Eberin hehku

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Taustapeili
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Elo 2005, 10:40
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Taustapeili »

Voi olla, että tarvii nollauttaa eberin vikakoodit Tech-2 ennenkuin lähtee pelaamaan. Itse vaihdoin hehkun toissapäivänä, eikä heti lähtenyt pelaamaan ja luulin että kattila on kokonaan paskana. Meni vuorokausi ja eberi lähti toimimaan??? Kaverilla Astrassa lähti pelaamaan kun vikakoodit nollattiin... jos tulee jotain ylilämpö vikakoodeja niin meneeköhän Ecu tilaan että ei käynnistä eberiä?
Avatar
DieselDaddy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 250
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DieselDaddy »

ööö. Lueskelin tossa päivemmällä vanhoja juttuja, niin missä tilanteessa tuo sulake nro. 28:n irroitus 15minuutiksi pitäisi nollata eberi?
Nykyään kun puhutaan että tech2:lla pitäisi erikseen nollata?

Ilmeisesti akun kenkien irroitus tekee saman kuin tuon sulakkeen irroituskin? (Mietin vain kun akku oli päivän irti, tosin muusta syystä, eikä se ainakaan tuohon omaan tilanteeseen auttanut).
Omega -96 X20SE
henris
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2006, 21:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja henris »

Osaako kukaan kertoa käykö tuo samainen eberin hehku myös -00 dti vekkuliin? Näyttää jo olevan toi kysymys, mutta ei vain ole vastausta tullu... Ei viittis irrotella moneen kertaan vaan kävelis suoraan kauppaan jos on sama hehku... Mistäpäin Oulua kannattas käydä ostamassa hehku?
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Viesti Kirjoittaja jamata »

Pitäis käydä ja varmaan oulussa on ad korjaamo ota vaan se varaosanumero mukaan.
Skoda Octavia -08
Taustapeili
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Elo 2005, 10:40
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Taustapeili »

Kaverin Astrassa ei akun irroitus riittänyt nollaamaan sitä eberin ylikuuman vikakoodia. Opelin liikkeessä eberi lähti heti toimimaan, kun koodit oli nollattu. Tech-2 pystytään myös eberi koekäyttämään, jos on alkuperäisasennus....
Avatar
DieselDaddy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 250
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DieselDaddy »

Kaverin Astrassa ei akun irroitus riittänyt nollaamaan sitä eberin ylikuuman vikakoodia
Ok, omassa tapauksessa auttoi sen verran sulakkeen irroitus, että puhallinmoottori lähti taas käyntiin. Polttoa ei tosin tapahtunut. Miten nopeasti tuo poltto stoppasee, jos liekkivahti on pimeänä? Jälkipuhalluskin pelasi sen 1½minuuttia.

Kuuluuko puhallinmoottorin lähteä käymään hitaasti nopeutuen? Eli ensin kun auto starttasi, lähti korkeampi ääni, joka heti parin/kolmen sekunnin jälkeen vaimeni. Sitten puhallinmoottorin ääni nousi asteittain pikkuhiljaa.

Auton kun sammutin, kuului taas hiljainen pulputus (tai jotain sinnepäin) ja puhallin lähti jumppaamaan ilmaa taas hetken.
Omega -96 X20SE
Taustapeili
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Elo 2005, 10:40
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Taustapeili »

Mulla oli ihan samanlainen vika: puhallin toimi (2 nopeutta), eberi tankkasi ja sitten sammui ja pieni palamattoman naftan haju jäi. Mutta tulpan vaihto auttoi. Ei mennyt aikaakaan vaihtoon kuin 20 minuuttia. Vähän on ahdas paikka, mutta ei paha rasti.
Avatar
DieselDaddy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 250
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DieselDaddy »

Ei mennyt aikaakaan vaihtoon kuin 20 minuuttia. Vähän on ahdas paikka, mutta ei paha rasti.
Nopeasti sait vaihdettua. Vaihdoin tulpan myös mutta ei jeesannut. Vanhakin oli vielä ehjä.
Omega -96 X20SE
henris
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2006, 21:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja henris »

Eberin hehkun vaihto menossa, mutta kas kummaa! Eberi ei sijaitse samassa paikassa, eli siellä apparin puolen sisälokasuojan etureunan sisällä. Käytin koko sisäloksua irti, mutta ei siellä mitään ollu?!? Sieltä löyty vaan äänitorvi! Osaako kukaan kertoa et missä se on. Ei oikein nuita polttoaine putkiakaan seuraamalla saa selvää?

Ja autona on siis vectra b2 -00 2.0dti
Avatar
DieselDaddy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 250
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DieselDaddy »

mutta kas kummaa! Eberi ei sijaitse samassa paikassa, eli siellä apparin puolen sisälokasuojan etureunan sisällä.
Öö, vectrassa se ei ole lokasuojan sisällä. Katsoppas ahtimen ja tulipellin väliin. Siellä sen pitäisi lymytä. Hiukan apparin puolella.

http://koti.mbnet.fi/ari1/Opel/Eber/19012007.jpg :roll:

edit: päivitetään omaa tilannetta, eli eberi käynnistyy nyt normaalisti, mutta käy noin minuutin/pari.
Omega -96 X20SE
henris
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2006, 21:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja henris »

Juu kiitoksia. Huomasin sen kyllä sit kun pääsin auton alle ja näin mistä eberin pakokaasut pääsee pois! Nyt vaan on sellanen kysymys vielä, että miten olette päässeet siihen helpoiten käsiksi? Eli mitä olette ottaneet edestä pois? Ja mitä eberistä täytyy irrottaa, että pääsee vaihtamaan hehkun?
Avatar
DieselDaddy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 250
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DieselDaddy »

Itse en irroittanut mitään paitsi sen päätykannen. Eli päältä ottaa ne kaksi kuskinpuoleista ristipääruuvia irti (lähtee pääty helpommin irti). Se päätykansi(kuskinpuoli edelleen) on muistaakseni 4:llä kuusiokolopultillä kiinni ja lähtee aivan vaakasuoraan irti (kulkee uria pitkin), mutta voi olla vähän jumissa (ja varo niitä siellä sisällä meneviä piuhoja).
Näkyvyys on todella huono, itse hehkua ei näe ollenkaan, vaan se pitää käsin tunnustella. Ensin otat sen 6 vai 7mm pultin siittä päältä pois, jolloin lähtee tulpan piuha irti. Sitten itse tulppa irti 10 vai 13mm hylsyllä.

Se takaisinlaitto oli mielestäni vaikeampaa.

Eli tuosta kuvasta sitä päätykantta ei oikein erota, mutta siittä se lähtee http://koti.mbnet.fi/ari1/Opel/Eber/Eber.JPG

Vectrassahan tuo eber on tuon kuvan peilikuva.

Jos otat koko eberin irti, parempi ehkä niin. Samalla voi tarkistaa liekkivahdinkin. Itse tuskailin vaihtotyössä juurikin hankalan sijainnin/ulottuvuuden takia.
Omega -96 X20SE
henris
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Loka 2006, 21:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja henris »

No nyt tuli jo niin selkeät ohjeet, että enää ei ole mitään epäselvää. Kiitokset ohjeista ja kuvasta daddylle. Tulipahan samalla selväksi eberin tekniikkakin :)
Vastaa Viestiin