V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

On tullut käytettyä vanhojakin pultteja remonteissa ilman ongelmia. Varsinkin tuo hihnapyörän pultti on semmoinen, että olisi bull mentulallakin haastetta vääntää poikki.

Mitään vastuuta en tietenkään ota jos napsahtaa :)

Mutta tässä pulttien speksit ihan itseänikin varten muistiin:

Kuva

Vasemmalta lähtien
1. Kiertokangen pultit: M9x1,25x48 ; kanta Ø14 ; lujuus 10.9
2. Runkolaakeripukin keskipultit: M10(x1,5)x112 (josta kierrepituus n. 89) ; kanta Ø17 ; lujuus 10.9
3. Runkolaakeripukin reunapultit: M8(x1,25)x36 (josta kierrepituus n. 23) ; kanta Ø21 ; lujuutta ei merkitty, mutta oletettavasti 10.9
4. Kampiakselin hihnapyörän pultti: M16x1,5x90 ; kanta Ø32,5 ; lujuus 11.9

Kiertokankien pulteiksi kävisi varmaan pari milliä pitemmät VAG-pultit osanumerolla WHT001319 tai WHT003466, joista hiomalla pätkä pois. (huom. lujuudesta ei varmuutta. Kiristys VAG:n ohjeen mukaan? WHT001319 -> 45Nm + 90°)
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15896
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Käytä alkuperäiset uudelleen.

Tai selvitä saako ARP pultit.

Pulttikaupan pultit ei välttämättä käy koska alkuperäiset saattaa olla keskittävät ja toisekseen M9 kovia on aika mahdoton löytää
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
JJH
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 248
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JJH »

Tilasin itelleni pultteja pari vuotta sitten täältä:

https://ftt-shop.franke-turbotechnik.com/

Nyt näyttää verkkokauppa olevan kiinni.

Kannattaa googlettaa myös Saabin ja Cadillacin osia.

- Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Arpin pultit luokka 300€ setti, jos löytyy sopivat. Ehkä jokin bmw:n sarja? Mutta ohan ne kalliita :o

Alkuperäiset ei ole keskittävät kuten kuvasta näkyy. Tai siis jengan pituus on sellainen, että toimii tavallaan keskittävänä osana. Nuo VAG kk-pultit itse laittaisin, jos uusia hommaisin. Runkolaakereiden pultit jostain hyvän pulttikaupan kilohyllystä, mutta näissä tuo M10 täyskierteisenä aika harvinainen varmasti. Leveäkantaisen M8:n korvaajaksi peruspultti + leveä nordlock aluslaatta?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13927
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Merkkiliikkeessä KK-pultit (sama kuin 1,8–>2,2 isolohko remmikoneet ) 16e/kpl nämä 14mm 6-kanttisella kannalla ja kierre koko osaltaan.

Arp kk-pulti cromevanadium janicoil racingillä 115e/4-sylinteriseen 11mm korkeampi kanta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Lisätään listaan yhdeksi vaihtoehdoksi yllä mainitut 4-pyttyisen KK-pultit.
90281736 : M9x1,25x50 lujuus 10.9
Ovat siis 2mm alkuperäisiä pitemmät (lyhennys tarvittaessa). 5-6€ / kpl muualla kuin merkkiliikkeessä.

Oletuksena, että pulttien kannat mahtuu kiristelemään 14 mm hylsyllä. Ei varmuutta asiasta.

edit:
Kampiakselin laakeripukkien pulteiksi voisivat sopia:
-FEBI BILSTEIN 26428 (VAG kannen pultit, lujuus?)
-FEBI BILSTEIN 26425 (VAG kannen pultit, lujuus?)
-FEBI BILSTEIN 02312 (Ford kannen pultit. huom nämä varmuudella 10.9 luokkaa. Kierreosan pituuden riittävyys?)
-FEBI BILSTEIN 26435 (VAG kannen pultit. huom pituus suoraan sopiva. Lujuus?)
-FEBI BILSTEIN 27006 (Ford, Volvo kannen pultit, lujuus?)
-WHT005305 (VAG, lujuus?)
-0204.C4 (PSA, lujuus?)
-0204.A5 (PSA, lujuus?)

Tosiaan lujuuksia näille ei ole kerrottu käytännössä missään, mutta luultavasti ne on pääsääntöisesti 10.9 ??
Oma valinta olisi listan viimeinen eli 0204.A5 aavistuksen lyhennettynä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 817
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Tietääkö täällä joku missä saisi c25xe ecun ohjelmoitua uusiksi kun ei tahdo enää ymmärtää miksi happea menee imm läpi niin kauhiasti? Syynä tähän 3-litrainen kone virinokilla.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Mulla on tältä tyypiltä ostettu lastu: https://www.migweb.co.uk/threads/chip-f ... om.785821/

Vielä testaamatta, kun auto on levällään.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 817
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Wesku79 kirjoitti: 11 Touko 2024, 15:58 Mulla on tältä tyypiltä ostettu lastu: https://www.migweb.co.uk/threads/chip-f ... om.785821/

Vielä testaamatta, kun auto on levällään.
No tuohan vaikuttaa fiksulta. Laitan samantien tilaukseen. Kiitos vinkistä :worship:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 341
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Ei maksa montaa kymppiä ite tehtynä vastaava toteutus, ei tossa kuitenkaan oo eroa kun nostettu tota error 74 raja-arvoa ja ehkä rajotinta.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 817
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

@@po kirjoitti: 13 Touko 2024, 09:53 Ei maksa montaa kymppiä ite tehtynä vastaava toteutus, ei tossa kuitenkaan oo eroa kun nostettu tota error 74 raja-arvoa ja ehkä rajotinta.
Niin, tyhjiä lastuja saa tosiaan muutamalla eurolla ja laitteen niiden ohjelmointiin kympeillä.
Mutta se että tietää minkä ykkösen ja nollan paikkaa lähtisi muuttamaan onkin vähän harvemman kaverin tiedossa.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 341
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Ei se mikää hirveen iso salaisuus oo, tostakin seuraamalla saa tehtyä eikä oikeestaan tarvi suuremmin asiaan perehtyä.

Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kyllä tällä lastulla pitäisi kuulemma muutakin olla kuin nuo pari arvoa muutettu. Bensa- ja sytkäkartat myös muutettu paremmin 3.0l yhteensopiviksi. Sinisille suuttimille säädetty. Minusta myyjä vaikutti luotettavalta, kun whatsapissa chättäiltiin.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 817
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

No niin lastu tuli ja ecuun meni kiinni pikku pähkäilyn jälkeen. Myyjä ei heti ihan kaikkea kertonut, ystävällisesti kyllä vastaili sitten kysymyksiin ja antoi jopa numeronsa jos tulee vielä epäselvyyksiä.

Eka hämmennyksen kohde oli se että lastussa on 28-pinniä ja ecun alkuperäisessä 32. No myyjä laittoi kuvan ja vähän ohjetta että tollai:https://photos.app.goo.gl/WuBLRMdaXdnZD7pPA

Tässä vaiheessa mainitsi myös että autoa käynnistäessä pitää startata avaimeen koskiessa heti tai saa aikaiseksi faulty ecu tms vikakoodin. Ei siis jäädä muistelemaan kesää -95 virrat päällä. Muillekin tiedoksi jos tämmöiseen turvautuu.

Toimivuudesta osaan sanoa 10km koeajon perusteella että ainakin isoin ongelma hävisi. Ei syty enää vikavalo neljässä tonnissa eikä veto katkea. Nyt laulaa ylös asti kuten pitää :ruoska:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3605
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

No ei kyllä ole erityisen miellyttävä ominaisuus tuo vikakoodi. Onkohan tuossa merkitystä, että mikä on ECUn ident koodi? Sinulla ilmeisesti KC, jos sigun mukaisesti vm -97? Elikkä liittyköhän tuo vain immoon tai SAI-systeemiin jotenkin?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin