Insignia A

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Olisikohan jollakulla antaa hieman neuvoa. Insigniani seisoi ensimmäistä kertaa viikon nyt ja liikkeelle lähdettyäni parin kilsan jälkeen syttyi akun latausvalo ja teksti: huolla akun järjestelmä. Hetkeä myöhemmin tuli myös tietoisku: akun säästäjä aktiivinen, jolloin esim. takalasinlämmitin ei enää toiminut.

Ajoin vielä vajaa 10km ja pysähdyttyäni mittasin akusta jännitteen tyhjäkäynnillä, oli 11,22V ??? Sammutin auton ja mittasin uudestaan, 11,88V.

Onko laturi entinen? Ei näytä juuri lataavan.. akunkaan jännite ei paras ollut, mutta jos laturi ei lataa, niin olisiko voinut pudota tuolla ajamallani matkalla. Akku on alkuperäinen tehdasasenteinen.

Motti siis 2.0 cdti ecoflex 103kW ja vuosi 2014
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Moniurahihna poikki! Melkein kuin veitsellä leikaten näyttää menneen. Ei muuten rispaantumisen merkkejä. Laturin rulla pyörii ja toinenkin siinä ylhäällä. Noita alempia en päässyt yläkautta tarkastamaan, kun meinasin että olisko joku niistä hirttänyt kiinni. Ihmekkö kun ei ladannut.. :o
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Larske
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 18:12
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Larske »

2.0cdti a20dtj on alkanut kylmänä käydessään pitää tällaista ääntä:

Mitä nyt yhtäkkiä asiaa googlailin niin jokin osa ilmeisesti tuolta jakopään suunnalta. Ensin alkoi hyvin hiljaisena sivuäänenä, mutta nyt huomaa jo selkeästi kuten videolla. Ääni tuntuu katoavan kun moottori lämpenee.

Alkaa olla edellisestä jakopään huollosta hyvin pian 6 vuotta ja 100 tkm täynnä, josko sen tehdessä katoais tuo äänikin.

Työkalut jo hommattu, mitäs kaikkea osaa tuohon kuuluu vaihtaa? Jakohihna, vesipumppu, kaksi rullaa? Ajattelin myös moniurahihnan vaihtaa samalla kertaa: siinä itse hihna ja kaksi rullaa myös? Gates/Continental varmaan sellaisia merkkejä joita uskaltaa käyttää.
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
jupasierra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 109
Liittynyt: 11 Syys 2007, 08:21
Paikkakunta: Kotka

Kokemuksia Insigniasta

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mitä mieltä Insigniasta, itsellä 2013 Sport Tourer Turbo mielestäni hyvä ajaa, kohtuu hiljainen, sopivasti varusteita ja sopivan tehokas. En itse kaipaa tehoja lisää ei tuolla jalkoihin jää ja ohitukset sujuu sutjakkaasti. Penkit omasta mielestä hyvät, napakat istua ja kun olen selkävaivainen niin hyvät ristiselän säädöt. Harvassa autossa pystyn ajamaan pidemmän matkan välillä pysähtymättä, tässä pystyn. Tunne on Saksalaisen jämäkkä, onhan näissäkin tyyppivikansa mutta hintaan nähden olen tyytyväinen. Sedanina omasta mielestä paremman näköinen, mutta farkku omaan käyttöön sopivampi. Tietysti sedan ei ole Sport Tourer 8)
Avatar
Larske
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 18:12
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Larske »

Moniurahihna katkesi tänään yllättäen. Tältä näyttää katkosjälki. Ei minkäänlaista oireilua ole ollut, ja vaihdettu 72 tkm sitten. Juuri ajoin noin 100 km määränpäähän, ja sieltä takaisinpäin lähtiessä juuri tielle noustessa katos ohjaustehostin ja laturin valo sytty. Eikös vaihtoväli ole jotain 150 luokkaa. Ei ollut mitenkään huonon näköinen hihna. Olikohan maanantaimalli vai aiheuttiko tämän jokin. Kuuluuko muuta vaihtaa kuin kiristysrulla tässä samalla? Ensimmäistä kertaa jätti Opel tielle.
Kuva
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kokeile laturin vapaakytkimen toiminta samalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Larske
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 18:12
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Larske »

Eilen hain hihnan, uuden kiristimen rullalla ja apurullan. Vaihto kävi nätisti, kun otti apparin eturenkaan ja sisälokarin etupuoliskan irti.

Eipä jääny epäselväksi mikä katkaisi hihnan. Oli kiristimen rullan toinen puoli tämännäköinen. Ja apurulla alkavasti samannäköinen.
Kuva
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No jo on. Ei oo varmaan paljoa hihnaa vilkuiltu öljyjä vaihtaessa/huoltaessa. Kokeile kuitenkin se laturinkinnhihnapyörä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Larske
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 18:12
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Larske »

Juurikin niin. Itse hihna oli perushyvännäköinen. Hihnapyöriä ei tosin oo tullut tarkkailtua... Epäilen, jotta kun tuo rullan pinta päässyt repeämään ja rullasta tuli "terävä" niin hetkessä kulutti hihnan katkaisuun asti. Tulee kyllä autoa syynäiltyä ja aina ajossa liiankin herkällä korvalla huomioitua sivuääniä yms., mutta tuo tuli kyllä ihan yllättäen. Hihna on vaihdettu viimeksi liikkeessä: mietin, että vaihdettiinkohan nuota hihnapyöriä edes silloin, kun tuossa kunnossa olivat nyt. Aina ollut siinä uskossa, että rullat kestää hihnaa kauemmin.
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
roope257
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Heinä 2023, 13:14

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja roope257 »

Mitä ajatuksia kyseinen yksilö herättää? Ainakin kerkesin jo lukemaan, että toi automaatti vaihteisto ei olis se paras vaihtoehto. Tarkotuksena maanantaina käydä koeajamassa.

https://www.nettiauto.com/opel/insignia/13725582
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

roope257 kirjoitti: 21 Heinä 2023, 18:28 Mitä ajatuksia kyseinen yksilö herättää? Ainakin kerkesin jo lukemaan, että toi automaatti vaihteisto ei olis se paras vaihtoehto. Tarkotuksena maanantaina käydä koeajamassa.

https://www.nettiauto.com/opel/insignia/13725582 :lovin:
Kallis tuli ekana mieleen 😊
Lootaöljyt vaan kerran vaihdettu? Milloinhan jakopää on tehty? Katselisin merkkejä jäähdnestevuodoista konehuoneessa (myös koneen takaa) ja seuraa tarkkaan miten loota vaihtaa kun se on lämmin. Kokeile töksähteleekö pysähdyksissä kun vaihdat valitsimen asentoja, loota lämpimänä. Kattele ruostetta etuovien alanurkista, ovien alareunoista ja takakaarista jos ruoste kiinnostaa. Kattele toimiiko penkinlämmittimet (jos menee itestään pois päältä niin se on vika).

Mulla oli vähän aikaa sitten 230tkm Diesel cosmo farmari myynnissä hintaan 6 ke, tässä on vaihteisto käynyt tehdashuollossa 150 tkm kohdalla. Eipä se hinkua herättänyt, joten ostin premium renkaat ja päätin ajaa auton itse loppuun😉
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

ILVES-Joe kirjoitti: 24 Marras 2022, 22:07
Trafoter kirjoitti: 11 Elo 2022, 19:27
1,2sorsa kirjoitti: 10 Elo 2022, 23:16
Trafoter kirjoitti: 10 Elo 2022, 19:51
1,2sorsa kirjoitti: 05 Elo 2022, 12:41 Hihnapyörässä on kiila 2,0cdti koneissa. Itse tekisin kyllä jakopään samalla vaivalla ja katsoisin rattaiden kunnon.
Homma tyssäsi siihen etten saa pumppua vedettyä irti. Pitääkö sille kiilalle tehdä jotain? Pumpun 3 ruuvia on irti ja se hieman heiluu, mutta ratas heiluu mukana. Tuntuu että kiila on perkeleen jumissa.
Kokeileppa ihan normaalia ulosvetäjää?
Jep sillä lähti hienosti.

Tuolta näyttää.
https://freeimage.host/i/UsVGRV

Onpa saakeli homma. Tuo termarin runko piti avata ja raottaa. Sinnekin pitää varmaan tiiviste vaihtaa ja purkaa puoliautoa taas pois tieltä.
Minulla samaa ongelmaa eli vuotaa satunnaisesti pakkasnestettä imusarjan tiivisteestä, oikean puolen etupyörän lähelle ja imusarjan alla jäähd.nestettä.

Miten iso homma on tiivisteiden vaihtaminen, montako tuntia menee?
Mitä kaikkea pitää purkaa ja tarviiko erikoistyökaluja?
Saako tiivistettä merkkiliikkeen kautta? Varaosakaupasta kysyin niin ei ollut tukkureilla, Suomesta mieluiten, ei autodocilta yms.

Ei yhtään huvita käyttistä ruuvata, mieluummin teen kilpuria...
Mulla taisi mennä 8h purkuun ja 4h kasaukseen. Erikoistyökaluja ei tarvitse.

Ostin muistaakseni originaalitiivisteet Auto muovi oy Kem helsingissä.

Homman veemäisin työ on erinäisten liittimien irrotus jos ei tiedä miten ne aukeaa. Paljon on hommaa siellä moottorin takana. Istuin lopulta slaavikyykyssä moottorin päällä kun niitä moottorin takaosan asioita availin. Lopussa termarikotelon pultit pitää irrottaa ja sitä on raotettava pari senttiä jotta imusarja tulee ulos. En vauhtanut siihen tiivistettä. Dieselputkia piti muutama ruuvata irti mutta ei siinä mitään ihmeitä. Jakopäässä ei ollut ihmeitä, öljypumppu oli jumissa mutta siihen riitti motonetin perus ulosvetäjä.

Mulla taitaa olla valokuvia hommasta jos haluat katsoa voin uppia niitä johonkin.
roope257
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Heinä 2023, 13:14

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja roope257 »

Trafoter kirjoitti: 21 Heinä 2023, 21:30
roope257 kirjoitti: 21 Heinä 2023, 18:28 Mitä ajatuksia kyseinen yksilö herättää? Ainakin kerkesin jo lukemaan, että toi automaatti vaihteisto ei olis se paras vaihtoehto. Tarkotuksena maanantaina käydä koeajamassa.

https://www.nettiauto.com/opel/insignia/13725582 :lovin:
Kallis tuli ekana mieleen 😊
Lootaöljyt vaan kerran vaihdettu? Milloinhan jakopää on tehty? Katselisin merkkejä jäähdnestevuodoista konehuoneessa (myös koneen takaa) ja seuraa tarkkaan miten loota vaihtaa kun se on lämmin. Kokeile töksähteleekö pysähdyksissä kun vaihdat valitsimen asentoja, loota lämpimänä. Kattele ruostetta etuovien alanurkista, ovien alareunoista ja takakaarista jos ruoste kiinnostaa. Kattele toimiiko penkinlämmittimet (jos menee itestään pois päältä niin se on vika).

Mulla oli vähän aikaa sitten 230tkm Diesel cosmo farmari myynnissä hintaan 6 ke, tässä on vaihteisto käynyt tehdashuollossa 150 tkm kohdalla. Eipä se hinkua herättänyt, joten ostin premium renkaat ja päätin ajaa auton itse loppuun😉
Kiitos vinkeistä! Tänään soittelin myyjän kanssa niin jakopää hihna vaihdettu 2020 kun kilsoja ollut 203tkm. Kattelin kanssa noista kuvista et onkohan vaan kerran vaihdettu laatikon öljyt kun ei muissa huolloissa näy merkintöjä, pitää maanantaina syynätä paperit läpi kun pääsee autoa katsomaan.

Hintaa taitaa olla vähän liikaa mut kyseinen Delta liike anto hyvän tarjouksen nykyisestä autosta niin se herätti kiinnostuksen.

Pitääkö toi 150tkm vaihtoväli jakopää hihnaan paikkaansa? Ja laatikon öljyt 60tkm välein(kö)?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

roope257 kirjoitti: 21 Heinä 2023, 22:04
Trafoter kirjoitti: 21 Heinä 2023, 21:30
roope257 kirjoitti: 21 Heinä 2023, 18:28 Mitä ajatuksia kyseinen yksilö herättää? Ainakin kerkesin jo lukemaan, että toi automaatti vaihteisto ei olis se paras vaihtoehto. Tarkotuksena maanantaina käydä koeajamassa.

https://www.nettiauto.com/opel/insignia/13725582 :lovin:
Kallis tuli ekana mieleen 😊
Lootaöljyt vaan kerran vaihdettu? Milloinhan jakopää on tehty? Katselisin merkkejä jäähdnestevuodoista konehuoneessa (myös koneen takaa) ja seuraa tarkkaan miten loota vaihtaa kun se on lämmin. Kokeile töksähteleekö pysähdyksissä kun vaihdat valitsimen asentoja, loota lämpimänä. Kattele ruostetta etuovien alanurkista, ovien alareunoista ja takakaarista jos ruoste kiinnostaa. Kattele toimiiko penkinlämmittimet (jos menee itestään pois päältä niin se on vika).

Mulla oli vähän aikaa sitten 230tkm Diesel cosmo farmari myynnissä hintaan 6 ke, tässä on vaihteisto käynyt tehdashuollossa 150 tkm kohdalla. Eipä se hinkua herättänyt, joten ostin premium renkaat ja päätin ajaa auton itse loppuun😉
Kiitos vinkeistä! Tänään soittelin myyjän kanssa niin jakopää hihna vaihdettu 2020 kun kilsoja ollut 203tkm. Kattelin kanssa noista kuvista et onkohan vaan kerran vaihdettu laatikon öljyt kun ei muissa huolloissa näy merkintöjä, pitää maanantaina syynätä paperit läpi kun pääsee autoa katsomaan.

Hintaa taitaa olla vähän liikaa mut kyseinen Delta liike anto hyvän tarjouksen nykyisestä autosta niin se herätti kiinnostuksen.

Pitääkö toi 150tkm vaihtoväli jakopää hihnaan paikkaansa? Ja laatikon öljyt 60tkm välein(kö)?
Joo 150tkm/10-vuotta mutta vaihtaisin 6-vuoden välein ja kattoisin hihnapyörien kunnon ostaessa kun ei ole isohomma ottaa irti se yläkoppa ja katsoa sieltä korkeapainepumpun pyörää.

Vaihteistoöljylle ei ole vaihtoväliä laisinkaan huolto-ohjelmassa. Se on hyvä jos on edes kerran vaihdettu. Huuhtelu vaihtoa tekemään ostaessa mieluiten pesun kera niin kestää vaihteisto sitten sen mitä autokin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tän ikäisissä/ajetuissa autoissa kunto merkitsee paljon enemmän kuin niiden hinta. Hyvä puolihan tässä on se, että myyjä on virhevastuussa ainakin kohtuullisesti.
Vastaa Viestiin