Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

Hoki kirjoitti: 28 Helmi 2018, 11:42 Onko teillä maski/viimasuojia käytössä(dieselit) ? 20min weba päällä tänään (-21) ja puolen tunnin ajon aikana lämmöt vain 70 asteessa.
Ei ole, mutta harkinnassa tuo on ollut. Ei ne lämmöt oikein tykkää nousta kovinkaan nopeasti. Motonetissa taitaa olla, hinta 55 euroa. http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... neuvo=2827
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
kjans
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kjans »

miata kirjoitti: 27 Helmi 2018, 17:05
otj kirjoitti: 27 Helmi 2018, 16:23 Okei. Sitten se löytyy ja meteliä olis uudessa enemmän... Edit: Sori. Ristolla onkin CDTI, niistä ja 1.6 bensasta paketti taisi lähteä vasta MY17 yhteydessä. 1.4 bensasta lähti MY16.5 yhteydessä.
niin siis my16,5 1.4 bensassa nuo vielä löytyy
Mun MY16.5 versiossa niitä ei ainakaan enää ole...

Joku kun kyseli noista viimasuojista, niin itse tilasin Motormarketista mallikohtaisen Tammersin. Kiinnikkeiden istuvuus ei ole ylemmän suojan ulkosivuilla ihan jämpti, jäävät aavistuksen löysäksi, mutta kyllä se kiinni pysyy kuitenkin. Lämmintä on näillä keleillä puskenut paljon nopeammin kuin ilman suojaa, oli pari päivää suoja irti pesun jälkeen niin eron huomasi kyllä tuossa bensavehkeessäkin. Kiisselissä varmaan auttaa vielä enemmän, bensamalli kyllä lämpeää normilämmöille pakkasessakin, mutta suojan kanssa nopeammin.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT | Mokka-e
Metula
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Metula »

Eikö Astrassa ole kaihdinta?
Hoki
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Hoki »

Metula kirjoitti: 28 Helmi 2018, 12:53 Ohjekirja kannattaa lukea.
Fiksu kommentti, varsinkin kun kyse on _keskustelu_foorumista. :what:

Tekisi mieli kysyä, että miksi weban valo vilkkuu (palaa=päällä, ei pala=pois päältä, vilkkuu=?), mutta jätän kysymättä, koska ohjekirjassa lukee ilmeisesti tämäkin.

Toi motormarketin viimasuoja alkoi kyllä kiinnostamaan.
- Astra K -18 stw 1,6 cdti innovation more at6 -
Metula
'Admiral'
'Admiral'

Hoki kirjoitti: 28 Helmi 2018, 19:25
Metula kirjoitti: 28 Helmi 2018, 12:53 Ohjekirja kannattaa lukea.
Fiksu kommentti, varsinkin kun kyse on _keskustelu_foorumista. :what:

Tekisi mieli kysyä, että miksi weban valo vilkkuu (palaa=päällä, ei pala=pois päältä, vilkkuu=?), mutta jätän kysymättä, koska ohjekirjassa lukee ilmeisesti tämäkin.

Toi motormarketin viimasuoja alkoi kyllä kiinnostamaan.
No no, lähinnä helpottaa sinua kun ei tarvitse kysyä ja odottaa vastausta.

Se ei taida lukea mutta astra k webasto keskustelussa on asiasta lisää.
JPopeli
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Jape76 kirjoitti: 27 Helmi 2018, 11:53
Liisari kirjoitti: 27 Helmi 2018, 09:23Pitääpä kokeilla tuota suoraan jalan vientiä takaluukun aukaisuun. Auton luovuttanut myyjä ei nimittäin saanut kahdella yrittämällään itsekään luukkua auki ja käsi kävi painikkeella :what: Sen jälkeen olen itse harjoittanut vaihtelevalla menestyksellä jalan sivuheilautusta.

Tosiaan, omassa ratti lämpenee nopeasti ja kuumaksi, eli onko näissäkin eroja valmistusajan suhteen?
Sivuheilautus kuulostaa kyllä väärältä tavalta. Riittää kun jalan käyttää mainitun tutka-anturin alla. Toimii ainakin minulla joka kerta.

Rattilämmitys tuntuu olevan tässä muutama viikko sitten käyttöönotetussa Astrassa ainakin heikompi mitä -15 vuoden Insigniassani oli. Siinä ratti lämpeni todella kuumaksi parissa minuutissa. Tosin kyllä tällä Astran rattilämmitykselläkin pärjää. Ihan tarpellinen ollut näillä pakkasilla, kun ei halua paksut hanskat kädessä ajaa.
Juuri näin. Kun oppi tuon jalan käyttämisen puskurin alla, niin toimii joka kerta.

Ja samat kokemukset rattilämmittimistä. Insigniassa lämpenee nopeasti kuumaksi, jopa niin kuumaksi että joutuu muutaman minuutin kuluttua sammuttamaan. Astrassa lämpenee hitaasti ja ei ollenkaan kuumaksi asti, mutta toisaalta sitä voi pitää koko ajan päällä.
JPopeli
'Senator'
'Senator'

Hoki kirjoitti: 28 Helmi 2018, 11:42 Joo löysin kuin löysinkin asetukset näytöstä.
Takaluukun aukaisua en ole saanut toimimaan jalan heilautuksella, pitääkö tämä aktivoida erikseen käyttöön?

Onko teillä maski/viimasuojia käytössä(dieselit) ? 20min weba päällä tänään (-21) ja puolen tunnin ajon aikana lämmöt vain 70 asteessa.
MInulla on bensaversiossakin maskisuoja käytössä. Suojaa samalla kennoa talvisaikaan kiviltä, loskalta, jne. Nousee lämmöt nopeammin.
Metula
'Admiral'
'Admiral'

Peittääkö maskinsuoja myös välijäähdyttimelle ilmakanavan? Ahtoilman lämpötila nousee ja teho laskee, kulutus kasvaa ja kone rasittuu enemmän?
kjans
'Senator'
'Senator'

Metula kirjoitti: 01 Maalis 2018, 08:16 Peittääkö maskinsuoja myös välijäähdyttimelle ilmakanavan? Ahtoilman lämpötila nousee ja teho laskee, kulutus kasvaa ja kone rasittuu enemmän?
Missä ko. ilmakanava mahtaa olla?
Maskisuoja peittää avoimet aukot ja estää "suoran puhalluksen" (kts kuva), ei kai nuo sitä aukkoa tuki, mutta voi tietty vaikuttaa jossain määrin ilman lämpötilaan koska korvausilma ei puhalla suoraan konetilaan. Tosin kuvittelis, että se aukko on muutenkin jossain vähän jemmassa ettei kaikki paska tieltä lennä aina suoraan sinne, muutenhan se olisi talvella ihan täynnä lunta ja jäätä jos se föönin ottoputki olis suoraan töjöllä tuossa ritelikön takana... :-?

Vissiin noissa 1.0T koneissa taitaa olla valmiiksi ylemmät aukot jo ummessa toisin kuin isommissa, ainakin olen kahta mallia nähnyt maskisuojaa joista toinen oli yksiosainen ja siinä oli vain tuo alempi liuska. Hinta tokis sama kuin tässä kaksiosaisessakin vaikka suojia ja kiinnikkeitä on 50% vähemmän :lol:

Kuva
JPopeli
'Senator'
'Senator'

Mulla on ylemmät aukot ummessa jo muutoinkin, koneena 1.4 150 hv. Olen muuten nähnyt myös sellaisen Astran jossa ylemmät aukot on avoinaisena, maski siis avoinaisempi. Eli minulla on talvisin vain alaosassa on kuvan mukainen "lisävarusteinen" maskisuoja.
mp71
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mp71 »

Litraisessa moottorissa ylempi maski on myös umpinainen eli tarvii vain tuon alaosan maskinsuojan.
Insignia 1.6T Innovation Plus Gran Sport -19
miata
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja miata »

kjans kirjoitti: 28 Helmi 2018, 18:49
miata kirjoitti: 27 Helmi 2018, 17:05
otj kirjoitti: 27 Helmi 2018, 16:23 Okei. Sitten se löytyy ja meteliä olis uudessa enemmän... Edit: Sori. Ristolla onkin CDTI, niistä ja 1.6 bensasta paketti taisi lähteä vasta MY17 yhteydessä. 1.4 bensasta lähti MY16.5 yhteydessä.
niin siis my16,5 1.4 bensassa nuo vielä löytyy
Mun MY16.5 versiossa niitä ei ainakaan enää ole...
Aika jännä, omassa oli vielä.
Astra 1.4AT innovation ST my16.5 vm17
Kuva
Metula
'Admiral'
'Admiral'

kjans kirjoitti: 01 Maalis 2018, 08:38

Missä ko. ilmakanava mahtaa olla??
En tarkoita ahtimen ilmanottoa vaan välijäähdyttimelle menevää ilmaa joka jäähdyttää ahtoilman. Volvossani välijäähy on yhtä iso kuin vesijäähy, eli jos maskia tukkii lakkaa myös välijäähdyttimen jäähdytys. Ilma lämpenee ensin välijäähyn läpi ennenkuin menee vesijäähdyttimelle. Audissa oli pienempi välijäähy alhaalla sumuvalon vieressä ja oma ilmaluukku. Maskin tukki niin ei haitannut. Kovilla pakkasilla tungin reikään solumuovitulpan, pari täyskaasu kiihdytystä nosti ahtoilman lämpöä niin paljon että konekin lämpeni nopeammin. Focuksessa välijäähy on repsikan ajovalon vieressä pystyssä. Focuksessa myös kaihdin joka aukeaa vain tarvittaessa, huomioitavaa että kaihdin ei tuki välijäähyä vaan se on aina auki.

Eikö astrassa tosiaan ole kaihdinta?
kjans
'Senator'
'Senator'

JPopeli kirjoitti: 01 Maalis 2018, 08:47 Mulla on ylemmät aukot ummessa jo muutoinkin, koneena 1.4 150 hv. Olen muuten nähnyt myös sellaisen Astran jossa ylemmät aukot on avoinaisena, maski siis avoinaisempi. Eli minulla on talvisin vain alaosassa on kuvan mukainen "lisävarusteinen" maskisuoja.
Mulla on kanssa 1.4T automaatti, ja siinä on tuo Opelin logon alapuolinen osa sekä rekkarikilven alapuolinen osa avoinna kuten tuossa aiemmassa kuvassa. Jännä, että näissäkin on näin paljon eroja keskenään. Ymmärrän sen, että siinä 1.0 koneessa on maski kiinni kun ei varmaan vaadii jäähyä yhtä paljon kuin isompi kone, mutta erikoista on jos osassa 1.4T malleja on avoin ja osassa umpinainen ylämaski.. :o

Metula kirjoitti: 01 Maalis 2018, 11:09 En tarkoita ahtimen ilmanottoa vaan välijäähdyttimelle menevää ilmaa joka jäähdyttää ahtoilman. Volvossani välijäähy on yhtä iso kuin vesijäähy, eli jos maskia tukkii lakkaa myös välijäähdyttimen jäähdytys. Ilma lämpenee ensin välijäähyn läpi ennenkuin menee vesijäähdyttimelle. Audissa oli pienempi välijäähy alhaalla sumuvalon vieressä ja oma ilmaluukku. Maskin tukki niin ei haitannut. Kovilla pakkasilla tungin reikään solumuovitulpan, pari täyskaasu kiihdytystä nosti ahtoilman lämpöä niin paljon että konekin lämpeni nopeammin. Focuksessa välijäähy on repsikan ajovalon vieressä pystyssä. Focuksessa myös kaihdin joka aukeaa vain tarvittaessa, huomioitavaa että kaihdin ei tuki välijäähyä vaan se on aina auki.

Eikö astrassa tosiaan ole kaihdinta?
Ahaa, selkis! En tuon rakennetta sen tarkemmin tunne, enkä ole kukuillut, mutta puhtaalla mutulla omassa kohtuu lyhyessä (<15 km) työmatka-ajossa tuosta läpyskästä on kyllä selkeästi ollut hyötyä nopeampana lämpiämisenä ja kulutuksen tippumisena (kerkesin ajella pakkasilla ilman suojaakin), eikä auto ole osoittanut ahdistumisen merkkejä maskin käytöstä myöskään reippaammin ajellessa.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Nible »

Muistaakseni omassa on ylemmän aukon alempiosa ummessa ja logon yläpuolelta auki. Ja alempi aukko auki.

Niin ja eiköhän ne välijäähdytin, ilmastoinnin kenno ja jäähdytysvesien kenno ole siinä peräjälkeen.

Välijäähdyttimen toiminnan kyllä huomaan helposti, jos on obd2 palikka, niin imuilman lämpötila anturi on siellä välijäähdyttimen jälkeen, niin ajossa lämpötila on samaa kuin ulkoilma, mutta kun pysähtyy niin mukavasti lähtee imuilman lämpötila nousemaan
Grandland GS Electric 73kWh 2025
Ex. Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20, Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin