B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Autona Insignia A vm2016, B16SHL (SIDI) 1.6t bensakoneella. Ajettu reilu 100tkm.
Muutaman kerran sattunut niin, että lämpimänä käynnistyksen jälkeen kuuluu räpättävä ääni. Epäilen että tulisi jakopäästä. Kun kevyesti antaa kierroksia, räpätys katoaa kokonaan eikä tule takaisin ja moottori käy normaalisti. Onko jakopäässä joku kirisin, mikä jostain syystä voisi pitää ketjua löysällä kun kone lämmin ja vasta vähän kierroksia antaessa kiristäisi ketjun? Kylmänä ei oireile. Mikä voisi olla syynä tähän satunnaiseen vikaan?
En tiedä vaikuttaako tähän, mutta venttiilinkoppa vuotaa myös öljyä. Samalla korjaamokeikalla voisi vaihdattaa myös sen tiivisteen.
Onko jollain suosituksia, mihin auto kannattaisi viedä pääkaupunkiseudulla tutkittavaksi (Esim Espoo)? Ajattelin soittaa huomenna Espoon Länsiautoon.
Kiitos!
Muutaman kerran sattunut niin, että lämpimänä käynnistyksen jälkeen kuuluu räpättävä ääni. Epäilen että tulisi jakopäästä. Kun kevyesti antaa kierroksia, räpätys katoaa kokonaan eikä tule takaisin ja moottori käy normaalisti. Onko jakopäässä joku kirisin, mikä jostain syystä voisi pitää ketjua löysällä kun kone lämmin ja vasta vähän kierroksia antaessa kiristäisi ketjun? Kylmänä ei oireile. Mikä voisi olla syynä tähän satunnaiseen vikaan?
En tiedä vaikuttaako tähän, mutta venttiilinkoppa vuotaa myös öljyä. Samalla korjaamokeikalla voisi vaihdattaa myös sen tiivisteen.
Onko jollain suosituksia, mihin auto kannattaisi viedä pääkaupunkiseudulla tutkittavaksi (Esim Espoo)? Ajattelin soittaa huomenna Espoon Länsiautoon.
Kiitos!
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Ei ole tarvinut vielä ketjuja vaihdella mutta venttiilikoppia kylläkin. Moottorisuojan alla on kumitutissa reikä mistä vetää ilmaa jos kalvo on kopasta rikki. Venttiilikopan vaihdossa pitää suuttimen putket/raili irroittaa niin siihen tarvii 4-o-rengasta väliin. 4nm ne kuusio ruuvit.
Jakoketju on semmoinen lamelliketju jossa hampaat.
Vähän epäilen tuota räpätystä juuri lämpimänä käynnistyksen jälkeen. Eihän esim hukkaportti pitäisi tuollaista ääntä?
Jakoketju on semmoinen lamelliketju jossa hampaat.
Vähän epäilen tuota räpätystä juuri lämpimänä käynnistyksen jälkeen. Eihän esim hukkaportti pitäisi tuollaista ääntä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Kiitos vinkeistä! Pitääpä tsekkaa tuo moottorisuojan alla oleva reikä vetääkö sieltä ilmaa. Ainakin olen huomannut, että öljykorkki on joskus tiukassa, eli siellä on alipainetta. Vikakoodeja ei ole eikä vikavalo pala. Itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä remonttia, eli korjaamohommaksi menee.
Kun "räpätys" loppuu se loppuu kuin seinään ja sen jälkeen ei räpätä enää edes tyhjäkäynnillä. Otin videon äänestä kun sattui tänään tulemaan esille. Pitääpä tutkia saisiko sen jotenkin jaettua tänne Voisiko hukkaportista kuuluva ääni kadota kerralla kokonaan pois?
Kun "räpätys" loppuu se loppuu kuin seinään ja sen jälkeen ei räpätä enää edes tyhjäkäynnillä. Otin videon äänestä kun sattui tänään tulemaan esille. Pitääpä tutkia saisiko sen jotenkin jaettua tänne Voisiko hukkaportista kuuluva ääni kadota kerralla kokonaan pois?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Helpoin lataamalla youtubeen ja linkkaamalla. Ja konehuoneestahan se tulisi kuunnella kun toinen starttaaoppa kirjoitti: ↑11 Touko 2023, 20:26 Kiitos vinkeistä! Pitääpä tsekkaa tuo moottorisuojan alla oleva reikä vetääkö sieltä ilmaa. Ainakin olen huomannut, että öljykorkki on joskus tiukassa, eli siellä on alipainetta. Vikakoodeja ei ole eikä vikavalo pala. Itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä remonttia, eli korjaamohommaksi menee.
Kun "räpätys" loppuu se loppuu kuin seinään ja sen jälkeen ei räpätä enää edes tyhjäkäynnillä. Otin videon äänestä kun sattui tänään tulemaan esille. Pitääpä tutkia saisiko sen jotenkin jaettua tänne Voisiko hukkaportista kuuluva ääni kadota kerralla kokonaan pois?
En tiedä millainen hukkaportti tuossa on tai onko peräti vnt ahdin mutta vian kuvaus voisi sellainen olla. Käynnistyksen jälkeen menee hetki kunnes alipainetta kehittyy ja ylimääräinen välys poistuu käyttötangolta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Laitoin dropboxiin, löytyy täältä https://www.dropbox.com/s/hvparxeixuiyv ... 4.MOV?dl=0
Känny konehuoneessa tallentamassa. Ääni häviää vasta uudelleen starttauksen jälkeen kun hieman painaa kaasua, n. 0:27 kohdalla videossa.
Känny konehuoneessa tallentamassa. Ääni häviää vasta uudelleen starttauksen jälkeen kun hieman painaa kaasua, n. 0:27 kohdalla videossa.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Paha sanoa. Lähtisin vaihtamaan sitä venttiilikopan tiivistettä ja katsoisin näkyykö venttiilikoneistossa kulumaa ja näkeekö skoopilla kuinka pitkällä on jakoketjun kiristin.
27sekunttia on aika pitkä aika. Öljyä on kuitenkin oikea määrä eikä haise merkittävästi bensalle?
27sekunttia on aika pitkä aika. Öljyä on kuitenkin oikea määrä eikä haise merkittävästi bensalle?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Äkkiseltään jakoketjun räpätyksen ääni.
Voiko kiristin temppuilla mitenkään niin, että öljynpaine ei jostain syystä kiristä ketjua?
Joku moska kanavassa, tai muu takertelu?
Räpätys loppuu sitten kun kiristin vetää paikat kireälle.
Voiko kiristin temppuilla mitenkään niin, että öljynpaine ei jostain syystä kiristä ketjua?
Joku moska kanavassa, tai muu takertelu?
Räpätys loppuu sitten kun kiristin vetää paikat kireälle.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Nyt oli taas aikaa tutkia lisää.
Öljyä on koneessa puolivälin yläpuolelle. Tällä hetkellä nenä niin tukossa, ettei voi sanoa haiseeko pahasti bensalle. Mielestäni ainakin vähän haisi. Epäiletkö, että öljy olisi laimentunut bensalla ja siitä syystä paineet eivät nousisi tarpeeksi?
Huomasin samalla, että ilmanputsarilta turbolle menevässä putkessa oli ehkä t-lusikallinen öljyä. Itse turbo oli puhdas/öljytön ja akselissa ei tuntunut välystä. Venttiilikopasta tulee letku tuohon imupuolelle. Liekkö öljy tullut sitä kautta? Voisiko venttiilikopassa olevan huohotinventtiilin ongelmat aiheuttaa öljyn karkaamista tuota kautta? Taidan joka tapauksessa vaihdattaa koko venttiilikopan sitten kun auto menee pajalle.
Öljyä on koneessa puolivälin yläpuolelle. Tällä hetkellä nenä niin tukossa, ettei voi sanoa haiseeko pahasti bensalle. Mielestäni ainakin vähän haisi. Epäiletkö, että öljy olisi laimentunut bensalla ja siitä syystä paineet eivät nousisi tarpeeksi?
Huomasin samalla, että ilmanputsarilta turbolle menevässä putkessa oli ehkä t-lusikallinen öljyä. Itse turbo oli puhdas/öljytön ja akselissa ei tuntunut välystä. Venttiilikopasta tulee letku tuohon imupuolelle. Liekkö öljy tullut sitä kautta? Voisiko venttiilikopassa olevan huohotinventtiilin ongelmat aiheuttaa öljyn karkaamista tuota kautta? Taidan joka tapauksessa vaihdattaa koko venttiilikopan sitten kun auto menee pajalle.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Jos öljyssä on paljon bensaa niin öljymäärä lisääntyy ja haisee todella pahasti bensalle. Suorasuihkutteisten bensaturbojen ongelma nykyään lyhyellä ajolla. Ei tosin ole tullut opelissa vastaan ainakaan vielä.oppa kirjoitti: ↑17 Touko 2023, 15:35 Nyt oli taas aikaa tutkia lisää.
Öljyä on koneessa puolivälin yläpuolelle. Tällä hetkellä nenä niin tukossa, ettei voi sanoa haiseeko pahasti bensalle. Mielestäni ainakin vähän haisi. Epäiletkö, että öljy olisi laimentunut bensalla ja siitä syystä paineet eivät nousisi tarpeeksi?
Huomasin samalla, että ilmanputsarilta turbolle menevässä putkessa oli ehkä t-lusikallinen öljyä. Itse turbo oli puhdas/öljytön ja akselissa ei tuntunut välystä. Venttiilikopasta tulee letku tuohon imupuolelle. Liekkö öljy tullut sitä kautta? Voisiko venttiilikopassa olevan huohotinventtiilin ongelmat aiheuttaa öljyn karkaamista tuota kautta? Taidan joka tapauksessa vaihdattaa koko venttiilikopan sitten kun auto menee pajalle.
Imuputkessa yleensä on hieman öljyä jota kulkeutuu huohottimen tai bybass kautta hieman.
Alkuperäinen alumiinen venttiilikoppa huohotinventtiileineen maksaa merkkiliikkeessä noin 500e
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Ajattelin sitä että ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä ja kiristimen öljykanava tukkeutunut.
Liiallinen bensa öljyssä aiheuttanee ennemmin laakerivaurion alakertaan, kuin mitä kiristimen toimintahäiriön.
Liiallinen bensa öljyssä aiheuttanee ennemmin laakerivaurion alakertaan, kuin mitä kiristimen toimintahäiriön.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Jos noin niin kannattaisi kokeilla tehdä forte motorflush ja uudet öljyt.
Renault puolella 1,2 koneita joissa usein kertyy pahoin bensaa öljyn sekaan niin niissä kuluu männänrenkaat ja ketju alkaa ääntää kun kiristin ei pidä painetta ja siittä kiristimestä menee hampaat. Spekulaatiota toki tuntematta tämän moottorin kiristimen tyyppiä. Yleensä opeleissa ollut yksinkertaisesti mäntä ja jämäkkä jousi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: B16SHL (SIDI) 1.6t Insignia jakoketju räpättää lämpinä startin jälkeen
Kiitos vastauksista! Auto menossa venttiilikopan vaihtoon perjantaina Länsiautoon. Samalla tutkivat jakoketjua. Jos mitään ilmeistä ei löydy, niin sitten pitää harkita tuota forte käsittelyä.