A16XHT ja A16SHT moottoreiden erot ja suutinasiaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ExPReS
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Turku

A16XHT ja A16SHT moottoreiden erot ja suutinasiaa

Viesti Kirjoittaja ExPReS »

Terve,

Tarvetta olisi vaihtomielessä tietää sopiiko näiden kahden moottorityypin moottorit ristiin. Eli voiko XHT-koodillisen moottorin tilalle laittaa SHT-koodillisen peruskoneen(vaatinee apulaitteiden vaihdon XHT-koneesta)
Hyvin paljon tuntuu osalistojen mukaan olevan samaa, mutta myös eroja on.

Tehoeroahan noissa on, mutta epäilen että se otetaan turbolla, koska ahtimen osanumerot eroaa.
ExPReS
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Turku

Re: A16XHT ja A16SHT moottoreiden erot ja suutinasiaa

Viesti Kirjoittaja ExPReS »

Itse itselleni vastaten: Perusmoottorit sopivat ainakin täysin fyysisesti ristiin, ainoa ero taisi olla koneen etukannake(S-koneessa valurautaa, X-koneessa alumiinia). Avaimesta en ole vielä kääntänyt, päivitellään viestiä kun saadaan käyntiin.

Edit: Käynnissä on pienten haasteiden jälkeen. A16SHT:n suuttimet ei toimi A16XHT:n ecun kanssa. Joten ne tarvitsee vaihtaa tuon etukannakkeen lisäksi.

Suuttimien nykimiseksi ylös tarvitaan erikseen työkalu, joka ruuvataan suuttimiin kiinni. Itse rakensin tuollaisen kahdesta liukuvasarasta, alumiinilatan pätkästä(400x10x50mm), M5 kierretangosta ja jatkomuttereista(itse käytin jatkomuttereita, koska pelkäsin normaalien muttereiden kestoa). Kierretanko pätkitään 250mm pätkiin ja nämä pätkät ruuvataan suuttimien kiinnityspulttien tilalle. Alumiinilattaan porataan reiät kierretangoille(huom ne reiät on hieman vinossa, koska suuttimet on hieman kallellaan). Jatkomuttereilla latta kiinni kierretankoihin ja sitten liukuvasarat kiinni kierteellä(toinen suuttimien 1:n ja 2:n väliin ja toinen 3:n ja 4:n). Sitten vaan taputellaan paketti ylös liukuvasarroilla, voi olla pirun tiukassa.

Suuttimien yläpäähän menee 7.6 x 2.62 o-rengas, itse otin viton-versiot. Alapäähän menee esim bemarin 13537584315:t, kaksi per suutin.
Alapään tiivisteisiin sellainen vinkki, että poista ensin ylempi rengas varovasti katkaisemalla(älä naarmuta suuttimen runkoa). Sitten venytä uusi rengas suuttimen rungon ulkomittaa vastaavaksi ja sujauta se suuttimeen. Sen jälkeen sopivalla holkilla/hylsyllä painaa uuden renkaan alemman renkaan yli uraansa. Vasta ylemmän renkaan jälkeen vaihtaa sen alemman renkaan. Uudet alapään tiivisteeet täytyy sitten puristaa takaisin alkuperäiseen mittaansa, itse käytin sopivaa 8mm sisämitalla olevaa muovista pneumatiikkaputkea ja kunnon klemmaria. Putki ensin tiivisteparin päälle, sitten klemmarilla kiristää putken tiukasti o-renkaiden päälle ja antaa olla muutaman minuutin pännissä.

Suuttimet öljytyillä o-renkailla painetaan kiinni bensakiskoon ja suutin kiinnitetään M5 pulteilla. Lukite vaan ruuveihin ja itse vedin n. 6Nm:llä kiinni.
Suutinkisko suuttimineen ujutetaan hollille venttiilikopan keskelle ja varmistetaan että suuttimet on menossa koloihinsa. Sen jälkeen suuttimen vieressä olevat 10mm kannalla olevat ruuvit kiristellään tasaisesti kiinni joka suuttimesta, jotta alapään tiivisteet/suuttimet ei vaurioidu. 180asteen stepeissä itse kiristelin.
Vastaa Viestiin