Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1060 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1060tkm (Edit:, nyt 1062tkm)

4,9 (Edit, talviarjoitukset vaikuttaa selvästi - edellinen tankkaus 4,7)

GM orggis termaria kun ei enää saa, hommasin Mahle / Behrin - laatikossa kun lukee molemmat ja kummankin katalogissa on sama osanumero.
Tosin sulkuelimessä lukee vielä Wahler... Että tiedä sitten kuka lopulta nuo on tehnyt.

Kylmenevä keli ja mahdollisesti alkavasti harveneva termari on nostanut hieman kulutusta.

Käyn vähän sisäistä kamppailua, vaihtaisiko vieä Eberin. Nykyinen leima pitää toki ajaa loppuun, mutta suuri kysymys on kuinka ison jumpan vaatii että saa vielä seuraavan - jolla voisi sitten ajaa koriin sen "oman miljoonan" täyteen.
Jälkimmäisessä skenaariossa lämmitin kannattaisi toki uusia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1065 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1065tkm

4,8-5,0 välissä heilunut kulutus - riippuen paljonko ajaa satasen rajoitusta.

Kampesin Hankookit alle ja samalla totesin että orggis (taka)pyöränlaakerit on edelleen ihan jiirissä. E.g. ei aisteinhavaittavaa väljää, eivätkä äännä.
Eteen olen vaihtanut kahdesti.
Kokeilin kuskinpuolta ja vanteesta heittämällä kesävalssi pyöri tyyliin minuutin, joten jarrukaan ei taida laahata liikoja.

Normaalityyliin tietysti tulee syynättyä levyt, palat ja kaikki pyöräkotelosta näkösällä olevat suojakumit & iskarit vuotojen varalta.

Muuten ei mitään erityisen mainittavampaa - muutaman kerran on pitänyt pyöräyttää avainta vauhdilla ennenkuin startti alkaa pyörittää, eli virtalukon pohja alkaa varmaan olla joko kulunut tai sitten vaan likainen.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1068 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1068tkm

Kulutus näytti viimeksi tankatessa olleen 4,9 taas, lyhyemmässä nylkytyksessä kävi jossain 5,1 tienoilla tms. kelin kylmettyä.

Olen vähän iteroinut jos upgreidaisi hyytyneen Eberin D3WZ tilalle D5WZ'tan - periaatteessa peli menee heittämällä vanhemman tilalle, polttoainepumppu on vitosissa eri numerolla, mutta toisaalta uudemmissa pumpuissa lukee että 3,1-5kW, itse osanumeron lisäksi.

Nyt paikallaan oleva pumppu on ollut paikallaan koko minun omistusajan, mutta luultavasti kyllä uudesta lähtien.
Eli ei välttämättä olisi huono idea uusia 24 vuotta vanhaa pumppua ennakkohuoltona, koska lopulta se väistämättä kuolee kumminkin.

Edellisen vehkeen loppuaikoina peli savutteli starteissa aika reippaasti, keraamisesta hehkusta huolimatta, joten vähän epäilen että palopesä on tullut tiensä päähän.
Jonka epäilen johtuneen siitä että hieman sohlo termari jätti veden lämmön hitusen alle sammutusrajan, jolloin käyttötunteja puoliteholla tuli melkoisen paljon.

Ideana on että yrmeämmällä lämmittimellä vesi menee heittämällä sammutusrajan yli ja lämppä sammuu järkevässä ajassa, sen lisäksi että kajuuttaa lämpenee joutuisammin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1070 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1070tkm

Normaali syyshuolto on tehty, eli öljyt, suodatin, polttoaineensuodatin ja raitisilmasuodatin.

Bonarina se Mahlen termari - josko se nyt kestäisi edes about vuoden hyvänä.

Moniurahihnan kiristinpyörä ja se passiivinen taittopyörä alkoivat pitää ääntä, niin nyt siellä on Gatesin kiristinsarja ja remmi + INA passiivipyörä tilalla ja konehuone hiljeni huomattavasti.
Orggikset kestivät puolisen miljoonaa ja edelliset tarvikkeet kumminkin yli 400 - joten eiköhän noilla Gateseilla lasketa minkä kori kestää.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1073 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1073tkm

Mahlen termari tuntuisi toimivan hyvin - pitkäikäisyydestä ei toki ole takeita.

Lyhyessä kylänylkytyksessä on, kympin pakkasilla, kulutus noussut n. 5,5 tasolle - laskenee takaisin viiteen kun lomat on ohi ja ajo on enempi pitkää matkaa luonteeltaan.
(Edit: pidemmässä vedossa näytti menneen 5,1 - joka lienee OK kympin pakkasessa ja reippaassa lumituiskussa)


Hiljaisempi konehuone on mukava, kun lämppärin puhallin hitaammissa asennoissa _ei_ kuulu ärsyttävää ääntä kajuutan puolelle. Vähitellen koveneva ääni tuntuu olevan Kuin samenevat umpiot tai tuulilasi, muutos on sen verran vaivihkainen että niihin tottuu.

Hiljaisempien häiriöäänien kohdalla vaikuttaa tietysti se että pitkät matkat tulee ajettua bt vastamelu nappikuulokkeiden kanssa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1079 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1078tkm

No niinhän siinä kävi, että kun keli lämpeni nollan korville, putosi kulutuskin talvelle tyypilliseen tasan viiteen.
(Edit: ja sitten oli taas vajaata kymppiä pakkasta ja seuraava tankillinen meni @5,1 eli tuntuu olevan aika systemaattista)

Muuten ei mitään ihmeitä - toisinaan on mennyt pieni viive että mittarivalot syyttyvät.
Multitimer on vaihdettu aiemmin, joten pitänee puhdistaa varuiksi maapisteitä joskus kesälämpimillä.

Edit.II: toistaiseksi Mahle termari tuntuu toimivan hyvin, lämmintä tulee ja moottori lämpiää sitä tahtia kuin se vähän kuluttavassa dieselissä nyt ylipäätään voi lämmitä ilman Eberiä.

Edit.III: sama homma kuin yllä, keli lämpeni nollaan ja kulutus väheni, ylöspäin pyöristäen, tasan viiteen.
Muuten ei kummia, känkän vaijeri vähän roikkui, mutta nyt sekin on jiirissä.

Edit.IV: Suvakka keli jatkui vielä sen verran kulutus tippui 4,9 edellisellä tankillisella.
Sitten toki kylmeni -13,5C asti, eli ajossa oleva tankillinen menee huonommalla.
Edellisestä voi siis päätellä että aika tapahtumatonta menoa on ollut.

Edit.V: Joo, pakkanenhan lisäsi kulutuksen 5,3 tasolle - kuten odotettavissa olikin (huomioiden, kelin lisäksi, tankillisen sisältäneen kyläajoa).

Edit. VI: Sitten kun hieman lauhtui, meni toiseen suuntaan eli 5,2.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1086 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edit (I):
1083tkm

Edit (II)
1085tkm
Aika perus - kulutus on heilunut kelin ja ajettujen reittien mukaan 4,9 - 5,4 välillä.

Muuten ei mitään mainittavaa, no 1080tkm kohdalla tuli 900tkm itse ajettua täyteen.
"Omasta miljoonasta" puuttuisi siis vielä 98tkm.

Edit (I): edellinen tankillinen meni 5,1 tasolla.
Edit (II): välillä kävi 4,6 tankillisen verran, kun oli lämmintä ja tuli ajettua paljon 80-rajoituksilla. Kylmettyä ja kylajossa & 110 valutuksessa nousi takaisin hitusen yli vitoseen. Eli aika perus.

Edit (III): 1086tkm ja 5,1. Ei mainittavaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1088 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1088tkm

Kulutus on heilunut 4,8-5,1 välillä.

Vesipumppu pahus taitaa vuotaa, oltuaan 210tkm ajossa.
Kyseessä on GM originaali, joten niiden valmistaja lienee vaihtunut - 180tkm kohdalla vaihdettu kun kesti 560tkm ajoa.

Öljynpaineanturi valskaa läpi - joskaan ei vilkuttele valoa turhaan, kuten edellinen teki.
En muista kilometrejä, mutta alkuperäinen kusahti varmasti ennen 2018 - uskoakseni 2016 - joten ei tuo nyt mitenkään mahdottoman huono ole ollut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1089 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1089tkm

Edellinen tankillinen 4,9 kulutuksella - välillä oli varmaan pienempikin, mutta sitten viileni taas nollan pintaan ja yöllä allekin.

Vesipumpun lisäksi termostaattikotelon tiiviste oli päättänyt ruveta valskaamaan.
Joka on lievästi yllättävää - Mahle/Behr/Wahler brändätty termarihan on uusittu syksyllä ja pitää kyllä lämmöt oikein hyvin - ainakin vielä toistaiseksi - "viisarin vaille 90" arvossa.

No peli on taas jiirissä ja laukka jatkuu.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1090 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edit:
1091tkm

4,8l/100km

Heitin suvikumit alle ja totesin uudesta asti ajossa olleiden takapyöränlaakereiden olevan edelleen aivan kunnossa.

Pitää uusia takapallot aika pian - toinen pari on edelleen jiirissä.
Käytännössä vapaasti rullaavat renkaat tuntuvat kestävän n. puoli kesää vetäviä pitempään.

Edit II:

Pitkien rele takerteli päälle asentoon, mutta tokeni Leathermanin kahvalla lempeästi napauttamalla.
Tämä tapahtui nollakelissä - joten vaihdan ko. kapineen, sen kiukuteltua aiemmin pari kertaa vain kovalla pakkasella, mutta herrryttyä toimimaan kajuutan lämmettyä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1091 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen 1091tkm.

Tullut oltua reissussa ja ajeltua muilla autoilla - kulutus yms. edelleen samaa.

Releen sain aikaiseksi vaihtaa, uuden Boschin maksaessa Marmoritiskillä kerrassaan vitosen tms. (positiivinen yllätys kyllä).

25 vuotta paikallaan oli halvauttanut releen aika hyvin paikalleen. Kalliokiipeilyharrastuksesta huolimatta en saanut sitä sormivoimin nyhdettyä pois.
Hokkarit kohti Jehovaa olevat kontaktit eivät oikein tukeneet CRC 5-56, WD40 tms. tökötin imeytymistä lioutusmielessä - joten piti käyttää voimaa.
Eli käytin ruuvimeisselin bittien kääntämiseen tarkoitettua Tengin miniräikkälenkkiä ja littanaa päätä miniatyyri sorkkarautana.

Aikana kitkutettua rele sieltä heltyikin, mutta perse pitkällä pää kuskin jalkatilassa pihalla Joogatessa tuli mieleen että osaapa mokoma pikkuhomma taas vastustaa - tosin ei edes satanut ja auto ollut hevonvitussa tienlaidassa, että perinteinen vitutuksen multihuipennus jäi toteutumatta :)

Edelleen murehdin että kontaktit murenee relesokkelin sisältä, mutta sekin jäi tapahtumatta.

Kävikin mielessä että pitäisi ottaa tavaksi käyttää vanhoista biileistä releet (ja lattasulakkeet) pois paikaltaan, putsata kontaktit ja laittaa hieman vaikka Liqui Molyn punaista akunkenkärasvaa kontakteihin ennen kokoamista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1094 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edit: 1094tkm

Kesäkeli tuotti 90/110 matka-ajossa tavanomaisen 4,6 kulutuksen - pikkukaupunkiajo 4,9 - eli aika normaalit vuodenaikaan nähden.
(Yhdessä tankillisessa tuli jurrattua motaria Turusta aina Vaalimaan raja-asemalle ja silti koko tankillisen keskikulutus samat 4,9 - eli ei valittamista)

Muuten ei erityistä mainittavaa - hyvin pelittää.

Sumareiden merkkivalon toiminta teki tilapäisen paluun ja poistui taas - itse sumarit on kyllä pelanneet koko ajan.

Takapallot alkaavat kaipaamaan uusimista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1096 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1096tkm

Samaa soittoa kuin ennenkin - viimeisin tankkaus 4,75 kulutuksella. (Edit ja edelleen sitä samaa 4,75 seuraavatkin tankilliset)
Tullut ajeltua muilla autoilla.

Etusumareiden merkkivalo toimii ilmankosteumittarina - riittävän kostealla se toimii :)
Kuten ennenkin itse valojen toiminnassa ei ole ollut mitään ongelmaa - sama pätee vaihdettuun pitkien releeseenkin.

Edit II: virtalukonpohja osoittaa kulumisen oireita, eli välillä pitää nutjuttaa avainta että pyörittää.
Investoin Motonetistä Topranin (Yööökk...) virtalukonpohjan, joka maksoi kaikki 13€ tms. - ei takuulla kyllä kestä tota orggiksen 1,1miljoonaa, mutta jos nyt korin paaliin asti :)
Syvällinen kysymys on, saanko aikaiseksi vaihtaa ennenkuin joudun starttaamaan ensimmäisen kerran hyppyjohdolla... (Se tietysti tapahtuu kunnon mosuunisateessa ja hevonvitussa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1099 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1099tkm

Tuli tarpeelliseksi käydä pikaiseltaan Itä-Suomessa ja palata länsirannikolle samoin tein, joten tuli ajettua aika hyvät huikoset matka-ajoa.

Lopputulema oli että mitari 90/110 jurraaminen cruise päällä tuotti itään päin 4,5 kulutuksen ja länteen 4,41 - samoilla mittareilla tankaten, siten että nestepinnan paikan näki täyttöputkessa. Pieni sisäänajo on vissiin herkistänyt pannun kohti VP37 jakajapumppu 1.9Tdi'den lukemia.

Mutta pitäisiköhän tämä muuten tulkita että p*ska valuu alamäkeen (kevyemmin) ja rantaan päin on kaatoa - kiitos muinaisen maan painumisen :)

Sumareiden merkkivalokin on välillä reipastunut toimimaan myös kuivalla kelillä - mutta perin satunnaisesti kyllä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1101 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1101tkm

Lomalla tuli ajeltua muilla värkeillä, mutta kävimpä sentään pohjoisessa päin katsomassa nimimerkki lowcalin hienoa Speedsteriä - nyt kun se on taas jiirissä ja pelin perin uljaaksi totesinkin.

Reissun keskikulutus oli 4,37 - joten ei voi pahasti valitella vanhuksen janoisuutta.

Ensi kuussa olisi leima-aika taas edessä ja riippuen kuinka paljon leimari käskee uutata uutta peltiä, pitää sitten harkita jatkanko kohti lopullista rajapyykkiä eli "Omaa miljoonaa" joka tulisi vastaan 1180tkm kohdalla - eli ajamalla yksi leima vielä aivan loppuun.

Etuovet alkavat olla aika happamat alalaidoistaan - mutta se ei sinällään juuri haittaa - koska minullahan on toki varaovet olleet hyllyssä jo vaikka ja kuinka pitkään.
Niissä olisi sähkölasitkin :)

Jotain kulumaakin on havaittu: kuskin puolen vetarin sisempi murroksen kumi puhkesi ja alkoi valskata rasvaa ulos.
Ihan paska siis, kun ei kestänyt kuin miljoona satatuhatta ja heti särkyi... :)
[No ulompi kyllä piti vaihtaa jossain miljoonan jälkeen - mutta vänkärin puolella on sentään molemmat alkuperäisiä]
Vastaa Viestiin