Pierburgin saatana kylmällä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jaakko.H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Jaakko.H »

Jarpatus kirjoitti:olio: Joo vaan onko ruiskukadetti? Sehän minua lähinnä kiinnostaa, tuo ruiskupuoli. Jos on ruisku niin sitten voisi kovasti kiinnostaakkin :)

Noita muita annettuja niksejä pitää viikonloppuna alkaa tarkemmin miettimään, kiitokset niistä!

T. Jari
empä tiiä tuosta 1-pisteruiskusta ainakaa.ei oikein tunnu toimivan bensansaanti ku tökkii ym paskaa..
Jarpatus
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jarpatus »

Joops on tässä tullut jokunen viikko tunnusteltua ja ihmeteltyä kaasuttimen toimintaa ja vihdoin taisin löytää käynnistystekniikan jolla lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Eli päättelin notta vika ei ole sytkäpuolella koska riippumatta siitä satoiko saavista kaatamalla vai oliko kuivaa, käynnistys oli oikukasta. Samoin bensansaanti varsinaisesti ei takkuillut, koska käynnistyttyään ja lämmettyään ei minkäänlaisia ongelmia ollut. Lisäksi havaitsin, että kesken käynnistysneuvvottelujen (kaasun pumppaamista ja kone pyörii juuri ja juuri) saattoi tapahtua "jotain" ja yhtäkkiä kone alkoikin käymään hienosti.

Eli, joku kaasuttimen läppä tai osa siellä on jumissa, joka joskus toimii normaalisti, joskus ei toimi ollenkaan ja joskus kesken starttiprosessin napsahtaa toimimaan. Koska olen tehnyt tuohon käsiryypyn (vaijeri käyttää jousen kautta alkuperäistä vesikellon vipua), ajattelin että kyllä se ryyppyläppä nyt ainakin toimii, mutta taisi olla turha luulo ja nimenomaisesti ryyppyläppä tahmaa. Vaikka ryypyn vetäisisi vaijerista täysille, taitaa se joissain tilanteissa jäädä pois päältä - sehän taitaa monen jousen kautta kuitenkin se läppä liikkua, joten voihan se jumitttaa. En ole kyllä tarkastanut kaasaria ihmettelemällä, mutta näin vaikuttaisi olevan.

Käynnistystekniikaksi hioutui sitten vääntää ryyppy hitaasti päälle, painasta pari kerta hitaasti kaasua ja startata. Heti huomaa, menikö ryyppy päälle - lähtee paremmin kuin uusi mersu jos kaikki toimii, mutta sahaa jos ei. Jos ei lähde, niin ryyppy hitaasti pois ja hitaasti päälle, kaasua hitaasti ja startti. Kertaakaan ei ole vielä kolmatta kertaa tarvinnut startata.

Eli problem solved, kiitokset vain kaikille avusta ja vinkeistä :) Jokuhan ryyppyä ehdottikin ja oikeassa oli. Voisi varmaan koittaa puhdistella noita ryyppymekanismeja, mutta toisaalta ei jaksa.

Ps. Sitä pitää vielä ihmetellä, että miten hemmetissä tuommonen 87 kaasutinlousku ihan oikeasti lähtee paremmin käyntiin kuin uudet ruiskukoneet. Starttimoottorin tartte kuin parin puristuksen yli vääntää niin jo hörisee. Kaikkia uusia autoja joita olen ajanut, saa startata sen sekunnin.

T. Jari
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

...niin sitä mä vaan vielä, että siinä pitää olla aika varovainen, kun vääntelee sitä vesikellon vipua...kun se on tarkoitettu toimimaan siten, ymmärtääkseni, että kun kaasun painaa pohjaan tai koneen puolelta vaijerin vetää pohjaan, niin sitten vasta kaasarin mekanismi vapauttaa sen ryyppyläpän kiinni(=ryyppy päällä) sillä jousella. Jos sitä vesikellon vipua kääntää voimalla, niin sen vivun yhteys sinne kaasariin eteenpäin voi katketa, siellä on muoviosia välissä, niin kävi mulle yhessä kaasarissa...varovaisuutta...
Jarpatus
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jarpatus »

Hyvä pointti. Itselläni kuitenkin on tuo vaijeri vielä jousen välityksellä ryyppykellon muovisessa vivussa, joten sen luulisi vähän avittavan. Toisaalta jos jousi menee nahnikkaan ja vipua vaan vääntää, niin naps voi käydä.

Vaan kenenkähän taulapään idea on ollut laittaa kaasuttimeen muovia?! -35 astetta ja siinä on muovi kovilla. Ihme että on kestänyt...

T. Jari
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joo, niin hölmöltähän se vaikuttaa, se oli vielä muistaakseni joku välitysratas...joka lohkes kun oikein käsivoimin yritti sitä ryyppyä "säätää".
asko75
'Kadett'
'Kadett'

Re: Pierburgin saatana kylmällä

Viesti Kirjoittaja asko75 »

Moi,mulla on ihan samaa ongelmaa vm.1986 1.6S E Kadettin kanssa.Mun lähtee kyllä käymään kylmänä(kunhan vaan ekaks polkee kaasua muutamia kertoja,että saa painetta pumpulle),mutta se ei suostu käymään kun kone lämpee.Kauhee rykiminen ihan ku ei sais ruokaa tarpeeks tai liikaa.Koitettu on säätää suuttimista käyntiä tuloksetta.Kaasari on siis varajet2 ja käsiryypyllä.Ryyppy toimii ok.Ja sitte ihmetyttää ku kaasarissa on vaan yks paikka letkulle(tuloletku) ja kuitenkin tankkiin tulee myös paluuletku.Miten noi letkut kuuluu oikeen liittää?Ja toinen ihmetyksen aihe,miksi suodatin ei täyty?Siinä on ihan pikkutippa bensaa ku auto käy ja pumppu nostaa.Pumppu on uusi.Antakaas joku viisaita neuvoja.Voi laittaa vaikka sähköpostiakin mulle osoitteeseen:asko.lehtikangas@hotmail.com Ajattelin kyllä tässä koittaa puhdistaa kaasarin ja kokeilla olisko siitä jotain apua.Alkaa tuntumaan,että tuon mallin kadett on täys fiasko.
Vastaa Viestiin