Plugarien moottorien ruostuminen

Keskustelua Opeleista
Niinpä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 24 Marras 2019, 18:41
Paikkakunta: Kemi

Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Niinpä »

Lexus NX 300h E-Four 2017
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Meleko soopaa. Noita saa huijattua kulkemaan pelkällä sähköllä. Ooppeleissa ei tarvi murehtia.

Syy tuohon tulee siittä ilmiöstä että suoraan palotilaan suihkutettava bensa pisaroituu kylmään sylinterin seinämään ja kertyy öljynsekaan lisäten öljymäärää ja heikentäen voitelua. Sitten kun e95 e10 sisältää etanolia ja vettä niin soppa on valmis kun moottori ei kertaakaan lämpene kunnolla hybridillä kaupunkiajossa.

Opel phev sentään herjaa näyttöön ja pakottaa polttomoottorin ajoittain päälle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Niinpä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 24 Marras 2019, 18:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Niinpä »

https://www.autostadium.fi/index.php?th ... 0/page-144
Tuolla kuva myös Opel plugarin nokka-akselista,60tkm ajettu.
Lexus NX 300h E-Four 2017
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Bemareissa tuo venttiilikoneiston ruostuminen on kyllä ollut yleistä jo paljon ennen plugareita. Sekä nykyisessä, että entisessä kakkosautossa on ilmiö ollut ihan selkeää. Plugareissa tuo ongelma tietysti korostuu, kun harvemmin lämpenee kunnolla.

Näissä mitä itsellä on ollut niin epäilen suurimmaksi syylliseksi venttiilikopan rakennetta. Sen sisäpuolella on todella tiheä rivoitus, joka on kuin tehty kondenssiveden keräämiseen.

Ei ole muissa autoissa ollut tätä ongelmaa vastaavanlaisessa päivittäisajossa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Hybridit on ollu siirtymävaihe poltosta täyssähköön.

ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Periaatteessa sama ongelma voisi olla myös bensakoneessa, jolla ajetaan jatkuvasti 3-5km pikkupätkää vajailla lämmöillä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Rookeri kirjoitti: 02 Kesä 2023, 19:08 RVS koneeseen nii ei ruostu.
Totta. Toki ei koske pintoja joilla ei ole kulutusta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
rmv71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Maalis 2023, 16:14

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja rmv71 »

Piti minunkin katsoa korkin reiästä sisään. Olihan siellä nokka-akselin runko-osassa pari ruosteen alku pistettä, eli näkyy ruostuvan kone sisältäpäin. Autolla ajetu 24tkm ja ikää 2.5 vuotta. En tiedä alkuhistoriaa kun auto ollut minulla 2 kk. Eli kannattaa kurkata öljykorkin aukosta ennenkuin rupeaa muita merkkejä mollaamaan.

Epäilen kuitenkin että koneen osien raaka-aineista on tingitty, kromia ja nikkeliä säästetty niin saatu ruostuvia koneen osia. No tämäkin kone on tietystysti alkujuuriltaan Bemun suunnittelua.

Täytyypi ruveta tilannetta seuraamaan ja käyttämään konetta välillä bensalla. Ja onhan minulla takuuta jäljellä vielä yli 2 vuotta mutta kuitenkin, tuntuu kuin ostajia kusetettaisiin laittamalla koneisiin liian halpoja/ruostuvia osia.
rmv71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Maalis 2023, 16:14

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja rmv71 »

Etten nyt ihan väärin muista niin useimmissa teräslaaduissa on Kromia ja nikkeliä tosin vaan pieninä määrinä. Aikaa on vaan tuosta metalliopin pänttäämisestä vierähtänyt 50 vuotta. Ruostumattomassa teräksessä on taas niitä korkeammat pitoisuudet.
rmv71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Maalis 2023, 16:14

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja rmv71 »

Seosaineet
Terästä seostetaan hiilen lisäksi monilla muilla aineilla haluttujen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Yleisimpiä seosaineita ovat: nikkeli, pii, kromi, koboltti, volframi, molybdeeni, vanadiini ja alumiini.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ennen vanhaan nokka-akselit oli valettuja eikä ne ruostuneetkaan valetuilta pinnoilta eikä kulutuspinnoiltakaan kun voitelua oli.

Nykyään suurin osa nokka-akseleista on jonkinlaista teräsputkea johon muut nokkien osat kiinnittyy korkealla paineella puristamalla jolloin saadaan kevyempi ja kestävämpi rakenne
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

rmv71 kirjoitti: 04 Kesä 2023, 09:57 Etten nyt ihan väärin muista niin useimmissa teräslaaduissa on Kromia ja nikkeliä tosin vaan pieninä määrinä. Aikaa on vaan tuosta metalliopin pänttäämisestä vierähtänyt 50 vuotta. Ruostumattomassa teräksessä on taas niitä korkeammat pitoisuudet.
rmv71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Maalis 2023, 16:14

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja rmv71 »

Meinasin ruveta seuraamaan koneen lämpöjä ja helpoin tapa lienee odb lukijalla joita oli joku vuosi sitten kaupan joissa oli vain muutamia tietoja autosta. Tarkoitus on että ko lukija olisi koko ajan kiinni.

Mutta missa on Granlandissa odb pistoke?
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

rmv71 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 08:12 Meinasin ruveta seuraamaan koneen lämpöjä ja helpoin tapa lienee odb lukijalla joita oli joku vuosi sitten kaupan joissa oli vain muutamia tietoja autosta. Tarkoitus on että ko lukija olisi koko ajan kiinni.

Mutta missa on Granlandissa odb pistoke?
Ohjauspylvään oikealla puolella, suojalevyn alla. Harmillisesti ei sovi lähetin suojalevyn alle, tai siis ei ainakaan minun sopinut. Ajattelin nyt tehdä tähän nykyiseen autoon reiän sille kohtaa että sopisi paikalla olemaan suojalevyn kanssa.

Älä pelästy kun näyttää 100 astetta melkein koko ajan kun moottori on kuumana. On ihan normaalia. Tässä uudessa facelift mallissa onkin jo lämpömittari ja kierroslukumittari vakiona.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
rmv71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Maalis 2023, 16:14

Re: Plugarien moottorien ruostuminen

Viesti Kirjoittaja rmv71 »

Ohjauspylvään oikealla puolella, suojalevyn alla. Harmillisesti ei sovi lähetin suojalevyn alle, tai siis ei ainakaan minun sopinut. Ajattelin nyt tehdä tähän nykyiseen autoon reiän sille kohtaa että sopisi paikalla olemaan suojalevyn kanssa.

Älä pelästy kun näyttää 100 astetta melkein koko ajan kun moottori on kuumana. On ihan normaalia. Tässä uudessa facelift mallissa onkin jo lämpömittari ja kierroslukumittari vakiona.
[/quote]

Mikä lähtin ja näyttö sulla on?
Vastaa Viestiin