Paljon on keskustelua jakoremmiasioista vaihtoon liittyen, mutta mulla on nyt seuraava ongelma, johon en otannalla löytänyt keskustelua. Eli otsikonmukainen 1.6.tr 16v Ecotec farkkuastra kyseessä ja eilen siihen vaihdettiin sitten jakoremmi, mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Oli pätevät ohjeet kyllä tekstinä ja kuvina, mutta yksi asia ei ratkennut. Sen remmin kiristyspyörä kun pitäisi asettaa tiettyihin arvoihin ja kuten tietäjät tietää, siinä pyörän omassa asennusrungossa on merkinnät ja säädettäessä sen pyörän metallisen nuolen pitäisi asettua annettuun arvoon.MUTTA ongelma on se, että se asteikko ja nuoli jää vesipumpun rattaan taa piiloon, eli ei pysty säätämään, kun ei näe.
Ymmärrettiinkö pajalla nyt kaverin kanssa jotain väärin, vai mistä on kysymys? Pakko se oli kasaan lyödä että päästiin vihdoin kotiin ja tyydyttiin ns. "käsivaraiseen momenttiin" Ei ole kohtuuttoman kireä, niin että soi, eikä löysä, ei puolta senttiä enempää kohtuudella taivu, arviolta hyvin samaa tasoa, kuin vanha remmi, kun sitä siinä hypistelin ennen irroittamista. Mitä siis nyt on odotettavissa, vai onko mitään? Remontti onnistui muuten teknisesti täydellisesti, ei vuotoja, lähti käyntiin kuten aina, eli välittömästi, käy kauniisti, kaikki tehot tallessa jne. Samalla vaihdettiin öljyt + suodatin ja kampiakselin etupään tiiviste, kun kerran nosturi oli käytössä. Vielä jäi vaihtamatta venttiilikopan tiiviste, muttei jaksettu enää, senhän vaihtaa kotipihassa, kunhan säät suosii.
Vielä erikseen on sanottava, että vanha remmi oli erinomaisessa kunnossa, vaikka helmikuussa tuli se aikana annettu neljä vuotta täyteen ja 60 000 kilometriinkin vielä n. 4000 km. jäljellä. Ei minkäänlaisia lohkeamia, perstumista, saati repsottavia kudoksenriekaleita, mutta kaippa se hyvä oli vaihtaa. Ja vesipumppu jo oli hiukan kostunut, eli se kai sieltä ekana lauennut olisi ja vienyt remmin mennessään
G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Ainakin kahden eri googlatun lähteen, sekä saamiemme ohjeiden mukaisesti on oikein päin, myös edellinen pumppu oli samoinpäin asennettu, eli pumpun ratas alimpaan mahdolliseen kohtaan.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Moi.
Käännätkö kiristintä väärään suuntaan? (Lue ohje, paketissa qr koodi nykyään)
Onko vesipumppu oikeassa asennossa?
Käännätkö kiristintä väärään suuntaan? (Lue ohje, paketissa qr koodi nykyään)
Onko vesipumppu oikeassa asennossa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Kuten sanottu, pumppu on oikeassa asennossa. Harmittaa, kun en vaan saa litettyä tänne mitään kuvia. Ja minähän en siis itse työtä tehnyt, olin vaan "lekarina" paikalla, lähinnä ojentelin siis työkaluja ja pidin, työnsin, vedin, kannattelin mistä milloinkin pyydettiin.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Avatahan sen joutuu ja uudestaan tehdä että saa mielenrauhankaavio kirjoitti: ↑03 Elo 2023, 20:58Kuten sanottu, pumppu on oikeassa asennossa. Harmittaa, kun en vaan saa litettyä tänne mitään kuvia. Ja minähän en siis itse työtä tehnyt, olin vaan "lekarina" paikalla, lähinnä ojentelin siis työkaluja ja pidin, työnsin, vedin, kannattelin mistä milloinkin pyydettiin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Minä epäilen myös että kiristintä käännetty väärään suuntaan
Re: G Astra 2002 jakohihnan kiristysongelma
Kuulemma ei ole väännetty väärään suuntaan kiristintä, kyseinen henkilö on tehnyt vastaavia hommia ennenkin, joten kaikki oli ihan perusjuttua, mutta jokin tässä nyt mättää...Millään ei viittis aloittaa alusta, tosin ei ihan niin kova sessio olisi, kun ei tarttis vesiä päästellä pois ja se kampiakselin tiivistehommakin vei silloin oman aikansa.