X20XEV hukkaa litratolkulla vettä + taistelua myyjän kanssa
Re: X20XEV hukkaa litratolkulla vettä + taistelua myyjän kanssa
Kyllä siihen kansipahvin vaihtoon saa kulumaan enemmänkin kuin vain tiivisteen hinnan. Kansi kannattaa käydä oikaisemassa varmuuden vuoksi, ettei ala uudestaan vuotamaan (n. 45€). Uudet jäähdytysnesteet (n. 15€). Uudet öljyt ja suodatin (n. 30€). Ja tietenkin kaikki tarvittavat välineet, jos niitä ei jo omista (esim. momenttiavain n. 30-50€). Liikkeessä tehtynä tuo tulee maksamaan oman soittokierrokseni perusteella 600-1400€ riippuen siitä tehdäänkö jakopään huolto samalla, jonka osuus on hinnasta noin 200€.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: X20XEV syö nesteitä
Itse olen käynyt nämä kuluttajavirasto sydeemit kertaalleen läpi (valitettavasti). Tuo kyseinen vika menee myyjän virhevastuuseen ja täten liike on velvollinen asian korjaamaan, mene itse liikkeeseen ja näytä dokumentit asiasta (itse tulostin netistä). Jos ei auta niin soita kuluttajavirastoon niin he ottavat yhteyttä liikkeeseen, silloin viimeistään alkaa tulla vipinää kinttuihin. Tsemppiä!Entropia kirjoitti:Soitin auton myyjäliikkeeseen. Heidän yksiselitteinen vastauksensa oli että eivät korvaa euroakaan, koska auto on kuulemma myyty "saattaa olla piileviä vikoja"-alennuksella. Kuluttajariitalautakunta sanoo yksiselitteisesti [lähde 1] että tälläinen ympäripyöreä huomautus ei päde, vaan pitää olla tarkempi (esim. "saattaa olla vikaa moottorissa"). Nyt kun olen tätä asiaa järkeillyt niin luultavasti vika on kiero kansi tai vuotava kannentiiviste. Uusi tiivistehän maksaa Motonetissa 23 euroa, joten kalliista fiksistä ei ole kysymys jos sen itse tekee (ja se sillä tulee kuntoon), mutta pitää nyt ensin katsoa että saadaanko myyjäliike tekemään huollon. Oikeastaan tässä on nyt vain yhdestä asiasta kiinni, miten käy. Nimittäin voiko olettaa että 270 000 km ajetussa autossa on jo kansi kierossa, tai että jäähdytysneste vuotaa pois? Autoa ei ole käytetty väärin. Mitä mieltä olette?
[1] http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
-Opel Calibra -93 2.0 Autom.
Arigato, Razorth.
Arigato, Razorth.
Logistisesti ei nyt ole mahdollisuutta lähteä paikanpäälle myyjäliikkeeseen mutta otan kyllä heti huomenna yhteyttä kuluttajaneuvontaan. He saavat soittaa automyyjälle ja katsoa mitä tapahtuu. Voisitko kertoa hieman enemmän, minkälainen keissi sinulla oli auton virhevastuun kanssa? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.Razorth kirjoitti:Itse olen käynyt nämä kuluttajavirasto sydeemit kertaalleen läpi (valitettavasti). Tuo kyseinen vika menee myyjän virhevastuuseen ja täten liike on velvollinen asian korjaamaan, mene itse liikkeeseen ja näytä dokumentit asiasta (itse tulostin netistä). Jos ei auta niin soita kuluttajavirastoon niin he ottavat yhteyttä liikkeeseen, silloin viimeistään alkaa tulla vipinää kinttuihin. Tsemppiä!Entropia kirjoitti:Soitin auton myyjäliikkeeseen. Heidän yksiselitteinen vastauksensa oli että eivät korvaa euroakaan, koska auto on kuulemma myyty "saattaa olla piileviä vikoja"-alennuksella. Kuluttajariitalautakunta sanoo yksiselitteisesti [lähde 1] että tälläinen ympäripyöreä huomautus ei päde, vaan pitää olla tarkempi (esim. "saattaa olla vikaa moottorissa"). Nyt kun olen tätä asiaa järkeillyt niin luultavasti vika on kiero kansi tai vuotava kannentiiviste. Uusi tiivistehän maksaa Motonetissa 23 euroa, joten kalliista fiksistä ei ole kysymys jos sen itse tekee (ja se sillä tulee kuntoon), mutta pitää nyt ensin katsoa että saadaanko myyjäliike tekemään huollon. Oikeastaan tässä on nyt vain yhdestä asiasta kiinni, miten käy. Nimittäin voiko olettaa että 270 000 km ajetussa autossa on jo kansi kierossa, tai että jäähdytysneste vuotaa pois? Autoa ei ole käytetty väärin. Mitä mieltä olette?
[1] http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Tuli Motonetistä vähän ynnättyä osien hintoja, jos tuon remontin tekisi itse. Kannentiiviste, kansipultit, jakohihna+kiristimet+rullat ja uusi vesipumppu kustantaa noin 160 euroa. Päälle tulee vielä se n. 50 euron arvoinen kannen oikominen (tästä ei ole muuta tietoa kuin Nalenin postaus). Eli reilu 200 euroa menee osiin.
Volkswagen Passat Variant 3BG TDI
Kakkosautona Vectra B X20XEV
Kakkosautona Vectra B X20XEV
^ Noh, tarina lähti siitä kun lunastin Calibran tuosta eräästä autoliikkeestä. Kaikki vaikutti hyvältä ja toimivalta. Kunnes eräänä päivänä, muutama kuukausi eteenpäin automaattilaatikon vikavalo vilkkuu ja auto ei tuntunut kulkevan mihinkään, Siinä sitten vikaa kummastelin ja foorumillekin kirjoittelin. Lopulta sitten soitin kyseiseen liikkeeseen, Pääjehu sitten sanoi että ei kuulu heidän vastuuleen tämä asia. Siinä sitten luurissa väiteltiin ja asiaan ei tullut tolkkua.
Päätin soittaa kuluttajansuojavirastoon ja kysyä mikä on asian laita, siinä pitkät tovit jaariteltiin ja sovittiin että laitan asiasta virallisen valituksen ja korjausvaatimuksen liikkeelle ja he ottavat sinne myös yhteyttä, minä tein työtä käskettyä ja siinä vaiheessa kun oli valitus mennyt perille ja kuluttajansuojaheppu oli sinne soittanut niin pääjehu "yllättäen" tarvitsi lomaa ja lähti kahdeksi viikoksi etelään
Menin sitten liikkeeseen vielä käymään asiasta keskustelemaan ja he tarjosivat että korjauskulut menee 50-50%. Hetken tätä vaihtoehtoa mietin ja sanoin ettei se käy koska ostosta on niin vähän aikaa että auton pitäisi olla täysin kunnossa vaikka Ooppeli onkin. tuumasin siihen sitten että okei, jos ei näy tunnelin päässä valoa niin viedään sitten asiaa pidemmälle kuluttajanriitalautakuntaan. Silloin alkoi tapahtumaan. Auto hinattiin samana päivänä merkkihuoltoon, he tutkivat ja paikansi vian, tilasi osan ja vóila obelix oli taas kulku kunnossa. Maksoin huollon omasta pussistani menin autokauppiaan luo ja hän maksoi kiltisti koko summan takaisin minulle kuittia vastaan, näin oli suullisesti sovittu.
Onneksi kuluttajansuojaviranomaiset ottavat nämä asiat todella hoitoonsa ja käy toimiin välittömästi. Niin ja oman Calsun korjaus maksoi 350e kun vaihteistoon vaihdettiin tunnistin.
Päätin soittaa kuluttajansuojavirastoon ja kysyä mikä on asian laita, siinä pitkät tovit jaariteltiin ja sovittiin että laitan asiasta virallisen valituksen ja korjausvaatimuksen liikkeelle ja he ottavat sinne myös yhteyttä, minä tein työtä käskettyä ja siinä vaiheessa kun oli valitus mennyt perille ja kuluttajansuojaheppu oli sinne soittanut niin pääjehu "yllättäen" tarvitsi lomaa ja lähti kahdeksi viikoksi etelään
Menin sitten liikkeeseen vielä käymään asiasta keskustelemaan ja he tarjosivat että korjauskulut menee 50-50%. Hetken tätä vaihtoehtoa mietin ja sanoin ettei se käy koska ostosta on niin vähän aikaa että auton pitäisi olla täysin kunnossa vaikka Ooppeli onkin. tuumasin siihen sitten että okei, jos ei näy tunnelin päässä valoa niin viedään sitten asiaa pidemmälle kuluttajanriitalautakuntaan. Silloin alkoi tapahtumaan. Auto hinattiin samana päivänä merkkihuoltoon, he tutkivat ja paikansi vian, tilasi osan ja vóila obelix oli taas kulku kunnossa. Maksoin huollon omasta pussistani menin autokauppiaan luo ja hän maksoi kiltisti koko summan takaisin minulle kuittia vastaan, näin oli suullisesti sovittu.
Onneksi kuluttajansuojaviranomaiset ottavat nämä asiat todella hoitoonsa ja käy toimiin välittömästi. Niin ja oman Calsun korjaus maksoi 350e kun vaihteistoon vaihdettiin tunnistin.
-Opel Calibra -93 2.0 Autom.
Arigato, Razorth.
Arigato, Razorth.
Joo, tosiaan unohtu noi kannenpultit siitä listasta. Itse vaihdoin kaverin avustuksella kannentiivisteen tohon Omegaan ja kolmatta sataa euroa sain palamaan osiin ja koneistukseen. Ja aika järjestäen on siellä 50€:n tietämillä tuo kannen oikaisu. Itse kysäisin kahdesta tunnetusta moottorikoneistamosta ja hinnat olivat kahden euron sisällä.Entropia kirjoitti:Tuli Motonetistä vähän ynnättyä osien hintoja, jos tuon remontin tekisi itse. Kannentiiviste, kansipultit, jakohihna+kiristimet+rullat ja uusi vesipumppu kustantaa noin 160 euroa. Päälle tulee vielä se n. 50 euron arvoinen kannen oikominen (tästä ei ole muuta tietoa kuin Nalenin postaus). Eli reilu 200 euroa menee osiin.
Kyllä siitä siis aika nopeasti tulee itse tehtynäkin suurehko lasku.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Oma X20XEV kansiremppa maksoi itse tehtynä noin 500€. Uusin samalla jakopään rojut, ne kun menee mukavasti siinä samalla kun jakopään joka tapauksessa joutuu purkamaan. Lisäksi ostaisin ennemmin suoraan koko yläpään tiivistesarjan, sillä pelkällä kansipahvilla kun homma ei oikein onnistu. Vähintäänkin lisäksi tarvit nimittäin venttiilikopan tiivisteen ja kun kerran kansi on osissa, niin laittaisin kyllä samalla ne venttiilivarrenkumitkin (jotka muuten tulee yläpään tiivistesarjassa).
Omassa tapauksessa lisäkuluja aiheutti kannen täytehitsaus, pitkään jatkunut pahvin vuotaminen kun oli aiheuttanut sen, että vesi oli syönyt alumiiniin uraa itselleen. Lisäksi pakoventtiilit kävivät lasikuulapuhalluksessa ja kansi oikaistiin. Nämä oli ainoat toimenpiteet joita en tehnyt itse.
Tämä oli ihan vaan vertailun vuoksi. Kyllä tuohonkin touhuun nimittäin rahaa saattaa upota ja enemmänkin olisi mennyt mikäli esim. ohjurit olisi olleet kuluneemmat. Tälläistä remonttia oli 280 000 kilometrin kohdilla.
EDIT:
Unohtui vielä mainita että meneehän sinne ainakin pakosarjan ja imusarjan tiivisteetkin.
Omassa tapauksessa lisäkuluja aiheutti kannen täytehitsaus, pitkään jatkunut pahvin vuotaminen kun oli aiheuttanut sen, että vesi oli syönyt alumiiniin uraa itselleen. Lisäksi pakoventtiilit kävivät lasikuulapuhalluksessa ja kansi oikaistiin. Nämä oli ainoat toimenpiteet joita en tehnyt itse.
Tämä oli ihan vaan vertailun vuoksi. Kyllä tuohonkin touhuun nimittäin rahaa saattaa upota ja enemmänkin olisi mennyt mikäli esim. ohjurit olisi olleet kuluneemmat. Tälläistä remonttia oli 280 000 kilometrin kohdilla.
EDIT:
Unohtui vielä mainita että meneehän sinne ainakin pakosarjan ja imusarjan tiivisteetkin.