Mikä ois mantaan hyvä viri moottori?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mistäpä syystä ne menisi katsastusksessa läpi, jos ne eivät vastaisi verrokkina olevaa 400 Mantaa?
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
A_Manta_1972
'Senator'
'Senator'
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A_Manta_1972 »

Ookkei, nyt ymmärsin pointin. Jos nelisatku olisi aina ollut verrokki, ei olisi kovin montaa mantaa rakennettu suomessa, osat kun olisivat olleet pirun kalliitta/hankala toteuttaa...

Ja jos muutoskatsastus on aikanaan hoidettu, ei sitä jälkikäteen peruta, eli jos joku jostain syystä muuttaisi nelisatkun verrokiksi kesken kaiken, siihen mennessä tehdyt pysyisivät liikenteessä, mutta uusiahan ei tulisi. Joten ei ne nyt vähenisi. Uusia ei vain tulisi.
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

jos muutoskatsastus on aikanaan hoidettu, ei sitä jälkikäteen peruta, eli jos joku jostain syystä muuttaisi nelisatkun verrokiksi kesken kaiken, siihen mennessä tehdyt pysyisivät liikenteessä, mutta uusiahan ei tulisi.
Mistäs tuo tieto on peräisin? AKE:lta kysytty vai ihan jotain mutu-perimätietoa? Eikö autot kuitenkin aina katsasteta sen päivän lakipykälillä? Eli mikäpä sitä katsastusinssiä estäisi pompauttamasta sitä laitonta kulkinetta leimalla?

Eli jos kysessä olisi esimerkiksi 130hp ahdettu 2.2 Manta, mikä on leimattu vuonna 2001, niin sehän olisi laiton laitos, jos 400 Manta pärähtäisi verrokiksi. Iskutilavuus ja teho olisi suuremmat kuin i200 mantassa eli verrokin pitäisi olla tuo 400. Jos katsastusinssi sen päästäisi läpi, niin eihän se siitä laillista tekisi siltikään. Tilannehan olisi ihan sama, jos inssi löisi leiman V8 B Kadetin rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa. Leima olisi, mutta laiton laitos se siltikin olisi, koska se ei täytä AKE:n säädöksiä.

Ja tuota, mitenkäs muuten tuo menisi vakuutusasioissa? Jos pamauttaisi kolarin inssin hyväksymällä laittomalla laitoksella, niin kukas siinä maksaisi ja mitä? Tämä siis siinä tilanteessa, jos vakuutusyhtiön edustaja sattuisi kiinnittämään asiaan huomiota.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
A_Manta_1972
'Senator'
'Senator'
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A_Manta_1972 »

Jos joku on joskus aikanaan tehnyt muutokset hyväksytysti sen päivän pykälien mukaan, sanoohan maalaisjärkikin, ettei niitä voida purattaa jos pykälät muuttuu. Sehän tarkoittaisi samaa, kuin, että joko kaikki vanhat talot on purettava tai remontoitava just nyt, koska eristykset ei ole riittävät nykypäivän pykäliin.

Mutua on, enkä ole varmistanut, ja voihan tuo vouti jotain keksiä, mutta enpä muista kuulleeni juttuja, että kun pykälät on muuttuneet tiukemmiksi, vanhemmat laitokset olisi jouduttu purkamaan.

Niin ja siis jos muutoskatsastuksesta puhut, niin olet oikeassa, mutta vuosikatsastus ei ole sama asia. Itse olen puhunut vuosikatsastuksesta.

Kun pykälät ovat kiristyneet aikanaan, ei käsittääkseni vanhoja, ennen muutosta tehtyjä laitteita ole jouduttu purkamaan, mutta uusien teko on vaikeutunut. Tai ehkä en sitten vain ole kuullut.
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Lailisesti katsastettuja ei voi jälkeenpäin perua pelkällä vertailumallin muutoksella,ainakaan nykypykälien mukaan.
Samasta syystähän "hyvinä aikoina" tehdyt tehorajattomat turbo kikottimet on nykyään tähtitieteellisissä hinnoissa...
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4371
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville »

Keme kirjoitti:Eli jos kysessä olisi esimerkiksi 130hp ahdettu 2.2 Manta, mikä on leimattu vuonna 2001, niin sehän olisi laiton laitos, jos 400 Manta pärähtäisi verrokiksi. Iskutilavuus ja teho olisi suuremmat kuin i200 mantassa eli verrokin pitäisi olla tuo 400. Jos katsastusinssi sen päästäisi läpi, niin eihän se siitä laillista tekisi siltikään.
Nyt ei kyllä ymmärrä mitä ihmettä selität?
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Asc-75
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Loka 2006, 09:56

Viesti Kirjoittaja Asc-75 »

Keme kirjoitti:

Eli jos kysessä olisi esimerkiksi 130hp ahdettu 2.2 Manta, mikä on leimattu vuonna 2001, niin sehän olisi laiton laitos, jos 400 Manta pärähtäisi verrokiksi. Iskutilavuus ja teho olisi suuremmat kuin i200 mantassa eli verrokin pitäisi olla tuo 400.

Ja tuota, mitenkäs muuten tuo menisi vakuutusasioissa? Jos pamauttaisi kolarin inssin hyväksymällä laittomalla laitoksella, niin kukas siinä maksaisi ja mitä? Tämä siis siinä tilanteessa, jos vakuutusyhtiön edustaja sattuisi kiinnittämään asiaan huomiota.
Mä olen nyt varmaan tyhmä, kun en ymmärrä mitä huonoa tuossa olisi jos "400" olisi vertailumalli.
Mikäli tarkoitat nelilinkki taka-akselia, niin sitä "oikeaa" kukaan tuskin laittaisi muutenkaan, kun Volvo/Hiace akselin saa paljon halvemmalla ja on kestävämpikin...


Ja tuohon kolaroimiseen laittomalla autolla pätee kaiketi sama asia kuin, että ajaisit katsastamattomalla autolla kolarin, eli et joudu maksamaan, jos ei ole sinun vika.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Beeascona kirjoitti: Samasta syystähän "hyvinä aikoina" tehdyt tehorajattomat turbo kikottimet on nykyään tähtitieteellisissä hinnoissa...


Eikös se tehoraja siellä kummiski ole...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
wannabetuner
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Syys 2006, 18:40
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja wannabetuner »

ei ole. palaamme siihen että ne ovat kalliita ja harvinaisia.
Turha koittaa, Manta voittaa.
Voiman edessä taipumatonkin katkeaa.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Miksei niitä muka koskisi se 7kg/kW raja?
JEEEEEEEEEEEEE!
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Periaatteessa koskee mutta poikkeusluvalla aikoinaan tehtyihin ei ole vaadittu penkityslappuja,joten kun kukaan ei asiaa tarkista niin mitä väliä koko asialla on?
Vai luuletko että esim. Virtalan ex bmw tai Erhomäen opel menee tuon 7kg/kW pykälän sisään?
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Beeascona kirjoitti:Periaatteessa koskee mutta poikkeusluvalla aikoinaan tehtyihin ei ole vaadittu penkityslappuja,joten kun kukaan ei asiaa tarkista niin mitä väliä koko asialla on?
Vai luuletko että esim. Virtalan ex bmw tai Erhomäen opel menee tuon 7kg/kW pykälän sisään?
Saahan sitä radalle ruuvata lisää tehoa. Sitäpaitsi ainakaan Erhomäen Ascona ei ole enää kilvissä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Joonass1985
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Marras 2006, 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Joonass1985 »

selittäkääpäs tämä:
mulla manta b -78 muutoskatsastettu turbolle ("garret-ahdin ilman välijäähdytintä, ahtopaine 0.4"), otteessa teholukema 126kW

aloin sitten laskemaan:

125hv x 1,2(+20%) = 150hv

ja

126kW = n. 171hv

mites tämä sitten onnistuu?
kenties joku erikoislupa? muutoskatsastettu tällä vuosituhannella..
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

Jarno kirjoitti:
Beeascona kirjoitti:Periaatteessa koskee mutta poikkeusluvalla aikoinaan tehtyihin ei ole vaadittu penkityslappuja,joten kun kukaan ei asiaa tarkista niin mitä väliä koko asialla on?
Vai luuletko että esim. Virtalan ex bmw tai Erhomäen opel menee tuon 7kg/kW pykälän sisään?
Saahan sitä radalle ruuvata lisää tehoa. Sitäpaitsi ainakaan Erhomäen Ascona ei ole enää kilvissä.
Niin säännöt on muuttunut, auton täytyy olla rekisteröitävässä kunnossa kilpailuissa. Oliko tossa semmonen homma että muutokset pitää lukea rekisteriotteessa vaikkei ole kilvissä edes?
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Vastaa Viestiin