Mut on aika jännä et se lyö ihan sika kovalla äänellä pohjaan... Voiko noin kova ääni lähteä jos iskari vain lyö pohjaanlyöntikumiin??? Aika jännä homma ainakin omasta mielestä?! kirjoitti:ei se iskari lyö pohjaan vaan se pohjaan lyöntikumi,niinku pitääkin.mutta lyhyemmällä jousella se vakio p.lyönti kumi pohjaa liian aikaisin.ei se iskari lyö pohjaan ellet ilman jousia ajeleSkelektor kirjoitti:Siis lyhentää pohjaanlyöntikumia ??? Eikös se sit herkemmin vain lyö sit iskarin pohjaan?! kirjoitti:sitä orggis pohjaan löyntikumia PITÄÄ LYHENTÄÄ....esim rautasahalla menee hyvin....noin puolet oon ite ottanu pois.Skelektor kirjoitti:Jees, autoni on Opel Vectra B 1.8 16v ja laitoin siihen -40mm GT Cupline jouset... Ja ennen jousien vaihtoa käytin autoa iskari testissä katsastusasemalla ja tulos oli että iskarit ovat hyvässä kunnossa.
No madallusjousien asennuksen jälkeen takapää toimii loistavasti, mutta etupään iskarit lyö aika ikävästi pohjaan ainoastaan terävissä töyssyissäMuuten kyl etupää toimii loistavasti vaimennukseltaan.
Mä en tiiä varmaks et onko etupään iskarit ns. öljy iskarit, et voisko se olla pohjaan lyönnin ongelma et iskari ei oo tarpeeks jäykkä jne.. Eli täytyykö täs nyt mun ruveta ostamaan matalempia kaasuiskareita keulaan niin sais etupäästä toimivan? Miten jos ostaa matalemmat kaasuiskarit esim. jotka on tarkoitettu -60mm jousille niin käykö nämä samat nuille mun GT Cupline -40mm jousille? Kertokaa viisaammat, please![]()
Ja tuli sit viel mieleen et onnistuisko nuiden paikallaan olevien iskareiden pohjaan lyönti ongelma korjaantuvan esim. korkeemmilla pohjaanlyöntikumeilla?
Ku ei nuissa ns. iskareissa pitäs olla mitään vikaa iskaritestin mukaan niin ei kiinnostas sen takia ruveta niitä vaihtamaan jne...
Ja viel et viisaat nyt kysymys: et mistä nuita korkeempia pohjaan lyöntikumeja sais ja minkä korkuiset niiden sit pitäs olla? Ja minkälainen homma on nuo kumit sit vaihtaa?
Kiitoksia vastauksista etukäteen![]()
Mikähän lie vikana kun iskari lyö edestä pohjaan ??? LUKEKEE
Re: Mikähän lie vikana kun iskari lyö edestä pohjaan ??? LUK
A Vectrassa ei ainakaan etupäässä iskari pohjaa, vaikka olisi jouset ja pohjaanlyöntikumitkin pois. Yläjousilautasen alin kohta osuu iskarin yläpintaan aikaisemmin kuin iskarin varsi pohjaa iskarin sisällä. Takapäässäkin jousilautaset akselin ja rungon puolella pohjaavat ennen kuin iskarista loppuu sisäänjoustovara. Ja näinähän sen pitää ilman muuta mennäkin. Iskarit olisivat rikki yhden ainoan terävämmän röykyn seurauksena, mikäli ne pääsisivät mekaanisesti pohjaamaan. Pohjaamisen kuuluu tapahtua muualla kuin iskarin sisällä. Madallusjousien kanssa käytetään lyhyempiä iskareitä siksi, että muuten lyhyempi jousi ei pysyisi täydessä ulosjoustossa paikallaan. Sisäänjoustomatka ei lyhyemmillä iskareilla lisäänny.
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
Jaa-aveksu kirjoitti:mulla tuli weitecissä asconaan mukana semmoset 2-3cm paksut polyuretaanit pohjauskumit sillon.
se jouston määrähän pitää jonkinlaisena pysyä vaikka madaltaakin.
voihan se olla että lyö kumeja vasten ja kuulostaa pahalta.jos ne on kovin lähellä kun auto laskettuna niin kansii lyhentää niitä sit.
se että jos tilaa lyhennetyn iskarin niin ei se auta periaatteessa jos vika ei ole pumpussa itsessään, koska ulosjoustoahna niistä on lyhennetty tolppa on yhtä pitkä aina.
http://veksu.baanapojat.net/kuvat/Ascon ... 000767.jpg
ascona C:n weitec iskari ja normi sachs, weitec 45mm lyhempi varrelta muuten sama.
taakse oli jopa pitempi se weitec iskari. mutta jousto sit lyhempi.
EDIT: katoin epc:stä ni jos yhtään suhteessa toi kuva niin toi vakio pohjauskumi on madalletulle aivan liian pitkä.
Kummastusta aiheuttaa se että vakio iskareilla + noilla jousilla ei paukaha millään tapaa. Vaikka on samat pohjaanlyöntikumit. Eikös se jousi jousta saman verran sisäänpäin oli iskarina lyhyt tai pitkä. Vakiolla luulisi pohjaavan jopa helpommin, koska se on huomattavasti löysempi
Eli paukaus pitäs tulla molemmilla iskareilla jos pohjaisi, pohjaanlyöntikumihan on jousta varten, jousi siis ei saa pohjata se tekee ilkeetä kaikille osille.
pohjaanlyöntikumit on lyhennetty n.40mm
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
laitetaas tähän ny pohjaanlöyntikumi mallia irmscher http://veksu.baanapojat.net/kuvat/Vectr ... 012293.JPG
tommoset tuli mukana ja siis lyhemmät on eteen ja pitemmät taakse.
tommoset tuli mukana ja siis lyhemmät on eteen ja pitemmät taakse.

Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Tänään vaihdoin etuiskareiden yläpään tuki kumit niin parani huomattavasti keula.. Aikamoinen rako oli konehuoneen puolella vanhoilla kumeilla, nyt uusilla rako umpeentui
Mut en oo vielä uskaltanut katkaista pohjaanlyöntikumeja... Tuntuu vieläkin hassulta et ku iskari lyö pohjaanlyöntikumiin niin kuuluis niin ilkeä pauke mitä edellisissä jutuissa olen maininnut..
Vaikka muut ovat eri mieltä asiasta kuin mie....
Mut en oo vielä uskaltanut katkaista pohjaanlyöntikumeja... Tuntuu vieläkin hassulta et ku iskari lyö pohjaanlyöntikumiin niin kuuluis niin ilkeä pauke mitä edellisissä jutuissa olen maininnut..
Vaikka muut ovat eri mieltä asiasta kuin mie....