Y22DTR vectraa ostamassa, ilmamassamittari rikki?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Y22DTR vectraa ostamassa, ilmamassamittari rikki?

Viesti Kirjoittaja kontio »

Olen ostamassa 270tkm ajettua (EDIT: oikea moottorikoodi) Y22DTR koneista vm 01 vectraa.

Huollot tehty hyvin, yksi omistaja, ei ole vikoja ollut.Maantieajoa ajettu.
Tosin ollut Palinilla esittelyautona, mitenkähän revittely uutena vaikuttaa myöhemmin? :roll:

Onko mitään erityistä huomioitavaa?Puslat muuten vaihdettu viime viikolla.

Tässä se mulla nyt yön yli koeajossa on, ja hyvin vetää muuten paitsi että motarilla kun 140km/h tulee vauhtia niin lyö vikavalon päälle ja veto loppuu siihen.Vikavalo häviää kun käynnistää uudestaan.

Koodeja en tuosta osannut lukea, onko kyseessä se "kuuluisa" ilmamassamittari??

Nopeata vastausta kiitos, että voin antaa aamulla kauppiaalle palautetta.

TACK SÅ MYCKET
A4 Tdi
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Y22DTH vectraa ostamassa, ilmamassamittari rikki?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

kontio kirjoitti: Tässä se mulla nyt yön yli koeajossa on, ja hyvin vetää muuten paitsi että motarilla kun 140km/h tulee vauhtia niin lyö vikavalon päälle ja veto loppuu siihen.Vikavalo häviää kun käynnistää uudestaan.
TACK SÅ MYCKET
Ilmamassamittari harvoin antaa vikakoodia tai se on todellakin mykkä (diagnostiikka huono tuon suhteen).

Jostain syystä peli menee pitkässä kiihdytyksessä hätäkäytölle ja moottori pudottaa ahtopaineet perusahdoille ja vaihtoehtoja on paljon...
- hukkaportti takertelee
- alipainejärjestelmä fuskaa
- säätyväsiipinen turbo takertelee
- jne

j.h
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

Turbo noista nyt lienee se pahin vaihtoehto?

Jos liikkeen piikkiin tuon saisi kuntoon niin olisi lähellä vectran väri vaihtua 8)
A4 Tdi
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Y22DTH vectraa ostamassa, ilmamassamittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

jpisteh kirjoitti:
kontio kirjoitti: Tässä se mulla nyt yön yli koeajossa on, ja hyvin vetää muuten paitsi että motarilla kun 140km/h tulee vauhtia niin lyö vikavalon päälle ja veto loppuu siihen.Vikavalo häviää kun käynnistää uudestaan.
TACK SÅ MYCKET
Ilmamassamittari harvoin antaa vikakoodia tai se on todellakin mykkä (diagnostiikka huono tuon suhteen).

Jostain syystä peli menee pitkässä kiihdytyksessä hätäkäytölle ja moottori pudottaa ahtopaineet perusahdoille ja vaihtoehtoja on paljon...
- hukkaportti takertelee
- alipainejärjestelmä fuskaa
- säätyväsiipinen turbo takertelee
- jne

j.h
Onko tuota hukkaporttia jos turbo on muuttuvasiipinen? Onko kone muuten Y22DTH vai Y22DTR (mulla on Vectrassa muistaakseni tuo jälkimmäinen eli 92kW/125hv, 280Nm)?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

perskuta,Y22DTR on oikea koodi.
A4 Tdi
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

kontio kirjoitti:perskuta,Y22DTR on oikea koodi.
Joko ostit Vectran? Onko se Porin Palinilla myynnissä (yritin etsiä autoa, mutta en löytänyt)?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

En...enkä osta ennenkö vika korjaantuu.

Pikkuliikkeessä täällä Tampereella.

tuossa linkki
VECTRA[/url]
A4 Tdi
suorsa
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Loka 2006, 20:16
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Minulla oli vastaavassa Saabikkaassa vastaava vika. Itä-Suomessa merkkiliikkeen pojat ol yrittänyt edellisen omistajan aikana korjata vikaa useampaan otteeseen, mutta eivät olleet onnistuneet. Lopulta vika löytyi hukkaportin magneettiventtiilin letkuista - kaksi letkua väärin päin asennettu ja tästä venttiilin takertelua. Vaihdoin letkut oikein päin ja sen jälkeen ei ole vikaa esiintynyt.

Jos itse venttiili on viallinen niin ainakin saabikkaassa on EGR:llä käytössä kaksi samanlaista venttiiliä eli vika on helppo kokeilla vaihtamalla sieltä toinen hukkaportille.
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

Juu, pitää käydä myyjän kanssa vähän puhumassa, ottaa uudestaan koeajoon ja koittaa löytää vika.Jos löydän, en tietenkään sano myyjälle vaan vaan ruinaan siitä 500€ hinnasta pois,eli silloin menisi jo melkein ilman välirahoja...

Lisää vastaavanlaisia ohjeita saa antaa.

Nyt siis tsekattavaa olisi:
-Ilmamassamittari
-Hukkaportti
-EGR
-Letkuvuodot
-Turbo mitä ei paljoa kotikonstein tutkita.

Jos itse en vikaa löydä, käsken myyjää setvimään sen ja ostan auton (ehkä) sitten kun on kunnossa..
A4 Tdi
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Hukkaporttia tuossa ei kaiketi ole, jos/kun on muuntuvasiipinen turbo (tai isot pojat on taas vedättäny minua). Jos veto on tasaista (ja kiihtyminen odotusten mukaista) 140:en asti niin ei taida ihan tyypillisin massamitarivikakaan olla. Tasaisen vastakohta on lievästi aaltoileva, mutta ei kuitenkaan ravistava :D
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

Juu,kyllä kiihtyy tasaisesti.Ykkösellä ei mihinkään mutta kakkonen,kolmonen ja nelonen niin 8)
Pätkii kyllä ex-appiukkokokelaan 1.9TDI Passatin (110hp) selkeästi.
Nämä siis ilman lastua, lastulla pätkitään jo ex-lankokokelaan 2-litrainen bensa mazdakin... :lollis:
Jos siis tuon kiisselin ostan, lastu tulee samantien.

Aika karkea käyntiääni on mutta niin on kuulemma ollut uudesta asti.

140km/h jälkeen kun pätkäisee niin ei mene 120 kovempaa, ei sitten millään.Ilman ahtojakin luulisi yli 120 liikkuvan,joten tuskin vika ainakaan pelkästään ahdoissa on...
A4 Tdi
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

kontio kirjoitti:Juu,kyllä kiihtyy tasaisesti.Ykkösellä ei mihinkään mutta kakkonen,kolmonen ja nelonen niin 8)
Pätkii kyllä ex-appiukkokokelaan 1.9TDI Passatin (110hp) selkeästi.
Nämä siis ilman lastua, lastulla pätkitään jo ex-lankokokelaan 2-litrainen bensa mazdakin... :lollis:
Jos siis tuon kiisselin ostan, lastu tulee samantien.

Aika karkea käyntiääni on mutta niin on kuulemma ollut uudesta asti.

140km/h jälkeen kun pätkäisee niin ei mene 120 kovempaa, ei sitten millään.Ilman ahtojakin luulisi yli 120 liikkuvan,joten tuskin vika ainakaan pelkästään ahdoissa on...
Tällaisen täydellisen amatöörin diagnoosi on likainen EGR-ventiili (kai se imusarja ym. romut on jo tuohon kilometreihin nähden aika paskaiset/karstaiset). Eli jos EGR:ää vähän puhdistaa ja katsoo mitä tapahtuu sen jälkeen...

Kertokaas vielä asiantuntijat voiko jumiutuvat turbon siivet tehdä tuollaista kiusaa?

Edit: ja karkea käyntiääni on normaalia
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
kontio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 499
Liittynyt: 30 Heinä 2005, 22:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kontio »

Tänään vaati 160km/h että tuli ongelmia, myyjä eilen koittanut niin 180 eikä mitään.Mutta kakkosella lämä tiskissä teki saman.
A4 Tdi
Tallukka
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 225
Liittynyt: 12 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja Tallukka »

Itellä teki 2.2dti vectra samaa ja syy löytyi ahtopainetta säävästä magneetti venttiilistä sen kun vaihtoi niin alko toimia. imusarjan puhdistus kannattaa tehdä jos ei ole tehty. onko eroa kylmällä ja kuumalla koneella että tekeekö temppuja enemmän/herkemmin? Tuo karkea käynti ääni on kyllä ilmeisesti ominaisuus ku on mullakin ja kyllähän vnt ahtimen siivet voi juuttua kiinni ja itsellä 347tkm mittarissa ja turbo alkaa vetämään viimeisiään... :D
Calibra 4x4 Turbo
Saab 9000 2.3 Turbo
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Tallukka kirjoitti:Itellä teki 2.2dti vectra samaa ja syy löytyi ahtopainetta säävästä magneetti venttiilistä sen kun vaihtoi niin alko toimia. imusarjan puhdistus kannattaa tehdä jos ei ole tehty. onko eroa kylmällä ja kuumalla koneella että tekeekö temppuja enemmän/herkemmin? Tuo karkea käynti ääni on kyllä ilmeisesti ominaisuus ku on mullakin ja kyllähän vnt ahtimen siivet voi juuttua kiinni ja itsellä 347tkm mittarissa ja turbo alkaa vetämään viimeisiään... :D
Millaisia oireita turbossa on?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Vastaa Viestiin