tiuhti kirjoitti:noista enkeleistä sen verran ku itse ostin just kyseiset sonarin tummapohjaiset enkelit...
niissä tulee yks punanen ja yks musta johto kummastakin parkkirinkulasta eli 2klp mustia ja 2kpl punasia... elikkäs miten ja minne mun pitäis noi johdot liittää, että saisin rinkulat toimimaan samaan aikaan ajovalojen kanssa ja sit myös parkkina ilman ajovaloja tietenkin.. ??
eli vähän tyyliin ku bemareissa palaa noi enkelit..
Oli täällä foorumilla jossain juttua tästä.....
Mutta kuitenkin, pistät ajovalo katkaisijasta parkki asennon päälle ja menet yleimittari kädessä konehuoneen puolelle mittaamaan johtosarjasta mihin johtoon tulee jännite.
Sitten laitat ne "silmiltä" tulevat mustat mustien kanssa kimpaan ja ne punaset johdot siihen johtoon mihin tuli parkki asennossa jännite.
Tarpeeks vaikeesti selitetty?
Tarvii varmaan kuvaa ottaa kohta kytkennästä, kun suhteellisen monelle tuntuu olevan aika vaikea kytkentäoperaatio
tiuhti kirjoitti:noista enkeleistä sen verran ku itse ostin just kyseiset sonarin tummapohjaiset enkelit...
niissä tulee yks punanen ja yks musta johto kummastakin parkkirinkulasta eli 2klp mustia ja 2kpl punasia... elikkäs miten ja minne mun pitäis noi johdot liittää, että saisin rinkulat toimimaan samaan aikaan ajovalojen kanssa ja sit myös parkkina ilman ajovaloja tietenkin.. ??
sullahan on noissa sonareissa siinä reunaassa (auto keskellä) se hehku polttimo... kytket niiden johtoihin vain noi rinkuloiden johdot.. ja jos et halua että palaa se "hölmö" hehku niin johto niiltä poikki.. niin tehtiin muijan vecuun niin palaa pelkät ne rinkulat..
sullahan on noissa sonareissa siinä reunaassa (auto keskellä) se hehku polttimo... kytket niiden johtoihin vain noi rinkuloiden johdot.. ja jos et halua että palaa se "hölmö" hehku niin johto niiltä poikki.. niin tehtiin muijan vecuun niin palaa pelkät ne rinkulat..
Itseasiassa mäkin laitoin noitten hehkujen johtoihin noi rinkulat
Eli punaset valkosen kanssa kimppaan ja musta mustien kanssa, ja makuasia haluaako että ne pisteet paistaa niissä sisäkulmissa. Itse kans pistin johdon poikki hehkulta ja apicot päihin, että tarvittaessa saa takasin helposti jos haluaa....
siis ei nyt tajua!!! b1 carellot vaihdettu b2 carelloihin, b1 carelloissa pyöreä 4 johtoinen liitin ja b2 carelloissa suorakaiteen muotoinen 4 johtoinen liitin. Missähän mahtaa olla vika kun valot laittaa päälle ja kytkee oikein liittimet, tässä tapauksessa abikot korvaavat tuon suorakaiteen muotoisen tällä hetkellä ja toisessa päässä on vastaliitin tuolle b1 pyöreälle, niin syttyy lyhyet ja pitkät!?? Vanhaan lamppuun pistää vanhalla liittimellä kiinni niin lyhyet toimii ihan oikein ja pitkät syttyy ihan oikein. Sama mitenpäin noita pyörittelee niin sama vaikutus tai sitten ei syty pitkät vaikka lyhyet palaa oikein?? Ei voi 4 johtoa olla näin vaikee kytkeä.
JJ kirjoitti:siis ei nyt tajua!!! b1 carellot vaihdettu b2 carelloihin, b1 carelloissa pyöreä 4 johtoinen liitin ja b2 carelloissa suorakaiteen muotoinen 4 johtoinen liitin. Missähän mahtaa olla vika kun valot laittaa päälle ja kytkee oikein liittimet, tässä tapauksessa abikot korvaavat tuon suorakaiteen muotoisen tällä hetkellä ja toisessa päässä on vastaliitin tuolle b1 pyöreälle, niin syttyy lyhyet ja pitkät!?? Vanhaan lamppuun pistää vanhalla liittimellä kiinni niin lyhyet toimii ihan oikein ja pitkät syttyy ihan oikein. Sama mitenpäin noita pyörittelee niin sama vaikutus tai sitten ei syty pitkät vaikka lyhyet palaa oikein?? Ei voi 4 johtoa olla näin vaikee kytkeä.
Mulla tuotti tohon Vectraan kanssa tunnin päänvaivaa kun valokytkennät vittuili. Tosin mulla oli niin, kun pitkät laitto päälle niin parkit sammu. Muistaakseni maapiuhan olin kytkenyt vahingossa parkin virtajohdon kanssa ristiin tms. Mutta meni tosiaan tunti kun meinas kiehahataa mikä mättää.- Yleismittarilla kävin sitten joka nasta uudelleen läpi kahteen kertaan ennekuin tajusin oman kämmini...
Oisko maajohto kytketty vääröön nastaan?
tarvii tuossa iltapäivällä ottaa toinen lamppu irti ja mittailla. ostaa repullinen sulakkeita ja parkin polttimot. se oli joko niin että joko ne parkit paloi kokoajan lyhyvien kans tai ei sitte ollenkaan vaikka viiksestä vilkutti ku vaihteli niiden johtojen kans paikkoja
ihmetyttää van että minkä takia pitkien piuhaan eli valkoiseen johtoon tulee 12v vaikka ei ne oli edes päällä, mut silti b1 valoihin ku laittaa johdot kii niin pitkät ei syty kuin käskystä
Josko se sen tekisi sitten? Mulla kun ei moista toimintoa ole ollenkaan.
Otapa se ajovaloautomatiikan rele irti ja kokeile miten käyttäytyy. Tosin epäilisin, että sulla on 2 johtoa vaihtanut paikkaa.
Janne M kirjoitti:Josko se sen tekisi sitten? Mulla kun ei moista toimintoa ole ollenkaan.
Otapa se ajovaloautomatiikan rele irti ja kokeile miten käyttäytyy. Tosin epäilisin, että sulla on 2 johtoa vaihtanut paikkaa.
Ihmettelen kyllä millä perusteella se b2 valoissa toimisi erilailla jos se b1 valoissa toimii oikein. b2 valojen kanssa siis välissä on adapteri jossa on voinut johdot mennä sekaisin, vaihtelin kyllä paikkoja ja testailin mutta ei. Adapteri pois ja b1 liitin b1 valoihin kiinni ja oikein toimii. Adapterissa ei ole oikosulkuja.
Adapteri, eli ihan jostain tilattu osa? Ok, mutta vika ei sit ole ainakaan releessä...
Mittaile yleismittarilla mikä on mikin karva siitä alkuperäisestä pyöreästä liittimestä ja seuraa sen B2 umpion sisältä mikä johto menee millekkin valolle. "Hammaslääkärin" peili on kätevä työkalu jotta näkee sen umpiossa olevan liittimen taakse. Näin sun pitäisi varmasti saada jokainen piuha oikeeseen paikkaan. Toi vika ei ole iso, mutta varmaankin hermoja raastava.
eli eilen ei illalla ollut parkin polttimoita yhtään ehjää tallessa niin ei nähnyt paloiko ne parkit vai ei. No tänään kävin hakeen uudet polttimot parkkeihin. Ne kiinni, samaten punanen johto ja avot, kaikki pelaa