CIH R6 -Koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Veikkaan, että Reinziä myyvillä tukkureilla olisi pahveja vieläkin. Minullakin olisi yksi ajamaton jouten, siinä vaan on kuparilangan jättämät painaumat liekkirengaspinnassa ja siksi jäänyt hyllyyn.
bart
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1602
Liittynyt: 12 Elo 2007, 14:47

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja bart »

motonetissä näkyy olevan pari kannentiivistettä saldoilla tuohon. 27-6271 Kannentiiv Opel 3,0 CIH A/B 3,0 CIH (Ei 24V) [1978-1993]
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

?! kirjoitti:Mulla sama muistikuva,että männissä on ainakin isommat ammeet ja venat pienemmät LE moottorissa ja siihen se mun "tieto"eroista loppuukin.

Tää on tämmönen veri lou pudjet peli ,joten mitään koneistuksia mahdollisen kannen plaanauksen lisäksi tuskin tehdään.
Tällä hetkellä tuo LE kansi + kansitiivari yhdistelmä lienee kustannustehokkain,mutta turhaan ei viittis harrastaa jos osat ei sovikkaan yhteen.

Ja juu rajoittajassa on huuatettu hetkittäin,mutta luulis vakio moottorin kestävän sitä vakio osillakin.
jep le:ssä on 37/42 venat ja ihan jumalaton palotila jos vertaa NE kanteen. LE männissä ei ole edes ventiilin koloja lieväviiste päällä jos joku haluaa tuolaisia mäntiä ostaa löytyy täyssarja
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Pohdintaa vapari viri kuutosen pakoputkistossa kuinka pitälle riittää 2.5" putki?

vai olisko paree joku 2x 1.5" putkisto? vai saadaanko jo vääntö/teho häviötä liika jo 2x2" putkistolla?

puhutaan 200-230hv vaparina myörivästä vehkeestä
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

eikö 6koneisis omegois ainaki oo vakiona joku 2"-2,5" putki
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
vecua
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 02:00

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vecua »

mitä nokka-akselia suosittelisitte seuraavaan kokoonpanoon? moottori -77 mantassa,joten päästöjen kanssa ei ongelmaa.sellainen mikä käy hydraulisten nostajien kanssa ja ei vaadi venttiilikolojen syventämistä männistä.koneessa on megasquirt2,m3 suuttimet,hukkakipinä,vanhanmalliset pakosarjat,putkisto ja kantta hieman muokattu,niin ja kyseessä c30ne moottori
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Enemiltä Y12 tai X1 vaikkapa.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Realsanta kirjoitti:Pohdintaa vapari viri kuutosen pakoputkistossa kuinka pitälle riittää 2.5" putki?

vai olisko paree joku 2x 1.5" putkisto? vai saadaanko jo vääntö/teho häviötä liika jo 2x2" putkistolla?

puhutaan 200-230hv vaparina myörivästä vehkeestä
2.5" putki riittää kysyiselle tehomäärälle,riippuen tietysti vaimentimista.
Mihin perustuu 2x2" putken tehon hukkaus? Vakiona(Omegassa) näissä ollut juurikin n.2"ja tupla putkistoa,painoa/hintaa/työtä tulee kyllä nimensä mukaisesti lähes tuplat.

Tuleeko Santalle moottori kentis kaasareilla/läppärungoilla jos 230hv on tavoite? Vai onkos siellä pitkäiskusta kellaria?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Senun 30NE moottorin perusparannus ja samalla elämäni ensimmäinen R6 CIH operaatio. Moottori ájettu +300tkm ja asennoiduin vähintäänkin pahoin syöpyneeseen kansitasoon ja kunnolla painuneisiin venttiileihin.
Kuva

Männät myös laeltaan kertoivat samaa kieltä kannen ohella, Suuttimet ilmeisen toimivat yksilöt olleet.
Samoin pytyissä ei olakkeita mihin olen muissa samanverran ajetuissa tottonut näkemään
Kuva

Nokka-akseli myös kunnoltaan hyvä, tosin tuossa vakionokassa nosto alle 7mm jos oikein mittasin. Virtasen Maurille jo soittelinkin nokan hionnasta kun on aikaisemmatkin Maurin hiomat nokat hyvin pelittäneet.Homma onnistuu ja hinta erittäin harrastaja ystävällinen vaihtoehto.

Toisena vaihtoehtona Enemin nokkia mietin Y12 ja X5 ja varsinkin tätä X5 versiota kun on kuitenkin vielä hytikoilla toimiva mutta jo 12mm nosto ja 300astetta.Jäykemmät jouset mutta nehän nyt menee kansipurun yhteydessä samalla työllä kun vakiotkin.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä X5 nokasta vakiopuristuksilla? Millä kierrosluvulla mahtaa alkaa tällaisessa maamootorissa toimimaan ja kuinka tuo tyhjäkäyntipuoli. Taipuuko vakio moottorinohjaus tarpeisiin ilman muutosta? Jostain luin olisiko ollut tässä topicissa että 30NE puristus olisi 9,4:1
Kansi plaanattava joka tapauksessa niin paljonko kärsii sipaista? 0,5mm,1mm ? mäntiä en ala vaihtamaan.

Mitenkäs näissä koneissa tuo öljynpaine? Onko jotain suurtehopumppua?

Mistä löytyy Suomenniemeltä kansipultit? Motonetti näkyi toimittavat ainakin kannen tiivistettä noin 70e ei hajua valmistajasta ja autoracingilta saa cometicia 186e :lol: :lol: :lol:

Mistä kannattaa etsiä laakereita runko,kk,nokan helat??

Ja saa tarjota suoraankin privalla jos löytyy ylimääräisenä em. osia :thumbsup:

Kaikki kokemusperäiset kommentit erittäin tervetulleita :bye: :bye: :bye:
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Saksanpojan pellisarjan mallia
Kuva
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Älä laita liian kireätä nokkaa vakioruiskun kanssa. Y12 kanssa saa pelaamaan.

Jos plaanaat, tarkasta ketjunkiristäjän toimintavarat.

Vakio öljypumppu riittää. Valurautainen dieselin pumpunpohja korottaa paineita ja on luotettavampi kuin alkuperäinen alumiininen.

Kansipulteiksi wanhat kovat XZN-kantaiset pultit, ihan käytetytkin menee uusiokäytössä moneen kertaan. Tarkista pituus... niitä on eri pituisia.

Laakereita löytää kutosen sarjoina vaikka saksan ebaystä. Ehkä Suomestakin. Tai yhdistelee neloskoneen sarjoista, samaa mokkoa kuitenkin. Kansipahvin ja imupakosarjatiivisteen saa Viktor Reinziä myyviltä kauppiailta. Muita tilkkeitä sieltä täältä pöpilisteiltä tai mistä vaan.

Tuo yellowstormin peltisarja on kilpamoottoriin. Tuollainen pienviritetty menee alkuperäisellä valusarjalla. Vanhoissa 2-pulttisissa 30E sarjoissa on isommat kanavat kuin uudemmissa.
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

motorsport kirjoitti:Älä laita liian kireätä nokkaa vakioruiskun kanssa. Y12 kanssa saa pelaamaan.

Jos plaanaat, tarkasta ketjunkiristäjän toimintavarat.

Vakio öljypumppu riittää. Valurautainen dieselin pumpunpohja korottaa paineita ja on luotettavampi kuin alkuperäinen alumiininen.

Kansipulteiksi wanhat kovat XZN-kantaiset pultit, ihan käytetytkin menee uusiokäytössä moneen kertaan. Tarkista pituus... niitä on eri pituisia.

Laakereita löytää kutosen sarjoina vaikka saksan ebaystä. Ehkä Suomestakin. Tai yhdistelee neloskoneen sarjoista, samaa mokkoa kuitenkin. Kansipahvin ja imupakosarjatiivisteen saa Viktor Reinziä myyviltä kauppiailta. Muita tilkkeitä sieltä täältä pöpilisteiltä tai mistä vaan.

Tuo yellowstormin peltisarja on kilpamoottoriin. Tuollainen pienviritetty menee alkuperäisellä valusarjalla. Vanhoissa 2-pulttisissa 30E sarjoissa on isommat kanavat kuin uudemmissa.
Katuauto kyseessä niin toimivuus tärkein. Tuo Y12 saa olla hyvä tähän moottoriin tässä vaiheessa. Kansi/imupakosarjakohdistukset teen ja sillä hyvä. Onko jousipaineista joku haju missä arvoissa? Kannelle muuten huolto ja seetit uuteen uskoon.

Onko noissa vakio keivuvipoissa joku kulumisraja koska vaihdettava ja onko noissa vippojen nostimeen ottavissa osissa samoin toleranssi xxx mm?
Rullavippoja näköjään saa 62.30e/kpl maailmalta joten kokemuksen ääniä olisi mukava kuulla aiheesta.
Vaparista kun kuitenkin kyse niin kierrosaluekkin aika merkitsevässä roolissa ja jotenkin tuntuu että nämä orginelliosat eivät ole juurikaan sen rajoittimen ylärajan hakemista varten.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Y12 periaatteessa toimii vakiojousilla ( n. 90kg aukipaine ), mutta laittaisin varmuudeksi vaikka n. satakiloiset, niin ei pärähdä heti jos kone pyörähtää vähän liikaa. Esim tuosta:

http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... =3&t=48269

Vanhat keinut toimii ihan hyvin, jos eivät pidä mitään erityistä ääntä tai näytä huonoilta. Rullakeinuvivut on tarpeelliset vasta hyvin kireässä kilpamoottorissa. Nostimet yleensä vaihdetaan samalla kun nokka, koska ne hioutuvat pareiksi. Mutta hyväkuntoiset käytetyt nostimet voi toimia ihan hyvin uuden nokan kanssa jos budjetti on tiukilla, eikä ole niin "tarkkaa". Hyväkuntoinen tarkoittaa, että nostimen pohja on lievästi kupera, eikä kulunut kupille tai naarmuuntunut kuten joskus näkee.
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Vein kuitenkin aikaisempiin kokemuksiin perustuen Maurille vakio kepin kun oli niin hyvä kunnoltaan.Saa kuitenkin karvan alle Y12 lukemiin ;)

Tuntuu olevan matkalaukkujen rakentajat heränneet pesistään kun sattui juuri Maurilla kädessä olemaan samainen keppi käsittelyyn tullut :D

Koneen orgis nostajat puhdistelin ja tutkin noita kovapalojen pintoja, hyvin olivat pyörineet hyvillä öljyillä kun oli tuo nokkakin priimakunnossa :whack:
Mitään ihmeellistä riskua tai epämääräisyyttä en niistä löytänyt joten laitan niillä nippuun.
Pitää nuo venttiilijouset vielä pahuuttaan puristella lukemiksi.

Löytyykö jostain vehkeestä näihin opelin veiveihin käypäsiä mäntiä joila saisi puristuksia ylöspäin? Tai vaikka kampuraan sopivaa veivimäntäkomboa?
Avatar
KH73
OCF Member 2020
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 12:23

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Nostellaas vähän josko joku muukin turaisi näitä ristuksenaikasia malmimöykkyjä :bye:

Vinkkejä pitemmille veiveille ja matalammille männille ? Löytyykö Opelin omista koneista :roll:
Vastaa Viestiin