Astra g laturi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

12v = ei yhtään latausta. Pääsetkö mittaamaan suoraan laturilta?
Opel on pop
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

En pääse kyllä ja onko kuin todennäk. että tuo vaihdettu laturi ois rikki?
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Totta kai se voi olla rikki. Jopa uusikin voi. Se ettei laturi lataa saa epäilemään sen kuntoa. Kun autoa käyttää, voisi vielä kokeilla laittaa paljon kuormaa, valot lasinlämmitin, penkinlämmitin ja puhallin täpöille. Koneen äänikin kertoo tuleeko kuormaa lisää.

Jos jännite alkaa selvästi hiipumaan on selvää että lataus ei pelaa. Tuo jännitteen vaihtelu saa epäilemään laturin hiiliä. Irtonaista laturia voi testata syöttämällä sen magnetointipiiriin 12 V. Ehjä laturi tulee selvästi raskaaksi pyörittää käsin.

Kyllä vika voi tietysti olla johdoissakin, kuten sinulle on aiemmin kerrottu, mutta siellä laturissa on kuitenkin niitä liikkuvia osia. Laiska startti voisi vinkata niihin maadotusongelmiin, mutta kesällä sitä ei ehkä huomaa. Itse huomasin kerran kun maadotuspiste alkoi starttaillessa savuta. Ne paksut piuhat kannattaisi tosiaan tarkastaa.

Mistä se käytetty laturi tuli, miksi se on otettu irti?
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

On mystistä on. Nyt starttasin aamulla niin latausjännite paikallaan, moottorin käydessä pyöri 13,3-14 välillä. Pitää niitä johtoja tarkemmin kattoa vielä vaikka osan jo, puhdistin.
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Kuluneet laturin hiilet antavat mystisiä lataa...ei lataa oireita. Tuo 13,3 V on liian alhainen.

Kun hiilet ovat lopussa, ne välillä lupsahtavat laahaamaan liukurengasta, mutta joko kuluessaan tai tärinästä irtoavat ja lataus loppuu. Akku on vaarassa mennä pilalle jos tilanne jatkuu. Usein tilanteen huomaa vasta kun akku ei enää kykene paikkaamaan katkonaista latausta.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Kävin ajamassa niin jännite pyöri 13,3-11,9 välillä
80% varmuudella tämä toinenkin vaihdettu laturi rikki

Ens viikolla yrittää autohuoltoon ja saavat vaihtaa upouuden tilalle.
Sähköosissa, moottorin osissa pitää uusia komponentteja AINA VAIHTAA tilalle...vähän käytetyt ei tahdo pelata.

Ainoat käytetyt autossa jos pitää, niin käytettyjä renkaita voi niissä, voi olla ajokuntoisiakin.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

hmj kirjoitti: 07 Kesä 2023, 13:02 Kävin ajamassa niin jännite pyöri 13,3-11,9 välillä
80% varmuudella tämä toinenkin vaihdettu laturi rikki

Ens viikolla yrittää autohuoltoon ja saavat vaihtaa upouuden tilalle.
Sähköosissa, moottorin osissa pitää uusia komponentteja AINA VAIHTAA tilalle...vähän käytetyt ei tahdo pelata.

Ainoat käytetyt autossa jos pitää, niin käytettyjä renkaita voi niissä, voi olla ajokuntoisiakin.
Ihan näinkään se ei ole. Sunkin auto alkaa olla siinä iässä, että kohtapuoliin esim kaikkia antureita ei enää löydykään orkkisosana. Tähän on törmätty jo esim F-Astran kohdalla. Siinä sitten törmätäänkin tilanteeseen, jossa tarvikeosalla ei toimi senkään vertaa mitä rikkinäisellä alkuperäisellä, ja ainoa vaihtoehto jolla korjaus oikeasti onnistuu, on toimiva purkuosa.

Ja kerran eläissäni oon joutunut autoon oikeasti koko laturin vaihtamaan, kun meni laakerit. Toki siihenkin käytetty meni tilalle. Mutta ekanahan siihen vaihdetaan ne hiilet/jännitteensäädin, jos laakerit on ok. Sitten on vielä se diodisiltakin, riippuen oireista. Sulla ei oo kyse siitä, koska diodisillan tapauksessa antaa yli- eikä alijännitettä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Komppaan Shamrockia, hiilet saa osaan autoista vaihdettua laturia irrottamatta ja osat ovat halpoja. Ongelmaksi saattaa nousta laturin tyyppi, sitä ei aina auton mallista tiedä, että mikä sinne tehtaalla, tai tässä tapauksessa remontoidessa sujahti. Jos se vanha laturi on vielä itsellä, saattaisi olla järkevää remontoida se. Kun hiilisillan irrottaa siitä kyllä näkee heti ovatko hiilet loppu. Samalla saa mallin kauppamatkalle, kannattanee ottaa koko laturi.

Kun sitä hiilisiltaa alkaa sovittelemaan paikalleen, toisissa on hiilissä pienet reijät joiden läpi voi pujottaa neulamaisen, liukkaan piikin, jolla hiilet saa lukittua sisään, niin että ne mahtuvat laturin reijästä katkeamatta. Joskus olen sitonut ne kalastajanlangalla, jotenkin ne kannattaa lukita, koska ovat herkkiä katkeamaan. Se lanka on otettava ajoissa pois ettei se jää jumiin ja aiheuta ongelmia. Tappi on oltava tarpeeksi jäykkä ja suora jotta se liikkuu liukkaasti rikkomatta hiiliä.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Sillä tutulla autonasentajalla ollut auto kesk. lähtien, käy läpi:
-laturin, akun
-startin
- keskuslukituksen johtosarjan
-johdot, moottorissa
-sekä takalasinlämmittimen releen, joka ei ole pelannut. Jos rele vikanen, niin voi tehdä piikkiä.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Näistä joku on vialla ja ite veikkaan edelleen laturia 👍
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Tuosta listasta laturi ja laturin ja akun välinen johdotus vaikuttavat tuohon latausjännitteen heittelyyn auton käydessä.

Akku ottaa itseensä jos jännite on pitkään alhainen, oireet saattavat ilmetä ilmojen kylmetessä syksyllä.

Tuo lasinlämmityksen releen kela on sen verran hintelä, ettei se noin järeään järjestelmään piikkiä saa aikaiseksi. Kelassa syntyy piikkejä paremminkin silloin kun ohjauskytkin on viallinen ja katkoo ohjausvirtaa. Lämmitys itsessään on resistiivinen, eikä kehitä jännitepiikkejä. Notkahduksia se saa aikaan, jos virtaa ei ole saatavilla. Samoin se toimii ehjälläkin releellä päälle ja pois kytkettäessä.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Elikkä näyttää, että vaihtoehdot jäis laturiin tai sen johdotuksiin.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Näyttää muuten, että akunkengistä - on joskus vaihdettu.
Pluskenkä näyttää jopa alkuperäiseltä. Eihän muuta tarvi, jos se on pikkasen murtunut niin katkoo, kyllä se käy senkin läpi
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Kyllä se huono kontakti akunkengän ja -navan välillä aiheuttaa akun heikkoa latausta, mutta ei selitä jännitteen muutoksia käydessä. Jos akku on tosi heikon kontaktin takana, ei latauksen säädinkään toimi oikein. Ketjussa on ollut puhetta niistä jännitteiden mittaamista laturilta kengälle. En kommentoinut niitä koska en ollut niistä ihan samaa mieltä, mutta kyllä akunkenkien ja napojen putsaaminen pitäisi olla ensimmäisten toimenpiteiden joukossa ongelmien ilmetessä.

Jos auton käydessä jännite putoaa sinne 13 volttiin ja alle, kannatta mitata kenkä-napa liitosten yli jäävä jännite. Kattavammin se käy, kun mittaa ensin jännitteen suoraan akun lyijynapojen väliltä, seuraavaksi kengistä. Jännitteen tulee olla ihan sama.

Jos kenkien väliltä mitattu jännite on korkeampi, ei akku lataudu ja säätimelläkin on ongelmia, koska akku ei tasaa jännitettä ottamalla virtaa. Kenkien välinen jännite tosin pitäisi olla tällöin liian korkea. Ilman akkua autoa ei pidä käyttää.

Jos taas akussa olisikin korkeampi jännite kuin navoilla, epäilisin ensimmäisenä mittauksen luotettavuutta. Mikäli uudelleenmittaukset antavat saman tuloksen, on akku aiemmin latautunut/ladattu ulkopuolisella laturilla. Mittaushetkellä akku ei kuitenkaan syöttäisi virtaa autolle, vaikka laturi on lakannut lataamasta. Näin vikaa olisi sekä laturissa että akunnapojen kontakteissa.

En tässä tapauksessa usko että ratkaisu löytyy tuosta, huolellinen putsaus ja testimittaukset niin sillähän se selviää.
hmj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 16 Tammi 2020, 23:10

Re: Astra g laturi

Viesti Kirjoittaja hmj »

Elikkä on akku täynnä tai ei aivan, niin moottorin käydessä ja ajaessa pitäis jännitteen pysyä 14 tai päälle jos laturi/lataus kunnossa

Semmoisen huomasin keskiviikkona myös, ennenkuin vein auton että tyhjäkäynnillä kun kierroksia nosti moottorissa mun asentamassa volttimittarissa jännite kasvoi tai kävi korkeammalla

Mitä se kertoo?
Vastaa Viestiin