Mene vaikka laseinesi VTT:lle ja pyydä heitä tekemään laseille hyväksynnän edellyttämät testit, sitten vaan todistusten kanssa haet laseillesi virallisen hyväksynnän ja hiekkapuhaltamalla tms. menetelmällä hyväksyntänumero siihen lasiin, maksat lystistä arviolta muutamia satoja euroja ja sinulla on lailliset itse tummennetut lasit, sikäli kun niiden todetaan olevan määräysten mukaiset.
No niin..näyttää olevan sulle täysin mahdotonta tajuta mikä mun kysymyksen pointti oli!
Ja tiedoksi: Mulla ON autossa tehdastummennetut LAILLISET lasit.
Ehkäpä niitä ei hyväksytä juuri noiden aikaisemmin mainittujen "dexterikuskien" ja jätesäkkitummennusten takia.
Eikös ilokaasutkin kielletty tieliikennekäytössä kun aikanaan joku harrastaja "hieman" perseili ilokaasutetun auton kanssa?
Kysyin hintoja JKL/T:re, vaihtelua oli aikalailla. 2-väri tuulilasin "normaali" hinta oli 160e+asennus, asennus hinnatkin vaihtelivat välillä 30-100e. Sävysivulasit olivat 100e molemminpuolin+asennus. Parhaan tarjouksen teki Jyskän auto&lasi. Kaikki edellämainitut lasit asennettuna 360e, asennus aika on nyt sitten varattu ensi maanantaille. Voin laittaa sitten kuvia näytille, mikä ero on normaalilla ja sävylasilla...
hyvä..laita kuvia ni sit ainaki näkee et kannattaako. Ei toi 100e ny kauheelta hinnalta kuulosta, et sitä vois harkita jos sen silmällä erottaa. Ja enpä usko et ne sivulasit olis kovin vaikea itsekkin vaihtaa. Kiitos hintatiedoista!
Niin,hyvä kysymys...Kun tulee pimeää voit nakata ne kakkulat silmiltä ihan mihin lystäät,mutta koitappas tehdä sama kalvoille ja vielä samalla autoa ajaen
Edit: Ja sellaista vielä,että aurinkolasien kanssa "tummennus" on lähellä silmää,eikä vaikuta näkyvyyteen niin paljon,kuin esim vastaavan tummuusasteen kalvot.Kyllähän tummennetuilla laseilla varustettuun autoon näkee paremmin sisään työtämällä naama kiinni lasiin,kuin metrin päästä katsomalla.
<font size=-1>[ This Message was edited by: TJT on 2003-06-17 00:09 ]</font>
Vissiin etulaseja EI saa tummentaa, koska halpiskalvot peilaa ja naarmuuntuu aivan sairaasti. Parempi kalvo kestää, mutta hämärässä ei toimi kuten sävylasi. Tässä vissiin pari syytä.
Mihinkäs kuivui ooppelimiehen juttu sävylaseista? Ittellä olis F-astraan tarvetta myös. Takasivulasit on jo sävylasia 70%. Etulasit ongelmallisia, koska ovat prkleet kahteen suuntaan kuperat.
Kalvoilla olen ittekki ajellut jo puolisen vuotta. LP ei ole huomannut,,,-vielä.
Kertokaa ihan rohkeasti vaan, että mistäs niitä säväreitä (sävylaseja) saa?
(Kaikki edellämainittu on vain Minun mielipidettäni)
onhan aurinkolaseissakin tummuus asteet! Muistaakseni joku aste 4 on sen verran tumma et ei saa ajaa autoa. Niitä/niillä harvemmin näkee missään/mitään!
Allekirjoittaneella oli muutama vuosi takaperin laillisesti tummennetut etusivuikkunat. Tummennuksen hoiti yritys (nimeä en enää muista, sijaitsi Heikinlaakson teollisuusalueella), jolta sain asiamukaisen todistuksen käytetyn aineen ominaisuudesta ja tarvittavasta tieliikennekäyttöön soveltuvuudesta. Myös valonläpäisevyydestä oli mittaustulokset.
On tää tummennusasia kanssa yks varsinainen "kukkanen" tässä lakien ja asetusten luvatussa maassa! Tummentaa ei saa..ja toisaalta saa kuitenkin..välillä valvova viranomainen käskee repimään pois, välillä taas ei..jokin tummennustapa sallitaan ja toista taas ei...
Mietinpä vain että mahtaako tässä maassa loppujenlopuksi kukaan tietää mikä on tarkalleen ottaen totuus tässä etulasien tummennusasiassa..