egr tukittu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
B-Type
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja B-Type »

Mun vecculista (1.6 -99) kuulostaisi tulevan samanlaiset äänet, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.
Kun kiihdyttää kylmänä kiekat 3000:een ja vaihtaa isommalle, pärähtää koneessa jokin.
Ääni kuulostaa tosiaankin ihan kuin pakosarjassa olisi vuoto tai sitten vaihteenvaihto aiheuttaisi pakosarjan suojapeltiin räminältä/rämähdykseltä kuulostavan äänen, se alkaisi resonoimaan.

Pitemmän ajon jälkeen ja koneen ollessa lämmin, kuuluu konehuoneesta pientä raplatusta, joka nopeutuu kierrosten noustessa.

Ääntä on metsästetty monessakin eri huoltolaitoksessa, Opelilla hitsasivat suojapellin kiinni pakosarjan etummaiseen kiinnikkeeseen (oli muuten päässyt irtoamaan aika pahasta, makasi pakosarjaa vasten), ei auttanut.
Toisessa paikassa äänen lähteeksi arveltiin laturin hihnan kiristäjän laakereita, vaihdettiin kiristäjä (oli laakerit menny), ei auttanut sekään.
Voiko nyt olla mahdollista, että ilmapumppuhärdelli on syyllinen äänen syntymiseen vai pitäneekö suojapellit tarkistaa uudelleen?
EGR on kyllä puhdistettu karstasta ja todettu toimintakuntoiseksi.

<font size=-1>[ This Message was edited by: B-Type on 2003-08-22 10:59 ]</font>
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

No lämpimänähän se pumppu ei edes käy, joten se "raplatus" ei voi kyllä johtua siitä.

-Mikko
Audi S4 Biturbo
dimmu.burger
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja dimmu.burger »

On 2003-08-21 00:35, Tuomas wrote:
Ei se turhan takia siellä ole, aika erikoista pelkän äänen takia sitä sieltä poistaa.
joo, toi pumppu tyontää lisäilmaa katalysaattorille kylmäkäynnin aikana helpottamaan hiili-yhdisteiden hajoamista. Itsellä humisee 2-5 minuuttia riippuen kelistä. En tiedä kuinka eko-laite tuo on, mutta voihan sitä verrata käytössä ja ilman haistamalla pakokaasua - luulisi olevan joku ero kärtsyssä.
Jaanz
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaanz »

Toisioilma-pumpusta lienee siis kyse? Ainaki mitä itse olen tuollaisen repinyt(/vaihtanut) irti, niin ne pahvit (suodatin) murentuu aika helposti ja täynnä on ollut kaikenmaailman sontaa.
Vastaa Viestiin