Mulder kirjoitti:Mikä kumma voi olla ku samaa vikaa et jarruttaessa täristää ja jos 80-100km/h jarruttaa rauhallisesti ni tuntuu että lähtee koko etupää hyppimään? Tukivarren helat ja pallonivelet, lähes uudet levyt ja palat uusin ja vielä kallistuksenvakaajan päät tuli vaihettuu, mut sama rynkytys jatkuu. Eipä tuo kaupunki nopeuksissa haittaa, mut pikaset siirtymät alkaa tuttaa ku ihan varmasti alkaa muut paikat hajoo siitä tärinästä. Otsikosta poiketen auto on Fastra 1.6 16v 96. Apuvaa!!!
Ihan sama tilanne, mutta Omega MV6:sessa !!! kun vauhdissa jarruttaa kevyesti, aivan mahtava tärinä. Kun jarruttaa kovemmin, tärinä melkein loppuu. Alatukivarret vaihdettu nivelineen, raidetangon nivelet ehjät, jarrulevyt vaihdettu. Tosin ei varmaan levyissä, koska tärinä miltei häviää kovemmin jarrutettaessa ?
Jos jollain ideoita, mistä seuraavaksi vikaa etsimään, niin tänne vaan ehdotuksia !
Mulder kirjoitti:Mikä kumma voi olla ku samaa vikaa et jarruttaessa täristää ja jos 80-100km/h jarruttaa rauhallisesti ni tuntuu että lähtee koko etupää hyppimään? Tukivarren helat ja pallonivelet, lähes uudet levyt ja palat uusin ja vielä kallistuksenvakaajan päät tuli vaihettuu, mut sama rynkytys jatkuu. Eipä tuo kaupunki nopeuksissa haittaa, mut pikaset siirtymät alkaa tuttaa ku ihan varmasti alkaa muut paikat hajoo siitä tärinästä. Otsikosta poiketen auto on Fastra 1.6 16v 96. Apuvaa!!!
Ihan sama tilanne, mutta Omega MV6:sessa !!! kun vauhdissa jarruttaa kevyesti, aivan mahtava tärinä. Kun jarruttaa kovemmin, tärinä melkein loppuu. Alatukivarret vaihdettu nivelineen, raidetangon nivelet ehjät, jarrulevyt vaihdettu. Tosin ei varmaan levyissä, koska tärinä miltei häviää kovemmin jarrutettaessa ?
Jos jollain ideoita, mistä seuraavaksi vikaa etsimään, niin tänne vaan ehdotuksia !
Mulla ainakin sama johtu vaan epätasapainosista renkaista.
Tuntuuko sullaki tärinä polkimes? Meinaan keksin tohon niinkin yksinkertasen ratkasun ku takajarrut. Kuulin jostain että jos poljinta täristää ni vois johtuu takajarruista. Kokeilinpa matkalla kotiin nykäistä käsijarrua ni johan alko tärinä. Eli pikaisena diagnoosina vois sanoo et rummut on mun tapaukses kierot. Perjantaina vaihtoon ja sit näkee oliko niistä kiinni. Hämäävintä kyllä on se että tärinä tuntuu myös ratissa ja tuntuu tulevan etupäästä, mutta vissiinki se sit vaan täristää koko koria tjsp ja saa aikaan luuloharhan.
hege kirjoitti:
Tätä jaksan aina ihmetellä että tuota ehdotellaan. Eikö se tärinä muka sitten tunnu ihan ajaessa jos on epätasapainos tai vanne kiero? Siis pointti oli se et sillon ku ei jarrutella vaan huristellaan moottoritie nopeuksia valtateillä.
hege kirjoitti:
Tätä jaksan aina ihmetellä että tuota ehdotellaan. Eikö se tärinä muka sitten tunnu ihan ajaessa jos on epätasapainos tai vanne kiero? Siis pointti oli se et sillon ku ei jarrutella vaan huristellaan moottoritie nopeuksia valtateillä.
No juu siis kyllähän 80 ja 120km/h kohdilla aavistuksen täristi. Mutta jarrutellessa tuntui kyllä paljon enemmän.
täällä rahikaisella sama vika. ku ajaa kovempaa ku kaupunki nopeuksia ja rupee varovasti, jarruttaa alkaa ratti vispaa aivan julmetusti kun taas jarruttaa kovemmin vispausta ei juuri tunne! ajaessa esim. moottoritietä ei vispausta juurikaan tunne! voiko olla ne tukivarren puslat sit loppu? levyt ja kaikki oli suorat ku tarkistin! ja autohan on omega 2.5 td -00 farkku.
Onko Vectrassa sama rakenne kuin Omegassa noiden tukivarsien puslien suhteen?
Jarrutettaessa vähänkään voimakkaammin yli 60km/t nopeudesta vapisee ja tärisee kuin horkkatautinen. Hienoinen tärinä alkaa myös yli 85km/t nopeudesta. Renkaat tasapainotettu juuri ja levyt vaihdettu 80tkm sitten.
Raidetangon päät (4kpl) ovat kylläkin väljät, mutta eihän näillä pitäisi olla tärinään vaikutusta?
astraali 1.8 16v sport kirjoitti:täällä rahikaisella sama vika. ku ajaa kovempaa ku kaupunki nopeuksia ja rupee varovasti, jarruttaa alkaa ratti vispaa aivan julmetusti kun taas jarruttaa kovemmin vispausta ei juuri tunne! ajaessa esim. moottoritietä ei vispausta juurikaan tunne! voiko olla ne tukivarren puslat sit loppu? levyt ja kaikki oli suorat ku tarkistin! ja autohan on omega 2.5 td -00 farkku.
Mulla loppui vispaus kun vaihdoin etualatukivarret molemmin puolin.(en jaksanut heloja irroitella )
pieni tärinä on vielä jarruttaessa, mutta levyt ovat aika kuluneet, että voi johtua niistä ja kallistuksenvakaajan kumit vois myös vaihtaa .
Mulla Tigrassa sama ongelma. Eli pientä tärinää veto/moottorijarrutus päällä ja 80km/h jarruttaessa täristää oikeelta niin maan perkeleesti sekä rattiin että koko autoon.
Mulla oli oikeessa etukulmassa vielä ääntä pitävä etulaakerikin, jonka vaihdon jälkeen tärinä helpotti reilusti.
Oon miettiny kanssa etualatukivarren tai pitkittäistuen puslaa viaksi. Pitäis vaan varmaan jossain vaiheessa siirtää nää ajatukset teoiksi.