaristo 3.2
177
174
Mitähän tuon kanssa alkais tekemään?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nyt on sellainen vikakoodiarsenaali, ettei tuo enää oikein arkiautoksi osaamattomalle käy. Kysymyksesi on myös osastolla vaihda itse moottorin ohjausyksikkö ja sellaista diagnoosia ei kyllä yhden Motomaatti vikaluvun perusteella kannata tehdä. Jos nyt rakentavasti vastaisi niin itse tekisin seuraavaa

1) Hommaan vikakoodinlukijan ja nollaan kaikki koodit, jonka jälkeen katson mitkä noista ilmaantuvat ja mitkä ovat jotain ikiaikaista tauhkaa.

2) Sen jälkeen jos koodeja tulee alkuunkaan tuohon malliin tutkin ensin moottorin maadoituksen ennen kuin alan tehdä mitään muuta

3) Ja sitten kun se on varmasti kunnossa, niin sitten vaan yksi kerrallaan taklailemaan vikakoodeja sillä vikakoodinlukijalla ja hankkimalla uusia osia tarpeen mukaan.
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Ok, laitoin jo akun miinusnavalta moottoriin ylimääräisen maadoitusjohdon mutta ei sillä ollut vaikutusta.

Motonetissä arvelivat että ecu olisi mahdollisesti rikki. Laitoin Votltit:lle kuvan vikakoodeista niin sieltä sanoi että "nuo vikakoodit voi johtua moottorinohjaimesta mutta ei kyllä ole tyypillisimmästä päästä näiden kanssa"
Ecun korjaus maksaisi siellä 500€ !

Aloin miettimään että jos jostain purkuautosta vaihtais moottorin ecun ja ajonesto-osan virtalukolle + sirun avaimeen niin tulisiko sillä kuntoon mutta se ei taida ollakaan niin yksinkertaista 🤔
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Se ei ole kovin yksinkertaista. tai on se, jos kaikki oikeat osat ovat koossa, mutta ennen kuin ne varmasti oikeat osat ovat koossa menee kyllä hetki.

Kyllä minä kokeilisin montaa eri juttua, ennen kuin alkaisin ecua ostamaan, eli koetat ensin taklata vika kerrallaan. ja akulta runkoon ei minusta ole maadoituksen korjaus vaan niitä maadoituspisteitä on useampia ja ensiksi kannattaa käydä ne kaikki läpi. Startti ja vilkkuvat valot ovat pikkuisen maavialta kuulostavia juttuja.
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Startti siis pyörittää normaalisti mutta silloin kun ei lähde käyntiin niin epäilen että pa-pumppu ei lähde pyörimään koska ei kuulu sen ääntä. Sitten kun jossain vaiheessa käynnistyy, auto käy normaalisti eikä ole ajosta sammunut kertaakaan.
Lyhyet valotkin toimii kun laittaa valokytkimestä 1-asentoon mutta 0-asennossa (valoautomatiikka) ne saattaa jonkin ajan päästä liikkeellelähdöstä sammua ja syttyvät esim minuutin päästä uudelleen (eivät varsinaisesti vilku tiheästi).

Kun jonkin matkaa kun on ajanut, syttyy luistoneston ja latauksen merkkivalot kojetauluun mutta ajoon se ei näyttäisi vaikuttavan muuten kuin että jos pysähtyy ja sammuttaa moottorin niin ei välttämättä lähde käyntiin (startti kyllä pyörittää aina mut pumppu ei käynnisty)

Joskus tekee niin että käynnistyy, käy pari sekuntia ja sammuu eikä sen jälkeen lähde käyntiin (startti pyörittää ja akussa riittää virtaa)

Ja moottorin käydessä lataa normaalisti akulta mitattuna vaikka latausvalo palaa.

Kierrosluku- ja nopeusmittari lakkaa myös ajon aikana välillä toimimasta (ilmeisesti yhtä aikaa valojen kanssa) mutta yleensä jonkinajan kuluttua heräävät jälleen.

Nämä kaikki viat tulivat siis yhtäaikaa ja ensimmäinen oire oli em. merkkivalot.

Pitänee yrittää niitä maadoituspisteitä vielä etsiä ja käydä läpi.
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Ei vilku. Molemmilla avaimilla samat oireet.

Tässä ilmeisesti kuuluu 0-asennossa syttyä lyhyet valot. Seuraavassa asennossa on pelkät parkit ja viimeisessä ajovalot. Kahdessa jälkimmäisessä myös mittarivalot himmenee säädettyyn kirkkauteen. (0-asennossa kirkkaimmillaan)
Valoautomatiikka on ehkä väärä sanamuoto mutta nuin ne on aina toimineet. (Auto on ollut mulla yli 6 vuotta.)
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Meillä merivassa kun boksi kyrvähti oli juuri kuvailemasi oireet.
Opel on pop
Vastaa Viestiin