Remmi ahtimista
Kyllähän säätöjä tehdessä kannattaa lähinnä CO ja HC linjalla pysyä, sillä NOx mittareita on vielä harvassa paikkaa.
CO ja HC on se mistä yleensä jäädään kiinni, NOx päästöt ovat ongelmana yleensä laihaseosmoottoreilla ja laihalla seoksella.
Kuitenkin periaatteessa toimivalta autolta saattaa olla hankala päästä noista läpi vakionakin. Noin 100 tkm 20SEH => C20NE ohjainlaitteella ja uudella lambdalla/katilla jäi menemättä läpi VTT testissä. Siis kyseessä on tarkka testi.
Itse ajattelisin Mekaanista ahdinta
- vakio puristukset
- unchip tai vastaava alkuperäisen ECUn rinnalle laitettava ohjainlaite
- kytkeytyy koneen ollessa lämmin
- kytkettävä remmiahdin (ohituskanavalla), joka kytkeytyy esim. 3000 rpm ja riittävällä kuormituksella, kytkeytymisraja sellaiseksi, jota ei tule vastaan päästötestissä, siis mentäisiin päästötesti läpi auton vakiokartalla
- tämä rajoittaa matalaksi ahdot ja vaatii ahtoilman jäähdytyksen, silti maksimitehoista tingitään, mutta VÄÄNTÖ
- uusi katti ja lambda testiin
Joskus oli netissä saksalaisella sivulla yli 300 auton päästötestitulokset käytettynä, joten sieltä näkisi, missä tulevat, normiautolla ahistaa jos ahistaa. Sillä taisi olla yli 50% hylsyä näistä käytettynä mitatuissa autoissa.
j.h
CO ja HC on se mistä yleensä jäädään kiinni, NOx päästöt ovat ongelmana yleensä laihaseosmoottoreilla ja laihalla seoksella.
Kuitenkin periaatteessa toimivalta autolta saattaa olla hankala päästä noista läpi vakionakin. Noin 100 tkm 20SEH => C20NE ohjainlaitteella ja uudella lambdalla/katilla jäi menemättä läpi VTT testissä. Siis kyseessä on tarkka testi.
- vakio puristukset
- kytkettävä remmiahdin (ohituskanavalla), joka kytkeytyy esim. 3000 rpm ja riittävällä kuormituksella, kytkeytymisraja sellaiseksi, jota ei tule vastaan päästötestissä, siis mentäisiin päästötesti läpi auton vakiokartalla
- tämä rajoittaa matalaksi ahdot ja vaatii ahtoilman jäähdytyksen, silti maksimitehoista tingitään, mutta VÄÄNTÖ
Joskus oli netissä saksalaisella sivulla yli 300 auton päästötestitulokset käytettynä, joten sieltä näkisi, missä tulevat, normiautolla ahistaa jos ahistaa. Sillä taisi olla yli 50% hylsyä näistä käytettynä mitatuissa autoissa.
j.h
Re: Remmi ahtimista
Tuo nyt on enempi sopiva johonkin litraseen peliinjapex kirjoitti: esim eaton 45
Eiköhän se nyt kuitenkin toimis jollain muulla hihnalla paremminjapex kirjoitti: laturin hihnalle tulee ahdin??
kiitoksia paljon!!
Taas ollaan viisampia ooppeleiden puolesta
no täytyy tässä kovasti miettiä että miten niitä hevosia otetaan, no alkutalvesta sit aletaan...
luulen että ainakin siihen 2.0 moottoriin lankeen ahdetaan nyt millä ahdetaan =)
Olin itse kyllä silläkannalla että remmiahdin nokkahihnan väliin tulee mutta joku tolkutti sen toimivan myös laturinhihnan välityksellä. kummin parempi luulisin nokan.
luulen että ainakin siihen 2.0 moottoriin lankeen ahdetaan nyt millä ahdetaan =)
Olin itse kyllä silläkannalla että remmiahdin nokkahihnan väliin tulee mutta joku tolkutti sen toimivan myös laturinhihnan välityksellä. kummin parempi luulisin nokan.
Miksipä ei
- vakio puristukset
siis tarkoitat että olisi järkevintä käyttää mekaanista ahdinta..
mutta miten toimii vasta lämpimänä kytkeytyvä?? jonkui sortin mangneetilla tyyliin: ilmastoinnin kompressori, siis vastaava päälle kytkeminen.
mistäköhän kannattaisi mokomia ruveta metsästämään???
ettei kaikkia tarvitsisi rakentaa mummon vanhasta jätemyllystä
hehee nojoo!!
- vakio puristukset
siis tarkoitat että olisi järkevintä käyttää mekaanista ahdinta..
mutta miten toimii vasta lämpimänä kytkeytyvä?? jonkui sortin mangneetilla tyyliin: ilmastoinnin kompressori, siis vastaava päälle kytkeminen.
mistäköhän kannattaisi mokomia ruveta metsästämään???
ettei kaikkia tarvitsisi rakentaa mummon vanhasta jätemyllystä
Miksipä ei
Re: kiitoksia paljon!!
Eikös g-volkkaritki pyöritä sitä kuuluisaa gee-ahdinta laturinremmillä. Tosin kun se x20xev vakioremmikin on kilometrejä pitkä ja laitteita tuhansia, niin tulis aika pitkälle remmille tarvetta. Ja ens alkuun voi olla hyvä, että ahtimen pyörittämiseen kuluva teho saadaan ulos piipun toisesta päästä. Helpoin ois varmaan laittaa opc-tekniikka.japex kirjoitti:Taas ollaan viisampia ooppeleiden puolestano täytyy tässä kovasti miettiä että miten niitä hevosia otetaan, no alkutalvesta sit aletaan...
(varmasti helppo löytää ja edullinen hinnaltaan
Menee hankalaksi, olen samaa mieltä, sillä kyseessä on vähäpäästöinen auto, jos helppoa haluua, niin lukee tekniikan maailmaa ja kuvittelee (sen minä olen valinnut).
Juu, ei ole helppoa, jos on huonoissa väleissä mummon kanssa ja mummolla kovasti käyttöä hetekalle öisin.
Magneettikytkimiä löytyy kovasti erikokoisia ja -laisia, sillä niitä käytetään ilmastoinnissa ja monissa muissa teknisissä laitteissa.
Volvo Trucksin puolelta löytyy ainakin Volvo kuorma-autoissa käyttämä, pitäs koon riittää.
Pienen linjaauton ilmastoinnin kompuran kytkin voisi olla OK (en tiedä).
Juu, ei ole helppoa, jos on huonoissa väleissä mummon kanssa ja mummolla kovasti käyttöä hetekalle öisin.
Magneettikytkimiä löytyy kovasti erikokoisia ja -laisia, sillä niitä käytetään ilmastoinnissa ja monissa muissa teknisissä laitteissa.
Volvo Trucksin puolelta löytyy ainakin Volvo kuorma-autoissa käyttämä, pitäs koon riittää.
Pienen linjaauton ilmastoinnin kompuran kytkin voisi olla OK (en tiedä).
En tarkottanu etteikö sitä magneettikytkintä siihen sais toimiin, oishan tommonen systeemi hyvä ku sais ahtimen pois toiminnast, mut lähinnä sitä et miten ton ahtimen ohittaisit ku se ei pyöri? Täytyy sen koneen sillonki ilmaa saada. Ite meinasin pistää kiinteesti pyöriin, rakentaa vaan toisesta kaasuläpästä bypassit sihen jollonka ahdin ei pintakaasuilla juuri ota tehoja, siirtää vaan ilmaa läpitte.
Hieman off-topiccina, mutta postaan kuitenkin.. Tuossa on entisellä opettajallani projektina Datsun 240z, turbotettuna. Hän vaan puhui, että holsettiin saisi sarjaa, jolla ahtimelle otettaisiin veto hihnalta 0-4000rpm ja 4000rpm kohdalla kytketään veto pois päältä sähköisesti, jolloin ahdinta pyörittää pakokaasut 4000rpm->.
VW Golf IV Variant 1.9TDi '01
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Re: Remmi ahtimista
Jepu..ast kirjoitti:Tuo nyt on enempi sopiva johonkin litraseen peliinjapex kirjoitti: esim eaton 45