Autossani oli egr poistettu käytöstä säätövastuksella(10-15kohm(imuilman lämpötila: -15- -25c)). Viime kesänä kun kävin ohjelmoimassa 10% tehonlisäyksen bosch 650 laitteella eräässä tamperelaisessa autosähköliikkeessä, niin huoltomies sanoi että ennakko on hieman suurempi kuin mitä sen pitäisi olla tälle polttoainelämpötilalle(pa lämpötila ~+47c)(en muista tarkkaan mitä huoltomies sanoi, mutta noin muistelen sen olleen).
Ennakko oli jonkin asteen (jos lukemat olivat asteita) niin suurempi, mutta ilmeisesti rajojen sisällä, koska ko. paikan huoltomies ei kieltänyt autolla ajoakaan..
Myöhemmin rupesin tätä ennakon muuttumista miettimään ja tukin egr:n toisella tavalla:
Laitoin egr solenoidin tilalle releen+kondensaaattorin. Kun ecu haluaa käyttää egr:ää se kytkeekin releen kautta sarjavastuksen ilmamäärämittarin ilmamäärä johtimeen, jolloin moottori näkee ilmamäärän pienentyneen egr:n näennäisestä toiminnasta johtuen.. (egr venttiili siis on fyyfisesti paikoillaan, mutta ilman alipaineletkua.). Kondensaattori on tasaamassa virtaa, joka rauhoittaa releen kytkentää jne..
Toistaiseksi tämä kytkentä on toiminut ilman vikavalon syttymistä, tämä modaus on ollut käytössä vain tämän syksyn ajan, joten en tiedä vielä varmaksi miten se toimii esim helteillä.
Vaikka kytkentä aiheuttaakin moottorin näkemään ilmamaäärään melko ison muutoksen silloin kun ecu haluaa egr:ää käyttää niin se ei aiheuta omasta mielestäni nykimistä, Eli kytkentä toimi on off periaatteella, egr:ää joko käytetään tai sitten ei.
Omasta mielestäni tämä kytkentä olisi järkevämpi kuin mitä imuilmanlämpötilan huijaaminen on - mutta hankalampi toteuttaa tosin.
Kommentteja?
Muuttaako EGR:n torppaus vastuksella DTI:ssä ennakkoa? LUE!
-
- OCF Member 2020
- Viestit: 209
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
2.0dti Vectra -98 tulpattu "kierrätysventtiili" ja mainittu vastus paikallaan; ei ole ilmennyt ongelmia. Ei nykimisiä eikä muitakaan ongelmia. Kulutus pienehkö kesän pohjista kiltisti ajettuna 3.9 - talven eberin kanssa ajettuna 6.9 kaupunkikulutukseen.
On Pakkasta En Lähde
Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93
Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti
Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93
Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti
Noissa moottorinohjausten säätöarvoissa on kuulemma melko paljon heittoja.(sanoi eräs VAG huolto).
Eli poikkeava ennakko tms voisi selittyä sillä.
Omassa autossa en oo huomannu muuta kuin että lompakkoon ei tullutkaan 400€:n lovea ja imusarja pysyy puhtaana.
Eli poikkeava ennakko tms voisi selittyä sillä.
Omassa autossa en oo huomannu muuta kuin että lompakkoon ei tullutkaan 400€:n lovea ja imusarja pysyy puhtaana.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
OK, no jos se sitten voisi olla siitä ennakonsäätötoleranssista.
Täytyy kysyä huollosta sitten jos ja kun tulee seuraavan kerran asiaa testerin päähän, että onko ennakko normaali...
Onhan tuo vastusviritelmä niin monella käytössä eikä kukaan ole mitään negatiivista siitä löytänyt.
Itse olen myös ollut huomaavinani että moottori lämpenee hitusen hitaammin ilman egr:ää mutta tuo ei haittaa, hyötyyn nähden.
Täytyy kysyä huollosta sitten jos ja kun tulee seuraavan kerran asiaa testerin päähän, että onko ennakko normaali...
Onhan tuo vastusviritelmä niin monella käytössä eikä kukaan ole mitään negatiivista siitä löytänyt.
Itse olen myös ollut huomaavinani että moottori lämpenee hitusen hitaammin ilman egr:ää mutta tuo ei haittaa, hyötyyn nähden.