ilmamassamittari, miten toimivuus mitataan? vectra 2.0 dti

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
mattis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 15:02
Paikkakunta: järvenpää

ilmamassamittari, miten toimivuus mitataan? vectra 2.0 dti

Viesti Kirjoittaja mattis »

TERVE!
Kirjoitin viikko sitten Vectran LAISKUUDESTA kansiremontin jälkeen. Saamieni neuvojen (kiitos)mukaan osa epäili nokkaketjun olleen pykälän metsässä ja osa epäili ilmamassamittaria.
Kun nokkaketjun pykälyyden oikeellisuuden nimeen vannoo niin kansimies kuin Opel-jpää, jää tällä kertaa tutkittavaksi ilmamassamittari.
Minulla ei ole piirongin laatikossa toista, ehjää mittaria, eikä kellään kaverilla ole samanlaista nakua, joten kysynkin:
Kuinka yleismittarilla ilmamassamittarin toimivuus saadaan selville? onko mittarin vastuksille annettu ohjearvot ja
jos ilmamassamittarille ei tule ollenkaan virtaa (äsken päässäni syntynyt oletus), missä on sen sulake tai rele tms?
t Matti
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: ilmamassamittari, miten toimivuus mitataan? vectra 2.0 d

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

mattis kirjoitti:TERVE!
Kirjoitin viikko sitten Vectran LAISKUUDESTA kansiremontin jälkeen. Saamieni neuvojen (kiitos)mukaan osa epäili nokkaketjun olleen pykälän metsässä ja osa epäili ilmamassamittaria.
Kun nokkaketjun pykälyyden oikeellisuuden nimeen vannoo niin kansimies kuin Opel-jpää, jää tällä kertaa tutkittavaksi ilmamassamittari.
Minulla ei ole piirongin laatikossa toista, ehjää mittaria, eikä kellään kaverilla ole samanlaista nakua, joten kysynkin:
Kuinka yleismittarilla ilmamassamittarin toimivuus saadaan selville? onko mittarin vastuksille annettu ohjearvot ja
jos ilmamassamittarille ei tule ollenkaan virtaa (äsken päässäni syntynyt oletus), missä on sen sulake tai rele tms?
t Matti
Ilmamäärämittariin löytyy vähän ohjearvoja, mutta...
Yleismittarilla signaalijohtimesta pitäisi signaalin nousta täyskaasuryntäytyksellä yli 4 V, se taitaa joutokäynnillä olla noin 1 V.

Tsekkaa kaikki nastat niin yhdestä pitäis löytyä elävä arvo.
Muita mahdollisia signaaleja
- maadoitus
- 12V plus
- 5V signaalisyöttä
- imuilman lämpötila 2...3 V suht vakio

j.h
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Tääläpäin on onnistunut joskus niinkin että merkkiliike on luvannut ottaa mittarin takaisin jos ei vika ole siinä(tässä tapauksessa auton omistaja ja varaosamyyjä molemmat epäilivät massamittari vikaa)
Liikkeen pihassa pantiin uusi mittari kiinni ja vika oli ollut siinä massamittarissa,oli kuin eri auto sen jälkeen.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Kummallista, jos merkkiliike ei lukenut testerillään massamittarin toimintaa. Lukeminen onnistuu myös esim. Boschin testereillä, joita on yleisesti "paremmissa autokorjaamoissa". Voidaan testata myös ajon aikana.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

rgs1 kirjoitti:Kummallista, jos merkkiliike ei lukenut testerillään massamittarin toimintaa. Lukeminen onnistuu myös esim. Boschin testereillä, joita on yleisesti "paremmissa autokorjaamoissa". Voidaan testata myös ajon aikana.
Kokeilu on myös nopea tapa vianetsintään ja oire tyypillinen ja varaosa on hyllyssä ja kyseessä ilmamassamittari ongelma on erittäin tyypillinen laatupoikkeama. Varaosamyyjä ymmärtää Techistä yleensä vähän ja sillä ei ole sitä käytettävissä, mutta sillä on valtuudet ottaa käytetty osa takaisin (ei kuitenkaan lupaa ;-))

j.h
Vastaa Viestiin