Vectra C Z22YH missfire
Vectra C Z22YH missfire
Autoni herjaa missfire vikokoodia satunnaisesti 1 ja 4 sylinterille ja käy epätasaisesti 3 pytyllä. Käynnistyy yleensä lähes normaalisti, mutta tehoja uupuu. Olen vaihtanut puolapaketin ja kaikki tulpat, mutta se ei olennaisesti vaikuttanut asiaan. Tarkastin myöskin jaon, siten että otin tulpan pois ja säädin moottorin tarkasti yläkuolokohtaan heittokellolla mittaamalla ja pyöritin moottoria niin kauan, että värilliset lenkit tulivat näkyviin sekä imu että pakonokista. Ketjun värilliset lenkit olivat kaksi pykälää edessä verrattuna nokkapyörien ajoitusmerkkiin molemmissa nokka-askeleissa, mutta nokkien asento oli minusta aika tarkasti klo: 10 ja klo 14. Nokkaketju oli tiukalla, eikä se ole pitänyt mitään ääntä. Voisiko siis olla mahdollista, että joku on aikaisemmin vaihtanut ketjun ja jako ei olisikaan hypännyt kahta hammasta yli, vaikka värilliset lenkit niin näyttävätkin? Luulisi nimittäin, että kahden hampaan heitto molemmissa nokissa aiheuttaisi välittömästi täydellisen konerikon. Autolla on ajettu jo reilut 350Tkm ja myöskin kppumppu on luultavammin vaihdettu edellisen omistajan toimesta, koska siinä lukee continental.
Selvennykseksi siis, että pakonokka on ykk:ssa hyvin tarkasti merkin mukaan klo:10 ja imunokka klo:14. Laittaisin kuvia, mutta osaa vielä tehdä sitä.
Selvennykseksi siis, että pakonokka on ykk:ssa hyvin tarkasti merkin mukaan klo:10 ja imunokka klo:14. Laittaisin kuvia, mutta osaa vielä tehdä sitä.
Re: Vectra C Z22YH missfire
Itsellä hyppäsi aikoinaan tuon kaksi hammasta, ei vaurioita.
Auto kyllä kävi vielä kaikilla mutta alavääntö oli kateissa...
Auto kyllä kävi vielä kaikilla mutta alavääntö oli kateissa...
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41
Re: Vectra C Z22YH missfire
Värilliset lenkit on kohdallaan vain asennettaessa ketju paikalleen ja niiden paikka suhteessa nokkapyöriin muuttuu kun konetta pyörittää. Sen jälkeen näet oikean jaon yläkuolokohdassa laskemalla ketjulenkkien määrän nokkapyörien ajoitusmerkkien välillä. Sen pitäisi olla sama kuin asennettaessa ketju värillisten lenkkien avulla.
Re: Vectra C Z22YH missfire
Joku matemaatikkohan tuosta näppärästi laskee nokan hammasluvusta ja ketjun lenkkien määrästä, mikä on se pienin yhteinen luku jolla nuo molemmat ovat jaollisia. Siitä voi sitten laskea, montako kierrosta koneen pitää pyöriä että merkit ovat taas kohdakkain. Se kyllä löytyy, mutta pahimmassa tapauksessa merkit siirtyvät yhden hampaan per kierros, joten niiden kohdalleen saaminen voi vaatia yhtä monta kierrosta kuin ketjussa on lenkkejä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Vectra C Z22YH missfire
Kiitos hyvistä ja nopeista vinkeistä.
Ongelmani on se, että en vielä ole saanut jakopäätä enempää aukaistua, koska auto on pihalla. Jotenkin pieni paha aavistus tuosta jaon sekoamisesta on, koska bensa ainakin selvästi haisee, kun auton käynnistää. Ja tästähän taas katti ei oikein tykkää. Sinänsä jännä homma, koska vika tuli kuin itsekseen auton ollessa päivän parkissa.
Ongelmani on se, että en vielä ole saanut jakopäätä enempää aukaistua, koska auto on pihalla. Jotenkin pieni paha aavistus tuosta jaon sekoamisesta on, koska bensa ainakin selvästi haisee, kun auton käynnistää. Ja tästähän taas katti ei oikein tykkää. Sinänsä jännä homma, koska vika tuli kuin itsekseen auton ollessa päivän parkissa.
Re: Vectra C Z22YH missfire
Jos ketjun merkki on kampurallakin vastaavasti edellä, niin ketju voi olla silti hiukan "venynyt" tai jonkun rattaan kiila on voinut antaa hiukan periksi.
Re: Vectra C Z22YH missfire
Peruskoulun laskennolla ajoitusmerkeistä seuraavaan mätsiin (keskimääräinen tietysti puolet siitä):shamrock kirjoitti: ↑24 Elo 2023, 15:54 Joku matemaatikkohan tuosta näppärästi laskee nokan hammasluvusta ja ketjun lenkkien määrästä, mikä on se pienin yhteinen luku jolla nuo molemmat ovat jaollisia. Siitä voi sitten laskea, montako kierrosta koneen pitää pyöriä että merkit ovat taas kohdakkain. Se kyllä löytyy, mutta pahimmassa tapauksessa merkit siirtyvät yhden hampaan per kierros, joten niiden kohdalleen saaminen voi vaatia yhtä monta kierrosta kuin ketjussa on lenkkejä.
n*K = m*L ; n = kampuran kierrokset, m = ketjun kierrokset, K = kampuran hammasluku, L = ketjun lenkkimäärä
n/m = L/K
Esim.
n/m = 138/23 = 6 kampuran kierrosta.
n/m = 161/23 = 7 => 14 koska kierroksia tarvitaan parillinen määrä.
n/m = 143/22 = 6,5 => 26 koska 143 jaollinen 11:ta.
Z22YH:
n/m = 148/23 => 148 kierrosta koska ei jakaudu tasan ja 23 on alkuluku https://fi.wikipedia.org/wiki/Alkuluku
Ketjun ja rattaiden tasaisen kulumisen kannalta on hyödyllistä että samat hampaat ja lenkit kohtaavat harvemmin.
Re: Vectra C Z22YH missfire
monesti se ketju hyppää juurikin kun moottorin sammuttaa
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Vectra C Z22YH missfire
Joo näinhän se tietenkin onkin, koska kampiakselin ja nokka-akselien hidastuminen sammuttaessa menee vähän eri tahtiin ja jakoketjun välys menee ”väärälle” puolelle verrattuna normaalin tyhjäkäyntiin.
Re: Vectra C Z22YH missfire
No nyt on puristukset mitattu.
1 sylinteri: 3,5bar vuotoa pakoputkeen ja männänrenkaista.
2 sylinteri: 18,4bar
3 sylinteri: 18,6bar
4 sylinteri: 18,5bar
Eli ainoa vaurioitunut on 1 pytty. Yllättävän kovat puristukset yli 350Tkm ajetuksi bensa koneeksi. Piti oikein kolmeen kertaan mitata ja vielä testata toisellakin mittarilla. Eipä taida maksaa vaivaa alkaa tuota enää korjailemaan.
1 sylinteri: 3,5bar vuotoa pakoputkeen ja männänrenkaista.
2 sylinteri: 18,4bar
3 sylinteri: 18,6bar
4 sylinteri: 18,5bar
Eli ainoa vaurioitunut on 1 pytty. Yllättävän kovat puristukset yli 350Tkm ajetuksi bensa koneeksi. Piti oikein kolmeen kertaan mitata ja vielä testata toisellakin mittarilla. Eipä taida maksaa vaivaa alkaa tuota enää korjailemaan.
Re: Vectra C Z22YH missfire
Puristustussuhde tuossa 12:1. Osta samallainen vähemmän ajettu, on sitten vanha varaosina.
Jos ketjun merkit eroaa yhtäpaljon nokkarattaiden merkeistä, ei sen perusteella voi ketjun hyppäämistä arvioida. Eikä 3 pytyllä käyntikään siihen viittaa. Samalla kun tarkastaa/vaihtaa tulpat, niin mittaa puristuksetkin.
Tässä esim. 90 kierroksella ajoituksesta merkkien ero on sen 2 hammasta (14*148=2072/90*23=2070) ja kohdistuvat taas 148 kierroksella (23*148=3404/148*23=3404).
Jos ketjun merkit eroaa yhtäpaljon nokkarattaiden merkeistä, ei sen perusteella voi ketjun hyppäämistä arvioida. Eikä 3 pytyllä käyntikään siihen viittaa. Samalla kun tarkastaa/vaihtaa tulpat, niin mittaa puristuksetkin.
Tässä esim. 90 kierroksella ajoituksesta merkkien ero on sen 2 hammasta (14*148=2072/90*23=2070) ja kohdistuvat taas 148 kierroksella (23*148=3404/148*23=3404).
Re: Vectra C Z22YH missfire
ovc2z22yh kirjoitti: ↑27 Elo 2023, 07:50 Puristustussuhde tuossa 12:1. Osta samallainen vähemmän ajettu, on sitten vanha varaosina.
Jos ketjun merkit eroaa yhtäpaljon nokkarattaiden merkeistä, ei sen perusteella voi ketjun hyppäämistä arvioida. Eikä 3 pytyllä käyntikään siihen viittaa. Samalla kun tarkastaa/vaihtaa tulpat, niin mittaa puristuksetkin.
Tässä esim. 90 kierroksella ajoituksesta merkkien ero on sen 2 hammasta (14*148=2072/90*23=2070) ja kohdistuvat taas 148 kierroksella (23*148=3404/148*23=3404).
Tuossa ylemmässä viestissä olen kertonut nuo mitatut puristuspaineet ja ohivuodolla totesin, että ykkösen pytty vuotaa männänrenkaista ja pakoventtiileistä reilusti.