Sivu 1/18

Z22SE Ecotec - Viritys

Lähetetty: 27 Elo 2006, 20:01
Kirjoittaja Juutas
Eli tähän voisi alkaa tekemään listaa Miten Ecotec koneesta saadaan puhtia lisää.
Z22SE kone on hieman hankala viritettävä päästöjen takia.
Mutta Rahalla saa ja -(z)- -(z)- ppelilla pääsee!!!

http://www.mantapart.com/ecotec.html josta löytyy osia ulkomailta. Jos Joku on tilailemassa Z22SE koneisiin palikkaa niin olisin valmis kimppatilauksiin.
BSport kirjoitti:Eli tuossa Z22SE:ssä se pre-catti on tosiaan pakosarjan jälkeen.. Ja itse varsinainen katalysaattori sitten sen joustopätkän jälkeen, siis niiden lambdojen välissä. Tuossa kuva siitä kapistuksesta:
http://opel.desteem.org/displayimage.ph ... &pos=-1849

Lähetetty: 28 Elo 2006, 14:01
Kirjoittaja Jaku
...vaikka Dbilaksen turbo-sarjalla 260hv... halpaa ei ole kylläkään

katso vaikka sivu http://www.z22se.co.uk/

siellä hyviä vinkkejä "halvempiin" virityksiin

Lähetetty: 28 Elo 2006, 15:03
Kirjoittaja Juutas
Eipä nuo sivut auenneet... Koitan myöhemmin... Kyllä turbo tekis terää vaikka onkin vain etuvetoinen.
Tarttis putkisto vaihtaa ja imupuoli paremmin hengittäväksi lähiaikoina.

Lähetetty: 28 Elo 2006, 19:24
Kirjoittaja BSport
Ota se Pre-catti pois sieltä pakoputkesta ahistamasta. Herää kaasuun paljon herkemmin sitten.

Lähetetty: 28 Elo 2006, 22:39
Kirjoittaja Juutas
Näin tulee tapahtumaan! Kun kerkeis tulppaamaan ton EGR:n vielä. Lisää hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Lähetetty: 29 Elo 2006, 07:29
Kirjoittaja BSport
Tuon pre-catin poiston lisäksi oon laittanut K&N paneelisuodattimen (pestävyyden takia) ja oon poistanut imuputkistosta ne resonanssihässäkät. Niin ja tosiaan se EGR on kans tulpattu aikaa sitten.
Tiedä sitten mitä merkitystä nuilla, mutta omasta mielestä moottorin luonne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan.
Imuäänet ovat juuri sopivat, eivät korostu liikaa.

Kun raskisi laittaa peltisarjan tilaukseen. Ja nokat. Ja vaikka mitä.

Oletkos muuten Juutas seurannut polttoaineenkulutusta autostasi? On tuossa sportin lootassa tuo vitonen aivan lliian lyhyt kun kierrokset noin 2900 rpm satasen vauhdissa.. Minulla on kulutus pyörinyt siellä reilun ysin pinnassa, varmaan 20% matka-ajoa..

Lähetetty: 29 Elo 2006, 08:28
Kirjoittaja jfalt
BSport kirjoitti:Ota se Pre-catti pois sieltä pakoputkesta ahistamasta.
Lähteekös se ehjänä / helposti? Pitäisi se jousto-osa vaihtaa ja samalla voisi tehdä tuonkin. "Vauhdikkaasti" vaihdettaessa kone pääsee liikkumaan ilmeisesti sen verran, että se on siksi pettänyt. Moottorin tuentaa en ole tutkinut, mutta välillä kuuluu sellainen "tömähdys", kun vaihtaa. Mahtaako kuulua ominaisuuksiin.

Keskikulutus 9,36l/100km. Kesällä olen päässyt 7,6l/100km matka-ajossa (rajoitukset +20km/h mittarin mukaan). Talvella saattaakin sitten mennä 12l lyhyessä kaupunkiajossa. http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=6210

Lähetetty: 29 Elo 2006, 08:43
Kirjoittaja BSport
Kyllä siihen 2-3 tuntia saa varata aikaa. Se on kait prässillä painettu siihen putkeen. Eli ei lähde muuten
kuin väkivalloin. Kannattaa opettaa ruiskua uuteen tilanteeseen ajamalla noin 50 km ilman revittelyä.
Omassa kans vastaavaa oiretta tuon moottorin kanssa kun vaihtaa vaihdetta ja joskus myös kun siirtyy moottorijarrulta vedolle. Epäilisin sitä moottorin takapuolella olevaa kumivaimenninta.

Lähetetty: 30 Elo 2006, 06:51
Kirjoittaja jfalt
Minkälaista väkivaltaa käytit? Riittääkö vasara&ruuvimeisseli yhdistelmä vai pitääkö olla Hilti :roll:

Lähetetty: 30 Elo 2006, 11:14
Kirjoittaja Juutas
BSport kirjoitti:Tuon pre-catin poiston lisäksi oon laittanut K&N paneelisuodattimen (pestävyyden takia) ja oon poistanut imuputkistosta ne resonanssihässäkät. Niin ja tosiaan se EGR on kans tulpattu aikaa sitten.
Tiedä sitten mitä merkitystä nuilla, mutta omasta mielestä moottorin luonne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan.
Imuäänet ovat juuri sopivat, eivät korostu liikaa.

Kun raskisi laittaa peltisarjan tilaukseen. Ja nokat. Ja vaikka mitä.

Oletkos muuten Juutas seurannut polttoaineenkulutusta autostasi? On tuossa sportin lootassa tuo vitonen aivan lliian lyhyt kun kierrokset noin 2900 rpm satasen vauhdissa.. Minulla on kulutus pyörinyt siellä reilun ysin pinnassa, varmaan 20% matka-ajoa..
Olen aivan samaa mieltä välityksestä... Ottaa rajoittimeen kun vetää vitosella alamäkeen motarilla... :lol:

Mulla on kaupunki kulutus siinä 9.8-11l ja matka-ajossa 8.5-9l eli 2.0l kone olisi kuulemma ollut taloudellisempi... :oops:

Ja mitä tulee pre-cattiin niin sen kun nappasin huitsin nevadaan ja "resetoisin" ajotietokoneen niin koneen kierrokset ei jää esim vaihteenvaihdon yhteydessä lepäämään vaan ne putoaa heti ja moottorijarrutus löytyi myös yllättäen.

Vielä EGR pois ja vapari alkuperäis koteloon ja uusi takapönttö sekä luomet. Siinä loppukesän projektit... :yawn:

Lähetetty: 30 Elo 2006, 19:13
Kirjoittaja BSport
Kiersin reunat auki poraamalla vaan reikiä vierekkäin, sitten vaan lievää väkivaltaa ja repii sen pois, sitten taltalla/puukolla jämät irti... Itsellä oli lambdat putkessa paikoillaan, varoo vaan ettei niitä katinpalasia pääse putkeen..

Lähetetty: 30 Elo 2006, 21:11
Kirjoittaja jfalt
BSport kirjoitti:Kiersin reunat auki poraamalla vaan reikiä vierekkäin, sitten vaan lievää väkivaltaa ja repii sen pois, sitten taltalla/puukolla jämät irti...
Samaan ratkaisuun päädyin itsekin. Kierrokset tosiaan tuntuisivat putoavan pikkaisen herkemmin isommalle vaihdettaessa. Resetointi jäi tekemättä ja siksi kone ilmeisesti kävi koeajolenkillä välillä vähän epätasaisesti, mutta eiköhän se siitä, kunhan ecu saa kerättyä uutta dataa. Samaa ilmiötä on ollut joskus ennenkin, kun akku on ollut irti.

Lähetetty: 06 Syys 2006, 16:59
Kirjoittaja kim69
Miten pikkukatin poistaminen vaikuttaa pakokaasupäästöihin? Vai vaikuttaako mitenkään?

Lähetetty: 06 Syys 2006, 18:57
Kirjoittaja BSport
Katsastin tuon kotteron pari kuukautta sitten, niin katsastusmies tuumaili vaan että puhdistaa tuo auto hallin ilmaa, oli siis päästöt kunnossa..

Lähetetty: 06 Syys 2006, 19:31
Kirjoittaja Juutas
Vapari alkuperäis kotelossa josta revitty turhat putket veke, pre-cat poissa, uudet öljyt, tulpat + johdot ja 99+ tankissa ja ruisku resetoitu. Suoralla rajoittimeen vitosella. Ei paljon huvita rimmata kun joutuu rajoitinta nostamaan jos haluaa lisää huippuja... :lollis: