Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1140 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1121 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti: 27 Tammi 2024, 17:24
motorsport kirjoitti: 27 Tammi 2024, 16:31 Siis oliko tässä vielä orkkismoottori?
On, tosin turbo, suuttimet, välijäähdytin ja softa on vaihdettu ”tehokkaampiin”
Sekä edellisten lisäksi 2,5" pakopiippu suorilla pöntöillä.
Ensin oli Friedrichmotorsportin musta putki ArjalaisGermaanista, mutta se lahosi yllättävän nopeasti - istui kyllä hyvin.
Sitten TA-Technixin rosteri, jota epäilen aidoksi Kiinalapsityövoimatuotteeksi. Vaati sovittelua, mutta ei ole toistaiseksi hapannut.
Sopivuudeksi oli luvattu "Alle modele, ohne Coupe" mutta ei se kyllä farkkuun sopinut muutoin kuin katkaisemalla ja muutaman sentin jatkopätkä väliin ja erilaiset kannakkeet piti napoa takapönttöön.

Orggis putki oli hyvää laatua mustaksi, mutta nuhamallissa oli ennen viimeistä liitosta (varmasti lastuttajien kiusaksi) kuristin - joka ei siis lähde pois takapätkä & pönttö vaihtamalla.
Orggis putki oli vaan yksinkertaisesti liian pieni, kun matka-ajokulutuskin parani hieman isommalla piipulla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1124 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1124tkm

Keli kun hieman lämpeni on parin edellisen tankillisen keskikulutukset olleet 5,4 molemmat - mutta siinä on ollut Turku - Tcad - Porvoo motarien nylkytystä, joka on kompensoinut suvakammasta kelistä saatua etua.

(Edit: kehitys jatkuu sään funktiona samaan vitosen suuntaan, kävin eilen edellisen kirjoittamisen jälkeen tankilla ja tulos 5,3 - jossa yksi Tcadin poikkeama mukana)

(Edit - II: edelliset tankkaukset 4,9 ja 5,0 eli nollaan ja ylikin lämmennyt keli jatkoi kehityksen oletettuun suuntaan, samaten reittien vaihdos takaisin siihen mitä yleensäkin tulee sahattua)

Muuten ei oikein mitään mainittavaa, kaikki pelaa - öljynvaihtovälikin on vasta puolessa - eli 15tkm edessä ja pinnantaso hyvä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1126 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1126tkm

Aika perus, keli kylmeni & kulutus nousi hieman ja hyvin systemaattisesti kohti viittäpuolta. (Edit. tankatessa näytti olleen 5,4)
Eli ei mitään normaalista poikkeavaa.

Seuraava öljynvaihto lienee jossain Huhtikuun puolenvälin jälkeen, jolloin voisi välpätä ne Meyle HD raidetangonpäät paikalleen ja katsottaa pyöräkulmat samalla kun ölpät menee uusiksi.

Aika luotettava hihavakio on että GM originaalit ja isopalloiset Meylet kestävät ajaa sen puoli milliä ja muut sitten jotain, vaihtelevan paljon, vähemmän.

Jälkiviisasteluna voisi ajatella että vähimmällä vaivalla olisi selvinnyt panemalla pelin telakalle 1/2 täyden ämpärin kohdalla ja luodin puremisen jälkeen ostanut ison potin orggis osia Marmorilta ja niiden paikalleen kampeamisen jälkeen hinkannut sen toisen puolikkaan melko surutta.

Tietysti tyyliin orggis laturi, vesipumppu, hihnankiristin, dampperi, alapallot, raidetangonpäät ja sitten vaikkapa Eibachin jouset ja Bilsteinin iskarit olisi ollut aika karski potti jo silloin melko arvottomaan autoon.

"Mid Lilfe Improvement" nyt jäi suorittamatta, mutta eipä tuohon satunnaisten tarvikeosien vaihteluun 3-4 vuoden välein ole kuollut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1133 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1133 tkm

Radikaali pomppu kilsoissa ei johdu aivan tolkuttomasta ajamisesta, vaan siitä että olen käyttänyt viimeiset kuusi vuotta 5tkm korjausta mittarista puuttuvista kilometreistä.

No kirjanpidon perusteella sinä aikana on jäänyt puuttumaan 5tkm lisää, vakioita vierinkehältään 3% isommilla talvirenkailla rissailusta johtuen.

Näin ollen oikaisin kokonaiskorjaukseksi sen 10tkm, jonka uskon olevan oikein.

Muuten ei mitään ihmeitä - kelin ollessa plussalla ja reiteille sattuessa paljon 80 rajoitusta meni yksi havaintoväli 4,6 kulutuksella - mutta pikkukaupunkirissaus ja lähettely nosti sen sitten 5,3 seuraavalla.
Eli business as usual, noin kulutusrintamalla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1135tkm

Normo meno.

Soossia mennyt 5,2 tasoa, kiitos lisääntyneen konetiekurvuutuksen.

Sen sijaan kuskin puolelta taisi pehmetä pyöränlaakeri, kun suoraan mennessä ja oikealle kaartaessa ääntää, mutta vasemmalle kaartaessa hiljenee.

Jännitys tiivistyy, jahka pääsee nykimään pyöriä tunkin varassa - takapyöränlaakerit kun ovat auton alkuperäiset.
Kontissa onkin ollutkin vasta 7 vuotta yksi SKF laakeri/napamoduulin odottamassa että "Ihan kohta hajoaa, kun edestäkin piti vaihtaa..."

No toisaalta etusillakin on ajettu tasan 500tkm siitä kun ne parina vaihdoin.
Sitä edelliset SKF kesti "vain" 350tkm (Edit: p*skaa puhuin - kestivät 385tkm kts. alempi viesti), mutta Omegan Irmscher twinspokeilla lennättäminen saattoi syödä niitä nopeammin, koska eri ET ja näin ollen pidempi vipu jolla valssi väänti napaa ja koolia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1135tkm edelleen.

No vasen etupyöränlaakerihan se siellä oli ihan sohlo.
Tilasin alkuviikosta FAGit (parin) maailmalta, että kaipa ne sieltä ensi viikoksi tulee.

Nyt kuitenkin paikalleen päätyivät Meyle HD raidetangonpäät, kun nekin olivat alkaneet sohloontumaan puoleen miljoonaan kilometriin.

Eli SKF saa istua takakontin vaihtopenkillä, edelleen sitkeästi odottamassa pelivuoroaan.
Loppukesästä alkaa sitten jännitys tiivistymään kerkeääkö sitä tulla lainkaan ennen "Omaa miljoonaa" :)
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja motorsport »

No ei kyllä takapyörän laakeri ole kauhealla kuormituksella jos rullaa pitkälle yli miljoonan!
Avatar
tetammi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 154
Liittynyt: 15 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Paimio

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komiat on kilsat.
Kuvat oli kivoja kuten aiemmi kyseltiin. Kohtaha kelien puolesta saa pestyy ja otettuu vaikka uusia...
Corsa-e 2023A
Corsa 1.4T Innovation 2019
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9274
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Hyvin ne etulaakeritkin on kestäneet.

Aikanaan oli perheessä 2kpl 1.6 16v 2002 G-Astroja samaan aikaan, äiteellä ja minulla. Molemmissa etupyörän laakerit levähti kummaltakin puolelta välillä 140-170tkm.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1135tkm

No nyt kelpaa taas lennättää kun on uudet FAGit molemmin puolin edessä. (kuin myös ne Meyle HD raidetangonpäät) ja kulmat pantu jiiriin.

Funtsin joskus sitä että oisko ollut huonoja satseja alussa laakereissa, kun kaikista huonosti on edessä kestänyt ne joilla auto on alunperin tehtaalla kasattu.
Laakerithan on vaihdettu pareina @250tkm(SKF orggisten tilalle), @635tkm (SKF taas) ja nyt @ 1135tkm FAGit.

385 vs 500 elinkaaren eron saattoi tosiaan tehdä eri offsetin valsseilla kurvailu, tai vaan lutkumpi lennätys.
C20XE mosaisella C-Asconalla rissannut kaveri sai vaihdella melko tiheään, jos lennätti radalla slicksien kanssa, vaikka pienillä ja liukkailla siviilipyörillä kesti ihan hyvin.

Noin esimerkkinä ekan vuoden e39 Bemmeistä meni varmaan kaikista aika pian pyöränlaakerit, mutta jo toisena vuonna kasatut kesti alkuperäisillä aivan normaalisti.

Samaten toisella kaverilla (joka kyllä ajoi vielä enemmän kuin minä) meni työsuhde A4 pyöränlaakerit uusiksi kaksi kertaa takuuaikana - eli vaihtokappaleetkin oli varmaan yhtä paskat kuin uutuuttaan paikalleen laitetut - eli varmaan samaa tekovikaista valmistuserää.

Pitää nyt yrittää ryhdistäytyä niiden kuvien suhteen, jahka vähän työkiireet helpottaa.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1135 tkm)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Joo, aika paljon vaikuttaa laakerin kestoon käyttö.

Meilläkin ratapäivä Omegassa mennyt etulaakereita ihan vuosittain.
Joka vuosi saisi vaihtaa, mutta yritetty pitkittää :D
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1137tkm

Normo meno, kulutus heilunut 5,2-5,0 välissä, riippuen räntäsateen määrästä yms. :)

Epäilin että suutinkärjet olivat alkaneet jo hieman kulua ja tehdä huonompaa sumua, kun pidemmän seisomisen jälkeen biili saattoi pölläyttää valkoista ja käydä hieman epätasaisesti ensimmäiset sekunnit ensimmäisen sytyttämisen jälkeen.

Tosin kokeilin toisella kertaa tuplahehkuja ja oireita ei ollut eli laakista käymään sen verran sileästi kuin tuommoinen diesel nyt yliopäätään kylmänä käy ja ei jäänyt sytyksiä välistä.

No ihan sama, jos matka-ajon kulutus menee plussakelillä takaisin korkean nelosen puolelle en valita - itse käyntiinlähdössähän kun ei ole missään vaiheessa ole ollut mitään ongelmaa.
Eli havainto on enempi esteettinen luonteeltaan ja ehkä sallittavissa kun isommilla kärjilläkin on hinkattu jo luokkaa 900 tkm tms. :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1139 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1139tkm

Samaa perusnormaalia kuin ennen.
Plussalle lämmennyt keli ja kuivat tiet tiputti kulutusta, toki odotetulla tavalla, siten että paljon 80 rajoitusta sisältänyt tankkausväli joka sattui lämpimimpään jaksoon meni 4,6 tasolla ja sitten enempi konetiekörötystä sisältäneet ja kylmemmät taas 4,8 ja 4,9.

Eli siis ei ne kärjet nyt niin kamalan kurjaa sumua varmaan teekkään.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1140 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1140tkm

Keli meni miinukselle ja kynsin 500km loskaista tietä niin kulutus nousi - sangen odotetusti - 5,4 luokkaan.
Länsirannikolla päin oli rajoituksetkin nostettu kesärajoituksiksi, joka tietysti myöskin vaikuttaa asiaan.
(Edit: vähän plussalle lämmennyt keli ja kuiva tie tuotti 0,25l parannuksen kulutukseen. Ylöspäin pyöristäen seuraavan tankillisen keskikulutus oli siis 5,2)

Sem sijaan jo aiemmin alkanut halkeama takalasinpyyhkimen varressa eteni siten että akseli ja siihen mutterilla kiristetty metalliholkki pyörivät moottorin mukana, muttta itse varsi ei liiku mihinkään.

Nooh, ehkä sen kestää että 26 vuotta pihalla auringossa ja pakkasessa aikaa viettäneet muoviosat alkavat vähitellen haurastua....

Holkin pitäisi kyllä nyt hertyä akselista ilman dremelöintiä, tms. temppuja, kun sen joskus muinoin syystä X irroitin, alumiinioksidi pelmahduksen säestämänä ja kokosin uudelleen antiseize mähmän kanssa.
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1578
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1140 tkm)

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Nuo kyllä jumahtaa pienemmilläkin kilometreillä / ajalla. Mulla alkoi entisessä G farkussa takalasin pyyhin sekoilemaan n 250tkm ja vaihtamatta jäi kun ei suosiolla lähtenyt mutteri+holkit. Olipahan jotain näppihommaa uudelle omistajalle.
GSI-The Real Thing & ST wagon
Vastaa Viestiin