Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 139
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

arpe kirjoitti: 09 Heinä 2024, 22:27 Auto Astra K 1,0 2018 Sytytystulppien vaihtoväli on 60.000 km Oiskohan jollain kokemusta siitä,että tuo vaihtoväli oli venähtänyt
n. 500 - 1000 km tai enemmän ,miten on käynyt
Minulla meni 1,4-litraisesta (sama moottori neljännellä sylinterillä) ainakin 20000 km yli rajan, eikä ollut mitään ongelmaa. Vanhat tulpat oli aivan hyvässä kunnossa vielä.
Avatar
tetammi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Paimio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja tetammi »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Heinä 2024, 20:38
Ei erityisemmin. Noista tullut laitettua vanhempiin 1,4T koneisiin ainakin GM, bosch, ngk, delphiä. Uskoisin että mikä vain noista pelaa.
Kiitos infosta.
Delphii nykyinen on mutta tuntu vielä tokentuvan tulppien vaihdolla.
Corsa-e 2023A
Corsa 1.4T Innovation 2019
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja arpe »

arpe kirjoitti: 09 Heinä 2024, 22:27 Auto Astra K 1,0 2018 Sytytystulppien vaihtoväli on 60.000 km Oiskohan jollain kokemusta siitä,että tuo vaihtoväli oli venähtänyt
n. 500 - 1000 km tai enemmän ,miten on käynyt

Lisäkysymys Kun istun autoon (kuskin puoli) kojetaulun ihan tuulilasin alareunan vieressä on radion kaiutin
ja tuulettimen säleikkö / ritilä mikä näiden kahden välissä on ?
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1586
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Etutörmäysvaroittimen tuulilasi näytön heijastin.
GSI-The Real Thing & ST wagon
Hextall
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Kesä 2024, 19:49

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Hextall »

Hextall kirjoitti: 18 Kesä 2024, 20:22 Moro. Syttyi Astraan abs ja luistoestovalot sekä näyttöön teksti huolla esc-järjestelmä. Vikakoodeiksi antoi c1221,c0035 ja u0415.
Oisko tämä nyt sitte vasemman eturenkaan nopeusanturi vai abs-anturi joka tekee kiusaa?
Potilaana 1,4t 92kw 2016
Pari kertaa nyt tullut uudestaan noin 1000km välein. Lisänä muutama koodi lisää(ehkä ollut jo ekalla kerralla)
C1221, u0415, c0035, u0140, u0121, b3101
Tarvii varmaa jossain vaiheessa käydä tutkituttamassa josko anturi tai kehä olisi sitten syypää tähän 🤷🏼‍♂️
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Astra K -20 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja KTN »

Olen ollut pois tältä foorumilta jonkun aikaa. Nyt tuttava on hankkimassa autoa ja otsikon mukainen auto vaihtoehtona. Eli, nyt kun noilla on jo vähän ajettu, niin onko jotain erityistä mainittavaa? 1,35 litrainen moottori ja CVT vaihteisto. Moottorihan oli GM suunnittelema, onko siinä ihan normaali hihna tai ketju - ilmeisesti Pösön öljykylpyhihna ei liity mitenkään tähän. Entä, onko voimalinjassa havaittu jotain ongelmaa? Yleisesti ottaen auto lienee sama, mitä se oli markkinoille tullessaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13777
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K -20 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

KTN kirjoitti: 14 Heinä 2024, 23:42 Olen ollut pois tältä foorumilta jonkun aikaa. Nyt tuttava on hankkimassa autoa ja otsikon mukainen auto vaihtoehtona. Eli, nyt kun noilla on jo vähän ajettu, niin onko jotain erityistä mainittavaa? 1,35 litrainen moottori ja CVT vaihteisto. Moottorihan oli GM suunnittelema, onko siinä ihan normaali hihna tai ketju - ilmeisesti Pösön öljykylpyhihna ei liity mitenkään tähän. Entä, onko voimalinjassa havaittu jotain ongelmaa? Yleisesti ottaen auto lienee sama, mitä se oli markkinoille tullessaan.
Tuossa on jakoketju. GM 1,2litraisessa on myös jakohihna K astrassa. Kärryä tuolla cvt laatikolla ei saa vetää, olikohan vetomassa jotakin aivan naurettavia lukemia.

CVT vaihteistotyyppinä on käytännössä ketjuvariaattori. Todella surkea keksintö monessakin autossa vaikka K astrassa ei ongelmia ole tiettävästi vielä ollut kuin yksittäisiä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja KTN »

Eli ilmeisesti järkevämpi valinta olisi 16-19 vuoden 1,4 automaatti, ehkä jopa 1,0 robotti. Tuo jälkimmäinen pitäisi kyllä ensin kokeilla. Eikö nuo aiemmat mallit nyt kuitenkin ole suht varmoja.
sendas
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Huhti 2022, 08:58

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja sendas »

Astra kävi työsylinterin vaihdossa ja hakiessa auto jäi herjaamaan etuvalojen ongelmaa. Tiedän jo, että ko. nyrkkipaja on kovin vaikea korjaamaan ongelmaa. Nyt on viikonloppu ajeltu autolla, eikä valo ja tekstit ole sammuakseen. Milläköhän noita voisi yrittää lähteä kuittailemaan? Perus obd lukija ei sinne taivu. Luultavasti akkua vain käytetty irti ja tämän takia herjaa ongelmaa.

Miten nuo adaptiiviset ajovalot käyttäytyvät lisäpitkien kanssa, onko siitä mitään kokemusta kenelläkään?
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 567
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

KTN kirjoitti: 15 Heinä 2024, 14:14 Eli ilmeisesti järkevämpi valinta olisi 16-19 vuoden 1,4 automaatti, ehkä jopa 1,0 robotti. Tuo jälkimmäinen pitäisi kyllä ensin kokeilla. Eikö nuo aiemmat mallit nyt kuitenkin ole suht varmoja.
Robotti tarjoaa takuulla kulmikkaampaa menoa, kuin momentinmuunnin. Robottien kestävyyttäkään ei ole ikinä millään merkillä kehuttu.

Minulla on 1.4T vm. 2016, johon pyörähti just mittariin 276 tkm. Ollut minulla uudesta asti. Kerran jättänyt tielle jossain 180 tkm kohdalla ja korjautui kaasuläppäkotelon vaihdolla. Muutenkaan ei mitään isompia vikoja ole ollut, eikä ole tarvinut montaa ylimääräistä käyntiä verstaalla.

Tässä viimeisen parin vuoden aikana on ruvennut välillä vaihdot tuntumaan hitailta tai teräviltä, mutta tätä tapahtuu hyvin harvoin jossain tietyssä tilanteessa. Uskaltaisin arvioida, että käy lähes uuden veroisesti kuin Sveitsiläinen kello konsanaan. :D Vaikka en ole öjyjäkään ravannut vaihdattamassa kuin ainoastaan 30 tkm välein.

Matriisit on joskus herjailleet, mutta silloinkin toimineet moitteettomasti pimeillä korpitaipaleilla. Tähän yksilöön ei ole tarvinut umpioita vaihtaa, vaikka ajan paljon pimeässäkin.

Sähkökontin pumput toimii uudenveroisesti, vaikka niissä on muilla kuulemma ollut vikoja. Potkututka (tai sen johtosarja?) on kerran vaihdettu hapettumisen vuoksi.

Navigaattorin näyttö hajosi maaliskuussa, mutta sillä mennään nyt varmaan sit paaliin asti. Vilkkuu ja välkkyy käyttökelvottomana aina bootin jälkeen 1 - 10 minuuttia, siten estäen peruutuskameran käytön. Mutta tokenee kuitenkin käyttökelpoiseksi niin, että navigaattoria (android auto) pystyn kuitenkin vielä käyttämään, vaikka pieni väreily siihen ruudulle silloinkin jää.

Automaatti-ilmastointi toimii ihan jollain erittäin sumealla logiikalla, mutta manuaalisesti käytettynä ihan soiva peli, kunhan jaksaa veivailla. Joka vuosi saanut kesäkuussa "ilmastointiflunssan", paitsi tänä vuonna pitänyt ilmastointia kokonaan pois päältäkin, niin ei puske ihan liian jääkylmää kabiiniin. Ajotietokoneen näyttämät kulutuslukematkin olleet nyt 4,9 kun normaalisti olleet 5,6
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13777
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Askoik kirjoitti: 16 Heinä 2024, 15:19
KTN kirjoitti: 15 Heinä 2024, 14:14 Eli ilmeisesti järkevämpi valinta olisi 16-19 vuoden 1,4 automaatti, ehkä jopa 1,0 robotti. Tuo jälkimmäinen pitäisi kyllä ensin kokeilla. Eikö nuo aiemmat mallit nyt kuitenkin ole suht varmoja.
Robotti tarjoaa takuulla kulmikkaampaa menoa, kuin momentinmuunnin. Robottien kestävyyttäkään ei ole ikinä millään merkillä kehuttu.

Minulla on 1.4T vm. 2016, johon pyörähti just mittariin 276 tkm. Ollut minulla uudesta asti. Kerran jättänyt tielle jossain 180 tkm kohdalla ja korjautui kaasuläppäkotelon vaihdolla. Muutenkaan ei mitään isompia vikoja ole ollut, eikä ole tarvinut montaa ylimääräistä käyntiä verstaalla.

Tässä viimeisen parin vuoden aikana on ruvennut välillä vaihdot tuntumaan hitailta tai teräviltä, mutta tätä tapahtuu hyvin harvoin jossain tietyssä tilanteessa. Uskaltaisin arvioida, että käy lähes uuden veroisesti kuin Sveitsiläinen kello konsanaan. :D Vaikka en ole öjyjäkään ravannut vaihdattamassa kuin ainoastaan 30 tkm välein.

Matriisit on joskus herjailleet, mutta silloinkin toimineet moitteettomasti pimeillä korpitaipaleilla. Tähän yksilöön ei ole tarvinut umpioita vaihtaa, vaikka ajan paljon pimeässäkin.

Sähkökontin pumput toimii uudenveroisesti, vaikka niissä on muilla kuulemma ollut vikoja. Potkututka (tai sen johtosarja?) on kerran vaihdettu hapettumisen vuoksi.

Navigaattorin näyttö hajosi maaliskuussa, mutta sillä mennään nyt varmaan sit paaliin asti. Vilkkuu ja välkkyy käyttökelvottomana aina bootin jälkeen 1 - 10 minuuttia, siten estäen peruutuskameran käytön. Mutta tokenee kuitenkin käyttökelpoiseksi niin, että navigaattoria (android auto) pystyn kuitenkin vielä käyttämään, vaikka pieni väreily siihen ruudulle silloinkin jää.

Automaatti-ilmastointi toimii ihan jollain erittäin sumealla logiikalla, mutta manuaalisesti käytettynä ihan soiva peli, kunhan jaksaa veivailla. Joka vuosi saanut kesäkuussa "ilmastointiflunssan", paitsi tänä vuonna pitänyt ilmastointia kokonaan pois päältäkin, niin ei puske ihan liian jääkylmää kabiiniin. Ajotietokoneen näyttämät kulutuslukematkin olleet nyt 4,9 kun normaalisti olleet 5,6
Oletkos kertaakaan vaihtanut vaihteistoöljyjä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Hextall
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Kesä 2024, 19:49

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Hextall »

Hextall kirjoitti: 11 Heinä 2024, 00:03
Hextall kirjoitti: 18 Kesä 2024, 20:22 Moro. Syttyi Astraan abs ja luistoestovalot sekä näyttöön teksti huolla esc-järjestelmä. Vikakoodeiksi antoi c1221,c0035 ja u0415.
Oisko tämä nyt sitte vasemman eturenkaan nopeusanturi vai abs-anturi joka tekee kiusaa?
Potilaana 1,4t 92kw 2016
Pari kertaa nyt tullut uudestaan noin 1000km välein. Lisänä muutama koodi lisää(ehkä ollut jo ekalla kerralla)
C1221, u0415, c0035, u0140, u0121, b3101
Tarvii varmaa jossain vaiheessa käydä tutkituttamassa josko anturi tai kehä olisi sitten syypää tähän 🤷🏼‍♂️
Tänään kävi auto korjaamolla tutkittavana ja olivat johtosarjan ja kehän tutkineet ja ei mitään ollut löytynyt niin menee anturi vaihtoon kunhan osa tulee ja itse palaan lomareissusta.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 567
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

1,2sorsa kirjoitti: 16 Heinä 2024, 20:04 Oletkos kertaakaan vaihtanut vaihteistoöljyjä?
Kerran, 150 tkm kohdalla. Silloin ei vielä ollut mitään oireita ennen, enkä huomannut mitään muutosta öljynvaihdon jälkeenkään. Ainoa hyöty, että lisäsi mielenrauhaa.

Sitten 240 tkm kohdalla jo oli tuntunut välillä pientä viivettä vaihdoissa joskus harvakseltaan, tai saattoi olla omaa kuvitelmaakin. Kysyin Länsiautosta, että pitäiskö huollon yhteydessä taas vaihteistoöljytkin vaihtaa. Vastaus oli, ettei niitä nyt jatkuvasti tarvi olla vaihtamassa.

Sitten 270 tkm huollossa en enää edes kysellyt, kun ei tuo kovin pahalta tunnu vieläkään. :D Katsotaan nyt miten pitkälle tällä pääsee ja nautitaan edullisista kilsoista elinkaaren loppupäässä.

Nyt 276 tkm kohdalla on se navin näyttö rikki, tuulilasi halki ja toinen kesärengassarja finaalissa. Katsastus vasta vuoden päästä, niin appari saa ehkä katsella halkeamaa sinne asti. Syyskuussa täytyy miettiä vakavasti, vieläkö tähän uudet renkaat otan, vai jokohan vaihtais koko auton. Kaikenlaiset riskit kuitenkin lisääntyy, kun 300 tkm lähestyy.

Olen kyllä tykännyt Astran ergonomiasta. Penkki ihan kelvollinen ja ajoasento hyvä. Momentinmuunnin kaikkein paras voimansiirtotapa, mitä bensakoneisiin on keksitty. Rattipainikkeet sopivasti sormien ulottuvilla ja tässä prefaceliftissä ne nuolinäppäimetkin selvästi paremmat muotoilultaan, kuin facelift-mallien pyöreä lätyskä. Löytyy parkkiavustimet ja kaistallapitoavustimet, jos niitä tykkää käyttää, mutta ne onneksi suostuu pysymään poissakin. Kaikissa tätä uudemmissa alkaa olla jo liikaa holhoustekniikkaa, josta on enemmän harmia kuin iloa.
Nhils
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Heinä 2024, 05:38

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Nhils »

Uusi Astralla ajelija täällä tervehyds vaan kaikille. Koko ketju tuli luettua/silmäiltyä läpi ennen hankintaa, jotta tietäisi mitä aikoo hankkia (olipahan luettavaa..). Kiitos vaan kaikille aktiivisille kirjoittajille jotka ovat kokemuksiaan sekä ohjeita jaksaneet kirjoitella. Foorumin rohkaisemana tuli hankittua 07/2018 rekisteröity Astra Innovation, joten tämä lienee MY18,5? Ajokokemusta on vasta hieman alle tuhannen kilometriä joten jonkin aikaa saa vielä penkkiä kuluttaa ennenkuin pystyy kunnollisia kokemuksia antamaan. Omat mietteet ovat jokseenkin samanlaisia kuin mitä täällä jo esiintyikin. Rengasmelua on, ei ihan niin paljon kuin odotin/pelkäsin, mutta on sitä enemmän aikaisempiin autoihini verrattuna. Tai ainakin melun laatu on erilaista. Muovista nitinää ja narinaa on hieman mutta sitäpä lienee suomen ilmastossa kaikissa autoissa iän kertyessä.

Kokonaisuutenaan auto kuitenkin tuntuu hintaansa nähden jopa paremmalta kuin mitä ehkä voisi odottaa. Onhan se vissi, että kokonaisvaikutelmassa, viimeistelyssä ja varusteiden loppuhionnassa on eroa kun verrataan, maksaako auto uutena 30.000e vai 60.000e. Ainakin toistaiseksi Astra tuntuu oikein hyvältä kulkupeliltä. Voimalinja tuntuu miellyttävältä ja puhtia koneessa on perusajoon riittävästi. Onkohan tässä nyt sitä hiukkassuodatinta jo? Sehän vissiin tuli 2018 loppupuolella. Motonetin sivut antavat rekisterinumerolla moottorikoodiksi B14XFT ; D14XFT, että kumpikohan tässä sitten on.

Muutamaa asiaa kuitenkin tiedustelisin vielä muiden kokemusten osalta:
1. Toisessa takaumpiossa on silminnähden selvästi kosteutta. Kuinka tyypillisesti takaumpiot ovat falskanneet ja onko tyypillistä vuotokohtaa?
2. Cruisella ajaessa matalilla nopeuksilla (~40-55km/h) auto tuntuu ajoittain kulkevan nytkähdellen. Se tuntuu siltä kuin ihmiskuljettaja painaisi terävämmin kaasua, yllättäen nostaisi kaasun pois ja taas hetken päästä painaisi terävämmin kaasua. Ikäänkuin cruise ei aina osaisi annostella kaasua pehmeästi.
3. Autosta kuuluu, ainakin matalilla nopeuksilla, (melun ollessa vähäisempää) ikäänkuin huriseva ääni joka muuttuu kaasupolkimen painamisen mukaan. Tätä ei tunnu saavan kuuluviin paikallaan ollessa ja ääni on muutenkin aika vaimea. En ole jaksanut huolestua tästä mutta onko muilla kokemusta tällaisesta äänestä? Saattaisihan tuo turbo olla mutta en ole aikaisemmissa autoissani tottunut moiseen ääneen.
4. Radio. Keskinäytössä on tietyt radiokanavat mutta ratin painikkeita painamalla radiokanavat vaihtuvat jonkin suosikkilistan mukaan, joka ei noudattele näytöllä näkyviä. Saako näitä täsmäämään keskenään jotenkin, vaikka siten, että rattipainikkeita painelemalla kanava siirtyisi seuraavaan, joka näytöllä näkyy?
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja KTN »

Kysymyksiä vielä 1,2sorsalle, muutkin saa vastata. Miten suuri ongelma K Astroissa nämä näytöt on olleet ja koskeeko kaikkia malleja, vaiko vaan navigaattorilla varustettuja? Onko näyttö muuttunut alkupään autoista jo 2019 malliin? Entä haljenneet turbot - oliko niitä tiettyyn aikaan tehdyissä autoissa? Miten kulutus, jos vuoden verrataan vuoden 2011 Astra J 1,6T AT farmariin. Onko 20% pienempi kulutus samassa ajossa realistinen arvio.
Vastaa Viestiin