1.7dtl Suutin vuotaa + suodattimen vaihto

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Deippa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 07:53
Paikkakunta: Oulu

1.7dtl Suutin vuotaa + suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Opelixin laitimmainen (pumpusta kauimmainen) suutin vuotaa naftaa. Siinähän suutinrungossa on kaikissa kahdelle paluuletkulle lähdöt linkitystä varten ja tässä laitimmaisessa toinen niistä on tulpattu letkun pätkällä ja ruuvilla. Näytti siltä, että se falskaa nyt siitä juuresta naftaa ulos. Miten se oikeasti pitäisi olla tulpattu? Nykyinen näyttää "patentilta". Siellä paluupuolella ei ilmeisesti ole painetta, koska paluu letkut ovat vain työnnetty siihen ilman klemmareita? Lisäksi en ole ihan varma vuotaako sen suuttimen liitoksista myös alempaa vai oliko se pelkästään valunut siitä paluuletkusta. Itse syöttöputken juuri on kuiva. Mikähän siellä siis voi vuotaa???

Sitten toinen asia: Onko naftan suodattimen vaihto minkälainen homma? Ilmeisesti suodatin on tuossa rintapellissä, jonkin suojapelllin sisällä? Miten se sieltä sisältä irtoaa? Jos joku tietää että täältä löytyy ohjeet, niin vois laittaa linkkiä. Itse en haulla löytänyt...
Astra F -97 1,7dtl 3D
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 10609
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
Paikkakunta: Kontiomäki

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... highlight=

siinä suodattimen vaihtoa, suoritettu f-astrassa
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Deippa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 07:53
Paikkakunta: Oulu

Ei ilmaudu ei...

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Minulla ei ilmautunut starttaamalla tai tyhjäkäynnillä. Heti suodattimen vaihdon jälkeen kävi vähän aikaa röpöttäen, mutta sitten lopetti. Miten sen saa käsipelillä ilmattua? Kaks akullista virtaa käytettiin jo käynnistysyrityksiin.
Astra F -97 1,7dtl 3D
Avatar
juuus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 01 Syys 2005, 10:30

Viesti Kirjoittaja juuus »

Kaada uuteen suodattimeen naftaa valmiiksi niin ei tarvi ilmailla. Suodatin vetää noin 7,5 dl löpöä. Sitten vaan uusi suodatin kiinni ja menoksi. Jos uusi suodatin on ihan tyhjä, niin pumppuhan vetää ilmaa sisäänsä kokoajan ja varmaan röpöttää.
Avatar
zoomer
OCF Member 2020
Viestit: 1460
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kiikka

Viesti Kirjoittaja zoomer »

sitä saa suodattimen vaihdon jälkeen käynnistää muutaman kerran ja varmaan käy röpöttäen mutta kyllä se siitä ilmautuu!!! iisisti vaan!...itse en ole koskaan suodatinta esitäyttänyt löpöllä
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Siinä suutimen paluuputken tulppana kuuluu olla sellanen kumihattu, jotka tuppaavat murtumaan ja vuotamaan. Edellinen korjaaja on tehnyt tuollasen patentin, joka on ihan ok, jos vain pitää.


Niin aina uusi suodatin täyteen dieseliä. A-Omegassa on käsipumppu suodatinjalassa, lähtee muuten aina käyntiin kakomatta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Re: 1.7dtl Suutin vuotaa + suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jamata »

Deippa kirjoitti:Opelixin laitimmainen (pumpusta kauimmainen) suutin vuotaa naftaa. Siinähän suutinrungossa on kaikissa kahdelle paluuletkulle lähdöt linkitystä varten ja tässä laitimmaisessa toinen niistä on tulpattu letkun pätkällä ja ruuvilla. Näytti siltä, että se falskaa nyt siitä juuresta naftaa ulos. Miten se oikeasti pitäisi olla tulpattu? Nykyinen näyttää "patentilta". Siellä paluupuolella ei ilmeisesti ole painetta, koska paluu letkut ovat vain työnnetty siihen ilman klemmareita? Lisäksi en ole ihan varma vuotaako sen suuttimen liitoksista myös alempaa vai oliko se pelkästään valunut siitä paluuletkusta. Itse syöttöputken juuri on kuiva. Mikähän siellä siis voi vuotaa???
Kyllä se on ollu ainaki niissä mitä oon kahtonu nii tulpattuna pultilla.
Vaiha ne letkut uusiin nii loppuu vuotaminen.
Ookko kokeillu et suuttimen putki on kiinni kunnolla?
Skoda Octavia -08
Deippa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 07:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Vuotaminen loppui kun vaihtoi vain nuo letkut. Ja käymään opelixi rupesi sillä avustuksella kun vaihdettiin vanha suodatin takaisin. Uus suodatin oli vääränlainen/viallinen tai sitten veti paskat/jäät tankista uuteen suodattimeen. Muistaakos kukaan onko oikeanlaisessa suodattimessa ulomman tiivisteen lisäksi keskellä "imureiän" kohdalla kumitiiviste? Vanhassa suodattimessä ei tällaista ollu ja uudessa taas oli.

Niin ja kun putkien ja tankkien jäätymistäkin tuossa rempatessa epäiltiin, niin onko tankissa mitään suodatinta, joka vois mennä tukkoon?
Astra F -97 1,7dtl 3D
ropjar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 31 Elo 2006, 10:49
Paikkakunta: Theft City

Viesti Kirjoittaja ropjar »

Deippa !!Mulla ainakin nappasivat huollossa sen "imureiän" kumitiivisteen pois. Ei ollut entisessäkään ja pienen ihmettelyn jälkeen jätettiin pois nykyisestäkin suodattimesta. Entiseen malliin tuntuu Astra kuitenkin nakuttavan. Kyseessä on tarvikeliikkeestä hankittu suodatin ja paketin mukaan käy useampaan merkkiin sama suodatin. Eli oisko tiivisteen tarvis jossain muussa auto merkissä.
Deippa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 07:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Sitä suodatinta kokeiltiin sekä keskitiivisteen kanssa että ilman. Ei toiminu. Se suodatin ei siis toiminu tai vetäs jäätä/paskaa täyteen. Nyt on paikollaan merkkiliikkeestä haettu ja rupes toimimaan heti ku täytin suodattimen naftalla ja ruuvasin paikolleen. Ja siinä merkkiliikkeen suodattimessa oli myös tuo keskitiiviste.
Astra F -97 1,7dtl 3D
ropjar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 31 Elo 2006, 10:49
Paikkakunta: Theft City

Viesti Kirjoittaja ropjar »

Deippa kirjoitti:Sitä suodatinta kokeiltiin sekä keskitiivisteen kanssa että ilman. Ei toiminu. Se suodatin ei siis toiminu tai vetäs jäätä/paskaa täyteen. Nyt on paikollaan merkkiliikkeestä haettu ja rupes toimimaan heti ku täytin suodattimen naftalla ja ruuvasin paikolleen. Ja siinä merkkiliikkeen suodattimessa oli myös tuo keskitiiviste.
Minulla oli entinen suodatin merkkiliikkeestä hommattu ja auton papereiden mukaan siellä asennettu ( kuitit tallessa uudesta alkaen!!!?? ) , siinä ei ollut keskitiivistettä ja myös siksi lopulta uskallettiin jättää uudestakin pois . Huollossa myös minulla täytettiin uusi suodatin naftalla ja hyvin tuo on toiminut . Mutta ei olis eka kerta jos tarvikeliike antaa vääränlaisen osan...... :wink: Pääasia , että nyt toimii.
Astra -97 1.7TDL Kara Vaan
Vastaa Viestiin