Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Ok, miten saitte kuntoon? Vaihdoitteko ecun vai korjautitteko sen jossain? Millä koneella Meriva oli?
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Onko kukaan saanut onnistuneesti vaihdettua tai korjautettua Merivan 1.8 moottorin ohjausyksikköä?
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Missähän sijaitsee meriva a 1.8 -03 bensapumpun rele? Akun edessä olevassa kotelossa on yksi rele, lieneekö se?
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

STA1 kirjoitti: 18 Touko 2023, 23:12 Ok, miten saitte kuntoon? Vaihdoitteko ecun vai korjautitteko sen jossain? Millä koneella Meriva oli?
Ostettiin käytetty ecu muutoin helppo homma mutta kannattaa olla tarkkana että saat luovuttaja autosta myös security coden. YouTubesta löytyy videoita missä maadoittavat sen pa pumpun releen, sillä voit varmistaa asioita. Maadoitus tulee releelle ecun kautta.
Opel on pop
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Katsoin myös paikkoja missä ecuja korjaavat. Hylkäsin idean kun käytin omani auki, ne langat ui sellaisessa silikoni hyytelössä siellä sisällä. Lankojen korjaaminen ei itsessään olisi ongelma mutta siellä piirilevyn juuressa on ollut lämpöä jo reilusti ja tummentanut juotokset siihen juottaminen on kyllä ihan 50/60 onnistuisiko. Väitän että lähes jokaisessa sama juttu, korjaus kuitenkin aina sen 300€ ja ikinä ei ole vika korjauksessa.
Opel on pop
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Ok, olis yks käytetty ecu tiedossa mutta ei kuulemma löydy mitään security codea siihen. En kyllä löytänyt omastanikaan sitä. Pitäisikö koodin löytyä jostain kortissa auton huoltokansiosta?
STA1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 17:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja STA1 »

Eikö ecun vaihto onnistu ilman ohjelmointia johon koodi ilmeisesti tarvitaan vaikka vaihtaisi ecun, sirut ja mittaristonkin samasta autosta. (Itsellä ei ole kokemusta ohjelmointihommista..)
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Tähän en osaa muuta vastata kuin sen että itse vaihdoin ensin myös ecun, lukijan ja sirun, ajonesto edelleen oli päällä. Ja samoin kävi ecun kanssa, olin liian hätäinen enkä ymmärtänyt kysyä sitä car passia. Onneksi oli kaveri joka työkseen pelaa piirtureiden yms kanssa päivät, pystyi lukemaan pin koodin. Ongelmana sinulle tulisi tuossa se että kenellä löytyy laitteet/osaaminen pin lukemiseen ei yleensä ole halpoja. Omasta pystyt lukemaan pin koodin op-com samoin kuin ohjelmoimaan. Muistaakseni ecu,mittaristo, bcm ja avain piti parittaa joten voisi kuvitella että nämä ovat ”ajonesto”
Opel on pop
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Itse ohjelmointi op comilla ei ole mitään koodin tekemistä vaan melko yksinkertaisesta hiiren klikkailua. Englanti kun vaan sujuu.
Opel on pop
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »



Tuossa on hyvin selitetty asiaa.
Opel on pop
Majuri21
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Marras 2023, 02:27

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Majuri21 »

Tommosessa Opel Meriva A 1.8 Z18xe ruvennut todennäköisesti ECU temppuilemaan. Pitääkö uuden ecun olla täsmälleen samalla koodilla? Sopiiko ecu jostain toisesta mallista jos on z18xe kone? Ohjelmoinnit yms on kyllä tiedossa.
Vastaa Viestiin