Astra G etupään ulina
Kai se on vietävä jonnekin kattottavaksi, jospa osaisivat sanoa...75% todennäköisyydellä sanoisin kyllä olevan laakeri.
Kun en oikeen usko että jarruista tuollainen elämä lähtee kun eivät lämpene, ja vetareihin en usko kun samaten ulisee vedossa ja vedotta, eikä kuulu pienellä nopeudella käännettäessä.
Näillä tiedoilla mun kaaliin ei mahdu muuta kuin laakeri, kertokaapa joku jos olisi jotain muuta ideaa!
Kun en oikeen usko että jarruista tuollainen elämä lähtee kun eivät lämpene, ja vetareihin en usko kun samaten ulisee vedossa ja vedotta, eikä kuulu pienellä nopeudella käännettäessä.
Näillä tiedoilla mun kaaliin ei mahdu muuta kuin laakeri, kertokaapa joku jos olisi jotain muuta ideaa!
Onko minulla sama ongelma, siis laakeri vai jarrut?
Auto Astra 2001 ajettu hiukan yli 50tuhatta
Ei aina, mutta joskus loivasti kaartaen kuuluu keulalilta (lievää) vikinää, en osaa paikallistaa varmuudella kumpi puoli, ehkä molemmat vuoronperään.
Kevytkin jarrun painaminen lopettaa vikinän välittömästi, muttei pysyvästi!
Voisiko olla että jarrut laahaa? Vai laakeri, vai napa löysällä??
Asiantuntijat puhuvat jarrujen herkistämisestä, jota nyky huolloissa ei enää tehdä. Miten tämä tapahtuu, onko neuvoja tee-se-itse operaatioon?? (amatööri taas kyselee)
Mitään voimakasta pauketta ei (vielä) kuulu, joka ainakin tarkoittaa laakerin täydellistä tuhoa, kokemuksesta tiedän
PS. tämä auto ei ollut Opel
Ei aina, mutta joskus loivasti kaartaen kuuluu keulalilta (lievää) vikinää, en osaa paikallistaa varmuudella kumpi puoli, ehkä molemmat vuoronperään.
Asiantuntijat puhuvat jarrujen herkistämisestä, jota nyky huolloissa ei enää tehdä. Miten tämä tapahtuu, onko neuvoja tee-se-itse operaatioon?? (amatööri taas kyselee)
Mitään voimakasta pauketta ei (vielä) kuulu, joka ainakin tarkoittaa laakerin täydellistä tuhoa, kokemuksesta tiedän
epäilen jarruja.... mulla on saman vuotinen astra 1.8 sportti ja takajarrun kans ongelmii.... joutuu vaihtaan koko satulan.... ajettu 85tkm....
Ainakin tossa 1.8 01 vuosimallissa on takana alkuperäiset satulat Bosch merkkiset mutta kun niissä on ollut niin paljon vikoja ne tulee nykyään Lucas merkkisinä ja joutuu vaihtaan molemmat satulat kerralla ja käsijarruvaijerit myös... Lucasissa erilainen kiinnytys tuolle käsijarrulle....
Jännä juttu et jos niin paljon ongelmii kerta jarruis et tarvii merkkikin vaihtaa ni luulis et GM tulis vastaan mut ei!!!!
Ainakin tossa 1.8 01 vuosimallissa on takana alkuperäiset satulat Bosch merkkiset mutta kun niissä on ollut niin paljon vikoja ne tulee nykyään Lucas merkkisinä ja joutuu vaihtaan molemmat satulat kerralla ja käsijarruvaijerit myös... Lucasissa erilainen kiinnytys tuolle käsijarrulle....
Jännä juttu et jos niin paljon ongelmii kerta jarruis et tarvii merkkikin vaihtaa ni luulis et GM tulis vastaan mut ei!!!!
Astra G pitää ääntä
Suoraan kun ajaa niin kuuluu semmoinen pieni jurina ja ääni voimistuu auton nopeuden myötä. Alkaa n. 60km/h vauhdissa. Jos ottaa vaihteen pois päältä ja kaasuttelee niin ääni kuuluu auton nopeuden, ei moottorin kierrosluvun mukaan.
Kokeilin veivata siksakkia 60-80 vauhdissa ja oikealle käännettäessä jurina kuului voimakkaammin kun suoraan ajaessa. Vasemmalle kääntäessä ääntä ei kuulunut.
Väljyyttä ei tuntunut missään pyörässä, ja pyörät pyörivät vapaasti kun auto oli tunkilla. Renkaissa tai lokareissa ei ollut minkäänlaisia hankausjälkiä. Renkaat eivät olleet kuluneet epätasaisesti. Ajon jälkeen oikea vanne oli hieman kuumempi kuin vasen, kun kädellä lämpötilaa kokeili.
Olisikohan tässäkin sitten laakeri rikki...???
Kokeilin veivata siksakkia 60-80 vauhdissa ja oikealle käännettäessä jurina kuului voimakkaammin kun suoraan ajaessa. Vasemmalle kääntäessä ääntä ei kuulunut.
Väljyyttä ei tuntunut missään pyörässä, ja pyörät pyörivät vapaasti kun auto oli tunkilla. Renkaissa tai lokareissa ei ollut minkäänlaisia hankausjälkiä. Renkaat eivät olleet kuluneet epätasaisesti. Ajon jälkeen oikea vanne oli hieman kuumempi kuin vasen, kun kädellä lämpötilaa kokeili.
Olisikohan tässäkin sitten laakeri rikki...???
astra1.6 kirjoitti:Onko minulla sama ongelma, siis laakeri vai jarrut?
Asiantuntijat puhuvat jarrujen herkistämisestä, jota nyky huolloissa ei enää tehdä. Miten tämä tapahtuu, onko neuvoja tee-se-itse operaatioon?? (amatööri taas kyselee)![]()
Mitään voimakasta pauketta ei (vielä) kuulu, joka ainakin tarkoittaa laakerin täydellistä tuhoa, kokemuksesta tiedänPS. tämä auto ei ollut Opel
Uskaltauduin sitten irrottamaan jarrut, ei se ollut mikään mahdottoman vaikea juttu, mutta näin amatööriksi hieman hirvitti...
Ehkä jarrujen kitinä hieman vaimeni, mutta ei kokonaan. Tuolle jarrusylinterille/männälle ei varmaan uskalla mitään itse tehdä, vai? Mikäli jarrut edelleen laahaa, niin eihän vika voi olla kuin sylinteri tukossa?

-
Osku
Itselläni juuri sama tilanne, pitäisi tutkia asiaa kunhan jaksaisi...astra1.6 kirjoitti:Ei aina, mutta joskus loivasti kaartaen kuuluu keulalilta (lievää) vikinää, en osaa paikallistaa varmuudella kumpi puoli, ehkä molemmat vuoronperään.
Todennäköisesti jarruista se ääni tulee, voi olla ihan vaikka joku pikkukivi jarrulevyn ja -kilven välissä, tms.
astra1.6 kirjoitti: Tuolle jarrusylinterille/männälle ei varmaan uskalla mitään itse tehdä, vai? Mikäli jarrut edelleen laahaa, niin eihän vika voi olla kuin sylinteri tukossa?
Irrota se toinen jarrupala pois siitä sylinterin päältä ja paina hieman jarrua, niin näet tuleeko mäntä ulospäin sylinteristä. Kannattaa painaa poljinta ensin varovasti, ettei mäntä pulpahda kokonaan ulos - tosin ei se kovin helposti sieltä tulekkaan...astra1.6 kirjoitti: Asiantuntijat puhuvat jarrujen herkistämisestä, jota nyky huolloissa ei enää tehdä. Miten tämä tapahtuu, onko neuvoja tee-se-itse operaatioon?? (amatööri taas kyselee)
Toinen vaihtoehto on puristaa isoilla pihdeillä mäntää sisäänpäin - hiukan jäykkä se voi olla, mutta siitäkin näkee liikkuuko se.
Nappaa liukutapit irti (noissa kuvissa ne kiiltävät tapilla, joilla myös jarrusatula kiinnitetään), puhdista ne ja lopuksi voitele ne tuolla äsken mainitsemallani jarrukumirasvalla - tavallinen vaseliinikin kai menettelee. Kannattaa myös puhdistaa hiomapaperilla kaikki pinnat joihin jarrupalat koskettavat.