1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Tuossa A. Graham Bellin kirjassa mainitussa kokoonpanossa on varmastikin kaksi 42 mm läppää eikä yksi (kaksoiskaasuttimessahan on nimensä mukaisesti kaksi kurkkua), kuten suomennos antaa ymmärtää. Imusarja ei myöskään luultavasti ole vakio, tai en ainakaan itse keksi miten tuohon vakioimusarjaan saisi järkevästi kiinni tuollaisen tuplakaasuttimesta tehdyn läppärungon. Tuskin tuo alkuperäinen 50 mm läppä niin paljoa ahdistaa, että pelkästään sen vaihtamisella virtauspinta-alaltaan suurempaan saataisiin noin suuri tehonlisäys muuten vakiota imusarjaa käytettäessä.
Eipä tuossa tekstissä tosin ole ollut tarkoituskaan antaa tarkkoja ohjeita kyseisen moottorin virittämiseen, vaan vain kertoa kyseisestä virityksestä esimerkkinä, jossa saatiin suhteellisen helposti tehoa selvästi lisää. Itse ainakin suhtaudun varauksella siihen mitä tuo suomenkielinen käännös antaa ymmärtää imusarjan ja kaasuläpän muutoksista.
Eipä tuossa tekstissä tosin ole ollut tarkoituskaan antaa tarkkoja ohjeita kyseisen moottorin virittämiseen, vaan vain kertoa kyseisestä virityksestä esimerkkinä, jossa saatiin suhteellisen helposti tehoa selvästi lisää. Itse ainakin suhtaudun varauksella siihen mitä tuo suomenkielinen käännös antaa ymmärtää imusarjan ja kaasuläpän muutoksista.
Thanks Tuomas kun muistit tuon opuksen.
Mulla oli tuo taulukko kaverin lähettämässä mailissa ja siitä otin. En muistanut sillä hetkellä että mikä oli se opus josta se oli ennenkuin eilen illalla löysin paperikopsut...
Keväällä/kesällä olisi tarkoitus kehitellä jotain omaan kulkineeseen. Se että mitä, ei vielä ole ihan täysin selvää. Ainakin Dbilas, Mantzel ja Lexmaul osia löytyy suht hyvin saksan markkinoilta käytettynä(kin). Pitää nyt tuumata ja ihmetellä...
Mulla oli tuo taulukko kaverin lähettämässä mailissa ja siitä otin. En muistanut sillä hetkellä että mikä oli se opus josta se oli ennenkuin eilen illalla löysin paperikopsut...
Keväällä/kesällä olisi tarkoitus kehitellä jotain omaan kulkineeseen. Se että mitä, ei vielä ole ihan täysin selvää. Ainakin Dbilas, Mantzel ja Lexmaul osia löytyy suht hyvin saksan markkinoilta käytettynä(kin). Pitää nyt tuumata ja ihmetellä...
Re: 1,8 dohc
Tasan 54hv.pehkmar kirjoitti:paljon saa jyrkemmill nokil säätyväl nokkapyöräl tehoo lisää, onko tietoo
Re: 1,8 dohc
Iro kirjoitti:Tasan 54hv.pehkmar kirjoitti:paljon saa jyrkemmill nokil säätyväl nokkapyöräl tehoo lisää, onko tietoo
Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 257
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 19:04
Jos z18xe pataan mielit peltisatsia niin pitää katin ja ehkä lambdojen paikkaa muuttaa. Se alkup. pakosarja on näet yhtä puuta katin kanssa.MK-71 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
tossa olis myynnissä..röpönikkari kirjoitti:Jos z18xe pataan mielit peltisatsia niin pitää katin ja ehkä lambdojen paikkaa muuttaa. Se alkup. pakosarja on näet yhtä puuta katin kanssa.MK-71 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=679318
Nonii morjesta päivää. Elikkä 1.6l 16v -00 malliseen astraan kaipailtais vähäsen lisäheppoja. Mitenkäs tollanen homma kun dbilaksen imusarjan laittaminen. Mitä siihen maksaa kilkkeet ja onko se ihan bolt-on hommaa vai pitääkö esim. jotain säätöjä muuttaa, jotta se toimii.
Ja sitten toinen asia että ilmeisesti se kaipailis kaveriks pakopuolelle jotakin muutosta, niin mitenkä paljon on hyötyä siitä, että katilta taaksepäin vaihtaa putken johonkin vapaammin hengittävään?
Linkkejä saa laittaa paikoista joista näitä kamoja edullisimmin saa.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta en ole pahemmin autojen moottoreita viritelly, vaan moottoripyöräpuolelle ovat rojektini kohdistuneet
Ja sitten toinen asia että ilmeisesti se kaipailis kaveriks pakopuolelle jotakin muutosta, niin mitenkä paljon on hyötyä siitä, että katilta taaksepäin vaihtaa putken johonkin vapaammin hengittävään?
Linkkejä saa laittaa paikoista joista näitä kamoja edullisimmin saa.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta en ole pahemmin autojen moottoreita viritelly, vaan moottoripyöräpuolelle ovat rojektini kohdistuneet
Onko kukaan asentanut tuota dbilaksen imusarjaa 1.6 16v autoon? kummiski tüv hyväksytty ni ei pitäisi tulla sanomista muutoskatsastuksessa eli siihen muutoskatsastukseen liittyen haluisin kysellä että onko tullu jarrutehoista mitään juttua, että joutuuko rumpujen tilalle vaihtaa levyt taakse vai meneekö läpi vielä rummuilla? vai tuleeko sanomista
Vaparin virittäminen ei edellytä muutoksia jarruihin, alustaan eikä voimansiirtoon. Vasta moottorin vaihto ja siihen rinnastettavat toimenpiteet voivat edellyttää muutoksia.
Terve järjenkäyttö on toki sallittua, eli jos tehot kovasti kasvaa on jarrut hyvä olla ainakin kunnossa..
Terve järjenkäyttö on toki sallittua, eli jos tehot kovasti kasvaa on jarrut hyvä olla ainakin kunnossa..
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B