2.0 TD astra -99 käynistys ongelma.. Ongelma selvinnyt!!!!!

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
pekkisp
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 08 Maalis 2005, 02:00

Viesti Kirjoittaja pekkisp »

Jopas nyt vastustaa :o !

En haluaisi jankuttaa, mutta arvailisin polttoainepuolen vikaa edelleen. Joku tiiviste falskaa tai on vuoto. Toki PA-suodattimen kaksi tiivistettä (iso suodattimeen tuleva ja pieni kiristysruuviin tuleva) on muistettu varmasti vaihtaa ja pinnat puhdistaa? Tuntuisi siltä, että PA-puoli olisi sinulla tyhjä ainakin suodattimelle asti, kun noin starttauttaa kun on seisonut pidemmän päälle. Vuodon melkein tarvitsee jostakin, ennen kuin lorisee PA-järjestelmä niin tyhjäksi asti. Voisi joskus pidemmän seisomisen päälle katsoa ja tarkistaa, onko sitä naftaa siellä suodattimessa asti, avaamalla kannen ja kurkistamalla. No, arvailuahan tämä. Kun PA-suotimen vaihtaa, niin silloin joutuu starttailemaan n. minuutin verran lyhyissä pätkissä, ennen kuin lähtee käyntiin. Pitää muistaa myös starttailla vain lyhyitä jaksoja, koska pumppu kuumenee ja vahingoittuu jos sahaa yhtenäisellä startilla kuumaksi asti.

Jos taas vika on hehkuissa, niin niiden pitäisi olla kaikkien pois pelistä ajoittain. Jos yksikään toimii, niin pitäisi koko koneen yskimällä, yksi pytty kerrallaan kuitenkin käyntiin lähteä. Jos ei anna elonmerkkiäkään, niin silloin olisi kaikki hehkut poissa pelistä tuolloin. Hehkun valo ei muuten edes vilahda, jollei lämpötila ole lähellä nollaa tai sen alle.

Kyllä korjaamoilla pitäisi olla keinot selvittää tällainen vika laitteillaan ja kokemuksellaan :o . Joku Opelin valtuutettu huolto. Pienempiä ja halvempiakin on, joilla löytyy merkkikohtaiset testerit ja kokeneet asentajat.
Vectra B diesel TDI
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Diagnostiikkapistokkeen kautta saa selville ihmeellisiä asioita ainakin Boschin testereillä ja varmaan Opelin Tech2:lla myös :o
Sieltä tosiaan saa käsiä likaamatta luettua, että oikea määrä ainetta ruiskutetaan oikeaan aikaan jokaiseen sylinteriin.
sopanja
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 16:54

Viesti Kirjoittaja sopanja »

Asiaa sivuten, missä kannattaa vaihdattaa pääkaupunkiseudulla nuo DTH:n suuttimien päällä olevat O-renkaat tai mitkä nyt ovatkaan nimeltään. Alkaa olemaan sen sorttisia oireita ilmassa että kaipaisivat vaihtoa. Itse asun Mäntsälässä ja sen lähistöltä/pääkaupunkiseudulta pitäisi joku paja löytää. Mitähän mahtaa toi remppa ja osat maksaa?
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

sopanja kirjoitti:Asiaa sivuten, missä kannattaa vaihdattaa pääkaupunkiseudulla nuo DTH:n suuttimien päällä olevat O-renkaat tai mitkä nyt ovatkaan nimeltään. Alkaa olemaan sen sorttisia oireita ilmassa että kaipaisivat vaihtoa. Itse asun Mäntsälässä ja sen lähistöltä/pääkaupunkiseudulta pitäisi joku paja löytää. Mitähän mahtaa toi remppa ja osat maksaa?
Tilanne infoa... tilanne ennallaan. kylmä käynnistys ennallaan. ei starttaa kylmänä ei.
Huomenna menossa opel huoltoon. ihan järkyttävät jonot oli. no eipä tässä hätää ollu, kun tolpassa oli auto niin jaksoi strattailla siedettävästi.

Pari uutta asiaa on tullut korviini.

Onko mahdollista että jos tarpeeksi vanhat öljyt, niin kylmänä ollessa vanhempi öljy jämähtyy niin paljon että öljyn paineet ei meinaa nousta tarpeeksi moottorissa, niin siksi ohjelma ei anna käynnistyä, ennen kuin paineet saavutettu?

Toinen kysymys. Bosch ruiskutuspumpuissa käyttöakselin stefa alkaisi fuskaamaan ja näin ollen pääsee ilmaa putkistoon?
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

sopanja kirjoitti:Asiaa sivuten, missä kannattaa vaihdattaa pääkaupunkiseudulla nuo DTH:n suuttimien päällä olevat O-renkaat tai mitkä nyt ovatkaan nimeltään. Alkaa olemaan sen sorttisia oireita ilmassa että kaipaisivat vaihtoa. Itse asun Mäntsälässä ja sen lähistöltä/pääkaupunkiseudulta pitäisi joku paja löytää. Mitähän mahtaa toi remppa ja osat maksaa?
Tilanne infoa... tilanne ennallaan. kylmä käynnistys ennallaan. ei starttaa kylmänä ei.
Huomenna menossa opel huoltoon. ihan järkyttävät jonot oli. no eipä tässä hätää ollu, kun tolpassa oli auto niin jaksoi starttailla siedettävästi.

Pari uutta asiaa on tullut korviini.

Onko mahdollista että jos tarpeeksi vanhat öljyt, niin kylmänä ollessa vanhempi öljy jämähtyy niin paljon että öljyn paineet ei meinaa nousta tarpeeksi moottorissa, niin siksi ohjelma ei anna käynnistyä, ennen kuin paineet saavutettu?

Toinen kysymys. Bosch ruiskutuspumpuissa käyttöakselin stefa alkaisi fuskaamaan ja näin ollen pääsee ilmaa putkistoon?
teeäm
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 31 Loka 2006, 18:52
Paikkakunta: Pohjoismaa

Re: 2.0 TD astra -99 käynistys ongelma !!!!Kiirellinen!!!!

Viesti Kirjoittaja teeäm »

Kikuka kirjoitti:Moro,

Huomasinpahan tuossa et Astra ei käynnisty sen kuuluisan palmun alta jos on seissyt yli 12h.
Kyseisen ongelman takia kävi kesän alussa huollossa, sinne vaihdettiin sitä suun tätä ( o-renkaita ja muita tiivistetitä polttoaine puolelle). No korjauksen jälkee (lämpimällä säällä) seisotin yli 12h no problemo. Mut kappas kun nyt aamulla starttailin ja lämpötila +5 niin eikös pirulainen, hörähti reiluksi 5s käyntiin ja tsup. Eikun sahaamaan käyntiin, no aikansa sahattua/ilmattua, hörähti kuin sen palmun alta käyntiin.

Olisikkos kellää mitään mahdollista havaintoa/vinkkiä missä mättää.

Alkaa olla itsellä keinot loppu, ja emäntä viel siihen päälle siunailee...
Yhrellä täälläpäin sama vika, käyntiin ja pyöri 5 sek ja sammu, vika, putsari oli vain puolillaan ainetta, kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tiivisteet.
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

Kikuka kirjoitti:
Kikuka kirjoitti:
pekkisp kirjoitti:Veikkaanpa yhä, että hotkii ilmaa taas jostakin. Sanoit, että korjaamolla tehty PA-remppa auttoi vähäksi aikaa. Oliskohan sieltä samasta paikasta taas mennyt jotakin?
On juu ja paluuletkut vaihdettu uudelleen PA-suodatin vaihdettu kans. Tänään selvisi että tuosta on mennyt oliko se nyt mottorinlämpötilaa mittaava anturi, joka antaa hehkuille singaalia. eipä ole onneksi kallis, 20 €.
Pitää tuo vaihtaa ja katsoa tilannetta uudelleen. Takaraivossa kytee tuo softan päivitys....
Otetaas tilanne päivitystä peliin.

Kyseinen anturi on jäähdytysveden lämpötilan anturi. No anturin vaihdoin ja pashat. Ei hehkun valo vilahtannakaan. No yön yli seisseenä tänä aamuna Sunnuntaina, kun pakkasta oli 2 astetta, niin hehku näytti toimivan pari sekuntia. No hehkuttelin siinä pari kertaa varmuudeksi ja starttasin, köh köh puts put hetken siinä köhien kävi ja sammui. No armoton strattailu jälleen kerran. Aikansa kun sahasi käyntiin niin läksi, tosin piti jo vara akulla antaa lisää virtaa.
Tilannetta vielä sekoittamaan, kun on lämmitys tolpassa kiinni pari tuntia, niin lähtee joko laakista, tai sitten ihan pienen sahaus hetken jälkeen. Ja kun aamulla auto saatu yleensä käyntiin niin koko päivän aikana ei ole ongelmia käyntiin lähdön kanssa, vaikka tulee useamman tunnin seisokkejakin, lähtee kuin sieltä palmun alta.

Mitä vaihdettu
Suuttimien O-renkaat
Paluu letkut
PA-suodatin
Jäähdytys veden lämpötila anturi
Hehkut katsottu, yksi uusittu.

Missä enää voi olla vika?
Suuttimet?
kylmäkäynnistys softa?
Huono akku?
joku mutta mikä???

Alkaa olla jo sen verran mysteerinen juttu että. No mitäpä sitä autoa syyttämään kun riski oli ostaessa kun merkki on OPEL :D

Jooh tilanne seuraava... huolestuttava.
Eilen meni huoltoon auto iltapäivällä, demonstroitiin tilannetta. Seisoi yön yli kylmässä. Tänä aamuna huolto alkoi tutkia autoa kun käynnistää. Iltapäivällä menin kysymään et mikäs tilanne? No ainut mitä oli saatu selville, että ilmakuplia(hotkii siis ilmaa jostain) muodostuu paluupiiriin. Huollossakin oli useampi mies sairaana ja kuulemma heidän diesel gurukin, niin eivät oikein osanneet enempää sanoa. Samaan hengen vetoon totesivat että oli ollut öljyn mittatikku ihan kuiva(kärki vain kastunna) lauantai aamuna katsoin viimeksi öljyt, oli mitta puolessa välissä (olihan tuota öljyä joutunut lisäämään toki tässä kilometrien saatossa, muttei mitenkään oudon liikaa kait). No vielä samaan hengen vetoon lisäsivät että auton tyhjäkäynti on jotenkin outo, karhea/metallinen, ei niin pehmeä kuin pitäisi. Eivät osanneet sanoa mistä ääni kantautuu. Kuulemma moniura rulla pitää ääntä kans.
Alkoi vaan euron kuvat vilistä silmissä. Auto jäi pajalle yöksi taas, huomenna kuulemma on heidän guru töissä, niin saa parempaa diagnoosia metallisesta äänestä, mistä ilmatulee ja mihin se saakelin öljy katoaa, ilmeisesti valuttaa vaan tuonne pohjamuovin päälle josta sitten ajon aikana tiputtaa tiehallinnon riesaksi. Yhtään vikakoodia ei ollut Astran muistissa.

Sitä kun rupesi miettimään että mistä se metallinen ääni kuuluu. Syöttöpumppu juolahti mieleen, nokka... ja taas alkoi kukkaro kaventua euroista lisää. Kylläpäs autoilu on mukavaa. Kiitos kun sai purkautua.

Ais niin ja kaivataan nyt teknistä tukea.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

DT(i):n polltoaineputket/suodatin ovat ihan hanurista. Ei mikään ihme että ne pikaliittimet vuotais. Omissa villeissä kuvitelmissa on laittaa 2.3TD A-Omegan polttoinesuodatin+jalka. Siinä on sellanen ruuvattava peltisuodatin ja KÄSIPUMPPU. Miin ja oikeat banjoliittimet, jotka ei vuoda.


Epäilempä että tässä tapauksessa on pieni murtuma/vuoto jossain polttoaineputkessa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
timoan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 17 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Karkea käyntiääni

Viesti Kirjoittaja timoan »

Tässä arvaus karkeaan käyntiääneen. En tutkinut asiaa sen tarkemmin aikoinani.

Minulla jäi ruiskun paluuletkun liitos vuotamaan aikoinaan ruiskupumpun korjauksen yhteydessä ja tuolloin käyntiääni oli todella ruma. Ilmeisesti ilmakuplat aiheuttivat jotain häikkää syöttöön (määrä väärin, ajoitus viivästyy ilman kokoonpuristumisen johdosta tai mitä lie) ja se korosti nakutusta. Kun paluuletkut olivat tiiviit, äänikin "kaunistui".
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Karkea käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

timoan kirjoitti:Tässä arvaus karkeaan käyntiääneen. En tutkinut asiaa sen tarkemmin aikoinani.

Minulla jäi ruiskun paluuletkun liitos vuotamaan aikoinaan ruiskupumpun korjauksen yhteydessä ja tuolloin käyntiääni oli todella ruma. Ilmeisesti ilmakuplat aiheuttivat jotain häikkää syöttöön (määrä väärin, ajoitus viivästyy ilman kokoonpuristumisen johdosta tai mitä lie) ja se korosti nakutusta. Kun paluuletkut olivat tiiviit, äänikin "kaunistui".

Tässäpä olisi oman Astran käynti ääniä video muodossa. Koittakaa saada äänestä jotain selvää. Pienikin apu on tarpeeseen. Sillä jotenkin tuon äänen ilmestyminen tuli kuin puskista... toki onhan se voinut tulla hiljakseen muttei siihen ole kiinnittänyt huomiota.

Tuolla on pari pätkää
http://koti.mbnet.fi/kikuka/
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0 TD astra -99 käynistys ongelma !!!!Kiirellinen!!!!

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

Kikuka kirjoitti:Moro,

Huomasinpahan tuossa et Astra ei käynnisty sen kuuluisan palmun alta jos on seissyt yli 12h.
Kyseisen ongelman takia kävi kesän alussa huollossa, sinne vaihdettiin sitä suun tätä ( o-renkaita ja muita tiivistetitä polttoaine puolelle). No korjauksen jälkee (lämpimällä säällä) seisotin yli 12h no problemo. Mut kappas kun nyt aamulla starttailin ja lämpötila +5 niin eikös pirulainen, hörähti reiluksi 5s käyntiin ja tsup. Eikun sahaamaan käyntiin, no aikansa sahattua/ilmattua, hörähti kuin sen palmun alta käyntiin.

Olisikkos kellää mitään mahdollista havaintoa/vinkkiä missä mättää.

Alkaa olla itsellä keinot loppu, ja emäntä viel siihen päälle siunailee...
No niin tuomio on saatu paikalliselta diesel korjaamolta. Syöttöpumpun stefa päästää ilmaa.
No korjaamo antoi pikaelvytyksen, muuttamalla paluuletkun kulkua, ennen paluuletku meni pumpulle suoraan, nyt paluuletku menee ylivuotoletkulle, joka menee tankkiin.

Olivat eilen tehneet tuon muutoksen ja aamusta oli auto lähtenyt kuin kuunaan käyntiin.
No ratkaisu on tilapäinen. Tiedossa on pumppuremppa talven mittaan. Hinta arvio n. 1500 €.

Paikallinen merkki korjaamo kun kokeili huoltaa autoa tuossa viime viikolla, eivät oikein löytäneet parin päivän aikana mitään, kun kuulemma ei ollut miehitystä saatavilla kun joku oli sairas... (sai valohoitoa ja yhden kirkkaan letkun, josta totesivat että ilmaa tulee putkistoon).

No en kehdannut katsoa sitä valohoidon antamista, vaan vein ammattikorjaamolle jossa löysivat tuon ongelman samassa ajassa kuin merkkikorjaamo ihmetteli.

Kaiken hyvän lisäksi itse jo ehdotin merkkikorjaamolle tuota pumpun stefa vuotoa, mutta eivät kuulemma ole koskaan kuulleet että olisi mennyt(lue-> ei se voi olla mahdollista, koska asiakas sen itse ehdotti). No pitääpäs tässä ruveta kaivelemaan jostain pumppu remppa rah -(z)- ja.
lelu
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2006, 17:33
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lelu »

rocker kirjoitti:Hehkuvika, jos ei kerran valo syty. Ihme on jos kerran softassa ois vikaa, kyllähän diiselin ku diiselin pitää alkaa hehkuttamaan kunnolla kun lämpötila painuu lähelle nollaa. Onko joka hehkulle oma johto astrassa hehkuohjaimelta, vai onko hehkut yhdistetty kiskolla toisiinsa? Toisaalta, minulla oli penarissa aikoinaan sama vika, joka tuli heti kun pa-suodattimen oli vaihtanut. Siinä oli ilmauspumppu suodatinjalassa, jonka kalvo halkesi suodatinta ilmatessa, ja alkoi juurikin moiset ongelmat :lol: Liekkö astrayssa moista pumppua?
--Tero--

Omaan 2,5 TD omegaan vaihdoin PA-suotimen ja käynnsitysongelma tuntuu tutulta. Eikös se suodatin ilmaa itse itsensä?
Kikuka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kikuka »

lelu kirjoitti:
rocker kirjoitti:Hehkuvika, jos ei kerran valo syty. Ihme on jos kerran softassa ois vikaa, kyllähän diiselin ku diiselin pitää alkaa hehkuttamaan kunnolla kun lämpötila painuu lähelle nollaa. Onko joka hehkulle oma johto astrassa hehkuohjaimelta, vai onko hehkut yhdistetty kiskolla toisiinsa? Toisaalta, minulla oli penarissa aikoinaan sama vika, joka tuli heti kun pa-suodattimen oli vaihtanut. Siinä oli ilmauspumppu suodatinjalassa, jonka kalvo halkesi suodatinta ilmatessa, ja alkoi juurikin moiset ongelmat :lol: Liekkö astrayssa moista pumppua?
--Tero--

Omaan 2,5 TD omegaan vaihdoin PA-suotimen ja käynnsitysongelma tuntuu tutulta. Eikös se suodatin ilmaa itse itsensä?
Astrassa on ainakin ihan automaattinen ilmaus, PA-suodatin paikoilleen ja mielellään jos esitäyttää sitä niin hyvä. Ja kun starttailee ja käyntiin saa niin antaapa olla käynnissa 20 minsaa, niin on varmasti ilmat poissa. Eli ei kummanen toimen pide.

Tarkista paluuletkut, jos mahdollista niin laita paluuletkut menemään ylivuotoputkiin. Ja jos paluuletkut meni aluksi syöttöpumpulle, niin katsii se reikä pumpun puolelta tukkia. Jos tuolla ongelma häviää niin pumpun suuntaan kääntyy ongelma. Itsellä pumpun stefa fuskasi sen verran että otti ilman paluuletkun puolelta ja tyhjensi järjestelmän. Tehtiin korjaamolla paluuletku muutos -> ylivuoto putkeen, niin käyntiin lähtö ongelma selvisi.
Muita ilmavuotoja polttoaine putkistossa.
lelu
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2006, 17:33
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lelu »

Kikuka kirjoitti:
lelu kirjoitti:
rocker kirjoitti:Hehkuvika, jos ei kerran valo syty. Ihme on jos kerran softassa ois vikaa, kyllähän diiselin ku diiselin pitää alkaa hehkuttamaan kunnolla kun lämpötila painuu lähelle nollaa. Onko joka hehkulle oma johto astrassa hehkuohjaimelta, vai onko hehkut yhdistetty kiskolla toisiinsa? Toisaalta, minulla oli penarissa aikoinaan sama vika, joka tuli heti kun pa-suodattimen oli vaihtanut. Siinä oli ilmauspumppu suodatinjalassa, jonka kalvo halkesi suodatinta ilmatessa, ja alkoi juurikin moiset ongelmat :lol: Liekkö astrayssa moista pumppua?
--Tero--

Omaan 2,5 TD omegaan vaihdoin PA-suotimen ja käynnsitysongelma tuntuu tutulta. Eikös se suodatin ilmaa itse itsensä?
Astrassa on ainakin ihan automaattinen ilmaus, PA-suodatin paikoilleen ja mielellään jos esitäyttää sitä niin hyvä. Ja kun starttailee ja käyntiin saa niin antaapa olla käynnissa 20 minsaa, niin on varmasti ilmat poissa. Eli ei kummanen toimen pide.

Tarkista paluuletkut, jos mahdollista niin laita paluuletkut menemään ylivuotoputkiin. Ja jos paluuletkut meni aluksi syöttöpumpulle, niin katsii se reikä pumpun puolelta tukkia. Jos tuolla ongelma häviää niin pumpun suuntaan kääntyy ongelma. Itsellä pumpun stefa fuskasi sen verran että otti ilman paluuletkun puolelta ja tyhjensi järjestelmän. Tehtiin korjaamolla paluuletku muutos -> ylivuoto putkeen, niin käyntiin lähtö ongelma selvisi.
Muita ilmavuotoja polttoaine putkistossa.
Empä tarkentanut sitä, jotta kyllä se sitten sahaamisen jälkeen aina jää käyntiin. Haalealla kelillä vaan ei starttaa kylmänä eka kerralla ja lämpimänäkin vasta sahaamisen jälkeen. Taitaa olla hehkujen mittaus ainakin edessä tai sitten hehkun ohjauksessa on vikaa. :lollis:
Vastaa Viestiin