Tehoja hävinnyt

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Tehoja hävinnyt

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Ostin tuon ooppelin viime keväänä ja silloin se tuntui oikein pirteältä ja lähti todella hyvin.Kakkosella yritti vielä sutia kun turbo tuli kunnolla mukaan.Mutta tuossa kesän aikana tuntui kuin olisi tehot hävinneet.Lähinnä se huippu vääntö joka repi penkkiin oikein huolella.Ei toi vieläkään mikään nuhapumppu ole mutta sitä ennen se lähti kuin siinä olisi lastu tai jotain.Ja entinenkin omistaja sanoi että lähtee paremmin kuin volvo v70 2.5td jossa on 140 hv.Onko mahdollista että autossa olisi lastu mutta se olisi jostain syystä lähtenyt toiminnasta tai joku johto irronnut/hapettunut.Niin ja koneenahan on toi 2.5 bemarin valmistama mylly.Onko kellään muuten tietoa että miksi bemarissa on enemmän tehoja vaikka on sama kone.
jmk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 265
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 19:43

Viesti Kirjoittaja jmk »

Ahdin bemarissa on hiukan suurempi, muuten taitaa tehoero tulla vain syötön määrästä.

Itse ongelmaan; katso ainakin ahtopaineanturin letku, samoin ilmamassamittarin johto. Ilmamassamittari on kiinni ilmansuodattimen kannessa ja siihen olisi syytä mennä myös johdot. Ahtomittarille lähtee letku imusarjan alapuolelta ja itse mittaava komponentti on ohjaustehostimen öljysäiliön vieressä. Sitten on tietysti haljenneet ahtoputket..

Ilmamassamittarin väsyminen aiheuttaa puutumista, itsekin pitäis selvittää onko siinä vikaa. Kallis osa, paikasta riippuen 200-300€.

Muistathan kertoa tänne kun saat vian selville ja korjatuksi ;)
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Ahtoja tulee minun mielestäni ainakin ihan riittävästi kunnon vedossa ahdot nousevat 0,9 mutta tuntuu että ne eivät nousisi niin nopeasti kuin ennen niin silloinhan pieni vuoto voisi olla mahdollinen.Onko muuten totta että ensimmäisissä turbodieseleissä ei olisi ilmamassa mittaria ollenkaan.Mutta missäs päin tämä ahtomittari sitten sijaitsee ja kun tuo konetila on niin pirun ahdas ettei sieltä taho löytää mitään mutta viikonloppuna voisi tutkailla noita mittari juttuja tai vuotoja.
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

juu tossa kuvassa se on suunnilleen tuolla kohti... en tiijä miks ei oo piirretty tohon.. mut tossa on semmonen kiinnitys rauta jossa on joku magneettiventtiili ja se mittari.. mittariin menee 1 letku ja venttiiliin 2....

Kuva

kertokaa mulleekkii missä se ilmamassa mittari on ei ainakaan autodatan mukaan missään tai sitte en osaa ehtiä sitä??
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
GeeTee
'Senator'
'Senator'
Viestit: 452
Liittynyt: 25 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Ilmamassamittari tuli mielestäni vasta x25td ja y25td koneisiin.Itselläni 25td ja ei siellä ainakaan ole ilmamassamittaria.Ja jos olisi niin pitäisi olla ilmanputsarilta lähtevässä letkussa joka menee ahtimelle.
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

no sitähän minäkin...
suotta oon pelänny moottorin pesua...
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Millähän selviäis että onko ahtomittarissa jotain vikaa? Auto oli kyllä huollossa vajaa kuukausi sitten, eikä mitään vikakoodeja ollut.Ahtomittarille tulee kaksi piuhaa sekä se letku...niitä vuotoja voisi katsella silmämääräisesti, mutta muuten niitä on vaikea havaita kun ei saa ahtopaineita paikallaan niin korkealle huudattamatta konetta, että ne kuulisi/tuntisi. Mitenkä vaikuttaa jos ottaa ahtomittarista piuhat irti?
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

Kuva

Kuva
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
jmk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 265
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 19:43

Viesti Kirjoittaja jmk »

Niikkuin kuvista näet, mitarille menee 3 johtoa, maa, +5V ja signaali ECUlle.

mutua: Luultavasti (normaalisti) tehot haviää, koska ECU annostelee ainetta sen mukaan kuinka paljon ilmaa on mukana (ahdot + ilmamassa). Ota johto irti ja käy vetämässä vaikka kiihdytys 80-120 kolmosella. Tai ota sittenkin nelosella, niin saadaan vertailukelpoisia tuloksia automaattilaatikollisten kanssa, automaatin 3. on suora, niinkuin on manuaalin nelonenkin.

-jmk
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Ei siihen mennyt kuin kaksi johtoa mutta se varmaan maadoittaa itse itsensä. Ja siihen meni kaksi letku... mutta nyppäsin johdot irti ja ajelin tossa sellaisen parin kilometrin matkan enkä huomanut mitään eroa. Voisiko olla että koneestani on hävinnyt tehot koska anturin vuoksi ecu ei anna tarpeeksi ruokaa kun ei anturi anna tiotoa täysistä ahdoista.Että kone saisi kyllä ilmaa mutta ei tarpeeksi syöttö. Tämä menisi myös yksiin sen suhteen että ahtopaineet ei nouse niin nopeasti koska ei kone saa tarpeeksi ruokaa joten turbo ei lähde pyörimään niin nopeasti ja tehokkaasti.
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

jannu oot kyllä nyt siinä magneetti venttiilissä kiinnii... siinä vierellä pitäs olla samassa raudassa mötikkä johon tulee 1 letku ja 3 johtimen sähköjohto... se venttiiili ohjaa tyhjä käynnillä osan pakokaasuista takaisin sylinteriin imuilman mukana... -> päästö hässäkkä...
siitä oikeesta mötikästä pitäs mennä letku imusarjan alle...
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

nii ellei se oo puonnu siitä raudasta niikuin mulla. oli pelkän sähköjohdon varassa melkein pohjapanssarin päällä... juu eikä muuten ollu sillonkaan teho ooppelissa... sitäkään vähää kun siinä nyt on...
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Kuva

No tossa on nyt kuvaa ja kertokaapas kumpiko se noista sitten on? 2 numerolla merkitty mötikkä oli se josta otin sen liittimen irti johon menee kaksi johtoa sekä kaksi letkua jotka tulevat jostain sieltä imusarjan alta.

Numerolla 1 merkitty mötikkä mikäs se on siihen tulee johtoja mutta ei mitään letkua eikä siinä ole paikkaa letkuille/letkulle. Että kertokaa viisaammaksi että onko tämä se oikea mötikkä...vai onko se tippunut sinne johonkin ja roikkuu kenties johdon varassa tai jotain.
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

kyl mulla ainakin tuosta "1" mötikästä lähtee letku (vihree) ja toinen pää on auton pituus suunnassa samalla kohtaa imusarjan alla eli letkua on ehkä 30cm...

Kuva

Kuva
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
marotsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marotsi »

No nyt kun kavin oikein tarkemmin kurkkimassa niin kyllä sinne letku meni oli sellainen musta kangas letku ja imusarja päästä perstunut puhki.Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että kyllä ihminen on sokea.Tällä viikolla käydä hakemassa uutta kumiletkua ja laittaa sitä sinne ihme kyllä ettei noihin ole klemmareita laitettu mutta näillä mennään eteen päin.Kiitokset sulle tikkanen tämä auttoi aika paljon. Viikonloppuna oli tossa puhetta turbodieseleistä ja ainakin VAG konsernin autoissa kyseiset anturit on kulutus kamaa
Vastaa Viestiin