CIH R6 -Koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
ascona_hx40
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: garage
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ascona_hx40 »

Realsanta kirjoitti:
6power kirjoitti:Ainakin freetechnicsin sivuilla on commodoren kutoseen peltisarja. Tekisköhän sillä mitään?

www.freetechnics.fi/peltipak.htm
ei tee, sehän on 2.8 koneeseen muistaaksenii kun kysyin sitä. työllä siintä saa tuohon 3.0 litraseen sopivan, mutta kannattaako enää
Muuten sopii suurella todennäköisyydellä, mutta tekijällä on vähän huonot sapluunat kannen laipoista. Jos toimittaisi laipat malliksi niin saisi ihan kelvolliset. Nuo Commodoren sarjat istui Monzaan ihan pulttaamalla.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

ascona_hx40 kirjoitti:
Realsanta kirjoitti:
6power kirjoitti:Ainakin freetechnicsin sivuilla on commodoren kutoseen peltisarja. Tekisköhän sillä mitään?

www.freetechnics.fi/peltipak.htm
ei tee, sehän on 2.8 koneeseen muistaaksenii kun kysyin sitä. työllä siintä saa tuohon 3.0 litraseen sopivan, mutta kannattaako enää
Muuten sopii suurella todennäköisyydellä, mutta tekijällä on vähän huonot sapluunat kannen laipoista. Jos toimittaisi laipat malliksi niin saisi ihan kelvolliset. Nuo Commodoren sarjat istui Monzaan ihan pulttaamalla.
Jahas kiva tietää 8) kun se myyjä kuka ikinä vastas ei varmaakaan käy niin en sen enempää miettinyt sitä


btw... eikös 2.8 a 3.0 kansissa on pako sekä imu puolella on eroa vai onko pelkkä eri imukanavissa :roll:
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Realsanta kirjoitti:btw... eikös 2.8 a 3.0 kansissa on pako sekä imu puolella on eroa vai onko pelkkä eri imukanavissa :roll:
Täh? :lol: :o
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikös kaikissa CIH:essä ole "samanaliset" pakokanavat pyttymäärään/kokoon katsomatta. Imukanavissa on sitten eroja.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Virimies kirjoitti:
Realsanta kirjoitti:btw... eikös 2.8 a 3.0 kansissa on pako sekä imu puolella on eroa vai onko pelkkä eri imukanavissa :roll:
Täh? :lol: :o

tuos hain vähän sitä takaa tuleeko kanteen samaan kohtaan kiinni imu ja pakosarja vai onko noissa kansissa eroa....

tyyliin voiko 2.8:siin laitta 3.0E imusarjan
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Niin mahtaako olla mitään tehollista hyötyä laittaa noiden katalysaattoreiden tilalle suoria huiluja? Sekä millähän ihmeellä sais pohjaan makaavan putkiston taivutettua kauemmaksi?
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

taitaahan ne pikkisen kuiten ahistaa, eli jonni pari kaakkia saattas saada... oon ite miettiny ihan samaa, ku eikös noita katin korvaavia huiluja oo ihan myynnissä jos en ihan väärin muista
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Kokeilin mikä vaikutus on kattien irtiotolla. Eli käytettiin Omega kateilla ja ilman tehomittauksessa.

Omega 3000 24v lukemat

Viime syksynä (7.10) Karalalla katit kiinni 155,6 kw/6000 rpm ja 287nm/4250 rpm, seossuhde (afr) 12.8-13.6 välillä 2100-6600.

Nyt Harisella katit irti 148kw/5152 rpm (142kw/6000 rpm) ja 293nm/3440 rpm, seossuhde (afr) 14-14.8 välillä 2100-6600.

Vertailin myös 3500 rpm kohdalla tuloksia.

Karalalla 104kw/283nm (3500 rpm)
Harisella 108 kw/293nm (3500 rpm)

Penkitysten välissä ajokilometrejä 500 km ja mitään muuta ei muutettu kuin otettiin katit irti ja suorat putken pätkät tilalle.

Tulos siis oli se, että alakierroksilla teho/vääntö lisääntyi, mutta seossuhteen laihenemisen johdosta yläkierroksilla veto hyytyi. Eli pelkkä katalysaattorien poisotto ei tehoa lisää vaan auto on myös uudelleensäädettävä (=seosta rikastettava yläkierroksille) .

Tietenkin on myönnettävä, että kyseessähän oli eri penkit, mutta kumpikin paikka on aika luotettavia ja samanlaiset penkit kuitenkin(Bosch), joten melkolailla pitäisi tulla samanlaisia lukemia.
Ascona B -77 (226hv/259nm) ex 2.240l and next 2.8XXl (xxxhv/xxxnm), BMW 530 dA -00, Omega 2.0 16v -96
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Siinä on muuten kuva imusarjoista, harmi vaan kun tuota 2.6:n versiota on jo kairattu. Mutta näköjään siitä aika lähelle 3-litraisen kanteen passaavan saa. Taitaa vaan nuo runnerit olla aika ahtaita.

http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=184188

J Turunen kirjoitti:Kokeilin mikä vaikutus on kattien irtiotolla. Eli käytettiin Omega kateilla ja ilman tehomittauksessa.

Omega 3000 24v lukemat

Viime syksynä (7.10) Karalalla katit kiinni 155,6 kw/6000 rpm ja 287nm/4250 rpm, seossuhde (afr) 12.8-13.6 välillä 2100-6600.

Nyt Harisella katit irti 148kw/5152 rpm (142kw/6000 rpm) ja 293nm/3440 rpm, seossuhde (afr) 14-14.8 välillä 2100-6600.

Vertailin myös 3500 rpm kohdalla tuloksia.

Karalalla 104kw/283nm (3500 rpm)
Harisella 108 kw/293nm (3500 rpm)

Tulos siis oli se, että alakierroksilla teho/vääntö lisääntyi, mutta seossuhteen laihenemisen johdosta yläkierroksilla veto hyytyi. Eli pelkkä katalysaattorien poisotto ei tehoa lisää vaan auto on myös uudelleensäädettävä (=seosta rikastettava yläkierroksille) .
Kyllä se kattien poisto vaan vähän näyttäis auttavan. Piru kun kaveri justiin soitti enkä muistanut siltä kysellä tarkkoja lukemia, mutta se otti viime kesänä katit pois ja teki 3" putken ja muistaakseni aika hyviä lukemia näytti penkki, olisko ollut 220hv/300nm jos en väärin muista.
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

kukahan tekasis mulle 12v malliin peltisatsin...? ja kellään ei varmaan oo nurkissa säädettävää ratasta nokalle, pitäs saada sovitettua toi millin laskettu kansi jyrkempine nokkineen paikalleen... 8)
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

olio^^ kirjoitti:kukahan tekasis mulle 12v malliin peltisatsin...? ja kellään ei varmaan oo nurkissa säädettävää ratasta nokalle, pitäs saada sovitettua toi millin laskettu kansi jyrkempine nokkineen paikalleen... 8)
12v pystyy apinakin tekemeen sen poraat isommiksi reikiä vain
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

niin varmaan voi mut ku ei oo työkaluja millä tehä... tulee ne saman hintaseks sit ku ostas säädettävän...
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
ascona_hx40
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: garage
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ascona_hx40 »

Ei moottorinviritykseen kannata ruveta, jos perus käsityökalutkin puuttuvat tunkkia, rengasrautaa ja varoituskolmiota lukuunottamatta :D. Koko auto jollekin ammattilaiselle vaan.
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

oishan sitä omalla ja emännä kotipaikalla tallit ja vehkeet ku kerkeis vaan joku kerta käymään siellä asti... ei ihan päiväseltään kehtais reilua 200km lähtee ajamaan...
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Joo tuli katinkorvaus putket asennettua ja samalla käänneltyä putkistoa.. Äänistä tuli hieman möreemmät ja kulutus tippui 1-2L/100km.

Ei nyt ainakaan tälläin perstuntumalla voi mistän tehonlisäyksestä puhua.. :lol:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Vastaa Viestiin