Omega, kannattaako?

Keskustelua Opeleista
pero
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pero »

Mulla on -88 2.0 CD autom. Ollut jo 12 vuotta ja 350tkm minulla, nyt mittarissa 431 tkm. On ehkä helpompi luetella osat, joihin EI ole tarvinnut puuttua tähän mennessä (joihin aikaisemmissa autoissani olen joutunut kajoamaan): alapallot, perä, vetoakselit kumeineen, takap. laakerit, kardaani, ohjausvaihde, apusimpukka, starttimoottori, vaihdelaatikko (öljyt kyllä vaihdettu 100tkm välein ja suodatin kerran), pääsylinteri ja tehostin, Motronic, suuttimet ja puola, pyyhkijät, turvavyöt, verhoilut (penkit kuin uudet!).

Ainakin kerran on pitänyt uusia: laturi, vesipumppu (2 kertaa), pako-ohjurit + kumit (ei ollut varsinaista tarvetta, mutta kansi oli auki katkenneen tulpan takia), lämppärin kenno (n kertaa, nykyinen varaosa parempi) jarrulevyt (n kertaa, ravistusongelmia, nykyiset yli 100tkm ajettu ja kestää kun vaihdoin ajotyyliä) jarruletkut, bensaputket kaikki (vittumaista hommaa) takarungon puslat, etualatukivarsien puslat (yritin parantaa sivutuuliherkkyyttä, mutta on ominaisuus) koiranluut (n kertaa) raidetangon päitä (n kertaa), bensatankki, bensapumppu, etupyörien laakerit, etujarrusatulat, nopeusmittari, lämppärin puhallin, -katkaisija, -etuvastus, sytytysjohdot (n kertaa), jakajan kansi ja pyörijä varmuuden vuoksi, 1 x sähköikkunan moottori ja 1x ikkunavivusto, kiertovesipumppu (ei pakollinen), tasonsäätökompura (ei pakollinen mutta hyödyllinen)jne, jne

Tietenkin pakoputkia, iskareita, jarrupaloja jne on pitänyt uusia, en muista monestiko. Käsijarrurummut vaatii täydellisen rebuildin kolmen vuoden välein.

Ylläpitoa helpottavia pikkujuttuja:
- parin vuoden välein etusisälokarit irti ja puoli kiloa multaa molemmilta puolilta pois.
- Kerran vuodessa lämppärin puhallin esille (samalla voi laittaa sisäilmasuodattimen kesäksi) ja kaikki kerääntynyt paska pois. Kerää uskomattomasti roskaa sen tuulilasin alareunan muovilärpsyn alle.
- Puhaltimen pienintä nopeutta ei kannata käyttää. Polttaa etuvastuksen jos puhallin vähänkin jäykkänä tai roskainen
- jos vielä maavaransäätökompura käytössä kannattaa se suojata vasemman takapyörän roiskeilta ja laittaa ilmanottoletku tavaratilan puolelle ja laittaa päähän bensansuodatin ilmansuodattimeksi.
- Farmarin isommat takasatulat (35mm->38mm) poistaa liiallisen jarrujen etupainoisuuden ja takalevyt alkaa kestää paremmin kun joutuvat töihin. Muutosta ei kannata mainostaa katsastuksessa.
- Valot vaatii ohitusreleet, piuhat on tosi ohuita
- Lämppäriiin voi tehdä ohitusleikkauksen niin, että vettä ei tarvi kierrättää helteellä kennon läpi. Motonetistä löytyy sopivia venttiileitä. Vaikutus kyllä aika pieni.

No jopas tuli pitkä juttu...

Osat on halpoja, saatavuus hyvä ja vaihtaminen helppoa. Vähän niinkuin Ladassa...

Mutta se ruoste on suurin harmi. Kun on kunnolla päässyt alkuun, ei siitä enää hyvää tule kuin purkamalla koko auto ja avaamalla saumat jne. Nyt on uusittu takakaaret, paikattu helmoja, tuulilasin yläreuna (taas ruosteesssa)Kun kyseessä ei ole mikään harvinaisuus tms ei mihinkään suureen projektiin kannata tietenkään ryhtyä. Aikansa paikkaa ja paalaa koko paskan kun kone ja kori alkaa olla yhtä aikaa loppu. Tuntuu vaan ettei koneesta tule loppua...

Kaikesta huolimatta seuraava auto on mitä todennäköisimmin Omega!
sami vaan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sami vaan »

On 2003-08-21 17:47, turbobliz wrote:
vanha, halpa ja hyvä on vaikea yhtälö. Ei sille voi oikein mitään.
Halpa ja hyvä on suhteellinen käsite. Nykyinen 340:nen on sikahalpa ja melkohyvä, eli jos Vectra/Omega on yhtään parempi ~7 vuotta uudempana (TMn testeistä näin vois kuvitella, Vectra voitti 89 TM testin :smile:) niin sitten minulla olis minun mielestä ihan hyvä perheauto :smile: Varaosahinnat ei vaan sais nousta, ajettavuus sais vähän parantua, melu laskea ja koneen tulis olla yhtä vahva, ja pieni lisätilakaan ei olisi pahitteeksi.
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Kaikesta huolimatta seuraava auto on mitä todennäköisimmin Omega!
Jotenkin mustakin tuntuu siltä,että seuraava auto ompi Ou-mega(Caravan).Vähintään -98 tai uudempi,kun kuulemma on jo käytetty galvanoitua peltiä ja se on jo ihan tervetullutta myös Opeliin...

Viimeksi mulla on ollut kaksi samanlaista autoa peräkkäin 80 luvulla,Kombi Ladoja
- Historia toistaa itseään? :grin:
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Halpa ja hyvä on suhteellinen käsite. Nykyinen 340:nen on sikahalpa ja melkohyvä, eli jos Vectra/Omega on yhtään parempi ~7 vuotta uudempana (TMn testeistä näin vois kuvitella, Vectra voitti 89 TM testin :smile:) niin sitten minulla olis minun mielestä ihan hyvä perheauto :smile: Varaosahinnat ei vaan sais nousta, ajettavuus sais vähän parantua, melu laskea ja koneen tulis olla yhtä vahva, ja pieni lisätilakaan ei olisi pahitteeksi.
Omegalla saat ministeritason kyydit 340 verrattuna,eikä tarvii takamatkustajien olla pää katossa.Eikös 340 (Daf)ole takaveto,jossa vaihdelaatikko on takana?

Hommaat vaan sellasen yksilön jolla ei ole kauhean montaa omistajaa,kiertopalkinnoissa kun jää korjaukset yleensä seuraavalle tai sitä seuraavalle...
pero
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pero »

Unohdin edellä olleessa vuodatuksessa ensimmäisen 430tkm aikana vaihtoa vaatineista osista mainita jäähdytin, viskokytkin, etujouset 2 kertaa ja takajouset kerran (katkeaa), vilkkurele, bensapumpun rele, pissapojan pumppu. Siis aika vähän...
Vastaa Viestiin