Zafira 2.0 ei käynnisty
niinpä, mukavuus.. laadukkaiden hehkujen (motonetista ostetut olivat samanmerkkiset kuin alkup.) laatu on aika tasapaksua. En keksi miksi ne kaksi vaihtamatta jäänyttä tulppaa kestaisivät kovin paljon pidempään kuin rikki menneet. Lisäksi vaihtamatta jääneiden tulppien hinta haukutaan helposti, varsinkin jos vaihtotyö teetetään asiantuntevalla merkkikorjaamolla. Mutta toisaalta, hehkun katkeamisen todennäköisyys on aika pieni jos tulppaan ei kosketa Tarviiko niitäkään vääntää kiinni hampaat irvessä?joreman kirjoitti:lampe kirjoitti:En kyllä hirveästi ymmärrä sitä, että kaikki hehkut olisi pakkovaihdettava kerralla. Joku tietävämpi voisi kertoa syyn, koska mitään teknistä syytä erikseen vaihtamiseen ei ole. Mukavuus tietty...
Kyselin Opelin huollosta siitä että oisko se niillä voinut katketa viimeksi kun vaihtoivat pari hehkua... Eivät kyllä myöntäneet. Mutta sitä ei taija saada sieltä poraamalla ja tekemällä uusia kierteitä? Meinasivat huollossa että sen saa kyllä irti ilman kannen irroitusta. Olivat kuulemma irroittaneet muulloinkin niitä katkenneita hehkuja.
No saahan ne joo sieltä irti kikkailemalla ja takasikki mut oikea konsti olis vaihtaa ne kansi pöydällä.
Meinaakko vaihtaa seuraavat hehkut vai paakko auton kiertoon?
Kiva sit seuraavan vaihtaa ne hehkut
Nii ja ku ne porailee sinne sun kanteen nii mihin luulet sen hehkunjämän ja lastut joutuvan?
Prkl ku nuo kaikki koittaa mennä mistä aita on matalin
Meinaakko vaihtaa seuraavat hehkut vai paakko auton kiertoon?
Kiva sit seuraavan vaihtaa ne hehkut
Nii ja ku ne porailee sinne sun kanteen nii mihin luulet sen hehkunjämän ja lastut joutuvan?
Prkl ku nuo kaikki koittaa mennä mistä aita on matalin
Skoda Octavia -08
Kunhan sen hehkunjämän saa irti niin kyllä kai sen kierteen pystyy tekemään helicoililla ihan kannen ollessa koneessa kiinni? Tehdäänhän sytytystulpan kierteisiin vastaavia korjauksia bensakoneissa siten että kansi on paikallaan.
Omaan kapineeseen just vaihdettiin hehkut kun oli kylmällä koneella alkanut sytyttelemään vikavaloa hetkeksi,epäilin hehkujen olevan finaalissa ja niinpä olivatkin,ei pala enää vikavalo.
Mutta samanlaista kierreongelmaa oli,tosin kaikki hehkut lähti irti,mutta kierreosat ei näyttänyt kovin terveellisiltä...Seuraavan kerran hehkuja vaihtaessa taitaa mennä koko laite diesel-korjaamoon jossa saavat samalla vääntää helicoilit kierteisiin.Ja toivoa ettei hehkut katkea/kierre korkkaa kokonaan...Tosin epäilin että oisko nyt ollut vielä orgis-hehkut? Ajettu alle 250tkm. Eli jos vaikka seuraava hehkujen vaihto olis vasta n.200tkm päästä...Ja luonnollisesti kaikki hehkut vaihtoon,eihän kai kukaan bensakoneeseenkaan vaihda vaan osaa sytytystulpista?
On kyllä ihan silkkaa v.ttuilua jo alunperinkin jättää jo tehtaalla laittamatta alukanteen helicoileja tuollaiseen paikkaan.Jo se että noita hehkuja joutuu välillä kuitenkin irroittamaan heikentää kierteitä ja sitten vielä yhdistelmä alsa(kansi)-teräs(hehkutulppa),tuommoisessa kun käsitykseni mukaan tapahtuu aina kemiallista reagointia siten että liitos ajan myötä "hitsautuu" kiinni.
Ai niin onko tuo DTI:n kansi ihan oikeesti helppo irrottaa? Montako tuntia(ja asennuskaljaa...)saa varata?
Omaan kapineeseen just vaihdettiin hehkut kun oli kylmällä koneella alkanut sytyttelemään vikavaloa hetkeksi,epäilin hehkujen olevan finaalissa ja niinpä olivatkin,ei pala enää vikavalo.
Mutta samanlaista kierreongelmaa oli,tosin kaikki hehkut lähti irti,mutta kierreosat ei näyttänyt kovin terveellisiltä...Seuraavan kerran hehkuja vaihtaessa taitaa mennä koko laite diesel-korjaamoon jossa saavat samalla vääntää helicoilit kierteisiin.Ja toivoa ettei hehkut katkea/kierre korkkaa kokonaan...Tosin epäilin että oisko nyt ollut vielä orgis-hehkut? Ajettu alle 250tkm. Eli jos vaikka seuraava hehkujen vaihto olis vasta n.200tkm päästä...Ja luonnollisesti kaikki hehkut vaihtoon,eihän kai kukaan bensakoneeseenkaan vaihda vaan osaa sytytystulpista?
On kyllä ihan silkkaa v.ttuilua jo alunperinkin jättää jo tehtaalla laittamatta alukanteen helicoileja tuollaiseen paikkaan.Jo se että noita hehkuja joutuu välillä kuitenkin irroittamaan heikentää kierteitä ja sitten vielä yhdistelmä alsa(kansi)-teräs(hehkutulppa),tuommoisessa kun käsitykseni mukaan tapahtuu aina kemiallista reagointia siten että liitos ajan myötä "hitsautuu" kiinni.
Ai niin onko tuo DTI:n kansi ihan oikeesti helppo irrottaa? Montako tuntia(ja asennuskaljaa...)saa varata?
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
DTI:n kansi on helppo irrottaa.
Letkut irti
Ylempi jakoketjunkiristin irti
nokka-akselin ketjupyörä irti
suutinputket irti
pakosarja tai pelkkä turbo irti(tai turbon öljyputket irti)
Kannenpultit irti
Kannattaa laittaa nihiin hehkujen kierteisiin vaseliinia tai kinnileikkaamisen-etsotahnaa(hopeatahnaa?)
Letkut irti
Ylempi jakoketjunkiristin irti
nokka-akselin ketjupyörä irti
suutinputket irti
pakosarja tai pelkkä turbo irti(tai turbon öljyputket irti)
Kannenpultit irti
Kannattaa laittaa nihiin hehkujen kierteisiin vaseliinia tai kinnileikkaamisen-etsotahnaa(hopeatahnaa?)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Tarkoitat varmaan kuparitahnaa. Itse en noita hehkuja vaihtanut.meni varaosaliikkeen asennuspajalle(krhm...kun ei vieläkään oo saanut aikaiseksi sitä Haynesia tai vast...tunnustan että itsellä ei edes hajua että missä kohtaa nuo hehkut ovat tuossa kapineessa...villi veikkaus että siinä naftan paluuletkujen vieressä,päätelleen imusarjan putsausohjeen kuvista...),jostain syystä ei nyt innosta tippaakaan huoltaa itse tuota käyttistä+odottelinkin lievää ongelmaa noiden hehkujen irroituksessa...
En tiedä menikö mitään liukasteita kierteisiin,mutta epäilen.Itse en laittaisi niihin mitään,syynä se että tuokin kuparitahna on jonkun verran juoksevaa kun saa lämpöä,vaseliinikin todnäk palaa kiinni,sen verran lämmin paikka tuo hehkujen kohta.Olen erään kapineen kannenpultteihin pistänyt kuparitahnaa kun on juuri alu-teräs liitos ja kyllä tuota tahnaa tipahteli jonkun verran pihalle kun kone lämpeni.En välttämättä haluaisi sitä koneen sisälle...
Edit: Niin eipä tuo kannen irroitus nyt kovin pahalta vaikuta.Katsoo nyt miten ja koska seuraavaksi hehkut joutuu vaihtamaan,jos samalla nappaisi kannen irti ja tarkistaisi sen samalla+tekisi uudet kierteet.
En tiedä menikö mitään liukasteita kierteisiin,mutta epäilen.Itse en laittaisi niihin mitään,syynä se että tuokin kuparitahna on jonkun verran juoksevaa kun saa lämpöä,vaseliinikin todnäk palaa kiinni,sen verran lämmin paikka tuo hehkujen kohta.Olen erään kapineen kannenpultteihin pistänyt kuparitahnaa kun on juuri alu-teräs liitos ja kyllä tuota tahnaa tipahteli jonkun verran pihalle kun kone lämpeni.En välttämättä haluaisi sitä koneen sisälle...
Edit: Niin eipä tuo kannen irroitus nyt kovin pahalta vaikuta.Katsoo nyt miten ja koska seuraavaksi hehkut joutuu vaihtamaan,jos samalla nappaisi kannen irti ja tarkistaisi sen samalla+tekisi uudet kierteet.
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
Kyllä tarkoitin ihan hopeatahnaa. Käytetään haponkestävien pulttien kanssa(happosia kiristäneet tietää kinnileikkautumisominaisuudet).
Ei se sieltä mihinkään valu ja ei se jenkaosa ole niin kuuma.
Hehkut on pakosarjan puolella.
Ei se sieltä mihinkään valu ja ei se jenkaosa ole niin kuuma.
Hehkut on pakosarjan puolella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Ahaa,meni "hieman" hehkujen paikan veikkaus pieleen...Kiitos tiedosta,taas viisastuttiin...Mutta kuten taisin jossain aikaisemmin jo sanoa,eipä ole vielä tarvinnut 8000km aikana konehuoneeseen tutustua muuten kuin lisäämällä vettä pissapoikaan...Ainakin vielä ollut melkoisen huoleton peli,nuo hehkut eka remontti oston jälkeen.Juho M-P kirjoitti:Kyllä tarkoitin ihan hopeatahnaa. Käytetään haponkestävien pulttien kanssa(happosia kiristäneet tietää kinnileikkautumisominaisuudet).
Ei se sieltä mihinkään valu ja ei se jenkaosa ole niin kuuma.
Hehkut on pakosarjan puolella.
Juu,olen kuullut että hapot leikkaa kanssa TODELLA hyvin ilman liemiä. Tuosta hopeatahnasta en ollutkaan tietoinen,täytyypä ihmetellä asiaa.Joka tapauksessa uudet hehkut on siellä ja pysyy,en ala availemaan kuin vasta sitten kun tarvii vaihtaa.Ja sitten tosiaan voipi olla että kierteet menee uusiksi joka tapauksessa,revitään vaikka kansi sitten irti jos ei hehkut muuten irtoa...
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
EX: -99 Vectra B DTI Voyage
Kadett B
+ muutamia stressileluja...
Jeps, käytin tota autoa dieselkorjaamossa ylivieskassa, aattelin et on ammattitaitoisempaa porukkaa kun Oopel huollossa. laittoivat helicoil kierteen siihen. Ne sano siellä että ei sitä kantta kannata ruveta irroittaa jos se lähtee muutoinkin... Vielä ois yksi vanha hehku paikallaan, se on kyllä ihan terve mutta kai sekin pitäis sieltä saaha vaihettua... jos sais sen irti ehyenä..
Hehkua ei saa poikki kuin vääntämällä, joten siellä huollossa ne sen poikkas. Jos hehku vaihtui ilman kannen avausta, niin ole tyytyväinen. Läheltä piti iso remppa!
Hehkut hitsautuu, jos ne vääntää liaan tiukkaan, eikä vaihda kuin 10v välein! Silloin on paree viedä ammattimiehelle, joka tietää milloin pitää lopettaa vääntäminen ennen kuin poikkee. Tämä kannattaa tehdä selväksi etukäteen siellä huollossa. Parempi jättää vanha kynttilä paikalleen ja hehkuttaa kolmella. Kansiremppa on turhan kallis, jos muuta vikaa ei ole siellä suunnalla. Toimii ihan hyvin kolmella hehkulla kovillakin pakkasilla. Itsellä toimi enää vain kaksi ennen vaihtoa ja käyntiinlähtö vaikeutui vasta n -30C. Vika ilmeni vain vikavalon palamisena. Oplialla hoitivat homman kiitettävästi ja tiesivät mitä tekivät.
Hehkut hitsautuu, jos ne vääntää liaan tiukkaan, eikä vaihda kuin 10v välein! Silloin on paree viedä ammattimiehelle, joka tietää milloin pitää lopettaa vääntäminen ennen kuin poikkee. Tämä kannattaa tehdä selväksi etukäteen siellä huollossa. Parempi jättää vanha kynttilä paikalleen ja hehkuttaa kolmella. Kansiremppa on turhan kallis, jos muuta vikaa ei ole siellä suunnalla. Toimii ihan hyvin kolmella hehkulla kovillakin pakkasilla. Itsellä toimi enää vain kaksi ennen vaihtoa ja käyntiinlähtö vaikeutui vasta n -30C. Vika ilmeni vain vikavalon palamisena. Oplialla hoitivat homman kiitettävästi ja tiesivät mitä tekivät.
Vectra B diesel TDI
Kyllä on kieltämättä hauska lukea näitä teidän ammattilaisten juttuja näin maallikkona, miksi ne hehkut pitää vaihtaa kaikki kerralla? ainoa mitä tiedän on ,että tommonen hehku kuitenkin maksaa n. 20€/kpl ja vanha hehku kun saattaa vanhattaa pari uuttakin, että se niiden kestosta tiedän vaan kun harva se viikko hehkujakin tulee vaihdeltua
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73