AJOTIETOKONEESTA "LUKEKAA"

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Tubbe kirjoitti:Mahtaako noi johdotukset löytyä B2 vectrasta valmiina? Haaveena olisi laittaa jälkiasennuksena toi ajotietokone, jos siis johdotukset löytyy valmiina. Paljokohan tuo tulisi sitten kaiken kaikkiaan kustantamaan. Nyt autosta löytyy siis vain tuo perus radionäyttö, jossa kellonaika ulkolämpötila ja päivämäärä. Auton vuosimalli on siis 99 ja X20XEV moottorilla varustettu.
Zimeon
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

Tubbe kirjoitti:Mahtaako noi johdotukset löytyä B2 vectrasta valmiina? Haaveena olisi laittaa jälkiasennuksena toi ajotietokone, jos siis johdotukset löytyy valmiina. Paljokohan tuo tulisi sitten kaiken kaikkiaan kustantamaan. Nyt autosta löytyy siis vain tuo perus radionäyttö, jossa kellonaika ulkolämpötila ja päivämäärä. Auton vuosimalli on siis 99 ja X20XEV moottorilla varustettu.
Samaa tässä miettisin koska itsellänikin on -00 Vectra B2 16v 2.0l bensa koneella. Senverran selvisi tossa että vakionopeudensäädintä ei tuohon viikseä vaihtamalla saa koska johtoja ei ole valmiiksi kuten disel versiossa. Miten ajotietokoneen laita?
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Selailin eilen itse foorumia ja löysin topicin jossa puhuttiin ajotietokoneen asentamisesta B Vectraan. Jos oikein ymmärsin niin pitäisi olla johdot valmiina, ajotietokoneeseen kytketääs sellainen keltainen liitin jossa 26 nastaa (13 yhdessä rivissä). Itse jouduin purkamaan mittariston tossa muutama kuukausi sitten ja siihen radion näyttöön menee juurikin sellainen keltainen liitin, ja en oikein jaksa uskoa että ulkolämpötilan päivämäärän ja kellonajan näyttämiseen tarvittaisiin niin paljon johtoja kun siinä nipussa oli, joka oli kiinni siinä radion näytössä. Luulen että siellä on johdot valmiina kytkettynä jokaiseen nastaan, ei tarvitsisi kun viiksi ja näyttö vaihtaa, niin melko varmasti toimisi. Takuuseen en mene, mutta vahvasti uskon näin.
vetukka
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja vetukka »

vetukka kirjoitti:
Appura kirjoitti:
26 sinimusta bensamittarille samaväriseen johtoon (löytyy mittariston takaa)

6 punavalkoinen Motronic-boxille samanväriseen johtoon
24 mustaruskea Motronic-boxille samanväriseen johtoon

Kulutusnäytön johdot saattaa olla myös vuosimallista riippuen:
6 musta
24 valkoinen
Mulla -88 omega 20se. Joskus aikoinaan toimi tuo ajotietokone kunnolla, nykyään ei enää toimi mitkään kulutusnäytöt eikä toimintasäteet. Lämpötila ja keskinopeus toimii mielestäni miten pitääkin. Kokeiltiin kaverin vectran ajotietokoneella ja siinä näkyi samat viat, joten oletettavasti vika johdoissa. Voiko syy siis löytyä mistä tahansa edellä mainituista?
Vastataan nyt sitte itselleen :D

vika löyty, oli luonteeltaan hyvinkin yksinkertainen. Hitsarilta oli konehuoneen puolelta jäänyt yks liitin laittamatta takasin kiinni :oops:

Siinä oli kuitenki vaivansa että sai selville mistä ne johdot menee. Noi boxille menevät johdot(suutinten ohjaus) ei siis yhdistänyt lainkaan. Ja vinkkiä jälkiasennuksiin:
Haynesin korjausoppaista löytyy kunnon sähköpiirustukset, niitten avulla selviää helposti mikä/minkiävärine johto mihinkin liittimen napaan.
Omega A 2.0i
Manta B
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Olisko kellään mitään linkkejä, mistä löytyisi noita monitoimikytkimiä (viiksiä) jossa on napit ajotietokoneelle ja sitten jos löytyis vielä se ajotietokone ;) Oon selannu netistä noita purkaamoja ja on aika vähän tarjolla kyseisiä osia, jos joku tietäis missä olisi useampia "vaihtoehtoja"
gerT
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja gerT »

Näin aiheen vierestä. Oon joskus lukenut täältä et vikakoodeja voi lukea ilman vikakoodilukijaa kytkemällä 5 ja 6 pinni (tms?) yhteen. Eli miten käytännössä? Vilkuttaako se ajotietokone niitä vikokoodeja silloi vai olenkoha käsittänyt jotaki väärin:). Silloin tarvii myöäs taulukon mistä näkee mikä koodi on mikäki vika.

Auto siis 98 vuoden vectra.
Japsi
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Japsi »

gerT kirjoitti:Näin aiheen vierestä. Oon joskus lukenut täältä et vikakoodeja voi lukea ilman vikakoodilukijaa kytkemällä 5 ja 6 pinni (tms?) yhteen. Eli miten käytännössä? Vilkuttaako se ajotietokone niitä vikokoodeja silloi vai olenkoha käsittänyt jotaki väärin:). Silloin tarvii myöäs taulukon mistä näkee mikä koodi on mikäki vika.

Taipuuko lontoon murre? -> http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Corsa E -15
Polkuromu ~91
gerT
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja gerT »

Japsi kirjoitti:
gerT kirjoitti:Näin aiheen vierestä. Oon joskus lukenut täältä et vikakoodeja voi lukea ilman vikakoodilukijaa kytkemällä 5 ja 6 pinni (tms?) yhteen. Eli miten käytännössä? Vilkuttaako se ajotietokone niitä vikokoodeja silloi vai olenkoha käsittänyt jotaki väärin:). Silloin tarvii myöäs taulukon mistä näkee mikä koodi on mikäki vika.

Taipuuko lontoon murre? -> http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Heh, kiitos:)! Sai siit jotaki kuvaa miten homma toimii, mutten itse viel noil ohjeil mitää uskaltais räpeltää.
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

Ei meinaa löytyä Calibrasta ajotietokoneen liitintä! Kertokaa onko kukaan törmännyt Calibraan jossa sitä ei ole.
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Nyt kun on rauhoittunut vähän tämä ajotietokone keskustelu, niin nostan tätä taas ylemmäs. Eli noissa Vectran ajotietokoneissa on siis eroja, lähinnä liittimessä. Eli autoni on Vectra vuosimallia 99 eli siihen sopivat ajotietokoneet vuosimallista 98 eteenpäin? Löysin erään autopurkaamon sivuilta tuollaisen monitoimikatkaisijan joka oli vuosimalliin 96, niin käykö tuo autooni, vai onko noissa kytkimissäkin eroja, niin että eivät sovi keskenään? http://www.autopurkaamot.com/osa.php?id=52754
cor54
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja cor54 »

Ohjelmointi kysymys:
Mites on,kun mulla on kohta ajotietokone joka puhuu Vauxhallia.
Se on 20xe.stä ja tulee v6.een. Ohjelmointi varmaan onnistuu merkkiliikkeessä? Ja varmasti sillain että se näyttää jatkossakin gallonaa/tunnissa ja silleen..
Eikös TECH1 ainakin ole toimiva Opel/Vaux/Holden/Chevr?

..Btw, V**tu mikä työ on asioida yksityisten brittien kanssa :no:
Mutta kyl löytyy hyvää osaa,kun haluaa jotain :yes:
- 'Onpas toi corsa söpö..' Eiks ookin (COR54)

*Calibra turbo
*Vectra 2.6
*Vivaro 2.5
*Mondeo ecoboost
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Pystyiskö joku kertomaan mulle, että onko valmius ajotietokoneeseen vai ei: Elikkä autona edelleen Vectra B sport 99 x20xev. Radionäyttöön menevästä keltaisesta liittimestä löytyy 13 johtoa ja ne menevät seuraaviin nastoihin: 1 2 3 4 5 7 8 9 10 11 12 14 23. Jos joku tietää, niin voisi ystävällisesti kertoa, tai jos joku tietäisi jonkun sivun missä puhutaan ajotietokoneen kytkemisestä, saa olla englannin kielinen sivu.
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Mitenkäs kun mulla ois ajotietokonneen viiksi jossa on 5 kytkettyä nastaa mutta autossa on vastakappaleessa vain kaksi kytkettyä nastaa.. mistä pitää vetää johtoja että saapi ton pelittään?
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Näyttää siltä että ei löydy B Vectrasta johtoja ajotietokoneelle :( Luin brittiläiseltä foorumilta ajotietokoneesta, löytyi kytkentä ohje, ja että mitkä johdot pitäis olla missäkin siinä keltaisessa liittimessä. Minun tapauksessani ainakin kävi niin että johdot puuttuivat juuri niistä nastoista joissa ne olisivat pitäneet olla. Aika kova homma laittaa tuo ajotietokone, niin että se edes näyttää polttoaineen kulutuksen jne., mutta ei lannistuta vielä.
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Tietäiskö kukaan mistä löytyisi sellaisia liittimiä, mitä on sen keltaisen radio/ajotietokoneennäytön liittimen sisällä, vaikeesti selitetty :) Eli siis niissä jokaisessa reiässä on liitin johon menee johto, ja olen haaveillut että itse vedän ajotietokoneelle johdot, kun ei kerran tehtaalla ole jaksettu laittaa, mutta jostain pitäisi saada tuollaiset liittimet niille johdoille, että ne saa sitten kiinni siihen keltaiseen liittimeen joka tulee sitten lopuksi sinne näyttöön kiinni. Apuja kaivataan! Ja jos joku ei tiedä, niin näytön takana ne "liittimet" on sellaisia piikkejä (0.5mm*0.5mm) niin sellaisiin siis pitäisi löytää vastakappale.
Vastaa Viestiin